Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
mowa w ust. 2,
b) aktywacji numeru w sieci dotychczasowego
dostawcy lub uzyskania zgody abonenta na
aktywację numeru w sieci nowego dostawcy w
przypadku o którym mowa w ust. 3.”;
art. 30 5. Państwa członkowskie zapewniają, aby umowy T
Art. 56 w art. 56:
ust. 5
zawierane między konsumentami a
ust. 4a i d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
przedsiębiorstwami świadczącymi usługi łączności
4b
„4a. W przypadku konsumenta, początkowy okres
elektronicznej nie wprowadzały początkowego
obowiązywania umowy określony w umowie, o
okresu zobowiązania przekraczającego 24
której mowa w ust. 1, zawieranej z danym
miesiące. Państwa członkowskie zapewniają
dostawcą usług na czas określony, nie może
również, aby przedsiębiorstwa oferowały
przekraczać 24 miesięcy.
użytkownikom możliwość podpisania umowy na
4b. Dostawca usług zapewnia użytkownikowi
okres nieprzekraczający 12 miesięcy.
końcowemu możliwość zawarcia umowy o
świadczenie usług telekomunikacyjnych, również
na okres nieprzekraczający 12 miesięcy.”
art. 30 6. Bez uszczerbku dla jakiegokolwiek minimalnego N
Obow.
Art. 71a. Abonent, o którym mowa w art. 71,
ust. 6
okresu obowiązywania umowy państwa
art. 71a żądając przeniesienia przydzielonego numeru
członkowskie zapewniają, aby warunki i procedury
PT
może rozwiązać umowę z dotychczasowym
rozwiązania umowy nie zniechęcały do zmiany
dostawcą usług bez zachowania terminów
dostawców usług."
wypowiedzenia określonych w rozwiązywanej
umowie. W takim przypadku abonent jest
obowiązany do uiszczenia opłaty
dotychczasowemu dostawcy usług w wysokości
nieprzekraczającej opłaty abonamentowej za okres
wypowiedzenia, nie wyższej jednak niż opłata
abonamentowa za jeden okres rozliczeniowy,
powiększonej o roszczenie związane z ulgą
przyznaną abonentowi obliczoną proporcjonalnie
do czasu pozostającego do zakończenia trwania
umowy.
art. 31 art. 31 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
N
art. 9 i Ustawa z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdro eniu
ust. 1
"1. Państwa członkowskie mogą nakładać
14
naziemnej telewizji cyfrowej
uzasadnione obowiązki transmisji obowiązkowej
ustawy (Dz. U. Nr 153, poz. 903)
związane z nadawaniem określonych kanałów
o
radiowych i telewizyjnych oraz usług
wdro e
Art. 9. 1. Operator multipleksu I jest obowiązany
uzupełniających, zwłaszcza usług ułatwiających
niu
do zapewniania użytkownikom nieodpłatnego
odpowiedni dostęp niepełnosprawnym
naziem
dostępu do programów telewizyjnych:
użytkownikom końcowym, na przedsiębiorstwa,
nej
1) na które udzielono nadawcom koncesji na ich
66
które podlegają ich jurysdykcji i zapewniają sieci
telewizj rozpowszechnianie w multipleksie I;
łączności elektronicznej wykorzystywane do
i
2) rozpowszechnianych przez Telewizję Polską
rozpowszechniania wśród ogółu obywateli kanałów
cyfrowe S.A.: "Telewizja Polska I", "Telewizja Polska II" i
radiowych lub telewizyjnych, w przypadku gdy dla
j
regionalnych programów telewizyjnych, zgodnie z
znacznej liczby użytkowników końcowych takie
art. 7 ust. 2.
sieci są głównym sposobem odbierania kanałów
2. Operator multipleksu II jest obowiązany do
radiowych i telewizyjnych. Takie obowiązki
zapewniania użytkownikom nieodpłatnego
nakłada się jedynie wtedy, gdy są one niezbędne do
dostępu do programów telewizyjnych
realizacji celów leżących w interesie ogólnym,
rozpowszechnianych lub rozprowadzanych w tym
wyraźnie określonych przez każde państwo
multipleksie.
członkowskie; obowiązki te są proporcjonalne i
3. Operator multipleksu I jest obowiązany do
przejrzyste.
zapewnienia najpóźniej do dnia 31 lipca 2013 r.
