2022-12-06 13:30
Jak dyrektywa cyfrowa i towarowa zmienią polski e-commerce? © Natalia Merzlyakova - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dyrektywa OMNIBUS - ważne zmiany dla firm nie tylko z branży e-commerce
W polskim prawie pojawia się coraz więcej regulacji, które mają usystematyzować przepisy związane ze sklepami internetowymi i sprzedażą online. Już od kilku miesięcy głośno jest o unijnej dyrektywie Omnibus. Niedawno Sejm uchwalił, że wraz z początkiem 2023 roku w życie wejdzie zmieniona ustawa o prawach konsumenta, a w niej dwie dyrektywy – cyfrowa i towarowa. Obie będą miały duży wpływ na krajowy rynek e-commerce. Co nowe przepisy oznaczają dla sprzedawców i konsumentów?Dyrektywy cyfrowa i towarowa zaznaczą się grubą kreską w polskim e-commerce. Zmiany dotkną przede wszystkim obowiązków, które mają sprzedawcy i twórcy contentu – podkreśla Rafał Malujda.
Jeśli w ciągu tego czasu sprzedawca lub dostawca usługi czy treści cyfrowej nie ustosunkuje się do reklamacji, to oznacza to, że tę reklamację uwzględnił – wyjaśnia Rafał Malujda.
fot. Natalia Merzlyakova - Fotolia.com
Jak dyrektywa cyfrowa i towarowa zmienią polski e-commerce?
Zmiany dotkną przede wszystkim obowiązków, które mają sprzedawcy i twórcy contentu.
Przyjmować się będzie, że wady ujawnione w tym terminie istniały w momencie dostarczenia towaru - podkreśla Rafał Malujda.
Jeżeli miałoby być inaczej, sprzedawca musi wykazać, że nie zataił tego i ta wada powstała później. Przy contencie cyfrowym jest to trochę inaczej – ze względu na jego specyfikę termin domniemania wadliwości jest krótszy – wylicza Rafał Malujda.
Ta konstrukcja mniej więcej ulega zachowaniu, w szczególności przy towarach. Przy usługach cyfrowych wprowadza nową kategorię – niezgodność usługi cyfrowej z umową i doprowadzenie do zgodności z umową usługi cyfrowej. Doprecyzowaniu ulega to, w jakiej sytuacji, czego i kiedy możemy żądać, a kiedy odpowiedzialność jest wyłączona– tłumaczy Rafał Malujda.
Z drugiej strony akceptacji przedsiębiorcy wymaga chociażby to, że termin dostarczenia lub określone właściwości są istotne dla konsumenta. To wszystko sprawia, iż oświadczenia działów sprzedaży na czatach i zawieszonych na stronach sklepów komunikatorach, będą miały coraz większe znaczenie – mówi Rafał Malujda.
oprac. : eGospodarka.pl
Dyrektywa Omnibus w praktyce, czyli co budzi największe wątpliwości
Prawa konsumenta 2023 - co się zmieni od 1 stycznia?
Dyrektywa Omnibus wejdzie w życie w 2023 roku? Jak wpłynie na e-commerce?
Omnibus. Czy można publikować tylko pozytywne opinie klientów?
Co czeka e-commerce w 2023 roku?
Dyrektywa Omnibus. Promocje w e-commerce - na co zwrócić uwagę?
Dyrektywa Omnibus w e-commerce. Jak przygotować się na zmiany?
Polacy o handlu internetowym
5 wyzwań rynku e-commerce w 2023 roku
Dzień dobry, w dniu 25.05.2019 podpisałem umowę z firmą Play na abonament wraz z telefonem oraz usługę tzw. Play360, w której m.in. jest ...
Kiedy rekojmia musi być uwzględniona przez Neonet? Oni próbują zepchnąć na gwarancje.
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Sprzedaż telewizorów spadła w IV kw. 2022 o 20% r/r
Zawody poszukiwane na rynku pracy. To warto studiować
Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain
Wynagrodzenia 2022. Najwyżej i najniżej opłacane branże
Szybka sprzedaż dużego mieszkania problematyczna w 2023 roku?
Ferie zimowe za drogie dla Polaków? 6 na 10 nie planuje wyjazdu
Fałszywe aplikacje w Apple App Store. Randkowicze na celowniku