  • 11. Data: 2022-11-18 13:31:53
    Temat: Re: Arbitraż w Sztokholmie stanął za Gazpromem w kwestii Gaz za Ruble czyli Putin Siłą Wyższą
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    _Master_ <M...@...pl> pisze:

    > Takie prawnicze pierdolenie w styku czy putin ma złe zamiary.
    > 3 lata procesowania i umorzenie.
    >
    > Prawnicze hieny ZAKAŁA NARODU!

    No to jak chcesz inaczej: IMHO Z udowodnienia tezy że Gazprom nie jest
    niemal zwykłą firmą (w kontekście tego dekretu Putina) będzie wynikać że
    zmuszania Gazpromu do przyjęcia zapłaty nie w rublach i liczenie że co
    najmniej "będzie się ociągać z wymianą" miało jeszcze mniej sensu.

    Nie po to się bitwę (prawną) wygrywa by wojnę (polityczną) przegrać.

    --
    A. Filip

  • 12. Data: 2022-11-18 14:26:34
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 18.11.2022 o 13:02, J.F pisze:

    > Nie - mam na mysli BP (Baltic Pipe). Tudziez przekop mierzeji.
    >
    > Zrobione z nienawisci do Rosji ... ale przyszedl rok 2022,
    > i nienawisc okazala sie bardzo uzasadniona.

    Mógłbyś rozwinąć, czy ta nienawiść została uzasadniona?

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 13. Data: 2022-11-18 14:40:45
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Nie - mam na mysli BP (Baltic Pipe). Tudziez przekop mierzeji.
    >
    > Zrobione z nienawisci do Rosji ... ale przyszedl rok 2022,
    > i nienawisc okazala sie bardzo uzasadniona.

    Mógłbyś rozwinąć, czym ta nienawiść została uzasadniona?

  • 14. Data: 2022-11-18 15:54:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Nov 2022 14:40:45 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > Mógłbyś rozwinąć, czym ta nienawiść została uzasadniona?

    A nie widac czym?

    J.

  • 15. Data: 2022-11-18 16:02:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Nov 2022 03:21:58 +0100, A. Filip wrote:
    > https://energia.rp.pl/gaz/art37435551-gazprom-wygral
    -z-finami-przed-trybunalem-w-sztokholmie-chodzi-o-ga
    z-za-ruble

    A propos - czy Polska nie ma podobnej sytuacji?
    Na sie chyba kontrakt konczyl tak czy inaczej,
    ale zdaje sie, ze dumnie odmowilismy placenia w rublach za jakąś
    resztkę.

    https://energia.rp.pl/gaz/art36129841-rubli-za-gaz-n
    ie-bedzie-przerw-w-dostawach-do-polski-takze-na-razi

    https://www.money.pl/gospodarka/polska-zaplaci-w-rub
    lach-za-rosyjski-gaz-jest-odpowiedz-6762357029116704
    a.html
    https://businessinsider.com.pl/gospodarka/komisja-eu
    ropejska-tlumaczy-jak-placic-za-gaz-w-rublach-morawi
    ecki-krytykuje/ps6e3dw

    No coz - wydaje mi sie, ze wystarczy krajowa ustawa zabraniajaca
    platnosci w rublach ... i tez bedzie sila wyzsza :-)
    Ale w Finlandii nie bylo, i Trybunal ma racje :-)

    J.

  • 16. Data: 2022-11-18 18:13:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.11.2022 o 13:02, J.F pisze:
    > P.S. duzo statkow przeplywa przekopem? Bo co prawda zdobylimsy
    > niezaleznosc od Rosji, ale za 2mld, z plusem, ktory rosnie,
    > no i ciekaw jestem zapotrzebowania ... cieszą sie małe jachciki
    > głównie?

    Kiedyś korespondowałem z jakimś lokalsem który mnie uświadamiał, że ten
    przekop ma jedynie znaczenie moralne. Bo do Elbląga i tak żaden duży
    statek nie wpłynie, bo śluza jest zbyt mała. Przekop bedzie miał raczej
    znacznie polityczne, czy turystyczne. Gdyby potrzebne były moce
    przewozowe portu, to jest kilka portów na otwartym morzu, w które by
    można zainwestować i zwiększyć nasze zdolności przeładunkowe. W sumie
    dość sensownie to wygląda.

    --
    Robert Tomasik

  • 17. Data: 2022-11-18 23:38:13
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu piątek-18-listopada-2022 o 18:13, Robert Tomasik pisze:
    > Bo do Elbląga i tak żaden duży
    > statek nie wpłynie,

    Ziew...

    Przecież to wszyscy wiedzą.

    Ale nie wszystko wozi się TIRami

  • 18. Data: 2022-11-19 00:14:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-18, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
    -z-finami-przed-trybunalem-w-sztokholmie-chodzi-o-ga
    z-za-ruble

    > Jak dla mnie ten wyrok arbitrażu ma sens (prawny) *jeśli* traktuje się
    > Gazprom jak (niemal) zwykłą firmę. Jak dla mnie Gazprom nie jest zwykłą

    Dokładnie w tym jest problem i dlatego też nie można tego MZ
    argumentować FM. Gazprom jest monopolistą i ustawowa decyzja o zapłacie
    rublami jest bezspornie zaprojektowana pod niego a ten kto
    zaprojaktował jest de facto udziałowcem. Więcej, jest zdaje się
    udziałowcem większościowym. Wiec jaka to FM skoro wynika z działania de
    facto strony umowy?

    > firmą ale _należycie udowodnić_ to przed sądem nie będzie łatwo jak
    > Gazprom+ będzie dawać odpór tej tezie *inteligentnie*.

    Zacznijmy od tego, że to był jakiś dziwny sąd arbitrażowy. MZ normalny,
    przynajmniej wyższej rangi, powinien dostrzec stan faktycznych.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-11-19 00:23:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > przewozowe portu, to jest kilka portów na otwartym morzu, w które by
    > można zainwestować i zwiększyć nasze zdolności przeładunkowe. W sumie

    Praktycznie każda inwestycja w ostatnich latach odbywa się na zasadzie,
    że pod pretekstem potrzeb w tym najczęściej równiez
    moralno-patrotycznych, daje się komuś (wąskiej grupie) zarobić.
    Publiczne potrzeby praktyczne nie mają większego znaczenia, bo zawsze
    znajdą się dobrze opłaceni eksperci, którzy je potwierdzą. Możnaby
    ogłosić konkurs, która ze sztandarowych inwestycji ostatnich lat miałą
    jakikolwiek wymierny efekt ekonomiczny dla kogoś innego niż osób
    biorących w niej bezpośredni udział.
    Mierzeja?
    Izera?
    CPK?

    Marcin

  • 20. Data: 2022-11-19 09:49:03
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:
> [...]
    >
    > Zacznijmy od tego, że to był jakiś dziwny sąd arbitrażowy. MZ normalny,
    > przynajmniej wyższej rangi, powinien dostrzec stan faktycznych.

    Jak rozumiem to jest taki sąd arbitrażowy na jaki *obie* strony się
    zgodziły. Jak Gazprom przestanie być uznawany za "niemal zwykłą firmę"
    to oczekiwanie że będzie się co najmniej ociągał z wymianą walut na
    ruble wyjdzie na "silną sugestie niedostatków inteligencji" IMHO.

    --
    A. Filip