Obowiązki, o których mowa w pierwszym
pokrycia sygnałem multipleksu I terytorium RP,
akapicie, podlegają przeglądowi
na którym zamieszkuje co najmniej 95% ludności,
przeprowadzanemu przez państwa członkowskie
zgodnie z warunkami określonymi w rezerwacji
najpóźniej w ciągu roku od dnia 25 maja 2011 r., z
częstotliwości, o której mowa w art. 7.
wyjątkiem przypadków, w których państwa
4. Operator multipleksu II jest obowiązany do
członkowskie przeprowadziły taki przegląd w ciągu
zapewnienia najpóźniej do dnia 31 lipca 2013 r.
dwóch poprzednich lat.
pokrycia sygnałem multipleksu II terytorium RP,
Państwa członkowskie regularnie dokonują
na którym zamieszkuje co najmniej 95% ludności,
przeglądu obowiązków transmisji obowiązkowej."
zgodnie z warunkami określonymi w rezerwacji
częstotliwości, o której mowa w art. 8.
Art. 14. Minister właściwy do spraw łączności w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, po
zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji, może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe wymagania
dotyczące treści przekazów, o których mowa w
art. 12 ust. 1, mając na względzie konieczność
upowszechnienia informacji wymienionych w tym
przepisie, w szczególności wśród osób
niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu
wzroku albo słuchu, oraz zapewnienie skutecznego
wdrożenia telewizji cyfrowej na terytorium RP.
Art. 43 Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r.
i 43a
o radiofonii i telewizji (t.j. Dz. U. 2011 r., Nr 43,
67
ustawy poz. 226)
o
radiofo
Art. 43. 1. Operator rozprowadzający program, z
nii i
wyłączeniem podmiotu rozprowadzającego
telewizj program w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą
i
naziemną w multipleksie, jest obowiązany do
rozprowadzania programów "Telewizja Polska I",
"Telewizja Polska II" i jednego regionalnego
programu telewizyjnego rozpowszechnianego
przez Telewizję Polską S.A. oraz programów
rozpowszechnianych w dniu wejścia w życie
ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu
naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. Nr 153, poz.
903) na podstawie koncesji na rozpowszechnianie
tych programów w sposób analogowy drogą
rozsiewczą naziemną przez Telewizję Polsat S.A.,
TVN S.A., Polskie Media S.A., Telewizję Puls Sp.
z o.o. W przypadku operatora rozprowadzającego
programy w sieciach telekomunikacyjnych innych
niż wykorzystywane do rozpowszechniania
rozsiewczego naziemnego lub rozsiewczego
satelitarnego obowiązek rozprowadzania
regionalnego programu telewizyjnego dotyczy
regionalnego programu telewizyjnego właściwego
dla danego obszaru.
2. Nadawca, który rozpowszechnia program,
wymieniony w ust. 1, nie może odmówić
operatorowi rozprowadzającemu program w sieci
telekomunikacyjnej, o której mowa w ust. 1, zgody
na rozprowadzanie tego programu, ani też nie
może uzależnić udzielenia takiej zgody od
uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym
w szczególności z tytułu udzielenia licencji za
korzystanie z nadania.
3. Przewodniczący Krajowej Rady przeprowadza
ocenę realizacji obowiązku, o którym mowa w ust.
1, nie rzadziej niż raz na dwa lata, kierując się
interesem społecznym w zakresie dostarczania
informacji, udostępniania dóbr kultury i sztuki,
68
ułatwiania korzystania z oświaty, sportu i dorobku
nauki i upowszechniania edukacji obywatelskiej.
4. Wyniki oceny Przewodniczący Krajowej Rady
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który
podejmuje działania konieczne do zapewnienia,
aby obowiązki, o których mowa w ust. 1, były
proporcjonalne i przejrzyste oraz nakładane
jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne do realizacji
celów określonych w ust. 3.
Art. 43a. 1. Nadawca, który rozpowszechnia
program, wymieniony w art. 43 ust. 1, jest
obowiązany do nieodpłatnego udostępniania tego
programu na wniosek operatora
rozprowadzającego program, w terminie 14 dni od
dnia złożenia wniosku.
2. Jeżeli nadawca nie wykonał obowiązku
polegającego na nieodpłatnym udostępnianiu
programu, Przewodniczący Krajowej Rady, na
wniosek operatora rozprowadzającego program,
wzywa nadawcę do udostępnienia tego programu
temu operatorowi, w terminie 14 dni od dnia
doręczenia wezwania.
