eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Międzynarodowy Dzień Seniora: prawa konsumentów III wieku

Międzynarodowy Dzień Seniora: prawa konsumentów III wieku

2017-10-01 00:49

Międzynarodowy Dzień Seniora: prawa konsumentów III wieku

Seniorzy © Syda Productions - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Nie kupuj bez namysłu, nie wierz w darmowe prezenty, nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa, nie daj się manipulacji. nie ulegaj namowom, pamiętaj o istnieniu instytucji, które mogą bronić twoich praw. W Międzynarodowy Dzień Seniora Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina konsumentom III wieku o zasadach rozsądnych zakupów i przysługujących im prawach.

Przeczytaj także: W Dzień Seniora przypominamy 6 zasad rozsądnego kupowania

Praktyka rynkowa pokazuje, że polscy seniorzy to grupa konsumentów, która dość słabo egzekwuje swoje prawa, co jest efektem nie tyle naiwności, co wiary w uczciwe zamiary sprzedawców. Tę ufność wykorzystują nieuczciwi przedsiębiorcy, których ciągle niestety jest dość sporo. Wśród stosowanych przez nich sztuczek można wymienić chociażby podszywanie się pod przedstawicieli dostawców energii czy wprowadzanie w błąd odnośnie leczniczych własności produktów.

Dziś 1 października, czyli Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. To świetna okazja, aby przypomnieć wszystkim o prawach, które przysługują seniorom na konsumenckim rynku.
– Konsumenci III wieku są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa – mówi Marek Niechciał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd rozważa m.in. wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze, czy określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem przedsiębiorcy.
- Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw jakie jej przysługują. To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Akcja, taka jak ta, prowadzona we współpracy kilku instytucji, pozwala dotrzeć szeroko z informacją zarówno do osób starszych, jak i bliskich. Dzięki niej dowiedzą się na co uważać i przede wszystkim - gdzie znaleźć pomoc - powiedziała Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

Seniorze, pamiętaj, że:


  • Masz prawo powiedzieć „nie”. Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę. Odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora. Upewnij się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.
  • Idziesz na pokaz, aby odebrać „nagrodę”? Uważaj: zostaw dowód i odcinek emerytury w domu, w przeciwnym razie sprzedawca „pomoże” tobie zaciągnąć kredyt na produkty, których nie potrzebujesz. Zaproszenie na „bezpłatne badania”, „odbiór nagrody”, „pokaz kulinarny”, może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów. Nie daj się zmanipulować.
  • Masz 14 dni na to, aby odstąpić od umowy, którą zawarłeś na pokazie. Skorzystaj z naszego wzoru:

fot. mat. prasowe

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa


  • Zapoznaj się z kampanią „Bezpieczny i aktywny senior”, którą przygotowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
  • Masz prawo do bezpłatnej pomocy prawnej. Skorzystaj z porad rzecznika konsumentów w twoim mieście lub powiecie.
  • Zadzwoń na infolinię: 801 440 220, 22 290 89 16. Napisz na: porady@dlakonsumentow.pl. Jeżeli zostałeś oszukany, zgłoś sprawę policji.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: