Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
w art. 99b ust. 2 ustawy zawierają
delegację dla ministra właściwego
do spraw pracy, aby mógł określić
w drodze rozporządzenia
wymagania konieczne do zmiany
stanowiska w ramach urzędu,
podnoszenia kwalifikacji
zawodowych
i doskonalenia zawodowego
pracowników publicznych służb
zatrudnienia. Nie ma zatem obawy,
że pomocą w zakresie poradnictwa
zawodowego
w urzędach pracy będą zajmować
się osoby o niewystarczających
kwalifikacjach.
7 Urząd
Art. 19 pkt 2
1) Proponuje się zrezygnowanie z uchylenia w art. 19a
Nie uwzględniono.
Marszałkowski
i pkt 8 –
pkt 3, gdyż nie wiąże się on z nadaniem licencji – określa Ad. 1)
Województwa
art. 19a
wyłącznie wymagane kwalifikacje.
Podtrzymano propozycję
Lubuskiego
pkt 3
wykreślenia w art. 19a pkt 3
i art. 99a
dotyczącego postawionego wymogu
ustawy
2) Odnośnie art. 99a należy zauważyć, że w Polsce
dla kadr agencji zatrudnienia w
o promocji
doradców Eures jest ok. 40. Aby zostać takim doradcą
zakresie świadczonych usług
zatrudnienia
i wejść do liczącej 900 osób europejskiej sieci Eures,
poradnictwa zawodowego i
(…)
należy spełnić wymogi określone przez Komisję
doradztwa personalnego.
Europejską (ukończyć kurs i zdać egzamin organizowany Obowiązujące wymogi nie powinny
przez Brukselę). W planowanych zmianach należy zatem faworyzować jednych grup
uwzględnić treść Rezolucji Rady i przedstawicieli
zawodowych a innym utrudniać
rządów państw członkowskich zebranych w Radzie
szybsze wejście na branżowy rynek
z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie lepszego
pracy.
267
uwzględniania poradnictwa przez całe życie
Ponadto stawianie wymogu
w strategiach uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE
posiadania określonych kwalifikacji
2008/C 319/02).
zawodowych osobom zatrudnionym
na określonych stanowiskach pracy
w komercyjnych podmiotach,
jakimi są agencje zatrudnienia,
powinien zależeć od samego
pracodawcy.
Ad. 2)
Przepisy unijne, tj. Statut EURES
wydany na podstawie decyzji
Komisji z dnia 23.12.2002 r.
wykonującej rozporządzenie Rady
nr 1612/68 w zakresie zestawiania
wolnych miejsc pracy i wniosków
o zatrudnienie określa wymagania
kwalifikacyjne doradców EURES.
Doradcy EURES, oprócz języka
ojczystego, muszą posługiwać się
językiem angielskim, francuskim
lub niemieckim oraz ukończyć
szkolenie organizowane przez
Komisję Europejską. Przepisy
unijne nie określają natomiast
wymogów kwalifikacyjnych
asystenta EURES.
Wobec powyższego, w celu
spełnienia wymogów określonych
przez Unię Europejską zasadne jest,
aby wymogi kwalifikacyjne
268
doradców i asystentów EURES
określone zostały w akcie prawnym
niższego rzędu. Pozwoli to także na
zapewnienie prawidłowych
standardów funkcjonowania
organów należących do sfery
publicznej.
8 Centralny
Instytut
Art. 19 pkt 5 Odejście od wymogu posiadania przez doradcę zawodowego
Nie uwzględniono.
Ochrony Pracy –
– art. 94
licencji zawodowej oraz wykształcenia wyższego spowoduje
Wprowadzone zmiany nie wpłyną
Państwowy Instytut
ustawy
obniżenie jakości świadczonych usług przez osoby niewłaściwe
na obniżenie wymagań wobec osób
Badawczy
o promocji
przygotowane do realizowania zadań na tym stanowisku.
zatrudnionych na stanowiskach tzw.
zatrudnienia
kluczowych, tj. realizujących usługi
(…)
rynku pracy w urzędach pracy.
Przygotowywane przepisy likwidują
licencje i w ślad za tym wymagania
z ustawy
o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy, jednak
wymagania w zakresie
wykształcenia zostaną
wprowadzone do rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 18 marca
2009 r. w sprawie wynagradzania
pracowników samorządowych (Dz.
U. Nr 50, poz. 398,
z późn. zm.).
Należy zauważyć, że obecnie
obowiązujące przepisy ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych w
art. 6 ust. 3 pkt 1 wskazują co
269
najmniej wykształcenie średnie jako
minimalny poziom wykształcenia
dla pracownika samorządowego
zatrudnionego na stanowisku
urzędniczym.
Przepis ten wskazuje na minimalne
wymagania w zakresie
wykształcenia posiadanego przez
pracownika - doprecyzowanie
przepisów rozporządzenia
o wynagrodzeniu i decyzja
dyrektora urzędu pracy
określającego wymagania wobec
kandydatów na stanowisko doradcy
zawodowego, pośrednika pracy czy
inne stanowisko, będą miały
zasadniczy wpływ na to jakie
wymagania będzie musiał spełnić
pracownik przyjmowany na to
stanowisko.
Dodatkowo projektowane przepisy
w art. 99b ust. 2 ustawy zawierają
delegację dla ministra właściwego
do spraw pracy, aby mógł określić
w drodze rozporządzenia
wymagania konieczne do zmiany
stanowiska w ramach urzędu,
podnoszenia kwalifikacji
zawodowych
i doskonalenia zawodowego
pracowników publicznych służb
zatrudnienia.
270
9 Komisja
Krajowa ogólna NSZZ
„Solidarność” negatywnie ocenił zmiany do ustawy
Nie uwzględniono.
Niezależnego
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zdaniem
Wprowadzone zmiany nie wpłyną
Samorządnego
Związku zniesienie wymagań wobec osób zatrudnionych
na obniżenie wymagań wobec osób
Związku
na stanowiskach, o których mowa w art. 92-99 spowoduje
realizujących usługi rynku pracy w
Zawodowego
obniżenie jakości kadry zatrudnionej w publicznych służbach
urzędach pracy,
„Solidarność”
zatrudnienia oraz świadczonych przez nie usług.
a tym samym na pogorszenie się
jakości obsługi klientów urzędów
pracy. Przygotowywane przepisy
likwidują licencje i w ślad za tym
wymagania z ustawy
o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy, jednak
wymagania w zakresie
wykształcenia zostaną
wprowadzone do rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 18 marca
2009 r. w sprawie wynagradzania
pracowników samorządowych (Dz.
U. Nr 50, poz. 398, z późn. zm.).
Należy zauważyć, że obecnie
obowiązujące przepisy ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych w
art. 6 ust. 3 pkt 1 wskazują co
najmniej wykształcenie średnie jako
minimalny poziom wykształcenia
dla pracownika samorządowego
zatrudnionego na stanowisku
urzędniczym.
Przepis ten wskazuje
na minimalne wymagania
271
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik