    From: "Jan Galazka" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: CO TO ZNACZY MIEĆ OSOBOWOŚĆ PRAWNĄ?
    Date: Wed, 31 Mar 2004 22:12:38 +0200

    > internecie,
    > >
    > Osoba prawna to uznana przez państwo organizacja, która cechuje jedność
    woli
    > i celu zepewniona przez określony system organizacyjny.
    > Wg Kodeksu Cywilnego art. 33 tymi osobami są: Skarb Państwa i jednostki
    > organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznaja osobowośc prawną. Do
    > osób prawnych zaliczamy: państwo, organy państwowe, państwowe jednostki
    > organizacyjne, przedsiębiorstwa państwowe, banki, spółdzielni, kółka
    > rolnicze, stowarzyszenia, związki zawodowe, spółki, fundacje i korporacje.
> [...]

    A ja napisze prostymi slowy: osobami prawnymi sa pewnego typu organizacje
    (moga byc bardzo rozne, bo zapomniano np. wymienic w tej wyliczance osob
    prawnych, ktore sa uznawane za takie na podstawie przepisow regulujacych
    stosunki miedzy panstwem a zwiazkami wyznaniowymi), ktore mozna traktowac
    prawie jak osoby fizyczne. Rozstrzygajace dla zrozumienia jest tu slowo
    "osoba". Osoba prawa to tez osoba, tyle ze troche inna. Moze miec prawa,
    moze miec obowiazki, rodzi sie (rejestracja) i umiera (smiercia naturalna -
    likwidacja, lub nagla - upadlosc), mozna ja wezwac przed sad i sama moze to
    tez uczynic, ale nie osobiscie rzecz jasna, a poprzez swoje odpowiednie
    organy, ktore ja reprezentuja. To tak bardzo prosto i bardzo w skrocie i
    bardzo pomijajac wiele aspektow.
    JG