eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 729
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 70

729-cz-II

5) prowadzi rejestr pełnomocnictw udzielonych zgodnie z art. 34 ustawy;
6) sprawuje nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków;
7) dokumentuje wyniki przeprowadzonej kontroli i przedstawia je właściwym organom
podmiotu.
5. Osoba, o której mowa w ust. 3, nie rzadziej niż raz do roku sporządza pisemny raport
z funkcjonowania działalności podmiotu. Raport powinien zawierać, w szczególności,
wskazanie nieprawidłowości ujawnionych w danym roku kalendarzowym oraz wskazanie
środków podejmowanych w przypadkach zaistnienia nieprawidłowości.
6. Zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznych określa regulamin kontroli wewnętrznej.
7. Regulamin, o którym mowa w ust. 6, powinien określać w szczególności:
1) szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznych;
2) zakres i cel przeprowadzania kontroli wewnętrznych;
3) częstość przeprowadzania kontroli wewnętrznych;
4) wskazanie zakresu obowiązków osoby przeprowadzającej kontrolę;
5) szczegółowe zasady dokumentowania wyników kontroli i przedstawiania ich
odpowiednim organom podmiotu;
6) zasady postępowania w przypadku ujawnienia podczas kontroli nieprawidłowości
w funkcjonowaniu podmiotu oraz osób z nim powiązanych.
§ 16. 1. Podmiot przeprowadza szkolenia członków organów podmiotu, pracowników
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz osób fizycznych pozostających z podmiotem
w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, w zakresie
procedur związanych z pośrednictwem w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa
lub tytułów uczestnictwa funduszy, przed podjęciem przez te osoby pełnienia funkcji lub
wykonywania czynności w zakresie pośredniczenia w zbywaniu i odkupywaniu jednostek
uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy.
2. Podmiot gromadzi informacje o przeprowadzonych szkoleniach, w szczególności
dotyczące terminów szkoleń, zakresu szkoleń oraz uczestników poszczególnych szkoleń.
3. Podmiot prowadzi książkę procedur zawierającą wszystkie procedury związane
z prowadzoną działalnością, obowiązujące w tym podmiocie.
4. Podmiot regularnie weryfikuje stosowane systemy oraz wdrożone regulaminy i procedury
wewnętrzne pod kątem ich prawidłowości i skuteczności w wypełnianiu przez podmiot
obowiązków wynikających z przepisów prawa oraz podejmuje działania mające na celu
eliminację wszelkich nieprawidłowości.
§ 17. 1. Podmiot prowadzi dziennik kontroli wewnętrznych zawierający dane dotyczące
kontroli przeprowadzanych w podmiocie w danym roku kalendarzowym.
2. W dzienniku kontroli, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się następujące dane:
1) zakres kontroli;
2) datę rozpoczęcia kontroli;
3) datę zakończenia kontroli;
4) wnioski z kontroli lub zalecenia pokontrolne.
§ 18. 1. Podmiot opracowuje i wdraża procedurę zapobiegającą ujawnieniu lub wykorzystaniu
informacji stanowiących tajemnicę zawodową w celu zapobieżenia wykorzystywaniu lub
ujawnianiu posiadanych informacji przez osoby kierujące działalnością podmiotu oraz osoby
uczestniczące w świadczeniu usług lub mające dostęp do informacji stanowiących tajemnicę
zawodową.
2. Procedura, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) wskazanie kręgu osób objętych zgodnie z ustawą obowiązkiem zachowania tajemnicy
zawodowej oraz wyraźny zakaz ujawniania danych informacji przez te osoby;
10

2) wskazanie wyjątków od zakazu przekazywania informacji stanowiących tajemnicę
zawodową;
3) techniczno-organizacyjne zasady postępowania z dokumentami zawierającymi
informacje stanowiące tajemnicę zawodową;
4) sposób i tryb przeprowadzania kontroli w zakresie obowiązku przestrzegania
zachowania tajemnicy zawodowej.
§ 19. 1. Systemy teleinformatyczne podmiotu powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby
uniemożliwić nieuprawniony dostęp do danych przetwarzanych przez te systemy.
2. Podmiot wprowadza zabezpieczenia urządzeń uniemożliwiające nieuprawniony dostęp do
systemów teleinformatycznych i przetwarzania danych.
3. Podmiot opracowuje i wdraża wewnętrzne procedury regulujące dostęp do systemów
teleinformatycznych oraz kontrolę tego dostępu, zapewniające możliwość odtworzenia
historii dostępu wraz z historią modyfikacji i przetwarzania danych.
4. Urządzenia i systemy teleinformatyczne podmiotu powinny być zabezpieczone przed utratą
danych spowodowaną awarią zasilania, innymi awariami lub zakłóceniami oraz innymi
zdarzeniami losowymi. W celu zapewnienia ciągłości obsługi i pracy systemów
teleinformatycznych podmiot, przynajmniej raz dziennie, tworzy kopię bazy danych lub
stosuje inne środki techniczne umożliwiające odtworzenie danych oraz podjęcie pracy
systemów teleinformatycznych w sytuacji awarii, utraty części lub całości danych
w podstawowych bazach danych.
§ 20. 1. Podmiot przyjmujący zlecenia klientów przekazywane za pomocą telefonu, telefaksu
oraz innych urządzeń technicznych lub systemów teleinformatycznych, a także za pomocą
informatycznych nośników danych zapewnia:
1) poufność składanych zleceń, a w szczególności zabezpieczenie ich przed odsłuchaniem
lub odczytaniem przez osoby nieuprawnione;
2) integralność składanych zleceń, a w szczególności zabezpieczenie ich przed
modyfikacją lub usunięciem przez osoby nieuprawnione;
3) zabezpieczenie przed możliwością ich składania przez osoby nieuprawnione,
w szczególności przez ustalenie odrębnego identyfikatora lub hasła dla każdego klienta;
4) rejestrację daty i czasu otrzymania zlecenia;
5) możliwość potwierdzenia klientowi faktu złożenia zlecenia – z wyłączeniem zleceń
składanych za pośrednictwem telefonu.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, dokłada należytej staranności w celu zapewnienia
sprawnej obsługi klientów w zakresie przyjmowania zleceń przekazywanych za pomocą
telefonu, telefaksu oraz innych urządzeń technicznych lub systemów teleinformatycznych,
a także za pomocą informatycznych nośników danych.
3. Podmiot może przyjmować zlecenia składane za pomocą telefonu, telefaksu oraz innych
urządzeń technicznych lub systemów teleinformatycznych, a także za pomocą
informatycznych nośników danych po uprzedniej, zgodnej z zasadami ustalonymi między tym
podmiotem a klientem identyfikacji osoby składającej zlecenie.
§ 21. 1. Miejsca, w których prowadzona jest działalność, powinny posiadać urządzenia
telekomunikacyjne umożliwiające stały i bezpośredni kontakt z centralą podmiotu, a także
zapewniające sprawną obsługę klientów.
2. Pomieszczenie, w którym prowadzona jest działalność, powinno mieć wyodrębnione
miejsce umożliwiające klientom złożenie odpowiedniego zlecenia z zachowaniem poufności.
3. Pomieszczenia, w których jest prowadzona działalność w zakresie pośrednictwa
w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy,
powinny być zabezpieczone przed niekontrolowanym dostępem osób nieuprawnionych.
11

§ 22. Podmiot prowadzi rejestr wszystkich złożonych przez klientów zleceń w danym roku
kalendarzowym.
§ 23. 1. Podmiot prowadzi rejestr umów podpisywanych z poszczególnymi funduszami
inwestycyjnymi, funduszami zagranicznymi lub towarzystwami.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) datę podpisania umowy;
2) wskazanie funduszy, których jednostki uczestnictwa lub tytuły uczestnictwa będą
dystrybuowane w ramach podpisanej umowy.
§ 24. 1. Podmiot przechowuje i archiwizuje dokumenty związane z prowadzeniem
działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub
tytułów uczestnictwa funduszy oraz doradztwa inwestycyjnego, w szczególności:
1) formularze złożonych przez klientów zleceń;
2) dokumenty zawierające oświadczenia woli oraz inne dokumenty uzyskane stosownie do
§10 ust. 1 oraz § 26 ust. 1, dotyczące wiedzy i doświadczenia klienta;
3) dokumenty udzielonych pełnomocnictw;
4) kopie sporządzanych przez podmiot dokumentów, które są przekazywane wraz
z przyjętym zleceniem lub innym oświadczeniem woli do podmiotu prowadzącego
rejestr uczestników funduszy inwestycyjnych;
5) inne niż wskazane w pkt 1 – 4 dokumenty związane z prowadzeniem przez podmiot
działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek
uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być przechowywane oddzielnie od innych
dokumentów i akt gromadzonych przez podmiot w związku z wykonywaną przez niego
działalnością inną niż określona w ust. 1.
3. Przechowywanie i archiwizowanie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również:
1) zleceń oraz innych oświadczeń woli przyjętych za pośrednictwem telefonu, telefaksu
oraz innych urządzeń technicznych lub systemów teleinformatycznych, a także za
pomocą informatycznych nośników danych;
2) informacji przekazywanych lub otrzymywanych przez podmiot za pośrednictwem
telefonu, telefaksu oraz innych urządzeń technicznych lub systemów
teleinformatycznych, a także za pomocą informatycznych nośników danych;
3) dokumentów sporządzonych lub otrzymanych przez podmiot za pomocą
informatycznych nośników danych.
4. Zasady archiwizacji dokumentów związanych z działalnością podmiotu określa regulamin
przechowywania i archiwizacji dokumentów.
5. Regulamin, o którym mowa w ust. 4, określa w szczególności:
1) rodzaj przechowywanych dokumentów;
2) sposób przechowywania dokumentów i innych nośników informacji;
3) sposób zabezpieczenia zarchiwizowanych dokumentów i innych nośników informacji
przed nieuprawnionym dostępem;
4) sposób sprawowania nadzoru nad prawidłowością gromadzenia i archiwizacji
dokumentów i innych nośników informacji;
5) okres przechowywania zarchiwizowanych dokumentów i innych nośników informacji;
6) wskazanie osoby odpowiedzialnej za gromadzenie i przechowywanie dokumentów
i innych nośników informacji.
6. Dokumenty, o których mowa w ust. 3, powinny być przechowywane na nośnikach
informacji o charakterze trwałym, umożliwiającym odczytanie treści informacji zawartych na
tych dokumentach przez cały okres ich przechowywania.
12

