eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

w stosunku do wykształcenia
posiadanego przez pracownika -
doprecyzowanie przepisów
rozporządzenia o wynagrodzeniu i
decyzja dyrektora urzędu pracy
określającego wymagania wobec
kandydatów na stanowisko doradcy
zawodowego, pośrednika pracy czy
inne stanowisko, będą miały
zasadniczy wpływ na to jakie
wymagania będzie musiał spełnić
pracownik przyjmowany na to
stanowisko.
Dodatkowo projektowane przepisy
w art. 99b ust. 2 ustawy zawierają
delegację dla ministra właściwego
do spraw pracy,
aby mógł określić w drodze
rozporządzenia wymagania
konieczne do zmiany stanowiska w
ramach urzędu, podnoszenia
kwalifikacji zawodowych
i doskonalenia zawodowego
pracowników publicznych służb
zatrudnienia.


W odniesieniu do doradcy
i asystenta EURES:

Przepisy unijne, tj. Statut EURES
wydany na podstawie decyzji

272
Komisji z dnia 23.12.2002 r.
wykonującej rozporządzenie Rady
nr 1612/68 w zakresie zestawiania
wolnych miejsc pracy i wniosków
o zatrudnienie określa wymagania
kwalifikacyjne doradców EURES.
Doradcy EURES, oprócz języka
ojczystego, muszą posługiwać się
językiem angielskim, francuskim
lub niemieckim oraz ukończyć
szkolenie organizowane przez
Komisję Europejską. Przepisy
unijne nie określają natomiast
wymogów kwalifikacyjnych
asystenta EURES.
Wobec powyższego, w celu
spełnienia wymogów określonych
przez Unię Europejską zasadne jest,
aby wymogi kwalifikacyjne
doradców i asystentów EURES
określone zostały w akcie prawnym
niższego rzędu. Pozwoli to także na
zapewnienie prawidłowych
standardów funkcjonowania
organów należących do sfery
publicznej.

10 Polska ogólna 1) PKPP Lewiatan uważa, że zaproponowane zmiany nie
Nie uwzględniono.
Konfederacja
dotyczą „zawodów” a jedynie stanowisk pracy w

Pracodawców
urzędzie pracy, natomiast przez stanowisko pracy PKPP
Ad. 1)
Prywatnych
Lewiatan rozumie określony rodzaj działalności
Przepisy unijne, tj. Statut EURES
LEWIATAN
zarobkowej wykonywanej u określonego pracodawcy.
wydany na podstawie decyzji

273
Wątpliwości budzą propozycje odnośnie doradców
Komisji z dnia 23.12.2002 r.
i asystentów EURES, bo chociaż przepisy unijne nie
wykonującej rozporządzenie Rady
określają wymogów odnoszących się do ich kwalifikacji, nr 1612/68 w zakresie zestawiania
to zobowiązują kraje członkowskie do stworzenia
wolnych miejsc pracy i wniosków
specjalistycznych służb do obsługi systemu EURES.
o zatrudnienie określa wymagania

kwalifikacyjne doradców EURES.
2) PKPP Lewiatan wyraża pogląd, że projektowane zmiany
Doradcy EURES, oprócz języka
spowodują zwiększenie swobody pracodawców do
ojczystego, muszą posługiwać się
zatrudniania w urzędach publicznych osób bez
językiem angielskim, francuskim
należytych kwalifikacji zawodowych, a posiadających
lub niemieckim oraz ukończyć
„znajomości”. Konfederacja widzi w tym zagrożenie
szkolenie organizowane przez
wzrostem „nepotyzmu i kumoterstwa” w sferze
Komisję Europejską. Przepisy
budżetowej.
unijne nie określają natomiast
wymogów kwalifikacyjnych
asystenta EURES.
Wobec powyższego, w celu
spełnienia wymogów określonych
przez Unię Europejską zasadne jest,
aby wymogi kwalifikacyjne
doradców i asystentów EURES
określone zostały w akcie prawnym
niższego rzędu. Pozwoli to także na
zapewnienie prawidłowych
standardów funkcjonowania
organów należących do sfery
publicznej,
o których mowa w stanowisku
PKPP Lewiatan.

Ad. 2)
Wprowadzone zmiany nie wpłyną
na obniżenie wymagań wobec osób

274
zatrudnionych na stanowiskach tzw.
kluczowych, tj. realizujących usługi
rynku pracy w urzędach pracy, a
tym samym na pogorszenie jakości
obsługi klientów urzędów pracy.
Nie wydaje się także uzasadniona
obawa o nepotyzm
czy kumoterstwo w przypadku
zatrudniania pracowników
samorządowych. Przygotowywane
przepisy usuną wymagania z ustawy
o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy, jednak
wymagania zostaną wprowadzone
do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie
wynagradzania pracowników
samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz.
398, z późn. zm.).
Należy zauważyć, że obecnie
obowiązujące przepisy ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych w
art. 6 ust. 3 pkt 1 wskazują
co najmniej wykształcenie średnie
jako minimalny poziom
wykształcenia dla pracownika
samorządowego zatrudnionego na
stanowisku urzędniczym.
Przepis ten wskazuje
na minimalne wymagania
w stosunku do wykształcenia

275
posiadanego przez pracownika -
doprecyzowanie przepisów
rozporządzenia o wynagrodzeniu i
decyzja dyrektora urzędu pracy
określającego wymagania wobec
kandydatów na stanowisko doradcy
zawodowego, pośrednika pracy czy
inne stanowisko, będą miały
zasadniczy wpływ na to jakie
wymagania będzie musiał spełnić
pracownik przyjmowany na to
stanowisko.
Dodatkowo projektowane przepisy
w art. 99b ust. 2 ustawy zawierają
delegację dla ministra właściwego
do spraw pracy, aby mógł określić
w drodze rozporządzenia
wymagania konieczne do zmiany
stanowiska w ramach urzędu,
podnoszenia kwalifikacji
zawodowych
i doskonalenia zawodowego
pracowników publicznych służb
zatrudnienia.

11 Rzecznik
Praw ogólna
Pozytywna ocena proponowanych rozwiązań.
Absolwenta

Art. 20. ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym

1. Konferencja Art. 20
Uczelnie powinny być zobowiązane do określania w swoich
Uwaga zasadna. Jej uwzględnienie
Dyrektorów
statutach dodatkowych wymagań i kwalifikacji zawodowych w
będzie wyrazem dbałości o

276
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 118 . [ 119 ] . 120 ... 130 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: