  • 21. Data: 2022-06-25 12:37:22
    Temat: Re: Prawo dobre tylko kierowcy niedobrzy :)
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Onet nie rozumie podstawowych zasad statystyki. Jeśli wprowadzono
    > przepis, że pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo na pasach, no to
    > wiadomo, że z prawnej strony winny może być zasadniczo tylko kierujący.

    Pierwszeństwo pieszych na przejściu obowiązuje przecież od powstania
    prawa o ruchu drogowym.

    --
    -
    Akarm

  • 22. Data: 2022-06-25 15:05:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.06.2022 o 12:37, Akarm pisze:

    > Pierwszeństwo pieszych na przejściu obowiązuje przecież od powstania
    > prawa o ruchu drogowym

    Ale wg dawnego w skrócie, jak uderzenie było przy krawężniku po stronie
    wejścia pieszego, to winny był pieszy, a jak z drugiej strony, to
    kierujący. Teraz zawsze kierujący.

    Moim zdaniem celem przepisu nie jest (powinno być) przerzucanie winy na
    kogoś, a zmniejszenie ilości potrąconych.

    --
    Robert Tomasik

  • 23. Data: 2022-06-25 15:36:41
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Ale wg dawnego w skrócie, jak uderzenie było przy krawężniku po stronie
    > wejścia pieszego, to winny był pieszy,

    Zapewne wskażesz jakiś przepis na poparcie tej niespotykanej tezy?
    Albowiem (przynajmniej według mnie i mojej znajomości przepisów) pieszy
    na przejściu zawsze miał pierwszeństwo.

    --
    -
    Akarm

  • 24. Data: 2022-06-25 16:45:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.06.2022 o 15:36, Akarm pisze:
    > Zapewne wskażesz jakiś przepis na poparcie tej niespotykanej tezy?
    > Albowiem (przynajmniej według mnie i mojej znajomości przepisów) pieszy
    > na przejściu zawsze miał pierwszeństwo.

    Pokombinujmy :-) Jak pieszy wskoczy przed maskę pojazdu, to zostanie
    potrącony przy chodniku, z którego wskakuje, czy po przeciwległej
    stronie jezdni? A jak pieszy zostanie potrącony po tej przeciwległej, to
    uznasz, ze kierujący mógł być tym zaskoczony, czy jednak będziesz
    skłonny przyznać, ze skoro pieszy szedł przez jezdnię i zdołał przejść
    już niemal, to kierujący powinien go dostrzec i zareagować?

    --
    Robert Tomasik

  • 25. Data: 2022-06-25 19:07:40
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Pokombinujmy

    Wskaż po prostu jakiś przepis prawa o ruchu drogowym, w którym jest
    napisane, że pieszy na przejściu nie ma pierwszeństwa.
    :D
    Nie szukaj, bo znajdziesz.
    Pieszy na przejściu ma pierwszeństwo "od zawsze".
    Jedynym nowym przepisem, dotyczącym pieszych jest Art. 14. 8) -
    nakazujący pieszym obserwowanie drogi. Nic poza tym się nie zmieniło.

    --
    -
    Akarm

  • 26. Data: 2022-06-25 20:29:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.06.2022 o 19:07, Akarm pisze:

> [...]
    > Jedynym nowym przepisem, dotyczącym pieszych jest Art. 14. 8) -
    > nakazujący pieszym obserwowanie drogi. Nic poza tym się nie zmieniło.

    Art. 13.1a - zdanie drugie. Porównaj sobie z tekstem ogłoszonym, gdzie
    ten kawałek był ostatnim zdaniem 13.1 i był o połowę krótszy. Krytyczne
    jest drugie zdanie.

    --
    Robert Tomasik

  • 27. Data: 2022-06-26 01:09:13
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Art. 13.1a - zdanie drugie. Porównaj sobie z tekstem ogłoszonym, gdzie
    > ten kawałek był ostatnim zdaniem 13.1 i był o połowę krótszy. Krytyczne
    > jest drugie zdanie.

    Czytam, czytam... i nigdzie nie widzę zapisu, że pieszy na przejściu nie
    ma pierwszeństwa:

    Art. 13. 1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący
    przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną
    ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla
    pieszych.

    1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo
    przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma
    pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

    --
    -
    Akarm

  • 28. Data: 2022-06-26 01:50:03
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2022-06-26 o 01:09, Akarm pisze:

> [...]
    > przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma
    > pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

    Na czerwonym świetle też ma pierwszeństwo? ;-)

    --
    animka

  • 29. Data: 2022-06-26 08:45:00
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Moim zdaniem celem przepisu nie jest (powinno być) przerzucanie winy na
    > kogoś, a zmniejszenie ilości potrąconych.

    Czyli właśnie zmuszenie kierowców żeby w końcu zaczęli uważać przed
    przejściami dla pieszych. Tak jak w cywilizowanych państwach.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 30. Data: 2022-06-26 09:49:30
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 26.06.2022 o 01:09, Akarm pisze:

> [...]
    > przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma
    > pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.

    Wcześniej piesi też mieli pierwszeństwo na przejściach, np. w przepisach
    zawartych w PoRD z 1983 roku
    https://isap.sejm.gov.pl/api/isap/deeds/WDU/1983/35/
    text.html
    było zapisane:
    Art. 10. 1. Pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz - z zastrzeżeniem ust. 4
    - korzystać z przejść dla pieszych; pieszy znajdujący się na tych
    przejściach ma pierwszeństwo przed kierującymi pojazdami.

    I tak było od czasów wytyczania przejść dla pieszych.

    --
    -
    Akarm