eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › 13 sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe

13 sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe

2015-07-10 11:20

13 sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe

Spożywcze zakupy online © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Nowy kształt konsumenckiego prawa do odstąpienia od umowy, obowiązujący od 25 grudnia 2014 roku, dał konsumentom możliwość odstąpienia od umowy, która została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wielu klientów sądzi, że mogą odstąpić od absolutnie każdej umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Rzeczywistość jest jednak trochę inna, a katalog wyłączeń jest przy tym dość duży.

Przeczytaj także: Prawa konsumenta a wyjazdy wakacyjne

Prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży przysługuje jedynie konsumentowi, który zawarł z przedsiębiorcą umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Prawo odstąpienia przysługuje konsumentowi w terminie 14 dni od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez tego ostatniego osobę trzecią (ale inną niż przewoźnik, który rzecz dostarcza).

Po pierwsze, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta. Dodatkową przesłanką tego wyłączenia jest fakt poinformowania konsumenta przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy.

Po drugie, nie można odstąpić od umowy, w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy. Chodzi tu oczywiście o zapobieżenie odstępowania przez konsumentów od takich umów w sytuacji, gdy już po ich zawarciu cena lub wynagrodzenie spadną wskutek wahań na rynku finansowym.

Po trzecie, nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb. Jest to uzasadnione tym, iż rzeczy takiej przedsiębiorca raczej nie będzie mógł już sprzedać innej osobie – z powodu jej nietypowości (wyłączenie to ma na celu ochronę słusznego interesu przedsiębiorcy).

Po czwarte, nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia. Nie zdziwmy się więc, kiedy okaże się, że nie możemy odstąpić od umowy sprzedaży arbuzów kupionych w wysyłkowym sklepie spożywczym…

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

Spożywcze zakupy online

Nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia.


Po piąte, nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Chodzić tu może o kosmetyki, suplementy diety czy też... bieliznę.

Po szóste, konsument nie może odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami. Chodzi tu więc m.in. o takie rzeczy, które po dostarczeniu zostają zmieszane z innymi – np. sprzedawca dostarcza piasek, którego dostawa polega bezpośrednio na wsypaniu go do betoniarki.

Po siódme, nie można odstąpić od umowy, w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli. Może tu chodzić o wszelkiego rodzaju wina czy whisky, które są robione na specjalne zamówienie konsumenta.

Po ósme, konsument nie może odstąpić od umowy, w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji. Zepsuje nam się pralka, auto stanie nam na autostradzie – najczęściej z racji pośpiechu zawieramy umowę telefoniczną z fachowcem, który przyjedzie i wybawi nas od tego problemu. Od takiej umowy odstąpić już nie możemy – z pewnymi wyjątkami. Jeżeli przedsiębiorca bowiem świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub rzeczy. Jeżeli więc zleciliśmy fachowcowi wymianę określonej części, a on z nadgorliwości wymieni nam wszystko, co według niego wymiany w danym urządzeniu wymagało – możemy od części takiej umowy odstąpić.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Wyjątki od prawa odstąpienia od umowy

    Kasia_Mala / 2015-07-14 12:27:16

    Skondensowana treść - mnie to jak najbardziej satysfakcjonuje :) Są jednak osoby, które wolą nieco więcej poczytać na różne tematy. Zwłaszcza, gdy chodzi o bezpieczeństwo i prawo podczas zakupów internetowych czy telefonicznych. Jeżeli ktokolwiek byłby zainteresowany, na tym blogu znalazłam trochę więcej na temat tych wyjątków, razem z przykładami http://bit.ly/1O3muHE Ale jeżeli komuś to wystarczy to jak najbardziej mnie to cieszy :) Bo artykuł bardzo rzetelny i ciekawy, jak każdy na tej stronie :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: