  • 1. Data: 2021-12-03 14:06:47
    Temat: Przedłużenie przedawnienia
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    Czy przedłużenie przedawnienia karalności, określone w art 102 k.k. dotyczy
    wszystkich potencjalnych (np. niewykrytych) sprawców przestępstwa, czy tylko tych,
    którzy w okresie wymienionym w art. 101 k.k. zostali podejrzanymi?

    Innymi słowy. Załóżmy, że Y w maju w roku 1990 popełnia zabójstwo. Postępowanie
    oczywiście wszczęto, ale sprawcy nie wykryto. Czy zatem to zabójstwo przedawniło się
    już względem Y w maju 2020 roku, czy też nadal można mu przedstawić zarzuty (można go
    prawomocnie skazać aż do maja 2030 roku)?

    Inny przykład - przestępstwo z oskarżenia prywatnego. Załóżmy, że postępowanie się
    ciągnie długo. Po ponad 3 latach inna osoba się nagle przyznaje do jego popełnienia.
    Czy obowiązuje ją 3-letni okres przedawnienia określony w art 101 par 2 k.k., czy też
    okres ten wydłuża się do ośmiu lat?

  • 2. Data: 2021-12-03 17:13:28
    Temat: Re: Przedłużenie przedawnienia
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.12.2021 o 14:06, Sebastian Dziarmaga-Działyński pisze:
> [...]
    > nagle przyznaje do jego popełnienia. Czy obowiązuje ją 3-letni okres
    > przedawnienia określony w art 101 par 2 k.k., czy też okres ten

    Zaznaczam, ze to moje zdanie. Liczy się to, jaki przepis obowiązywał w
    chwili, gdy miałoby dojść do przedawnienia. Czyli, jeśli w dniu, w
    którym upływa 20 lat od zabójstwa obowiązywał przepis o przedawnieniu po
    20 latach, to się przedawnia. A jeśli już wówczas był okres 30 lat, to
    się nie przedawnia. ale jak ktoś za chwilę znajdzie jakieś inne
    wykładnie, to się nie zdziwię.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-12-03 19:27:49
    Od: Sebastian Dziarmaga-Działyński <s...@g...com>

    piątek, 3 grudnia 2021 o 17:13:32 UTC+1 Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > którym upływa 20 lat od zabójstwa obowiązywał przepis o przedawnieniu po
    > 20 latach, to się przedawnia. A jeśli już wówczas był okres 30 lat, to

    No dobra, ale w takim razie ile dzisiaj jest?

    30, czy 40 lat? (zabójstwo to takie przestępstwo, że ZAZWYCZAJ postępowanie jest
    wszczynane)

    Chodzi teraz o to, czy samo wszczęcie postępowania - in rem - automatycznie dodaje te
    10 lat do tych 30 dla każdego potencjalnego podejrzanego?

    Załóżmy, że ktoś zabija dzisiaj. Postępowanie zostało wszczęte, nie ma jeszcze
    podejrzanego. Załóżmy, ze przepisy się w ciągu najbliższych 40 lat nie zmienią.
    Czy organy ścigania maja 40 lat na postawienie zarzutów , czy tylko 30? I dopiero
    wobec delikwenta, złapanego w ciągu tych 30, przedawni się po 40 latach?

    Czy ma znaczenie, z jakiego artykułu postępowanie wszczęto? Bo może np. być wszczęte
    w sprawie nieumyślnego spowodowania śmierci a czyn de facto był zabójstwem.

  • 4. Data: 2021-12-03 21:03:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.12.2021 o 19:27, Sebastian Dziarmaga-Działyński pisze:

    > No dobra, ale w takim razie ile dzisiaj jest?

    Chcesz wiedzieć, za ile się przedawni zabójstwo dokonane dziś, czy kiedy
    dokonane zabójstwo się dziś przedawnia?

> [...]
    >
    > Chodzi teraz o to, czy samo wszczęcie postępowania - in rem -
    > automatycznie dodaje te 10 lat do tych 30 dla każdego potencjalnego

    Skąd założenie, że w ogóle wiemy, ze doszło do zabójstwa. Może być osoba
    zaginiona. Za 30 lat zostaną znalezione zwłoki i wówczas się dowiemy o
    tym, że doszło do zabójstwa.

