Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 729
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 70
729-cz-II
zawierają informacje wskazane w ust. 2 pkt 8.
§ 5. W przypadku gdy podmiot jest zobowiązany do przekazywania informacji przy użyciu
trwałego nośnika informacji, informacje te mogą być przekazywane na trwałym nośniku
innym niż papier, pod warunkiem że:
1) przekazywanie informacji w taki sposób jest uzasadnione ze względu na potrzeby
świadczenia usługi;
2) klient, mając wybór pomiędzy informacjami przekazywanymi w formie papierowej lub
przy użyciu innego trwałego nośnika informacji, wskazuje wyraźnie na tę drugą
możliwość.
§ 6. W przypadku gdy podmiot przekazuje klientom informacje za pośrednictwem strony
internetowej, a informacje takie nie są adresowane indywidualnie do klienta, warunkiem
korzystania z takiej formy przekazywania informacji jest:
1) wyraźna zgoda klienta na przekazywanie informacji w takiej formie;
2) przekazanie klientowi powiadomienia w formie elektronicznej zawierającego adres
strony internetowej podmiotu oraz wskazanie miejsca na tej stronie, gdzie można
znaleźć informacje;
3) aktualność informacji;
4) dostępność informacji na stronie internetowej podmiotu tak długo, jak jest to niezbędne
do tego, aby klient mógł się z nimi zapoznać.
§ 7. 1. Podmiot udostępnia bezpłatnie kluczowe informacje dla inwestorów funduszu
inwestycyjnego lub funduszu zagranicznego. Na żądanie klienta podmiot dostarcza bezpłatnie
roczne i półroczne sprawozdanie finansowe oraz prospekt informacyjny funduszu
inwestycyjnego lub funduszu zagranicznego wraz z aktualnymi informacjami o zmianach
w tym prospekcie.
2. W przypadku pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu tytułów uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub
funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach należących do Organizacji
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju innych niż państwo członkowskie lub państwo należące
do Europejskiego Obszaru Gospodarczego podmiot przedstawia informacje o ryzyku
związanym z inwestowaniem w tytuły uczestnictwa, które zawierają w szczególności:
1) wskazanie ryzyka związanego z danym rodzajem tytułów uczestnictwa;
2) wskazanie zmienności ceny danych tytułów uczestnictwa;
3) wyeksponowanie cechy dużej zmienności wartości aktywów netto funduszu
inwestycyjnego w przypadku, gdy będzie się on cechować lub cechuje się dużą
zmiennością ze względu na skład portfela inwestycyjnego lub na stosowanie techniki
zarządzania tym portfelem;
4) jeżeli fundusz inwestycyjny lokuje większość aktywów w inne kategorie lokat niż
papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego albo odzwierciedla skład
indeksu papierów wartościowych, w informacjach o funduszu należy wyeksponować
stwierdzenie wskazujące na tę cechę;
5) wskazanie informacji o ryzyku walutowym, w przypadku gdy wpłata i wypłata środków
następuje w walucie obcej lub gdy większość aktywów funduszu inwestycyjnego
inwestowana jest za granicą.
§ 8. W przypadku klientów profesjonalnych przepisów §3 ust. 5 i 6 oraz §4 nie stosuje się.
5
Oddział 2
Warunki prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu
jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy
§ 9. 1. Podmiot opracowuje i wdraża regulamin wewnętrzny określający sposób i warunki
prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek
uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy.
2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) sposób identyfikacji klientów;
2) sposób postępowania w kontaktach z klientami osób pozostających z podmiotem
w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze;
3) sposób przekazywania klientom informacji dotyczących funduszy;
4) wskazanie miejsc, w których podmiot będzie prowadził działalność w zakresie
pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów
uczestnictwa funduszy;
5) sposób prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu
jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy;
6) tryb i warunki składania zleceń za pośrednictwem telefonu, telefaksu oraz innych
urządzeń technicznych lub systemów teleinformatycznych, a także za pomocą
informatycznych nośników danych, w szczególności sposób identyfikacji osób
składających zlecenia;
7) zasady świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego;
8) tryb przekazywania przyjętych zleceń związanych z uczestnictwem w funduszach do
podmiotów, o których mowa w art. 32 ust. 2a pkt 4 ustawy;
9) terminy i sposób przekazywania przyjętych zleceń do podmiotów, o których mowa
w art. 32 ust. 2a pkt 4 ustawy;
10) zasady rozpatrywania skarg i reklamacji;
11) sposób zapobiegania powstawaniu konfliktu interesów, a w przypadku zaistnienia
takiego konfliktu – sposób zarządzania konfliktem;
12) sposób wykonywania działalności przez osoby, o których mowa w art. 33 ust. 1
ustawy, uwzględniający obowiązki ciążące na podmiocie w zakresie pośredniczenia
w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy.
3. Zasady, o których mowa w ust. 2 pkt 10, powinny zawierać:
1) zasady prowadzenia rejestru skarg zawierającego informacje o wszystkich skargach na
działalność tego podmiotu złożonych w ciągu danego roku kalendarzowego i sposobie
ich rozpatrywania;
2) zasady postępowania ze skargami na działalność podmiotu, w tym w szczególności tryb
i termin ich rozpatrzenia;
3) zasady postępowania ze skargami na działalność funduszu lub innych podmiotów
działających na rzecz funduszu, w tym w szczególności termin i tryb przekazania skarg
do odpowiedniego podmiotu.
4. W zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 11, regulamin, o którym mowa w ust. 1, powinien
określać w szczególności:
1) okoliczności, które w odniesieniu do poszczególnych czynności z zakresu działalności
polegającej na pośredniczeniu w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub
tytułów uczestnictwa funduszy oraz doradztwie inwestycyjnym powodują lub mogą
powodować powstanie konfliktu interesów związanego z istotnym ryzykiem naruszenia
interesów klienta;
2) środki i procedury zarządzania konfliktami interesów;
6
3) w zależności od rozmiaru i rodzaju prowadzonej przez podmiot działalności, środki
i procedury zarządzania konfliktami interesów, o których mowa w §13, obejmujące
wszystkie lub wybrane z wymienionych poniżej metod:
a) zapobiegania
przepływowi informacji pomiędzy osobami powiązanymi
z podmiotem, wykonującymi w ramach działalności prowadzonej przez podmiot
poszczególne czynności, które mogą powodować powstanie konfliktu interesów,
w przypadku gdy taki przepływ informacji może zaszkodzić interesom jednego lub
kilku klientów, lub zapewniania nadzoru nad takim przepływem informacji, jeżeli
jest on konieczny,
b) zapewniania nadzoru nad osobami powiązanymi z podmiotem, wykonującymi
w ramach swoich podstawowych zadań czynności na rzecz i w imieniu klientów,
w ramach działalności prowadzonej przez podmiot, których interesy są sprzeczne
z interesem klienta podmiotu lub które mogą reprezentować interesy sprzeczne
z interesem klienta podmiotu,
c) zapobiegania istnieniu bezpośredniej zależności wysokości wynagrodzenia osób
powiązanych z podmiotem wykonujących określone czynności w ramach
działalności prowadzonej przez podmiot, od wysokości wynagrodzenia lub zysków
osiąganych przez osoby wykonujące czynności innego rodzaju, która powoduje lub
mogłaby spowodować powstanie konfliktu interesów,
d) zapobiegania możliwości wywierania niekorzystnego wpływu osób trzecich na
sposób wykonywania przez osoby powiązane z podmiotem czynności związanych
z prowadzeniem przez podmiot działalności w zakresie przyjmowania
i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia jednostek uczestnictwa oraz tytułów
uczestnictwa funduszy,
e) zapobiegania przypadkom jednoczesnego lub następującego bezpośrednio po sobie
wykonywania przez tę samą osobę powiązaną z podmiotem czynności związanych
z usługami świadczonymi przez dany podmiot, jeżeli mogłoby to wywrzeć
niekorzystny wpływ na prawidłowe zarządzanie konfliktami interesów lub metody
zapewniające nadzór nad takim sposobem wykonywania czynności, jeżeli jest on
konieczny.
§ 10. 1. Podmiot przed przyjęciem zlecenia nabycia uzyskuje od klienta informacje dotyczące
jego wiedzy i doświadczenia w dziedzinie inwestycji, właściwe dla określonego rodzaju
oferowanego lub wymaganego produktu lub usługi, niezbędne do dokonania oceny, czy
przewidziana usługa lub produkt są odpowiednie dla klienta.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczą:
1) specyfiki inwestowania w jednostki uczestnictwa lub tytuły uczestnictwa oraz ryzyka
związanego z inwestowaniem w te instrumenty finansowe;
2) charakteru, wielkości i częstości transakcji instrumentami finansowymi dokonywanych
przez klienta oraz okresu, w którym były dokonywane;
3) poziomu wykształcenia, wykonywanego obecnie zawodu lub wykonywanego
poprzednio, jeśli jest to istotne dla dokonania oceny.
3. W przypadku gdy na podstawie informacji uzyskanych od klienta podmiot oceni, że dany
instrument finansowy lub usługa są nieodpowiednie dla klienta, informuje o tym klienta.
4. W przypadku gdy klient nie przedstawia informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, lub jeżeli
przedstawia informacje niewystarczające, podmiot informuje klienta, że klient uniemożliwia
mu dokonanie oceny, czy przewidziana usługa lub instrument finansowy są dla klienta
odpowiednie.
5. Podmiot nie może zachęcać klienta do nieprzedstawiania informacji, o których mowa
w ust. 1.
6. Przepisy ust. 1 – 5 nie mają zastosowania w przypadku, gdy:
7
1) spełnione zostały łącznie następujące warunki:
a) przedmiotem zlecenia nabycia będą wyłącznie jednostki uczestnictwa funduszu
inwestycyjnego otwartego lub tytuły uczestnictwa funduszu zagranicznego,
b) zlecenie nabycia jest złożone z wyłącznej inicjatywy klienta,
c) przed przyjęciem zlecenia nabycia klient został poinformowany przez podmiot
o możliwości dokonania przez niego oceny, czy dane instrumenty finansowe lub
usługa są odpowiednie dla klienta, albo
2) przyjęcie zlecenia poprzedzone było czynnościami, o których mowa w § 26, oraz
uzyskane przez podmiot informacje od klienta w związku ze świadczeniem usługi
doradztwa inwestycyjnego pozostają aktualne.
7. Do zlecenia nabycia złożonego przez klienta profesjonalnego podmiot może nie stosować
przepisów ust. 1 – 6 w przypadku, gdy uzna, że klient profesjonalny w odniesieniu do
jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa i świadczonych usług posiada niezbędne
doświadczenie i wiedzę pozwalające na zrozumienie i dokonanie oceny ryzyka związanego
z jednostkami uczestnictwa, tytułami uczestnictwa i świadczonymi usługami.
§ 11. 1. Podmiot, dokonując oceny, czy usługa jest odpowiednia dla danego klienta lub
potencjalnego klienta, opiera się na informacjach przekazanych przez klienta lub
potencjalnego klienta, o ile nie istnieją obiektywne podstawy dla uznania, że informacje te są
nieaktualne, nierzetelne lub niepełne.
2. Podmiot, może dokonać oceny, o której mowa w § 10, na podstawie informacji
dotyczących klienta lub potencjalnego klienta, otrzymywanych od towarzystwa, firmy
inwestycyjnej, zagranicznej firmy inwestycyjnej lub banku prowadzącego działalność,
o której mowa w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie, jeżeli z okoliczności sprawy wynika, iż
informacje te są aktualne, rzetelne i pełne.
§ 12. Podmiot powinien terminowo przekazywać zlecenia przyjęte od klientów. Termin
przekazywania zleceń określa się w regulaminie wewnętrznym, o którym mowa w § 9 ust. 1.
Oddział 3
Zapobieganie powstawaniu konfliktu interesów
§ 13. 1. Wewnętrzna struktura organizacyjna podmiotu powinna zapobiegać powstawaniu
konfliktów interesów, a w przypadku powstania takiego konfliktu – umożliwić ochronę
interesów klienta przed szkodliwym wpływem konfliktu.
2. Przez konflikt interesów rozumie się znane podmiotowi okoliczności mogące doprowadzić
do powstania sprzeczności między interesem podmiotu, osoby powiązanej z podmiotem
i obowiązkiem działania przez ten podmiot w sposób rzetelny, z uwzględnieniem najlepiej
pojętego interesu klienta tego podmiotu, jak również znane podmiotowi okoliczności mogące
doprowadzić do powstania sprzeczności między interesami kilku klientów tego podmiotu.
3. Konflikt interesów może powstać w szczególności, gdy:
1) podmiot lub osoba powiązana z podmiotem może uzyskać korzyść lub uniknąć straty
wskutek poniesienia straty lub nieuzyskania korzyści przez co najmniej jednego klienta
tego podmiotu;
2) podmiot lub osoba powiązana z podmiotem posiada powody natury finansowej lub
innej, aby preferować klienta lub grupę klientów w stosunku do innego klienta lub
grupy klientów tego podmiotu;
3) podmiot lub osoba powiązana z podmiotem ma interes rozbieżny z interesem klienta
w określonym wyniku usługi świadczonej na rzecz klienta;
4) podmiot lub osoba powiązana z podmiotem prowadzi taką samą działalność jak
działalność prowadzona przez klienta;
8
5) podmiot lub osoba powiązana z podmiotem otrzyma od osoby innej niż klient korzyść
majątkową, inną niż standardowe prowizje i opłaty, w związku z usługą świadczoną na
rzecz klienta.
4. W przypadku podmiotu, który wchodzi w skład grupy kapitałowej, regulamin określający
sposób i warunki prowadzenia działalności w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń,
w części dotyczącej zarządzania konfliktami interesów, powinien uwzględniać także
wszystkie czynniki mogące powodować powstanie konfliktu interesów, o których podmiot
wie lub powinien wiedzieć, a które wynikają ze struktury organizacyjnej oraz rodzaju
działalności innych członków tej grupy kapitałowej.
5. Środki i procedury zarządzania konfliktami interesów powinny zapewnić osobom
powiązanym z podmiotem, zaangażowanym w wykonywanie przez podmiot czynności
w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów
uczestnictwa funduszy oraz doradztwa inwestycyjnego, niezależność wykonywania tych
czynności, z uwzględnieniem zakresu i rodzaju działalności prowadzonej przez podmiot,
podmioty z grupy kapitałowej, do której należy podmiot, oraz możliwego stopnia naruszenia
interesów klientów.
§ 14. 1. Podmiot przed przyjęciem zlecenia informuje klienta, przy użyciu trwałego nośnika
informacji, o istniejących konfliktach interesów związanych ze świadczeniem usług
w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów
uczestnictwa funduszy oraz doradztwa inwestycyjnego, o ile organizacja oraz regulacje
wewnętrzne podmiotu nie zapewniają, że w przypadku powstania konfliktu interesów nie
dojdzie do naruszenia interesu klienta.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane pozwalające klientowi na
podjęcie świadomej decyzji co do złożenia zlecenia podmiotowi.
Oddział 4
Warunki organizacyjne i techniczne
§ 15. 1. Podmiot opracowuje i wdraża system kontroli wewnętrznej służący zapobieganiu
przypadkom działania niezgodnego z prawem, regulaminami i procedurami wewnętrznymi
przyjętymi przez ten podmiot.
2. Celem systemu kontroli wewnętrznej jest zapewnienie zgodności działalności podmiotu
oraz osób działających na jego rzecz z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulaminami
i procedurami wewnętrznymi obowiązującymi w podmiocie.
3. Podmiot
wyznacza, spośród osób zatrudnionych, osobę odpowiedzialną za
przeprowadzanie kontroli w zakresie działalności polegającej na przyjmowaniu
i przekazywaniu zleceń.
4. Osoba, o której mowa w ust. 3, w szczególności:
1) sprawuje nadzór nad działalnością podmiotu oraz osób w nim zatrudnionych pod kątem
zgodności z przepisami prawa, regulaminami i procedurami przyjętymi przez podmiot
w toku prowadzonej działalności;
2) przeprowadza kontrole działalności podmiotu oraz osób w nim zatrudnionych pod
kątem zgodności z przepisami prawa, regulaminami i procedurami przyjętymi przez
podmiot w toku prowadzonej działalności;
3) sprawuje nadzór nad przepływem informacji poufnych i informacji stanowiących
tajemnicę zawodową;
4) doradza oraz na bieżąco pomaga osobom wykonującym czynności, w ramach
prowadzonej przez podmiot działalności, w wypełnianiu przez te osoby obowiązków
zgodnie z przepisami prawa oraz innymi procedurami regulującymi prowadzenie przez
podmiot działalności;
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
729-cz-II
› Pobierz plik
-
729-cz-I
› Pobierz plik