7. Dokumenty oraz inne nośniki informacji zawierające dane, które podmiot przechowuje
i archiwizuje, powinny być przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób
nieuprawnionych oraz umożliwiający kontrolę dostępu do nich, zapewniającą możliwość
odtworzenia historii dostępu wraz z historią modyfikacji i przetwarzania danych.
8. Podmiot zapewnia należyte zabezpieczenie pomieszczeń, w których prowadzone jest
archiwum, oraz prowadzenie ewidencji osób korzystających z archiwum, a także wyznacza
osobę odpowiedzialną za prowadzenie archiwum.

Rozdział 3
Świadczenie usług doradztwa inwestycyjnego
§ 25. 1. Świadcząc usługę doradztwa inwestycyjnego, podmiot przygotowuje i przekazuje
klientowi pisemną lub ustną rekomendację, przygotowaną w oparciu o potrzeby i sytuację
klienta, dotyczącą nabycia, zbycia lub innych zleceń związanych z uczestnictwem w funduszu
określonych jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy lub powstrzymania się
od nabycia, zbycia lub innych zleceń dotyczących tych instrumentów finansowych.
2. Zasady świadczenia przez podmiot usług doradztwa inwestycyjnego zamieszczone są
w regulaminie wewnętrznym, o którym mowa w §9 ust. 1.
§ 26. 1. Podmiot świadczący usługę doradztwa inwestycyjnego, każdorazowo przed
świadczeniem tej usługi, uzyskuje od klienta informacje niezbędne do ustalenia, czy przy
należytym uwzględnieniu charakteru i zakresu świadczonej usługi rekomendowane nabycie,
zbycie lub inne zlecenie związane z uczestnictwem w funduszu lub powstrzymanie się od
nabycia, zbycia lub innych zleceń związanych z uczestnictwem w funduszu:
1) realizuje cele inwestycyjne danego klienta;
2) nie jest związane z ryzykiem, którego poziom przekraczałby możliwości inwestycyjne
klienta;
3) ma charakter pozwalający na jej zrozumienie i dokonanie oceny ryzyka z nią
związanego przez klienta, biorąc pod uwagę posiadane przez niego doświadczenie
i wiedzę;
4) uwzględnia sytuację finansową klienta.
2. Informacje dotyczące celów inwestycyjnych klienta muszą, stosownie do jego potrzeb,
zawierać informacje na temat długości okresu, w którym klient chciałby prowadzić
inwestycje, jego preferencji co do poziomu ryzyka, profilu ryzyka oraz celu inwestycji.
3. Informacje dotyczące sytuacji finansowej klienta muszą, stosownie do jego potrzeb,
zawierać wskazanie źródła i wysokości stałych dochodów, posiadanych aktywów, w tym
aktywów płynnych, inwestycji, nieruchomości oraz stałych zobowiązań finansowych.
4. W przypadku gdy klient nie przedstawia informacji, o których mowa w ust. 1, lub jeżeli
przedstawia informacje niewystarczające, podmiot informuje klienta, że klient uniemożliwia
mu dokonanie oceny, czy przewidziana usługa lub instrument finansowy są dla niego
odpowiednie.
5. Do świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego na rzecz klienta profesjonalnego podmiot
może nie stosować przepisów ust. 1 – 4, w przypadku gdy uzna, że klient profesjonalny
w odniesieniu do jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa i świadczonych usług posiada
niezbędne doświadczenie i wiedzę pozwalające na zrozumienie i dokonanie oceny ryzyka
związanego z jednostkami uczestnictwa, tytułami uczestnictwa i świadczonymi usługami oraz
że klient profesjonalny jest w stanie ponieść związane ze świadczonymi usługami ryzyko
inwestycyjne zgodne z jego celami inwestycyjnymi.
§ 27. Podmiot nie może zachęcać klienta do nieprzedstawiania informacji, o których mowa
w § 26.

13

Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 28. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 kwietnia 2009 r. w sprawie
postępowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zbywaniu
i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa (Dz. U. Nr 62, poz. 507).
§ 29. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER FINANSÓW










______
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i poz. 1538
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546, 2009 r. Nr 18,
poz. 97, Nr 42, poz. 341 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 81, poz. 1540, Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182
poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 106 poz. 622, Nr 152, poz. 900 i Nr 234 poz. 1389 i 1391.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 234 poz. 1391.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. Nr 205, poz. 1210.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 75 poz. 398, Nr 187 poz. 1111
i Nr 232 poz. 1378.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 94 poz. 551.
14

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: