    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Przedłużenie przedawnienia
    Date: Sat, 04 Dec 2021 03:06:22 GMT

    On 2021-12-03, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Zaznaczam, ze to moje zdanie. Liczy się to, jaki przepis obowiązywał w
    > chwili, gdy miałoby dojść do przedawnienia. Czyli, jeśli w dniu, w
    > którym upływa 20 lat od zabójstwa obowiązywał przepis o przedawnieniu po
    > 20 latach, to się przedawnia. A jeśli już wówczas był okres 30 lat, to
    > się nie przedawnia. ale jak ktoś za chwilę znajdzie jakieś inne
    > wykładnie, to się nie zdziwię.

    Bardzo MZ ciekawy temat, bo tak w zasadzie 99% źródeł w ogóle nie wnika
    w sens i powody instnienia instytucji przedawnienia.

    Jednym z powodów przedawnienia jest postępująca zmiana sytuacji
    społecznej dotyczącej samego czynu. Uproszczając "czas leczy rany", plus
    spadek zainteresowania społecznego konkretnym przestępstwem. Innym
    powodem są powody dowodowe czy proceduralne, które są trudniejsze do
    przeprowadzenie z upływem czasu. Biorąc to pod uwagę, właściwy wydaje
    się stan prawny, jak napisałeś, w momencie gdy przedawnienie miałoby
    nastąpić, bo tylko wtedy a nie w momencie wystąpienia bezpośrednich
    skutków czynu, wiadomo jak ta sytuacja społeczno-proceduralna wygląda.

    --
    Marcin