3. Operator rozprowadzający program, jest
obowiązany:
1) rozprowadzać i oferować program, który
został mu nieodpłatnie udostępniony;
2) umieszczać w swojej ofercie informację, że
program ten jest przeznaczony do powszechnego i
nieodpłatnego odbioru również w sposób cyfrowy
drogą rozsiewczą naziemną.
art. 33 "1. Państwa członkowskie we właściwym stopniu T
Art.
po art. 81 dodaje si art. 81a w brzmieniu:
ust. 1
zapewniają, aby krajowe organy regulacyjne brały
81a ust.
pod uwagę stanowiska użytkowników końcowych i
2
„Art. 81a. 1. Prezes UKE dokonuje oceny
konsumentów (w tym, w szczególności,
dostępności, jakości świadczenia i przystępności
niepełnosprawnych konsumentów), wytwórców
cenowej usług, o których mowa w art. 81 ust. 3.
oraz przedsiębiorstw, które zapewniają sieci lub
2. Wyniki oceny, o której mowa w ust. 1, Prezes
usługi łączności elektronicznej, w kwestiach
UKE zamieszcza na stronie podmiotowej BIP
69
związanych ze wszystkimi prawami użytkowników
UKE w celu ich skonsultowania z
końcowych i konsumentów, dotyczącymi
zainteresowanymi podmiotami, w szczególności
publicznie dostępnych usług
łączności
użytkownikami końcowymi, konsumentami i
elektronicznej, w szczególności w przypadkach,
przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.”;
gdy mają one znaczący wpływ na rynek.
Państwa członkowskie zapewniają w
art. 15 Przepis obowi zuje obecnie, w projekcie jest
szczególności, aby krajowe organy regulacyjne
pkt 4 Pt rozszerzany o odesłanie do ustawy o wspieraniu
ustanowiły mechanizm konsultacji zapewniający,
rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych
aby ich decyzje w kwestiach związanych z
prawami użytkowników końcowych i
Art. 15. Prezes UKE przed podjęciem
konsumentów, dotyczącymi publicznie dostępnych
rozstrzygnięcia w sprawach:
usług
łączności elektronicznej, należycie
(…)
uwzględniały interesy konsumentów w dziedzinie
4) innych wskazanych w ustawie oraz w ustawie
łączności elektronicznej.";
z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i
sieci telekomunikacyjnych”;
- przeprowadza postępowanie konsultacyjne,
umożliwiając zainteresowanym podmiotom
wyrażenie na piśmie w określonym terminie
stanowiska do projektu rozstrzygnięcia.
art. 33 "3. Bez uszczerbku dla przepisów krajowych N
Obow.
Przepis fakultatywny, niemniej jednak jest z nim
ust. 3
zgodnych z prawem Wspólnoty oraz promujących
192 pkt zgodny obecnie obowiązujący art. 192 pkt 19
cele związane z polityką kulturalną i medialną,
19 PT
ustawy Prawo telekomunikacyjne:
takie jak różnorodność kulturowa i językowa oraz
Art. 192. 1. Do zakresu działania Prezesa UKE
pluralizm mediów, krajowe organy regulacyjne i
należy w szczególności:
inne odpowiednie organy mogą promować
19) przeprowadzanie konsultacji środowiskowych
współpracę między przedsiębiorstwami
z zainteresowanymi podmiotami, w szczególności
udostępniającymi sieci lub usługi łączności
z operatorami, dostawcami usług, użytkownikami,
elektronicznej a sektorami zainteresowanymi
konsumentami oraz producentami, w sprawach
promowaniem zgodnych z prawem treści w
związanych z zasięgiem, dostępnością oraz
sieciach i usługach łączności elektronicznej. Taka
jakością usług telekomunikacyjnych;
współpraca może obejmować również
koordynowanie informacji użyteczności publicznej,
które mają zostać udostępnione zgodnie z art. 21
ust. 4 i art. 20 ust. 1 akapit drugi."
art. 34 "1. Państwa członkowskie zapewniają, aby
N
Obow.
Art. 109. 1. Spór cywilnoprawny między
ust. 1
udostępnione zostały przejrzyste, Art.
konsumentem a dostawcą publicznie dostępnych
niedyskryminacyjne, proste i niedrogie pozasądowe
109 i
usług telekomunikacyjnych może być zakończony
procedury rozstrzygania nierozwiązanych sporów
110 PT polubownie w drodze postępowania
między konsumentami a przedsiębiorstwami
mediacyjnego.
70
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik