-
Jak dyrektywa cyfrowa i towarowa zmienią polski e-commerce?
... , dlaczego jest to istotne dla merchantów i co właściwie ulega modyfikacji? Do tej pory sprzedawcy mieli obowiązek odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni. Teraz ten czas ma się skrócić do 14 dni. Jeśli w ciągu tego czasu sprzedawca lub dostawca usługi czy treści ...
-
Zagubiony bagaż. Jak go odzyskać?
... się, gdzie jest zarejestrowana linia lotnicza, z którą toczysz spór, wyślij reklamację – jeżeli zostanie ona odrzucona lub nie dostaniesz odpowiedzi w ciągu 30 dni – zgłoś się po bezpłatną pomoc! https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/ https://konsument.gov.pl/pomoc-dla-konsumentow-w-polsce/
-
Ferie zimowe - te prawa konsumenta warto znać
... się, gdzie jest zarejestrowana linia lotnicza, z którą toczysz spór, wyślij reklamację – jeżeli zostanie ona odrzucona lub nie dostaniesz odpowiedzi w ciągu 30 dni – zgłoś się po bezpłatną pomoc!
-
Współpraca w sprawach karnych ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi
... lub poniżającemu traktowaniu albo że nie zostanie jej zagwarantowane prawo do obrony w prowadzonym przeciwko niej postępowaniu (art. 28 lit. g, art. 30 lit. e). Wydania można odmówić w przypadkach, gdy: na terytorium strony wezwanej toczy się postępowanie karne co do tego samego działania albo ...
-
Dyrektywa Omnibus w praktyce, czyli co budzi największe wątpliwości
... zdezorientowani. Najwięcej, w kontekście dyrektywy Omnibus, mówi się o obowiązku informacyjnym. Chodzi o wskazanie najniższej ceny danego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług została zmieniona w sposób niejednoznaczny. Nie wiadomo do ...
-
Reklama leków, wyrobów medycznych i suplementów diety. Na co uważać, by była zgodna z prawem?
... modyfikacji, reklamy, których rozpowszechnianie rozpoczęto przed 1 stycznia 2023 roku i nie spełniają wymogów, mogą być rozpowszechnianie, ale nie dłużej niż do 30 czerwca 2023 roku. Czym poskutkuje rozpowszechnianie reklamy niezgodnej z przepisami? Nałożeniem kary do 2 mln złotych. Zgodnie z brzmieniem art. 103 ust. 2 ustawy ...
-
Jak nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa?
... są przelewy bankowe (46% przypadków oszustw w porównaniu z 18% w ogólnej liczbie spraw). Płatności kartami kredytowymi i debetowymi są znacznie rzadziej wskazywane (30% w przypadkach oszustw w porównaniu z 60% w ogólnej liczbie spraw)/ Oszuści oferują swoim klientom płatność za pośrednictwem przelewu – ponieważ wówczas znacznie trudniej jest ...
-
Koniec rękojmi w sprzedaży konsumenckiej
... ma również skrócenie terminu do rozpoznania reklamacji konsumenta. Do tej pory sprzedawcy mieli obowiązek dokonania odpowiedzenia na reklamację konsumenta w ciągu 30 dni od jej zgłoszenia przez konsumenta. Brak odpowiedzi w tym terminie należało interpretować jako uznanie reklamacji. Od 1 stycznia 2023 r. termin do ...
Tematy: ustawa o prawach konsumenta, rękojmia, rękojmia za wady fizyczne, rękojmia za wady, reklamacja, Omnibus, dyrektywa cyfrowa, dyrektywa towarowa, prawa konsumentów, sprzedaż konsumencka, e-commerce, usługi cyfrowe, niezgodność towaru z umową, wadliwy towar, odpowiedzialność sprzedawcy, uprawnienia kupującego -
Transport do Wielkiej Brytanii po Brexicie: nowe przepisy
... wynoszą 250 zł dla pojazdu samochodowego oraz 100 zł dla przyczepy lub naczepy. Zmiana certyfikatu lub wydanie wtórnika to koszt 30 zł. Natomiast opłata za wystawienie zezwolenia EKMT na cały rok wynosi 1800 zł. Wysokość opłaty jest naliczana proporcjonalnie do liczby ...
-
Ustawa o prawach konsumenta nakłada nowe obowiązki informacyjne
... Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.). D. Lubasz, M. Namysłowska [w:] I. Barańczyk i inni, Ustawa o prawach konsumenta ...
-
Dzień Konsumenta 2023. Czy zwrot towaru zawsze jest możliwy?
... zakupionych rzeczy (dni kalendarzowe liczone od zawarcia umowy kupna) i to bez podawania jakiejkolwiek przyczyny zwrotu! Gwarantuje to ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r.2, która implementuje Dyrektywę UE 2011/833. Sprzedawca również ma 14 dni na zwrot pieniędzy, jednak może się wstrzymać z płatnością ...
-
Prawo do naprawy dla konsumentów. Wniosek przyjęty przez Komisję Europejską
... ograniczenie zmiany klimatu. Usuwane produkty opłaca się często naprawić, a są one często przedwcześnie wyrzucane, co powoduje 35 mln ton odpadów, 30 mln ton zasobów i 261 mln ton emisji gazów cieplarnianych w UE rocznie. Ponadto straty konsumentów wynikające z wyboru wymiany zamiast naprawy szacuje ...
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy Omnibus?
... internetowego, ale w określonych przypadkach również funkcjonowania sklepu. Od 2023 roku w sklepie internetowym sprzedawca ma obowiązek: pokazywać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed promocją w przypadku przedmiotów oznaczonych promocją, informować klientów o tym, w jaki sposób zbiera i weryfikuje widoczne na stronie sklepu opinie ...
-
Postępowanie w sprawie zatorów płatniczych przydatne w branży motoryzacyjnej?
... wojewódzkiego sądu administracyjnego będzie przysługiwała na decyzję Prezesa Urzędu rozpatrującą ten wniosek. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UOKiK, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. W przypadku gdy w okresie 2 lat od dnia, w którym decyzja o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w ust ...
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy towarowej?
... dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE, weszła w życie z dniem 1 stycznia 2023 r., Prezydent RP w dniu 4 listopada 2022 r. podpisał nowelizację ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która w swym znowelizowanym, obowiązującym od 1 stycznia br. brzmieniu, wprowadza do polskiego porządku prawnego zmiany zainicjowane przez ...
-
5 pomysłów na szybkie zwroty w e-commerce
... 14 dni na zwrot towaru zakupionego online bez podawania przyczyny. Są jednak sklepy, które wydłużają znacząco ten okres np. do 30, 60 lub nawet 100 dni. Taki zabieg nie tylko przyciąga kupujących, ale też zmniejsza liczbę zwrotów. Dzięki niemu konsument ma ...
-
Koniec pandemii. Jakie obowiązki pracowników i pracodawców od 1 lipca?
... to wcześniej, muszą się liczyć, więc z przerwą w pracy cudzoziemca, bo po upływie 30 dniowego okresu przejściowego, jeszcze przez 1-2 miesiące będą musieli poczekać ... stracą uprawnienie do jednostronnego wysłania pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy w wymiarze do 30 dni rozpocznie swój bieg 14-dniowy termin, po upływie którego rozwiązaniu ...
Tematy: zniesienie stanu epidemii, pandemia, stan zagrożenia epidemicznego, koronawirus, COVID-19, obowiązki pracodawcy, obowiązki pracowników, badania profilaktyczne, badania lekarskie, szkolenie BHP, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, odpis na ZFŚS, zatrudnianie cudzoziemców, legalizacja pobytu -
Do czego uprawnia legitymacja w świetle prawa przewozowego?
... , nieuprawnionym do odbioru, a taką jest osoba X, można potraktować jak zaginięcie towaru. Ma ono cechy trwałości – towaru nie odzyskano, a upłynął termin 30 dni od umówionego terminu dostawy. W takim przypadku Konwencja CMR wprost stanowi, że odbiorca może w imieniu własnym dochodzić wobec przewoźnika praw ...
-
Rosną kary, mimo że przestępczość w Polsce spada
... od 1 marca 2024 r. i później). Nastąpi m.in. likwidacja kary 25 lat więzienia i podniesienie górnej granicy terminowej kary pozbawienia wolności z 15 do 30 lat. Jednocześnie zostanie wprowadzona kara bezwzględnego dożywocia – czyli bez możliwości ubiegania się o wcześniejsze zwolnienie warunkowe. Z 3 lat do 10 lat pozbawienia ...
-
Przekształcenie spółki a zasada kontynuacji
... poddana przekształceniu jest tym samym podmiotem, której w wyniku przekształcenia zmienia się forma prawna prowadzonej przez nią działalności. SN w Postanowieniu z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie o sygn. akt: I CZ 15/20 wskazuje, że przekształcenie oznacza zatem zmianę typu spółki przy zachowaniu tożsamości podmiotowej w zakresie ...
-
Jakie są prawa pasażerów z niepełnosprawnością?
... zakończeniem odprawy pasażerów. Jeżeli pasażera nie poinformowano, w jakim czasie powinien się zjawić w wyznaczonym miejscu, musi się stawić na co najmniej 30 minut przed planowym odjazdem. Czy pasażerowi może towarzyszyć pies przewodnik? Pasażerom z niepełnosprawnością może towarzyszyć pies asystujący zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa ...
-
Kara umowna za termin FIX sprzeczna z konwencją CMR
... związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy samą szkodą a opóźnieniem w dostawie. Konwencja zastrzega również maksymalną wysokość odszkodowania równą kwocie przewoźnego. Ponadto, zgodnie z art. 30 ust 3. Konwencji CMR, opóźnienie dostawy może stanowić podstawę do odszkodowania tylko wówczas, gdy zastrzeżenie zostało skierowane na piśmie w terminie 21 ...
-
5 trików, które stosują linie lotnicze, aby nie wypłacić odszkodowania
... uznanie reklamacji w wielu przypadkach wiąże się z odwlekaniem wypłacenia odszkodowania. Co więcej – warto wiedzieć, że reklamacja powinna być rozpatrzona w ustawowym czasie 30 dni. Wiele linii lotniczych nie respektuje tego terminu, odpowiadając po 60 czy nawet 90 dniach lub w ogóle nie udzielając pasażerom ...
-
Zaostrzenie kar dla managerów. Nawet 25 lat za łapownictwo
... przypisywane im czyny. Generalnie karalność zbrodni przedawnia się z upływem 20 lat od jej popełnienia, a jeśli w tym okresie wszczęto postępowanie karne – 30 lat. Ponieważ zaostrzone kary dotyczą czynów zabronionych w postaci przyjmowania korzyści, z którymi wiąże się szkoda wielkiej wartości, istotne znaczenie będą mieć ...
-
Kiedy przewoźnik odpowiada za kradzież towaru w transporcie?
... przysługuje przerwa w ciągu dnia pracy, przerwa w każdej dobie i przerwa tygodniowa. Pierwsza z wymienionych zależy od dobowego wymiaru czasu pracy i może wynosić 30 lub 45 minut po 6 godzinach pracy. Przerwa dobowa wynosi co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Przerwy tego rodzaju kierowcy spędzają ...
-
E-administracja w Polsce na europejskim poziomie
... . Pod tym względem znajdujemy się sporo poniżej europejskiej średniej, która wynosi 57 punktów. Polska otrzymała 36, co plasuje nas na 30 miejscu w Europie – mówi Marek Woźny, Wiceprezes, Dyrektor Zarządzający Market Segment Poland w Capgemini Polska. Usługi cross-border Usługi dostępne dla obywateli, którzy ...
-
Border Target Operating Model, czyli lepsza kontrola importu towarów do UK
... oraz żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wysokiego ryzyka. Zniesienie wymogów wstępnego powiadamiania dla roślin i produktów roślinnych niskiego ryzyka z UE. 30 kwietnia 2024 – wprowadzenie opartych na dokumentacji i ryzyku identyfikacyjnych oraz fizycznych kontroli produktów zwierzęcych, roślin, produktów roślinnych średniego ryzyka oraz ...
-
Odpowiedzialność za produkty wadliwe - jakie zmiany w dyrektywie unijnej?
... rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Posłowie do Parlamentu Europejskiego dodatkowo przedłużyli okres odpowiedzialności z zaproponowanych przez Komisję 20 lat do 30 lat w wyjątkowych przypadkach, gdy objawy pojawiają się powoli. Podobnie jak w przypadku obowiązującej wersji dyrektywy, nowe przepisy mają zapewnić równowagę między ...
-
Prawo do naprawy: zachęty dla konsumentów do naprawiania produktów
... . Kontekst Według Komisji, przedwczesne pozbywanie się nadających się do użytku dóbr konsumpcyjnych generuje 261 milionów ton równoważnych emisji CO2, zużywa 30 milionów ton zasobów i skutkuje 35 milionami ton odpadów w UE każdego roku. Jednocześnie konsumenci decydujący się na wymianę zamiast naprawy tracą ...
-
Czy w salonie dealerskim musi być cennik samochodów?
... za tym idzie – nie sposób wymagać od dealera pełnego wypełnienia obowiązków wynikających z InfCenTiUU. Pewną wskazówką może być art. 8 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, który stanowi, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek poinformować ...
-
Spisywanie stanu licznika w czasie kontroli drogowej - co zrobić w przypadku pomyłki funkcjonariusza?
... usunąć z CEP, a tego przecież nie będzie mógł już zrobić funkcjonariusz który wpisu dokonał. Zasady wnoszenia skargi Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się o podjęciu „innej czynności”. Wnosi się ją za pośrednictwem organu, którego działanie jest przedmiotem ...
-
Obowiązek przerejestrowania pojazdów używanych od 1 stycznia 2024 roku
... lub zbyciu pojazdu. Ustawa wprowadza do PRD art. 73aa, zgodnie z którym właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia: nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium ...
-
Jaki będzie rok 2024 w branży TSL?
... kolejne zmiany dotyczące Border Target Operating Model. Obejmują one wprowadzenie świadectw zdrowia przy przywozie produktów z UE. Inne ważne daty to 30 kwietnia 2024 roku, kiedy to planowane jest wprowadzenie opartych na dokumentacji i ryzyku identyfikacyjnych kontroli produktów zwierzęcych, roślin, produktów roślinnych i żywności ...
-
Reklamacje w transporcie drogowym - kiedy można je składać?
... oraz rachunek bankowy do wypłaty należności. W przypadku reklamacji wnoszonej pisemnie lub dokumentowo należy pamiętać o opatrzeniu jej odpowiednim podpisem. Przewoźnik ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Przez udzielenie odpowiedzi należy rozumieć nadanie jej przesyłką pocztową albo wysłanie z wykorzystaniem środków komunikacji ...
-
Ferie zimowe 2024 wystartowały. Pamiętaj o prawach konsumenta
... Centrum Konsumenckiego w Polsce (ECK) należącego do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Sieć ECC-Net w Europie Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) obejmuje 30 centrów we wszystkich 27 państwach członkowskich UE, a także Islandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Celem sieci ECC-Net jest udzielanie porad konsumentom oraz ...