> [...]
    > postawienie zarzutów , czy tylko 30? I dopiero wobec delikwenta,
    > złapanego w ciągu tych 30, przedawni się po 40 latach?

    Nikt tego nie wie.

    > Czy ma znaczenie, z jakiego artykułu postępowanie wszczęto? Bo może
    > np. być wszczęte w sprawie nieumyślnego spowodowania śmierci a czyn
    > de facto był zabójstwem.

    Może. Sposób wszczęcia postępowania nie ma znaczenia.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-12-04 04:06:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-12-03, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > 20 latach, to się przedawnia. A jeśli już wówczas był okres 30 lat, to
    > się nie przedawnia. ale jak ktoś za chwilę znajdzie jakieś inne

    Bardzo MZ ciekawy temat, bo tak w zasadzie 99% źródeł w ogóle nie wnika
    w sens i powody instnienia instytucji przedawnienia.

    Jednym z powodów przedawnienia jest postępująca zmiana sytuacji
    społecznej dotyczącej samego czynu. Uproszczając "czas leczy rany", plus
    spadek zainteresowania społecznego konkretnym przestępstwem. Innym
    powodem są powody dowodowe czy proceduralne, które są trudniejsze do
    przeprowadzenie z upływem czasu. Biorąc to pod uwagę, właściwy wydaje
    się stan prawny, jak napisałeś, w momencie gdy przedawnienie miałoby
    nastąpić, bo tylko wtedy a nie w momencie wystąpienia bezpośrednich
    skutków czynu, wiadomo jak ta sytuacja społeczno-proceduralna wygląda.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-12-04 11:53:05
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > nastąpić, bo tylko wtedy a nie w momencie wystąpienia bezpośrednich
    > skutków czynu, wiadomo jak ta sytuacja społeczno-proceduralna wygląda.

    Przede wszystkim teoria określa cele kary. pomijając jakieś poważne
    przestępstwa jaki byłby sens karania sprawcy kradzieży jabłek po 50
    latach? Jeszcze pół biedy, gdyby to był jakiś seryjny przestępstwa. Ale
    znam takie osoby, które w młodości coś głupiego zrobiły. Taki sam sens
    ma zresztą instytucja "zatarcia".

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-12-04 16:16:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > spadek zainteresowania społecznego konkretnym przestępstwem. Innym
    > powodem są powody dowodowe czy proceduralne, które są trudniejsze do

    Przedawnienie jest po to, żeby nie było w nieskończoność wiszących
    spraw. Podobnie jak zasiedzenie. Nie ma nic wspólnego ze
    sprawiedliwością ani potrzebami społecznymi.

    --
    Shrek

  • 8. Data: 2021-12-04 19:36:26
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-12-04 o 16:16, Shrek pisze:

    > Przedawnienie jest po to, żeby nie było w nieskończoność wiszących
    > spraw. Podobnie jak zasiedzenie. Nie ma nic wspólnego ze
    > sprawiedliwością ani potrzebami społecznymi.

    Minister Sprawiedliwości może cofnąć przedawnienie.
    Np.to:
    https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly
    /8306103,jerzy-urban-ziobro-sad-najwyzszy-skarga-nad
    zwyczajna-sprawa-uniewinnienia.html

    --
    animka

  • 9. Data: 2021-12-05 02:18:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-12-04, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Przedawnienie jest po to, żeby nie było w nieskończoność wiszących
    > spraw. Podobnie jak zasiedzenie. Nie ma nic wspólnego ze
    > sprawiedliwością ani potrzebami społecznymi.

    Ależ ma (przedawnienie). Weź dowolną, nieco obszerniejszą publikację
    dot. przedawnienia, gdzie właśnie omówione są różne powody.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2021-12-05 08:09:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ależ ma (przedawnienie). Weź dowolną, nieco obszerniejszą publikację
    > dot. przedawnienia, gdzie właśnie omówione są różne powody.

    Tyle teoria. Weź dowolnoą publikację i tam będzie napisane, że w
    zakładach karnych prowadzona jest skuteczna resocjalizacja;)

    --
    Shrek