  • Data: 2006-04-06 20:38:09
    Temat: Re: Co to jest droga publiczna?
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik napisał:
    > W tym wypadku mam wątpliwość, czy zaproponowana przez Ciebie ustawa
    > jest właściwa. Było to już po wielokroć dyskutowane na tym forum, więc
    > zainteresowanych odsyłam do archiwum.

    Jako że w tamtej dyskusji nie brałem udziału, to tu się wypowiem.

    Wśród wykroczeń z rozdziału XI kw są odnoszące się do ruchu drogowego
    ogólnie i do ruchu po drogach publicznych. Generalnie wykroczenia
    odnoszące się do bezpieczeństwa dotyczą wszystkich dróg, a te odnoszące
    się do kwestii formalno-organizacyjnych: expressis verbis jedynie dróg
    publicznych.

    Nie wydaje mi się wielką przeszkodą, że definicja DP znajduje się w
    innej ustawie, niż zasady ruchu po niej. W końcu karanie odbywa się na
    podstawie jeszcze innej ustawy. "Droga publiczna" jest pojęciem
    formalnym, nie potocznym, więc interpretowanie go wyłącznie w oparciu o
    definicję drogi z pord nie wydaje mi się dłuszne. Przez analogię, do
    pojęcia strefy zamieszkania w kw zastosowanie ma definicja z pord, a nie
    potocznie rozumiany "obszar zamieszkały".

    Ja tak rozumiem intencję ustawodawcy odnośnie ruchu drogowego, że
    Państwo:

    1. organizuje sieć dróg (uodp),
    2. dba o bezpieczeństwo ruchu drogowego (pord),
    3. na własnych drogach dba dodatkowo o to, żeby ruch odbywał się w
    sposób zorganizowany (obowiązkowa rejestracja i prawa jazdy, zakaz
    tamowania ruchu, etc.).

    Tyle tytułem mojego votum separatum.