  • 31. Data: 2022-06-26 13:38:52
    Temat: Re: Prawo dobre tylko kierowcy niedobrzy :)
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 01:09, Akarm pisze:

    > Czytam, czytam... i nigdzie nie widzę zapisu, że pieszy na przejściu nie
    > ma pierwszeństwa:
    > Art. 13. 1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący
    > przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną
    > ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla
    > pieszych.
    > 1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo
    > przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma
    > pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

    a zastanawiałeś się kiedykolwiek, skąd ów pieszy się na przejściu
    bierze? Bo to jest w tym wypadku krytyczne.

    --
    Robert Tomasik

  • 32. Data: 2022-06-26 13:42:49
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > a zastanawiałeś się kiedykolwiek, skąd ów pieszy się na przejściu
    > bierze? Bo to jest w tym wypadku krytyczne.

    Pieszy na przejściu bierze się z chodnika. Co w tym jest krytycznego?

    --
    -
    Akarm

  • 33. Data: 2022-06-26 13:43:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 09:49, Akarm pisze:
    > Wcześniej piesi też mieli pierwszeństwo na przejściach, np. w przepisach
    > zawartych w PoRD z 1983 roku

    Problem stanowi zapis, że mają pierwszeństwo wchodząc. Strasznie to
    rozpropagowano zapominając o art. 14. Przepis ten mówi, że "Zabrania się
    wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na
    przejściu dla pieszych. Ludzie, dowiedziawszy się, że mają pierwszeństwo
    wchodząc, wchodzą nawet nie "rzuciwszy" okiem, czy coś nie nadjeżdża -
    oczywiście czasem i nie wszyscy.

    --
    Robert Tomasik

  • 34. Data: 2022-06-26 13:51:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 08:45, Kviat pisze:

    > Czyli właśnie zmuszenie kierowców żeby w końcu zaczęli uważać przed
    > przejściami dla pieszych. Tak jak w cywilizowanych państwach.

    Nie wiem, w jakim Ty kraju mieszkasz, ale w Polsce nie to jest
    problemem. Jak masz deptak, to ludzie po prostu idą i tyle. Kolejni
    wchodzą, zanim poprzedni zeszli.

    Po za tym nowy przepis powoduje, że jakby to tak na "czynniki pierwsze"
    rozłożyć, to bedzie paraliż. Pojazd stojący przed przejściem jedzie w
    rozumieniu przepisów, bowiem zatrzymał się z przyczyn związanych z
    ruchem drogowym. Pieszy wejść nie może, kierujący wjechać na przejście
    nie może. Jak przed operą :-)

    Oczywiście to szukanie "dziury w całym". Obecnie w Polsce trzeba po
    prostu dostosować infrastrukturę do nowych przepisów. Polikwidować
    przejścia dla pieszych tam, gdzie nie są potrzebne, albo gdzie kierujący
    nie może jednoznacznie stwierdzić, czy idący chodnikiem zbliża się do
    przejścia z zamiarem wejścia na nie, czy idzie dalej chodnikiem.

    --
    Robert Tomasik

  • 35. Data: 2022-06-26 13:53:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 13:42, Akarm pisze:
    > Pieszy na przejściu bierze się z chodnika. Co w tym jest krytycznego?

    Że ma pierwszeństwo (art. 13.1a PoRD), ale nie wolno mu wejść (art.
    14.1a PoRD). W kampanii reklamowej położono nacisk na pierwszy z tych
    przepisów.

    --
    Robert Tomasik

  • 36. Data: 2022-06-26 14:10:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Problem stanowi zapis, że mają pierwszeństwo wchodząc.

    Problem stanowi zapis, że jak masz pierwszeństwo to masz pierwszeństwo?

    Jak byś to rozwiązał? Zapisem, że masz pierwszeństwo, chyba że ktoś
    jedzie to wtedy masz ale musisz ustąpić? To się nazywa ustąpienie
    pierwszeństwa:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 37. Data: 2022-06-26 14:12:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > rozłożyć, to bedzie paraliż. Pojazd stojący przed przejściem jedzie w
    > rozumieniu przepisów, bowiem zatrzymał się z przyczyn związanych z

    Ty to naprawdę jesteś takim sasinem prawa:P Właśnie wydedykowałeś, że
    pieszy nie może wejść przed stojący pojazd na przejściu;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 38. Data: 2022-06-26 14:27:08
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Problem stanowi zapis, że mają pierwszeństwo wchodząc.

    Przecież pierwszeństwo wchodząc też mieli od samego początku, co w tym
    nowego?

    > Strasznie to
    > rozpropagowano zapominając o art. 14.

    Często propaguje się różne wybrane przez reklamodawcę elementy.
    A zapomina się o wielu pozostałych. Tak jak w przypadku prawa o ruchu
    drogowym - zapomniano(?) również o setkach(!) innych zapisów.

    > Ludzie, dowiedziawszy się, że mają pierwszeństwo
    > wchodząc, wchodzą nawet nie "rzuciwszy" okiem, czy coś nie nadjeżdża -
    > oczywiście czasem i nie wszyscy.

    Kierujący pojazdami powinni wiedzieć, że pieszy ma pierwszeństwo zarówno
    na chodniku, jak i na oznaczonym przejściu dla pieszych.

    --
    -
    Akarm

  • 39. Data: 2022-06-26 15:16:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 14:10, Shrek pisze:
> [...]
    > Jak byś to rozwiązał? Zapisem, że masz pierwszeństwo, chyba że ktoś
    > jedzie to wtedy masz ale musisz ustąpić? To się nazywa ustąpienie

    JA bym rozważał likwidację zapisu o zakazie wchodzenia bezpośrednio
    przed pojazd. Przecież pieszy ma pierwszeństwo.

    --
    Robert Tomasik

  • 40. Data: 2022-06-26 15:19:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 14:27, Akarm pisze:
    > Przecież pierwszeństwo wchodząc też mieli od samego początku, co w tym
    > nowego?

    Wskażesz, z czego to wynikało. W Internecie jest dostępne pierwotne
    brzmienie art. 13.1 PoRD.

    > Często propaguje się różne wybrane przez reklamodawcę elementy.
    > A zapomina się o wielu pozostałych. Tak jak w przypadku prawa o ruchu
    > drogowym - zapomniano(?) również o setkach(!) innych zapisów.

    Tylko, że tu akurat o życie ludzi chodzi, a nie zły smak kawy.

    > Kierujący pojazdami powinni wiedzieć, że pieszy ma pierwszeństwo zarówno
    > na chodniku, jak i na oznaczonym przejściu dla pieszych.

    Powinni. trudno nie przyznać Ci racji. A kierowałeś kiedykolwiek
    jakimkolwiek pojazdem? Bo tak czytając, to mam wątpliwości, czy na
    deskorolce jechałeś po chodniku.

    --
    Robert Tomasik