eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 729
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 70

729-cz-II

4) wskazanie łącznej wysokości wszystkich opłat i prowizji pobranych w okresie, za który
sporządzany jest raport, z podziałem na łączną wysokość opłat i prowizji pobranych z tytułu
zarządzania portfelem klienta oraz łączną wysokość opłat i prowizji związanych
z wykonywaniem zleceń w ramach zarządzania portfelem klienta, wraz z informacją, że na
żądanie klienta możliwe jest przekazanie szczegółowego wykazu wszystkich opłat i prowizji
pobranych w okresie, za który sporządzany jest raport;
5) porównanie wyników osiągniętych w okresie, za który sporządzany jest raport, z wynikami
przyjętego w umowie z klientem obiektywnego wskaźnika finansowego;
6) wskazanie wysokości dywidend, odsetek oraz innych pożytków z aktywów wchodzących
w skład portfela, które powiększyły wartość portfela klienta w danym okresie, za który
sporządzany jest raport;
7) informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 3 – 12, w odniesieniu do zleceń wykonywanych
w danym okresie, za który sporządzany jest raport, w ramach zarządzania portfelem
instrumentów finansowych, o ile klient nie zażądał informowania go o każdym wykonanym
zleceniu na zasadach określonych w ust. 6.
3. Raporty, o których mowa w ust. 1, przekazywane są klientowi detalicznemu co najmniej
raz na sześć miesięcy, z wyjątkiem sytuacji:
1) gdy klient zażądał przekazywania mu raportów co najmniej raz na 3 miesiące;
2) o której mowa w ust. 6 – w takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz na 12
miesięcy;
3) gdy strategia inwestycyjna uzgodniona w umowie z klientem związana jest z wysokim
ryzykiem inwestycyjnym – w takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz na
miesiąc.
4. Towarzystwo ma obowiązek poinformowania klienta detalicznego o możliwości
zwrócenia się z żądaniem, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.
5. Przepisu ust. 3 pkt 2 nie stosuje się w odniesieniu do transakcji dotyczących instrumentów
finansowych wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c – i ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi.
6. Towarzystwo, na żądanie klienta, informuje go o każdym wykonanym zleceniu w zakresie
aktywów klienta wchodzących w skład portfela instrumentów finansowych, będącego
przedmiotem zarządzania.
7. W przypadku klienta detalicznego, informacje, o których mowa w ust. 6, obejmują:
1) firmę towarzystwa przekazującego potwierdzenie;
2) nazwę, firmę, imię i nazwisko lub inne oznaczenie klienta;
3) datę i czas zawarcia transakcji;
4) rodzaj zlecenia;
5) identyfikator kupna/sprzedaży albo charakter zlecenia w przypadku zleceń innych niż
kupno/sprzedaż;
6) oznaczenie miejsca wykonania zlecenia;
7) oznaczenie instrumentu finansowego;
8) liczbę instrumentów finansowych będących przedmiotem zlecenia;
9) cenę, za jaką zostało wykonane zlecenie;
10) łączną wartość transakcji;
11) całkowitą wartość pobranych opłat i prowizji, jak również innych kosztów wykonania
zlecenia, oraz, na żądanie klienta, zestawienie poszczególnych pozycji pobranych opłat
i prowizji oraz innych kosztów wykonania zlecenia;
12) wskazanie obowiązków klienta związanych z rozliczeniem transakcji, w tym terminów,
29

w których klient powinien dokonać płatności lub dostawy instrumentu finansowego oraz
innych danych niezbędnych do wykonania tych obowiązków, o ile takie dane nie zostały
wcześniej podane do wiadomości klienta;
13) w przypadku wykonania zlecenia w sposób określony w art. 73 ust. 2 ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi – informację o takim sposobie wykonania zlecenia;
14) w przypadku wykonania zlecenia poprzez zawarcie transakcji, której drugą stroną był
podmiot z grupy kapitałowej, do której należy towarzystwo, lub inny klient tego towarzystwa
– informację o takim sposobie wykonania zlecenia, chyba że zlecenie zostało zrealizowane
za pośrednictwem systemu obrotu, który umożliwia anonimowe zawieranie transakcji.
8. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 6, przekazywane są klientowi
detalicznemu, towarzystwo przekazuje informacje, o których mowa w ust. 6, niezwłocznie po
wykonaniu zlecenia na rzecz klienta, jednak nie później niż do końca dnia następującego po dniu,
w którym wykonane zostało zlecenie, a w przypadku gdy towarzystwo otrzymuje potwierdzenie
wykonania zlecenia od podmiotu trzeciego, nie później niż do końca dnia następującego po dniu,
w którym otrzymało potwierdzenie wykonania zlecenia przez podmiot trzeci.
9. Informacje, o których mowa w ust. 6, mogą być przekazywane w formie
wystandaryzowanej, jeżeli forma ta jest czytelna i zrozumiała dla klienta. Sposób przekazania
informacji określa umowa o świadczenie usługi zarządzania portfelami instrumentów
finansowych.
10. W przypadku gdy zlecenie jest wykonywane w kilku transzach, informacje, o których
mowa w ust. 7 pkt 9, mogą zawierać wskazanie:
1) cen, po jakich wykonane zostały poszczególne transze, albo
2) ceny średniej, po jakiej wykonane zostało zlecenie.
11. Przepisów ust. 7 – 9 nie stosuje się, gdy klient detaliczny otrzymuje informacje od
podmiotu, który wykonuje zlecenie.
12. W przypadku gdy usługa zarządzania portfelem instrumentów finansowych świadczona
jest na rzecz klienta detalicznego lub obejmuje niezabezpieczone pozycje otwarte w transakcji na
instrumentach pochodnych, towarzystwo jest obowiązane informować klienta o spadku wartości
portfela lub poniesionych stratach na instrumentach finansowych poniżej progu ustalonego
w umowie z klientem, nie później niż do końca dnia, w którym ten spadek nastąpił, a jeżeli
spadek nastąpił w dniu wolnym od pracy – do końca pierwszego dnia roboczego następującego
po tym dniu.
Rozdział 8
Świadczenie usług w zakresie doradztwa inwestycyjnego
§ 42. 1. Towarzystwo, świadcząc usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego, ustala sposób
oceny efektywności świadczonej usługi uwzględniający cele inwestycyjne klienta oraz rodzaje
instrumentów finansowych będących przedmiotem usługi doradztwa inwestycyjnego, tak aby
klient, na rzecz którego świadczona jest usługa, mógł ocenić wyniki osiągane przez towarzystwo
w związku z jej świadczeniem.
2. Towarzystwo, o którym mowa w ust. 1, oprócz informacji wymaganych zgodnie z § 28
ust. 1 przekazuje klientowi detalicznemu oraz potencjalnemu klientowi detalicznemu informacje
obejmujące:
1) wskazanie metod oraz częstotliwości wyceny instrumentów finansowych będących
przedmiotem usługi doradztwa inwestycyjnego;
30

2) wskazanie wszelkich obiektywnych wskaźników finansowych, do których porównywane
będą wyniki świadczonej usługi doradztwa inwestycyjnego;
3) określenie celów świadczonej usługi doradztwa inwestycyjnego, poziomu ryzyka
związanego z instrumentami finansowymi będącymi przedmiotem usługi doradztwa
inwestycyjnego oraz wszelkich ograniczeń związanych z inwestowaniem w te instrumenty.
§ 43. 1. Towarzystwo, świadczące usługi doradztwa inwestycyjnego, przygotowuje i wdraża
politykę działania w najlepiej pojętym interesie klienta, uwzględniając koszty związane
z wykonaniem usługi doradztw inwestycyjnego, jej charakteru lub innych aspektów mające
istotny wpływ na świadczoną usługę.
2. Towarzystwo ustala wagę, jaką przypisuje poszczególnym czynnikom, o których mowa
w ust. 1, lub wdraża procedurę określającą sposób ustalania tej wagi.
3. Towarzystwo, ustalając wagę, bierze w szczególności pod uwagę:
1) kategorię, do której należy dany klient;
2) specyfikę świadczonej usługi;
3) cechy instrumentu finansowego będącego przedmiotem usługi doradztwa inwestycyjnego.
§ 44. 1. Towarzystwo, przed zawarciem z klientem detalicznym umowy o świadczenie usług
doradztwa inwestycyjnego, przekazuje klientowi detalicznemu, w celu uzyskania jego zgody na
stosowanie polityki działania w najlepiej pojętym interesie klienta, informacje obejmujące opis
wagi, jaką towarzystwo przypisuje poszczególnym czynnikom, o których mowa w § 43 ust. 2.
2. Towarzystwo informuje klienta o istotnych zmianach w polityce działania w najlepiej
pojętym interesie klienta, w terminie umożliwiającym mu wypowiedzenie umowy o świadczenie
usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego, z zachowaniem okresu wypowiedzenia.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, towarzystwo przekazuje klientowi przy użyciu
trwałego nośnika informacji lub za pośrednictwem strony internetowej towarzystwa,
niestanowiącej trwałego nośnika, o ile spełnione są warunki określone w § 25 ust. 2.
§ 45. 1. Towarzystwo jest zobowiązane do monitorowania skuteczności wdrożonych
rozwiązań i stosowanej polityki działania w najlepiej pojętym interesie klienta, w celu
odpowiedniego ich dostosowywania.
2. Towarzystwo, nie rzadziej niż raz na rok, dokonuje przeglądu polityki działania
w najlepiej pojętym interesie klienta. Towarzystwo dokonuje przeglądu również w przypadku
wystąpienia istotnej zmiany, która trwale wpływa na zdolność towarzystwa do dalszego
uzyskiwania możliwie najlepszych wyników dla klienta.
3. Towarzystwo musi być w stanie udowodnić klientowi, na jego żądanie, że działało
zgodnie z wdrożoną polityką działania w najlepiej pojętym interesie klienta.





31

Rozdział 9
Świadczenie usług w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek
uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa i świadczenie związanego z tym doradztwa
inwestycyjnego
Oddział 1
Przepisy ogólne
§ 46. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) funduszu – rozumie się przez to fundusz inwestycyjny otwarty, specjalistyczny fundusz
inwestycyjny otwarty, fundusz zagraniczny, fundusz inwestycyjny otwarty z siedzibą
w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, fundusz inwestycyjny otwarty
z siedzibą w państwach należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
innych niż państwa członkowskie lub państwa należące do Europejskiego Obszaru
Gospodarczego, w rozumieniu ustawy;
2) doradztwie inwestycyjnym – rozumie się przez to nieodpłatne doradztwo inwestycyjne,
o którym mowa w art. 32 ust. 2b ustawy;
3) zleceniu – rozumie się przez to zlecenie nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa lub
tytułów uczestnictwa funduszy, dyspozycję lub inne oświadczenia woli związane
z uczestnictwem w funduszu.
Oddział 2
Promowanie świadczonych usług pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek
uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa
§ 47. 1. Towarzystwo udostępnia bezpłatnie kluczowe informacje dla inwestorów funduszu
inwestycyjnego lub funduszu zagranicznego wraz z aktualnymi informacjami o zmianach w tych
informacjach. Na żądanie klienta towarzystwo dostarcza bezpłatnie roczne i półroczne
sprawozdanie finansowe oraz prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego lub funduszu
zagranicznego wraz z aktualnymi informacjami o zmianach w tym prospekcie.
2. W przypadku pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu tytułów uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub
funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach należących do Organizacji
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju innych niż państwo członkowskie lub państwo należące do
Europejskiego Obszaru Gospodarczego towarzystwo przedstawia informacje o ryzyku
związanym z inwestowaniem w tytuły uczestnictwa, które zawierają w szczególności:
1) wskazanie ryzyka związanego z danym rodzajem tytułów uczestnictwa;
2) wskazanie zmienności ceny danych tytułów uczestnictwa;
3) wyeksponowanie cechy dużej zmienności wartości aktywów netto funduszu inwestycyjnego
w przypadku, gdy będzie się on cechować lub cechuje się dużą zmiennością ze względu na
skład portfela inwestycyjnego lub na stosowanie techniki zarządzania tym portfelem;
4) jeżeli fundusz inwestycyjny lokuje większość aktywów w inne kategorie lokat niż papiery
wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego albo odzwierciedla skład indeksu papierów
wartościowych, w informacjach o funduszu należy wyeksponować stwierdzenie wskazujące
na tę cechę;
32

5) wskazanie informacji o ryzyku walutowym, w przypadku gdy wpłata i wypłata środków
następuje w walucie obcej lub gdy większość aktywów funduszu inwestycyjnego
inwestowana jest za granicą.
Oddział 3
Warunki prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu
jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy
§ 48. 1. Towarzystwo świadczące usługi pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek
uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa w regulaminie, o którym mowa w § 18 zamieszcza
postanowienia określające sposób i warunki prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa
w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy.
2. Postanowienia, o którym mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:
1) sposób identyfikacji klientów;
2) sposób postępowania w kontaktach z klientami osób pozostających z towarzystwem
w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze;
3) sposób przekazywania klientom informacji dotyczących funduszy;
4) wskazanie miejsc, w których towarzystwo będzie prowadziło działalność w zakresie
pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa
funduszy;
5) sposób prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu
jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy;
6) tryb i warunki składania zleceń za pośrednictwem telefonu, telefaksu oraz innych urządzeń
technicznych lub systemów teleinformatycznych, a także za pomocą informatycznych
nośników danych, w szczególności sposób identyfikacji osób składających zlecenia;
7) zasady świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego;
8) tryb przekazywania przyjętych zleceń związanych z uczestnictwem w funduszach do
podmiotów, o których mowa w art. 32 ust. 2a pkt 4 ustawy;
9) terminy i sposób przekazywania przyjętych zleceń do podmiotów, o których mowa w art. 32
ust. 2a pkt 4 ustawy;
10) zasady rozpatrywania skarg i reklamacji;
11) sposób zapobiegania powstawaniu konfliktu interesów, a w przypadku zaistnienia takiego
konfliktu – sposób zarządzania konfliktem;
12) sposób wykonywania działalności przez osoby, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy,
uwzględniający obowiązki ciążące na towarzystwie w zakresie pośredniczenia w zbywaniu
i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszy.
3. Zasady, o których mowa w ust. 2 pkt 10, powinny zawierać:
1) zasady prowadzenia rejestru skarg zawierającego informacje o wszystkich skargach na
działalność tego towarzystwa złożonych w ciągu danego roku kalendarzowego i sposobie ich
rozpatrywania;
2) zasady postępowania ze skargami na działalność towarzystwa, w tym w szczególności tryb
i termin ich rozpatrzenia;
3) zasady postępowania ze skargami na działalność funduszu lub innych podmiotów
działających na rzecz funduszu, w tym w szczególności termin i tryb przekazania skarg do
odpowiedniego podmiotu.
4. W zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 11, regulamin, o którym mowa w ust. 1,
33

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: