eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801


Zał cznik nr 2
WYKAZ ORGANIZACJI OSÓB NIEWIDOMYCH LUB OCIEMNIAŁYCH ORAZ
ORGANIZACJI, KTÓRYCH CELEM STATUTOWYM JEST DZIAŁANIE NA
RZECZ OSÓB NIEWIDOMYCH LUB OCIEMNIAŁYCH
1) Euro-Regionalne Stowarzyszenie Niewidomych, Słabowidzących i Ich Sympatyków
„Pomorze” w Gdańsku,
2) Fundacja Na Rzecz Dzieci Niewidomych i Niedowidzących w Krakowie,
3) Fundacja Na Rzecz Osób Niewidomych Labrador – Pies Przewodnik w Poznaniu,
4) Fundacja Na Rzecz Osób Niewidomych i Niepełnosprawnych „Pomóż i Ty” w Gdyni,
5) Fundacja „Praca Dla Niewidomych” w Warszawie,
6) Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego w Krakowie,
7) Klub Inteligencji Niewidomej Rzeczypospolitej Polskiej we Wrocławiu,
8) Lubelska Fundacja Pomocy Osobom Niewidomym i Słabowidzącym w Lublinie,
9) Mazowieckie Stowarzyszenie Pracy dla Niepełnosprawnych „De Facto”,
10) Polski Związek Niewidomych,
11) Polskie Towarzystwo Tyflologiczne w Krakowie,
12) Regionalna Fundacja Pomocy Niewidomym w Chorzowie,
13) Stowarzyszenie Dla Dzieci Słabowidzących i Niewidomych „Razem Do Celu”

w Dąbrowie Górniczej,
14) Stowarzyszenie Kulturalne Niewidomych Teatr-Edukacja-Rehabilitacja w Gdańsku,
15) Stowarzyszenie Na Rzecz Rehabilitacji Słabowidzących i Niewidomych w Warszawie,
16) Stowarzyszenie Niewidomi Niewidomym w Olsztynie,
17)
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niewidomym i Niedowidzącym „Nadzieja”

w Radomiu,
18) Stowarzyszenie Przyjaciół Niewidomych i Słabowidzących w Poznaniu,
19) Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Bliżej
wiata” w Lublinie,
20)
Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących
im. Wandy Szuman w Toruniu,
21) Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Promyk”
w Łodzi,
22) Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Tęcza”
w Warszawie,
23) więtokrzyskie Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niewidomej

i Słabowidzącej w Kielcach,
24) Towarzystwo Muzyczne im. Edwina Kowalika w Warszawie,
25) Towarzystwo Opieki Nad Ociemniałymi w Laskach Warszawskich,
26) Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym w Warszawie,
27) Wielkopolskie Stowarzyszenie Niewidomych w Poznaniu,
28) Wrocławskie Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci Niewidomych we Wrocławiu,
29) Związek Niewidomych Rzeczypospolitej Polskiej w Krakowie,
30) Związek Ociemniałych ołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie.






3














UZASADNIENIE


Ustawa z dnia ... – Prawo Pocztowe (Dz. U. poz. …) przewiduje w art. 26 ust. 2,
iż minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego i minister właściwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych określą w drodze rozporządzenia, wykaz bibliotek, organizacji osób
niewidomych lub ociemniałych oraz organizacji, których celem statutowym jest działanie na
rzecz osób niewidomych lub ociemniałych, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia ...
– Prawo Pocztowe, kierując się zasadą zapewnienia jak najszerszego i równoprawnego
dostępu osób niewidomych i ociemniałych do dóbr kultury.
Ustawa określiła, iż dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane m.in. na podstawie
art. 30 ust. 3 ustawy – Prawo pocztowe, tj. rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej
i Ministra Kultury z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie wykazu bibliotek i organizacji osób
niewidomych lub ociemniałych oraz organizacji, których celem statutowym jest działalnie na
rzecz osób niewidomych lub ociemniałych (Dz. U. Nr 167, poz. 1753, z późn. zm.),
zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej
wejścia w życie.
Projekt
rozporządzenia wprowadza jedynie zmiany w załączniku nr 1 – Wykaz
bibliotek, których celem statutowym jest działanie na rzecz osób niewidomych lub
ociemniałych, polegające na doprecyzowaniu nazwy bibliotek.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty przepisami Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).


4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które będzie oddziaływało rozporz dzenie.

Biblioteki, organizacje osób niewidomych lub ociemniałych oraz organizacje, których celem
statutowym jest działanie na rzecz osób niewidomych lub ociemniałych.
2. Konsultacje społeczne
Tekst projektu rozporządzenia zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych
i z partnerami społecznymi w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej
Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego
(Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.), tj.:
1) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
2) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej,
5) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
6) Związkowi Rzemiosła Polskiego,
7) Business Centre Club.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego

Wdrożenie projektu rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla sektora
finansów publicznych, w tym dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.


4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wdrożenie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.
















09/09-kt
5







Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI1)
z dnia
w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych
Na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy z dnia ... – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. ...)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania, jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe;

2) usytuowanie oddawczych skrzynek pocztowych;
3)warunki dostępu dla operatorów pocztowych do oddawczych skrzynek
pocztowych.
§ 2. 1. Konstrukcja oddawczej skrzynki pocztowej, zwanej dalej „skrzynką”, oraz
materiał, z którego jest wykonana, powinny zapewniać ochronę umieszczanych
w niej przesyłek listowych.
2. Minimalny poziom ochrony, o której mowa w ust. 1, w zakresie poufności,
wodoszczelności, zabezpieczenia przeciwpożarowego, przed korozją oraz
kradzieżą przesyłek listowych określa norma PN-EN 13724.
3. Elementy konstrukcyjne skrzynki dostępne zarówno przy doręczaniu jak
i wyjmowaniu przesyłek listowych nie powinny mieć ostrych krawędzi.
4. Elementy skrzynki ulegające uszkodzeniu w trakcie użytkowania wykonuje się
w sposób umożliwiający ich łatwą wymianę lub uzupełnienie.
5. Skrzynka instalowana na zewnątrz budynku powinna posiadać zabezpieczenie,
które zapewnia ochronę znajdujących się wewnątrz przesyłek listowych przed
szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych. Przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
§ 3. 1. Wielkość skrzynki powinna umożliwiać umieszczenie w niej przesyłki listowej
opakowanej w kopertę formatu C4 (229 mm x 324 mm) określonego w normie
PN-ISO 269.
2. Pojemność skrzynki powinna umożliwiać umieszczenie w niej przesyłek
listowych o łącznej grubości co najmniej 60 mm.
3. Wymiary otworu wrzutowego skrzynki powinny wynosić:
1) szerokość:
a) nie mniej niż 230 mm i nie więcej niż 280 mm – w przypadku skrzynek,
w których przesyłki listowe umieszczane są krótszą krawędzią przesyłki,
b) nie mniej niż 325 mm i nie więcej niż 400 mm – w przypadku skrzynek,
w których przesyłki listowe umieszczane są dłuższą krawędzią przesyłki;

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – łączność na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz.U. Nr 248, poz. 1479).

1

2) wysokość – nie mniej niż 30 mm i nie więcej niż 45 mm.
4. Konstrukcja otworu wrzutowego skrzynki powinna zabezpieczać przed
wyjęciem przesyłki listowej.
§ 4. 1. Skrzynki instalowane dla budynku wielorodzinnego powinny być oznaczone
cyframi arabskimi odpowiadającymi numerom samodzielnych lokali
mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu, jeżeli posiadają osobny adres,
zwanych dalej „lokalami”, a w przypadku własnych skrzynek operatora
wyznaczonego numerami przyporządkowanymi do danego gospodarstwa
domowego.
2. W przypadku instalowania skrzynki dla budynku jednorodzinnego lub zestawu
skrzynek dla budynku wielorodzinnego w miejscu utrudniającym ich
jednoznaczne przyporządkowanie do budynku lub jego części, skrzynka ta lub
zestaw powinny być oznaczone w sposób umożliwiający takie
przyporządkowanie.
3. Skrzynki, o których mowa w ust. 1, przeznaczone dla adresata będącego osobą
niewidomą lub ociemniałą powinny być oznaczone w sposób umożliwiający
temu adresatowi identyfikację numeru lokalu.
§ 5. 1. Skrzynka powinna być zamykana niepowtarzalnym kluczem w celu
zagwarantowania dostępu do zawartości skrzynki wyłącznie adresatowi.
2. Klucz do skrzynki adresat otrzymuje od właściciela lub współwłaściciela
nieruchomości albo jego upoważnionego przedstawiciela, z chwilą uzyskania
uprawnień do korzystania z danego lokalu, a w przypadku własnych skrzynek
operatora wyznaczonego od tego operatora.
§ 6. 1. Skrzynki lub ich zestawy powinny być umieszczane w miejscu dostępnym dla
adresatów i operatorów pocztowych.
2. W budynku wielorodzinnym posiadającym kilka wejść przy każdym z nich
może być zainstalowany zestaw lub zestawy skrzynek w liczbie odpowiadającej
liczbie lokali znajdujących się w danej części budynku.
3. Dodatkowo jedna skrzynka może być przeznaczona na zwroty przesyłek
listowych. Skrzynka ta powinna być oznaczona napisem „ZWROTY”.
4. Skrzynki lub ich zestawy powinny być instalowane w sposób trwały, nie niżej
niż 700 mm mierząc od podłoża do dolnej krawędzi skrzynki i nie wyżej niż
1600 mm mierząc od podłoża do górnej krawędzi ostatniej skrzynki.
5. W budynku wielorodzinnym skrzynki znajdujące się najniżej w zestawie
powinny być przydzielane osobom poruszającym się za pomocą wózka
inwalidzkiego.
§ 7. 1. Dla operatorów pocztowych miejscem dostępu do skrzynki jest otwór wrzutowy,
o którym mowa w § 3 ust. 3.
2. Dostęp do własnych oddawczych skrzynek operatora wyznaczonego dla
uprawnionych do tego dostępu operatorów pocztowych może być zapewniony
na warunkach określonych w umowach o dostępie do elementów infrastruktury
pocztowej.
§ 8. Skrzynki z otworem wrzutowym o wysokości niższej niż określona w § 3 ust. 3
pkt
2 zainstalowane na podstawie przepisów dotychczasowych, mogą być
użytkowane do momentu ich fizycznego zużycia i wymiany albo wymiany
elementu konstrukcyjnego skrzynki z otworem wrzutowym.
2

strony : 1 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 50 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: