eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 729
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 70

729-cz-I

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsza ustawa oddziałuje na:
- towarzystwa funduszy inwestycyjnych, tworzące lub zarządzające funduszami
inwestycyjnymi,
- fundusze inwestycyjne,
- depozytariuszy funduszy inwestycyjnych oraz biegłych rewidentów,
- uczestników oraz potencjalnych uczestników funduszy inwestycyjnych,
- Komisję Nadzoru Finansowego,
- sądy powszechne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt został przesłany w ramach konsultacji społecznych do Izby Zarządzających
Funduszami i Aktywami, Giełdy Papierów Wartościowych S.A., BondSpot S.A.,
Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., Stowarzyszenia Inwestorów
Indywidualnych, Związku Maklerów i Doradców, Izby Domów Maklerskich,
Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Związku Banków Polskich, Rady Banków
Depozytariuszy, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Krajowej
Rady Biegłych Rewidentów.
W ramach konsultacji społecznych uwagi do projektu zgłosiła Izba Zarządzających
Funduszami i Aktywami, Związek Maklerów i Doradców, Związek Banków
Polskich oraz Rada Banków Depozytariuszy. W dniach 24 i 30 sierpnia 2011 r.
odbyła się konferencja uzgodnieniowa z udziałem przedstawicieli zainteresowanych
resortów oraz instytucji biorących udział w uzgodnieniach społecznych, podczas
której omówiono zgłoszone uwagi i uzgodniono większość zapisów projektu.
W trakcie konferencji część ze swoich uwag podtrzymali przedstawiciele Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami oraz Urzędu Komisji Nadzoru
Finansowego, w wyniku czego nie zostały usunięte rozbieżności stanowisk odnośnie
do zakwestionowanego przez IZFiA:
1) przewidzianego projektem obowiązku oceny przyjętego przez towarzystwo
funduszy inwestycyjnych systemu zarządzania ryzykiem przez biegłego
rewidenta;
22

2) przeniesienia z prospektu informacyjnego do statutu postanowień kształtujących
prawa i obowiązki uczestników funduszu inwestycyjnego – propozycja Urzędu
Komisji
Nadzoru
Finansowego
zgłoszona
w
trakcie
uzgodnień
międzyresortowych i społecznych.
Odnośnie do kwestii nr 1, mając na uwadze, iż w ocenie Ministerstwa Finansów (i)
dyrektywa UCITS nakazuje weryfikację systemu zarządzania ryzykiem przy
udzielaniu zezwolenia na utworzenie funduszu oraz na etapie bieżącego nadzoru,
natomiast zaproponowane rozwiązanie (weryfikacja przez biegłego rewidenta) nie
stoi w sprzeczności z przepisami implementowanej dyrektywy, (ii) proponowane
rozwiązanie bazujące na wydawaniu oświadczeń przez niezależnego biegłego
rewidenta i przekazywaniu ich do UKNF jest najbardziej efektywne z punktu
widzenia zarówno podmiotów nadzorowanych w kontekście ich uwarunkowań
biznesowych (usprawnienie i przyśpieszenie procesu licencjonowania), jak i organu
nadzoru, (iii) biegły rewident pełni istotną rolę w ocenie wiarygodności i zgodności
działania z prawem spółek zarządzających i funduszy inwestycyjnych w państwach
UE posiadających dobrze rozwinięty rynek funduszy inwestycyjnych, w tym
w stawianym za wzór Luksemburgu, w projekcie ustawy zostało zachowane
rozwiązanie zakładające badanie przez biegłego rewidenta przyjętych przez
towarzystwo funduszy inwestycyjnych zasad zarządzania ryzykiem. Jednocześnie
w celu minimalizacji kosztów tego rozwiązania, wprowadzone zostały odpowiednie
modyfikacje zakładające zmniejszenie częstotliwości przeprowadzania oceny, czy
też zakresu kolejnych ocen.
W zakresie rozbieżności nr 2 Ministerstwo Finansów, mając na uwadze istniejące
ryzyko prawne uznania prospektu informacyjnego za wzorzec umowny
w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, wynikające z zawarcia w tym
dokumencie szeregu postanowień kształtujących prawa i obowiązki uczestników
funduszu inwestycyjnego, wbrew opinii IZFiA przyjęło propozycję UKNF.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sektor finansów publicznych. Projektowana
ustawa nie wiąże się z obciążeniami budżetu państwa oraz budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
23

Jednocześnie należy zauważyć, iż projektowane zmiany polegające na
wprowadzeniu nowych ram prawnych dla połączeń funduszy inwestycyjnych oraz
transgranicznego modelu funduszy podstawowych oraz powiązanych wiązać się
będzie z poszerzeniem zakresu obowiązków Komisji Nadzoru Finansowego
związanych z „licencjonowaniem” tych procesów, należy jednak zauważyć, iż koszty
z tym związane powinny zostać zrównoważone poprzez opłaty ponoszone na rzecz
Komisji przez podmioty występujące o nowe zezwolenia.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przewidziana projektem uproszczona procedura notyfikacji zamiaru zbywania na
terytorium państwa goszczącego tytułów uczestnictwa funduszu inwestycyjnego
ułatwi transgraniczne zbywanie krajowych funduszy inwestycyjnych otwartych, jak
również zagranicznych funduszy inwestycyjnych typu UCITS w Polsce. Zmiana ta
zlikwiduje jednocześnie zidentyfikowane na etapie uzgadniania przepisów
implementowanej dyrektywy, bariery administracyjne w dostępie funduszy typu
UCITS do rynków innych państw członkowskich.
Wprowadzenie zmiany polegającej na umożliwieniu zagranicznym spółkom
zarządzającym, jak i polskim towarzystwom funduszy inwestycyjnych prowadzenia
działalności transgranicznej na zasadzie jednolitego paszportu, powinno przyczynić
się do redukcji kosztów związanych z procesem zarządzania funduszami
inwestycyjnymi typu UCITS. Dzięki tej zmianie rynek funduszy inwestycyjnych
będzie oferował inwestorom europejskim większy wybór funduszy osiągających
lepsze wyniki.
Do obniżenia kosztów funkcjonowania funduszy typu UCITS oraz uproszczenia
procesu łączenia funduszy inwestycyjnych powinno przyczynić się również
wprowadzenie nowych ram prawnych
dla połączeń krajowych, jak
i transgranicznych przedmiotowych funduszy inwestycyjnych. Wprowadzone
zmiany zlikwidują konieczność spełniania szeregu zróżnicowanych wymogów
krajowych, co doprowadzi do zmniejszenia opóźnień i kosztów związanych
z procesem łączenia.
Zgodnie z proponowanymi zmianami, w celu optymalizacji kosztów zarządzania,
fundusze inwestycyjne typu UCITS będą mogły skorzystać z przewidzianego
projektem mechanizmu tzw. łączenia aktywów poprzez wybór modelu funduszy
24

podstawowych oraz powiązanych. Dzięki temu modelowi fundusz powiązany będzie
mógł inwestować swoje aktywa w jednostki uczestnictwa funduszu podstawowego,
ograniczając w znacznym stopniu koszty związane z procesem inwestycyjnym.
Zastąpienie obowiązku sporządzania przez fundusze inwestycyjne typu UCITS
skrótu prospektu informacyjnego obowiązkiem sporządzania kluczowych informacji
dla inwestorów ma na celu uproszczenie treści i warunków podawania informacji
potencjalnym inwestorom. Zmiana ta powinna wpłynąć na zapewnienie inwestorom
większej porównywalności funduszy inwestycyjnych typu UCITS poprzez podanie
najważniejszych informacji w sposób zwięzły i zrozumiały. Zwiększenie
przejrzystości udostępnianych inwestorom dokumentów ofertowych powinno
przyczynić się również do podejmowania przez nich trafniejszych decyzji
inwestycyjnych.
Reasumując, projektowane zmiany w zakresie funkcjonowania otwartych funduszy
inwestycyjnych powinny przyczynić się do osiągnięcia odpowiedniego poziomu
elastyczności i koherentności przepisów nowelizowanej ustawy, a także do
zwiększenia efektywności działania funduszy inwestycyjnych zarówno na krajowym,
jak i europejskim rynku usług finansowych. Jednocześnie przewidziane uproszczenie
i ujednolicenie informacji przekazywanych inwestorom w postaci „kluczowych
informacji dla inwestorów”, a także urozmaicenie możliwości inwestycyjnych
poprzez wprowadzenie na poziomie wewnątrzwspólnotowym konstrukcji master-
feeder, powinny okazać się korzystne dla krajowych inwestorów.
5. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
6. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.



20/08/EP
25

TABELA ZBIEŻNOŚCI


TYTUŁ PROJEKTU:
ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad
rynkiem finansowym
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery
wartościowe (UCITS) (Dz. U. UE L z dnia 17 listopada 2009 r.)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie nie uwzględnienia w
red.
-ność
(*)
projekcie przepisów wykraczających
wdrożeni
poza minimalne wymogi prawa UE
(**)
a

T / N
Art. 1
Państwa członkowskie mogą zezwolić na to, by UCITS
T
Art. 2 pkt Art. 229 ust. 7:

ust. 2
składało się z kilku subfunduszy.
52 lit. c w 7. Fundusze inwestycyjne inne niż fundusze inwestycyjne
akapit

zw. z art. otwarte, nie mogą w swoich statutach, w prospektach lub w
drugi
159 ust. 1 innych publikowanych i dostępnych w sposób publiczny
dyrekty
obowiązuj informacjach, w tym reklamowych, wskazywać, że
wy.
ącej
spełniają wymagania określone w przepisach prawa

ustawy
wspólnotowego
regulującego
zasady
zbiorowego
inwestowania w papiery wartościowe lub sugerować, że ich
działalność jest zgodna z tymi przepisami.
Art. 159 ust. 1:
1. Fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako
fundusz składający się z subfunduszy różniących się w
szczególności tym, że każdy może stosować inną politykę
inwestycyjną.
Art. 1
"jednostki" UCITS oznaczać również będzie akcje UCITS.
T
Przepisy

Obowiązujące ustawa o funduszach
ust. 3 lit.
obowiązuj
inwestycyjnych w odniesieniu do
b
ącej
krajowych funduszy inwestycyjnych
dyrekty
ustawy
posługuje się pojęciem jednostek
wy
uczestnictwa, natomiast w odniesieniu
do funduszy zagranicznych, wskazuje
ogólnie na tytuły uczestnictwa.
"macierzyste państwo członkowskie UCITS" oznacza państwo
Art. 2 pkt 11:
Art. 2
członkowskie, w którym UCITS otrzymał zezwolenie na
T
Projektow

11) państwie macierzystym - rozumie się przez to państwo
ust. 1 lit. prowadzenie działalności, o którym mowa w art. 5;
any art. 2

członkowskie, na terytorium którego ma siedzibę spółka
e
pkt 11
zarządzająca, lub na terytorium którego fundusz
strony : 1 ... 30 ... 35 . [ 36 ] . 37 ... 50 ... 54

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: