eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801


6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.



















































10/09-kt
8




Projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZAC

w sprawie wzoru formularza służ cego do przedkładania sprawozdania z działalności
pocztowej

Na podstawie art. 43 ust. 7 ustawy z dnia … – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wzór formularza służącego do przedkładania Prezesowi Urzędu
Komunikacji Elektronicznej sprawozdania z działalności pocztowej, zwanego dalej
„formularzem”, wraz z objaśnieniami, co do sposobu jego wypełnienia.
§ 2. 1. Ustala się wzór formularza składającego się z następujących części:
1) „Formularz 00 – Informacja o operatorze pocztowym, zasobach i reklamacjach”;
2) „Formularz 01 – Usługi powszechne”;
3) „Formularz 02 – Usługi wchodzące w zakres usług powszechnych”;
4) „Formularz 03 – Przesyłki kurierskie”;
5) „Formularz 04 – Inne usługi pocztowe”;
6) „Formularz 05 – Dostęp do elementów infrastruktury pocztowej”.
2. Wzór formularza, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.

§ 3. 1. Część formularza, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, wypełnia każdy operator
pocztowy.
2. Część formularza, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, wypełnia operator wyznaczony
i przedkłada jako załącznik do części formularza, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
3. Części formularza, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 – 6, operator pocztowy wypełnia
stosownie do wykonywanej działalności pocztowej i przedkłada jako załącznik do części
formularza, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI




1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – łączność na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).


UZASADNIENIE

Niniejsze rozporządzenie zostanie wydane z celu wypełnienia delegacji ustawowej art. 43 ust. 7
ustawy z dnia … – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …) upoważniającej ministra właściwego do
spraw łączności do określenia w drodze rozporządzenia, wzoru formularza służącego do
przedkładania Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w terminie do dnia 31 marca,
sprawozdań z działalności pocztowej przez operatorów pocztowych oraz podmioty, o których
mowa w art. 43 ust. 5 ustawy.
Dotychczas kwestia ta nie była uregulowana, tzn. istniał obowiązek sprawozdawczy (art. 44
ustawy uchylanej), jednak forma jego realizacji nie była określona przepisami prawa.
Uregulowanie tej kwestii z jednej strony ułatwi realizowanie obowiązku sprawozdawczego
podmiotom do tego zobligowanym i poprawi jakość przedkładanych sprawozdań, a z drugiej,
poprzez ujednolicenie formy tych sprawozdań, będzie jednocześnie ułatwieniem dla Prezesa
UKE, który na podstawie zgromadzonych informacji ma obowiązek sporządzać coroczny raport
o stanie rynku pocztowego. Poprawa jakości sprawozdań przedkładanych Prezesowi UKE
przełoży się więc również na stan wiedzy o polskim rynku pocztowym.
Forma realizacji obowiązku sprawozdawczego powinna być ujednolicona także z uwagi na nową
regulację w zakresie finansowania obowiązku świadczenia usług powszechnych. Dane dotyczące
sprzedaży usług wchodzących w zakres usług powszechnych są niezbędne dla celów ustalenia
czy dany operator pocztowy podlega ustawowemu obowiązkowi udziału w finansowaniu kosztu
netto (art. 108 ust. 2 ustawy). Konieczna jest również informacja o przynależności danego
operatora pocztowego do grupy kapitałowej (art. 108 ust. 4 ustawy).
Wprowadzany rozporządzeniem (§ 2) wzór formularza składa się z 6 części. Podział opiera się na
odpowiednio pogrupowanych informacjach określonych w art. 43 ust. 2 ustawy:
1) „Formularz 00 – Informacja o operatorze pocztowym, zasobach i reklamacjach”, gdzie
podawane będą informacje dotyczące średniorocznego zatrudnieniu, liczby placówek
pocztowych operatora, w tym jednostek organizacyjnych agentów pocztowych, liczby
nadawczych skrzynek pocztowych oraz automatów do pocztowej obsługi klientów, liczby
i rodzajów złożonych reklamacji w podziale na usługi powszechne i nienależące do usług
powszechnych, sposobu ich rozpatrzenia oraz liczby i wysokości wypłaconych odszkodowań,
rzeczywistego obszaru wykonywanej działalności pocztowej, okresu wykonywania
działalności pocztowej, formy prawnej przedsiębiorcy i danych teleadresowych oraz
przynależności do grupy kapitałowej (art. 43 ust. 2 pkt 2 – 5 oraz 7 – 10 ustawy),
2) „Formularz 01 – Usługi powszechne”, gdzie podawane będą informacje dotyczące sprzedaży
usług powszechnych w ujęciu ilościowym i wartościowym (art. 43 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy),
3) „Formularz 02 – Usługi wchodzące w zakres usług powszechnych”, gdzie podawane będą
informacje dotyczące sprzedaży usług wchodzących w zakres usług powszechnych w ujęciu
ilościowym i wartościowym (art. 43 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy),
4) „Formularz 03 – Przesyłki kurierskie”, gdzie podawane będą informacje dotyczące sprzedaży
przesyłek kurierskich w ujęciu ilościowym i wartościowym (art. 43 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy),
5) „Formularz 04 – Inne usługi pocztowe”, gdzie podawane będą informacje dotyczące
sprzedaży innych usług pocztowych w ujęciu ilościowym i wartościowym (art. 43 ust. 2 pkt 1
lit. d ustawy),
2



6) „Formularz 05 – Dostęp do elementów infrastruktury pocztowej”, gdzie podawane będą
informacje dotyczące dostępu do elementów infrastruktury pocztowej (art. 43 ust. 2 pkt 6
ustawy).
Podział formularza na części ma ułatwić jego wypełnianie (§ 3). Część formularza oznaczona
symbolem „00”, zawierająca ogólne informacje dotyczące działalności każdego z operatorów
pocztowych, będzie obligatoryjnym elementem sprawozdania. Pozostałe części dotyczące
poszczególnych rodzajów działalności pocztowej będą obowiązywały stosownie do działalności
wykonywanej przez danego operatora w danym roku.
Każdą z części formularza opatrzono objaśnieniami co do sposobu wypełnienia.


























3



OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Podmiotami, do których adresowane jest rozporządzenie, są operatorzy pocztowi oraz podmioty,
o których mowa w art. 43 ust. 5 ustawy, którzy będą przedkładać sprawozdania z działalności
pocztowej na formularzu oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Wzór formularza
sprawozdawczego, stanowiący załącznik do rozporządzenia, został zaprojektowany w taki
sposób, aby zapewnić Prezesowi UKE informacje, o których mowa w art. 43 ust. 2 ustawy,
a jednocześnie, aby zarówno sam wzór formularza, jak i objaśnienia, były czytelne i kompletne.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na
internetowych stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
oraz zostanie przesłany do następujących podmiotów:
1) Konfederacji Pracodawców Polskich,
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych,
3) Business Center Club,
4) Forum Przewoźników Ekspresowych,
5) Poczty Polskiej S.A.,
6) InPost Sp. z o.o.,
7) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wprowadzenie wzoru formularza
ułatwi i przyspieszy przedsiębiorcom proces ich wypełniania.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.










31/09/KC
4

strony : 1 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46 ... 60 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: