Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
§ 9. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r.
w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych (Dz. U. Nr 177, poz. 1731 oraz
z 2004 r. Nr 83, poz. 770).
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
W POROZUMIENIU:
MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
3
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie
oddawczych skrzynek pocztowych stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 40 ust. 5 ustawy z dnia … – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …). Na podstawie tego
przepisu minister właściwy do spraw łączności zobowiązany jest do wydania rozporządzenia
określającego wymagania, jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe oraz ich
usytuowanie, jak również warunki dostępu dla operatorów pocztowych.
Wymagania w zakresie wymiarów, sposobu oznaczania oraz warunków technicznych
jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe reguluje obecnie rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r. w sprawie oddawczych skrzynek
pocztowych (Dz. U. Nr 177, poz. 1731, z późn. zm.) wydane na podstawie art. 37 ust. 5
ustawy – Prawo pocztowe z dnia 12 czerwca 2003 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia
31 grudnia 2012 r. Projektowane rozporządzenie wykorzystuje obowiązujące rozwiązania.
Projekt rozporządzenia określa minimalne standardy techniczne, jakie powinny
spełniać oddawcze skrzynki pocztowe instalowane dla budynku jednorodzinnego oraz
zestawy skrzynek instalowane dla budynku wielorodzinnego lub własne oddawcze skrzynki
operatora wyznaczonego instalowane zgodnie z uprawnieniem wynikajacym z art. 40 ust. 3
ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe na terenach wiejskich lub obszarach o rozproszonej
zabudowie, w zakresie:
a) konstrukcji skrzynki oraz materiału, zapewniających ochronę umieszczanych w niej
przesyłek (§ 2),
b) wymiarów skrzynki i otworu wrzutowego (§ 3),
c) oznaczeń (§ 4).
W części dotyczącej wielkości skrzynki przywołano normę PN-ISO 269 Koperty
korespondencyjne – oznaczenia i wymiary (§ 3), natomiast w części dotyczącej konstrukcji
oraz materiału, z którego wykonana jest skrzynka przywołano normę PN-EN 13724 Usługi
pocztowe – otwory prywatnych skrzynek pocztowych i skrytek – wymagania i metody badań
(§ 2). Z uwagi na fakt, że normy stosowane są na zasadzie dobrowolności, rozporządzenie nie
implementuje wprost zapisów normy, lecz zapewnia zgodność z jej zapisami. Przywoływana
w projekcie rozporządzenia norma PN-ISO 269 jest opublikowana w języku polskim,
a w przypadku normy PN-EN 13724 przwiduje się jej opublikowanie w języku polskim do
czasu wydania roporzadzenia.
4
Najważniejsza zmiana w stosunku do obowiązujacych przepisów polega na zmianie
wysokości otworu wrzutowego skrzynki oddawczej i wynika z występującej niezgodności
z normą PN-EN 13724 – obecnie wysokość otworu wrzutowego określona jest jako: nie
mniej niż 20 mm i nie więcej niż 40 mm – w projektowanym rozporządzeniu proponuje się
następujące wymiary: nie mniej niż 30 mm nie więcej niż 45 mm.
Proponowana regulacja nie spowoduje konieczności wymiany pocztowych skrzynek
oddawczch spełniajacych wymagania określone w obowiązującym dotychczas
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r. w sprawie oddawczych
skrzynek pocztowych, a będzie dotyczyć skrzynek nowo instalowanych. Najnowszy projekt
normy PN-EN 13724 zawiera odstępstwo typu A dla Polski związane z przepisami
krajowymi w zakresie otworu wrzutowego, stojącymi w sprzeczności z normą w związku
z czym w stosunku do użytkowanych już skrzynek z mniejszym otworem wrzutowym
proponuje się okres przejściowy (§ 8) umożliwiający ich użytkowanie do czasu zużycia
i wymiany, bądź wymiany elementu konstrukcyjngo skrzynki z otworem wrzutowym, co
pozwoli na naturalny proces wymiany skrzynek lub ich dostosowanie do wymogów
rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia reguluje również kwestie związane z:
a) oznaczeniem oddawczych skrzynek pocztowych (§ 4) – tak jak dotychczas
w przypadku budynków wielorodzinnych skrzynki oznaczane będą cyframi arabskimi
odpowiadającymi numerom samodzielnych lokali mieszkalnych oraz lokali o innym
przeznaczeniu, jeżeli posiadają osobny adres. Jednocześnie w przypadku, gdy miejsce
instalacji skrzynki (dla budynku jednorodzinnego) lub zestawu skrzynek (dla budynku
wielorodzinnego) rodzi wątpliwości co do przynależności tychże skrzynek czy zestawów
do budynku lub jego części, wymagane będzie umieszczenie dodatkowych oznaczeń, tak
aby identyfikacja skrzynki lub zestawu nie sprawiała trudności. Skrzynki przeznaczone
dla adresata będącego osobą niewidomą lub ociemniałą powinny być odpowiednio
oznakowane, tak by umożliwić identyfikację numeru lokalu temu adresatowi.
W przypadku własnych skrzynek operatora wyznaczonego stosuje się oznaczenie cyframi
arabskimi określajacymi numery przyporządkowane do danego gospodarstwa domowego,
b) usytuowaniem oddawczych skrzynek pocztowych (§ 6) – skrzynki powinny być
umieszczane w sposób trwały, w miejscu dostępnym dla adresatów i operatorów
pocztowych w zestawach odpowiadających liczbie lokali znajdujących się w danej części
budynku, w przypadku budynku wielorodzinnego posiadajacego kilka wejść. Dodatkowo
5
jedna skrzynka może zostać przeznaczona na zwroty korespondencji, skrzynka ta
powinna byc oznaczona napisem „ZWROTY”. Osobom poruszającym się na wózku
inwalidzkim powinny być przydzielane skrzynki instalowane najniżej w zestawie.
Usytuowanie własnych oddawczych skrzynek operatora wyznaczonego reguluje
bezpośrednio art. 41 ust. 3 ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe oraz § 6 ust. 1 niniejszego
rozporzadzenia,
c) dostępem dla operatorów pocztowych do oddawczych skrzynek pocztowych (§ 7)
– miejscem dostępu do skrzynki oddawczej jest otwór wrzutowy. W przypadku własnych
oddawczych skrzynek operatora wyznaczonego dostęp do skrzynek dla uprawnionych
operatorów pocztowych może być zapewniony na warunkach okreslonych w umowach
o dostępie do elementów infrastruktury pocztowej.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie dotyczy materii, która nie jest regulowana przez prawo
wspólnotowe, Europejski Komitet Normalizacji, a także inne międzynarodowe organizacje
normalizacyjne, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Rozporządzenie dotyczy zarówno podmiotów korzystających z usług pocztowych, jak
i operatorów świadczących te usługi.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przesłany do:
– reprezentatywnych organizacji związkowych,
– organizacji
pracodawców
(Konfederacja Pracodawców Polskich, Polska Konfederacja
Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Związek Rzemiosła Polskiego, Bussines Centre
Club, Związek Pracodawców Mediów Publicznych),
– reprezentatywnych zakładowych organizacji związkowych działających w Poczta
Polska S.A., tj. Związku Zawodowego Pracowników Poczty Polskiej i Organizacji
Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Poczty Polskiej,
– organizacji konsumenckich (Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów,
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Federacja Konsumentów),
– Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
– Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej,
– organizacji zrzeszających operatorów pocztowych, tj. Forum Przewoźników
Ekspresowych, Stowarzyszanie Marketingu Bezpośredniego,
– wybranych operatorów pocztowych (Poczta Polska S.A., Siódemka, DHL, DPD
(Masterlink), TNT Express Worldwide, UPS, GLS, Opek, Inpost),
– Polskiego
Związku Niewidomych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie rodziło skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjoowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja zapewnia wszystkim uczestnikom rynku usług pocztowych
możliwość działania na tych samych zasadach poprzez dokonywanie doręczeń za
pośrednictwem oddawczych skrzynek pocztowych spełniających warunek dostępności.
7
w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych (Dz. U. Nr 177, poz. 1731 oraz
z 2004 r. Nr 83, poz. 770).
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
W POROZUMIENIU:
MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
3
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie
oddawczych skrzynek pocztowych stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 40 ust. 5 ustawy z dnia … – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …). Na podstawie tego
przepisu minister właściwy do spraw łączności zobowiązany jest do wydania rozporządzenia
określającego wymagania, jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe oraz ich
usytuowanie, jak również warunki dostępu dla operatorów pocztowych.
Wymagania w zakresie wymiarów, sposobu oznaczania oraz warunków technicznych
jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe reguluje obecnie rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r. w sprawie oddawczych skrzynek
pocztowych (Dz. U. Nr 177, poz. 1731, z późn. zm.) wydane na podstawie art. 37 ust. 5
ustawy – Prawo pocztowe z dnia 12 czerwca 2003 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia
31 grudnia 2012 r. Projektowane rozporządzenie wykorzystuje obowiązujące rozwiązania.
Projekt rozporządzenia określa minimalne standardy techniczne, jakie powinny
spełniać oddawcze skrzynki pocztowe instalowane dla budynku jednorodzinnego oraz
zestawy skrzynek instalowane dla budynku wielorodzinnego lub własne oddawcze skrzynki
operatora wyznaczonego instalowane zgodnie z uprawnieniem wynikajacym z art. 40 ust. 3
ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe na terenach wiejskich lub obszarach o rozproszonej
zabudowie, w zakresie:
a) konstrukcji skrzynki oraz materiału, zapewniających ochronę umieszczanych w niej
przesyłek (§ 2),
b) wymiarów skrzynki i otworu wrzutowego (§ 3),
c) oznaczeń (§ 4).
W części dotyczącej wielkości skrzynki przywołano normę PN-ISO 269 Koperty
korespondencyjne – oznaczenia i wymiary (§ 3), natomiast w części dotyczącej konstrukcji
oraz materiału, z którego wykonana jest skrzynka przywołano normę PN-EN 13724 Usługi
pocztowe – otwory prywatnych skrzynek pocztowych i skrytek – wymagania i metody badań
(§ 2). Z uwagi na fakt, że normy stosowane są na zasadzie dobrowolności, rozporządzenie nie
implementuje wprost zapisów normy, lecz zapewnia zgodność z jej zapisami. Przywoływana
w projekcie rozporządzenia norma PN-ISO 269 jest opublikowana w języku polskim,
a w przypadku normy PN-EN 13724 przwiduje się jej opublikowanie w języku polskim do
czasu wydania roporzadzenia.
4
Najważniejsza zmiana w stosunku do obowiązujacych przepisów polega na zmianie
wysokości otworu wrzutowego skrzynki oddawczej i wynika z występującej niezgodności
z normą PN-EN 13724 – obecnie wysokość otworu wrzutowego określona jest jako: nie
mniej niż 20 mm i nie więcej niż 40 mm – w projektowanym rozporządzeniu proponuje się
następujące wymiary: nie mniej niż 30 mm nie więcej niż 45 mm.
Proponowana regulacja nie spowoduje konieczności wymiany pocztowych skrzynek
oddawczch spełniajacych wymagania określone w obowiązującym dotychczas
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r. w sprawie oddawczych
skrzynek pocztowych, a będzie dotyczyć skrzynek nowo instalowanych. Najnowszy projekt
normy PN-EN 13724 zawiera odstępstwo typu A dla Polski związane z przepisami
krajowymi w zakresie otworu wrzutowego, stojącymi w sprzeczności z normą w związku
z czym w stosunku do użytkowanych już skrzynek z mniejszym otworem wrzutowym
proponuje się okres przejściowy (§ 8) umożliwiający ich użytkowanie do czasu zużycia
i wymiany, bądź wymiany elementu konstrukcyjngo skrzynki z otworem wrzutowym, co
pozwoli na naturalny proces wymiany skrzynek lub ich dostosowanie do wymogów
rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia reguluje również kwestie związane z:
a) oznaczeniem oddawczych skrzynek pocztowych (§ 4) – tak jak dotychczas
w przypadku budynków wielorodzinnych skrzynki oznaczane będą cyframi arabskimi
odpowiadającymi numerom samodzielnych lokali mieszkalnych oraz lokali o innym
przeznaczeniu, jeżeli posiadają osobny adres. Jednocześnie w przypadku, gdy miejsce
instalacji skrzynki (dla budynku jednorodzinnego) lub zestawu skrzynek (dla budynku
wielorodzinnego) rodzi wątpliwości co do przynależności tychże skrzynek czy zestawów
do budynku lub jego części, wymagane będzie umieszczenie dodatkowych oznaczeń, tak
aby identyfikacja skrzynki lub zestawu nie sprawiała trudności. Skrzynki przeznaczone
dla adresata będącego osobą niewidomą lub ociemniałą powinny być odpowiednio
oznakowane, tak by umożliwić identyfikację numeru lokalu temu adresatowi.
W przypadku własnych skrzynek operatora wyznaczonego stosuje się oznaczenie cyframi
arabskimi określajacymi numery przyporządkowane do danego gospodarstwa domowego,
b) usytuowaniem oddawczych skrzynek pocztowych (§ 6) – skrzynki powinny być
umieszczane w sposób trwały, w miejscu dostępnym dla adresatów i operatorów
pocztowych w zestawach odpowiadających liczbie lokali znajdujących się w danej części
budynku, w przypadku budynku wielorodzinnego posiadajacego kilka wejść. Dodatkowo
5
jedna skrzynka może zostać przeznaczona na zwroty korespondencji, skrzynka ta
powinna byc oznaczona napisem „ZWROTY”. Osobom poruszającym się na wózku
inwalidzkim powinny być przydzielane skrzynki instalowane najniżej w zestawie.
Usytuowanie własnych oddawczych skrzynek operatora wyznaczonego reguluje
bezpośrednio art. 41 ust. 3 ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe oraz § 6 ust. 1 niniejszego
rozporzadzenia,
c) dostępem dla operatorów pocztowych do oddawczych skrzynek pocztowych (§ 7)
– miejscem dostępu do skrzynki oddawczej jest otwór wrzutowy. W przypadku własnych
oddawczych skrzynek operatora wyznaczonego dostęp do skrzynek dla uprawnionych
operatorów pocztowych może być zapewniony na warunkach okreslonych w umowach
o dostępie do elementów infrastruktury pocztowej.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie dotyczy materii, która nie jest regulowana przez prawo
wspólnotowe, Europejski Komitet Normalizacji, a także inne międzynarodowe organizacje
normalizacyjne, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Rozporządzenie dotyczy zarówno podmiotów korzystających z usług pocztowych, jak
i operatorów świadczących te usługi.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przesłany do:
– reprezentatywnych organizacji związkowych,
– organizacji
pracodawców
(Konfederacja Pracodawców Polskich, Polska Konfederacja
Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Związek Rzemiosła Polskiego, Bussines Centre
Club, Związek Pracodawców Mediów Publicznych),
– reprezentatywnych zakładowych organizacji związkowych działających w Poczta
Polska S.A., tj. Związku Zawodowego Pracowników Poczty Polskiej i Organizacji
Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Poczty Polskiej,
– organizacji konsumenckich (Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów,
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Federacja Konsumentów),
– Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
– Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej,
– organizacji zrzeszających operatorów pocztowych, tj. Forum Przewoźników
Ekspresowych, Stowarzyszanie Marketingu Bezpośredniego,
– wybranych operatorów pocztowych (Poczta Polska S.A., Siódemka, DHL, DPD
(Masterlink), TNT Express Worldwide, UPS, GLS, Opek, Inpost),
– Polskiego
Związku Niewidomych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Rozporządzenie nie będzie rodziło skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjoowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja zapewnia wszystkim uczestnikom rynku usług pocztowych
możliwość działania na tych samych zasadach poprzez dokonywanie doręczeń za
pośrednictwem oddawczych skrzynek pocztowych spełniających warunek dostępności.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei