Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
sporze,
c) przyczynianie się do zapewnienia
wysokiego poziomu ochrony danych
osobowych,
d) udostępnianie informacji dotyczących
ustanawiania cen i warunków użytkowania
publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych,
e) identyfikację potrzeb określonych grup
społecznych, w szczególności użytkowników
niepełnosprawnych,
f) zapewnienie integralności i bezpieczeństwa
publicznej sieci telekomunikacyjnej;
g) wspieranie procesu harmonizacji określonych
numerów lub zakresów numeracyjnych w
obrębie Unii Europejskiej oraz zapewnienie
informacji o istnieniu europejskiego numeru
alarmowego „112” i innych europejskich
numerów zharmonizowanych, skierowanej do
obywateli, w szczególności podróżujących
między państwami członkowskimi,
h) wspieranie zdolności użytkowników do
dostępu do informacji oraz ich
rozpowszechniania lub korzystania z
dowolnych aplikacji i usług;
4) realizację polityki w zakresie promowania
różnorodności kulturowej i językowej, jak
również pluralizmu mediów;
5) zagwarantowanie neutralności
technologicznej przyjmowanych norm
prawnych.
Art. 35 w art. 35 w ust. 2:
ust. 2
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) techniczną i ekonomiczną wykonalność
użytkowania lub instalacji konkurencyjnych
urządzeń mając na uwadze tempo rozwoju rynku
141
oraz rodzaj wzajemnych połączeń sieci lub
dostępu telekomunikacyjnego, w tym możliwość
zastosowania innych rozwiązań związanych z
dostępem telekomunikacyjnym, takich jak
dostęp do kanalizacji kablowej;”,
b) pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) początkowe inwestycje dokonane przez
właściciela urządzeń lub udogodnień
towarzyszących, mając na uwadze ryzyko
inwestycyjne oraz poczynione inwestycje
telekomunikacyjne;
4) konieczność zapewnienia konkurencji w
dłuższym okresie, w tym efektywne
inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz
promocję technologii innowacyjnych;”;
Art. 8a "Artykuł 8a
T
Art. 189 w art. 189 w ust. 2:
Planowanie strategiczne i koordynacja polityki w
ust. 2
zakresie widma radiowego
b) w pkt 2:
1. Państwa członkowskie współpracują ze sobą
- lit d otrzymuje brzmienie:
oraz z Komisją w planowaniu strategicznym,
”d) współpracę z innymi organami
koordynacji i harmonizacji wykorzystania widma
regulacyjnymi państw członkowskich, BEREC i
radiowego we Wspólnocie Europejskiej. W tym
Komisją Europejską, w celu spójnego wdrażania
celu biorą pod uwagę między innymi aspekty
i stosowania przepisów,”,
ekonomiczne, bezpieczeństwo, zdrowie, interes
- dodaje się lit. e w brzmieniu:
ogólny, wolność wypowiedzi, aspekty kulturalne,
„e) współpracę z innymi organami
naukowe, społeczne i techniczne polityk UE, jak
regulacyjnymi państw członkowskich i Komisją
również różne interesy społeczności użytkowników
Europejską w zakresie:
widma radiowego, mając na celu optymalizację
-
planowania strategicznego, koordynacji i
wykorzystania widma radiowego oraz unikanie
harmonizacji wykorzystania widma w Unii
szkodliwych zakłóceń.
Europejskiej, biorąc pod uwagę w szczególności
2. Państwa członkowskie współpracują ze sobą
aspekty ekonomiczne, bezpieczeństwo, zdrowie,
oraz z Komisją w zakresie promowania
interes publiczny, wolność wypowiedzi, aspekty
koordynacji podejść do polityki widma radiowego
kulturalne, naukowe, społeczne i techniczne
we Wspólnocie Europejskiej oraz, w stosownych
polityk UE, a także interesy użytkowników
przypadkach, zharmonizowanych warunków w
widma, mając na celu optymalizację
odniesieniu do dostępności i efektywnego
wykorzystania widma oraz unikanie
wykorzystania widma radiowego, koniecznego do
szkodliwych zakłóceń oraz
ustanowienia i funkcjonowania rynku
-
promowania koordynacji podejść do
142
wewnętrznego łączności elektronicznej.
polityki widma w Unii Europejskiej, a także, w
stosownych przypadkach, zharmonizowanych
warunków w odniesieniu do dostępności i
efektywnego wykorzystania widma,
koniecznego do ustanowienia i funkcjonowania
rynku wewnętrznego usług
telekomunikacyjnych;”,
Art. 8a 3. Komisja, w jak największym stopniu
N
ust. 3
uwzględniając opinię Zespołu ds. Polityki
Spektrum Radiowego (RSPG) ustanowionego na
mocy decyzji Komisji 2002/622/WE z dnia 26 lipca
2002 r. ustanawiającej Zespół ds. Polityki
Spektrum Radiowego [], może przedkładać
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wnioski
prawodawcze dotyczące ustanowienia wieloletnich
programów dotyczących polityki w zakresie widma
radiowego. Takie programy określają kierunki i
cele polityki w zakresie planowania strategicznego,
koordynacji i harmonizacji wykorzystania widma
radiowego zgodnie z przepisami niniejszej
dyrektywy i dyrektyw szczegółowych.
Art. 8a 4. Jeżeli jest to konieczne do zapewnienia N
ust. 4
skutecznej koordynacji interesów Wspólnoty
Europejskiej w organizacjach międzynarodowych
zajmujących się zagadnieniami widma radiowego,
Komisja – w jak największym stopniu
uwzględniając opinię RSPG – może przedstawić
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wspólne
cele polityczne.
Art. 9
Artykuł 9
T
Art. 111 w art. 111 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Zarządzanie częstotliwościami radiowymi do celów
ust. 3 i „3. Rada Ministrów określi, w drodze
świadczenia usług łączności elektronicznej
112 PT rozporządzenia, Krajową Tablicę Przeznaczeń
1. W należytym stopniu uwzględniając fakt, że
w
Częstotliwości, realizując politykę państwa w
częstotliwości radiowe są dobrem publicznym,
brzmie
zakresie gospodarki zasobami częstotliwości,
które ma istotną wartość społeczną, kulturalną i
niu
spełniania wymagań dotyczących
ekonomiczną, państwa członkowskie zapewniają
nadany
kompatybilności elektromagnetycznej oraz
efektywne zarządzanie częstotliwościami
m
telekomunikacji, z uwzględnieniem
radiowymi do celów świadczenia usług łączności
niniejsz międzynarodowych przepisów
elektronicznej na ich terytorium zgodnie z art. 8 i
radiokomunikacyjnych oraz kierunków i celów
143
8a. Zapewniają także, aby przydział widma na
ustaw
polityki w zakresie planowania strategicznego,
użytek usług łączności elektronicznej i wydawanie
koordynacji i harmonizacji wykorzystania
zezwoleń ogólnych lub indywidualnych praw do
widma radiowego określonych w wieloletnich
użytkowania takich częstotliwości radiowych przez
programach dotyczących polityki w zakresie
właściwe organy krajowe odbywały się według
widma radiowego przyjętych przez Parlament
obiektywnych, przejrzystych,
Europejski i Radę na mocy art. 8a ust. 3
niedyskryminacyjnych i proporcjonalnych
dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu
kryteriów.
Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w
Stosując ten artykuł, państwa członkowskie
sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i
przestrzegają odpowiednich umów
usług łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L
międzynarodowych, w tym regulacji radiowych
108 z 24.4.2002, str. 33–50), z uwzględnieniem
ITU, oraz mogą brać pod uwagę względy polityki
wymagań dotyczących:
publicznej.
1)
zapewnienia warunków dla
2. Państwa członkowskie wspierają proces
harmonijnego rozwoju służb
harmonizacji użytkowania częstotliwości
radiokomunikacyjnych oraz dziedzin
radiowych w obrębie Wspólnoty, mając na uwadze
nauki i techniki, wykorzystujących
potrzebę ich efektywnego i wydajnego
zasoby częstotliwości;
wykorzystania oraz osiągnięcie takich korzyści dla
2) wdrażania nowych, efektywnych technik
konsumentów, jak ekonomia skali i
radiokomunikacyjnych;
interoperacyjność usług. W procesie tym postępują
3) obronności, bezpieczeństwa państwa
one zgodnie z art. 8a i decyzją nr 676/2002/WE
oraz bezpieczeństwa i porządku
(decyzja o spektrum radiowym).
publicznego.”;
3. O ile przepisy akapitu drugiego nie stanowią
inaczej, państwa członkowskie zapewniają, aby
w art. 112:
wszystkie rodzaje technologii wykorzystywane w
usługach łączności elektronicznej mogły być
a) w ust. 4 dodaje się pkt 7 i 8 w brzmieniu:
stosowane w pasmach częstotliwości radiowych,
„7) zasadę neutralności technologicznej i
uznanych w krajowym planie przeznaczenia
usługowej;
częstotliwości za dostępne dla usług łączności
8) zasadę zmniejszania ograniczeń sposobu
elektronicznej zgodnie z prawem wspólnotowym.
wykorzystania widma.”,
Państwa członkowskie mogą jednak ustanowić
proporcjonalne i niedyskryminacyjne ograniczenia
b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
określonych rodzajów użytkowanych sieci
„7. Prezes UKE publikuje na stronie
radiowych lub technologii dostępu
podmiotowej BIP UKE
informację
bezprzewodowego wykorzystywanych w usługach
o przystąpieniu do opracowania planu
łączności elektronicznej, w przypadku gdy jest to
zagospodarowania określonego zakresu
uzasadnione koniecznością:
częstotliwości lub do opracowania jego zmiany,
a) uniknięcia szkodliwych zakłóceń;
w tym projekt planu zagospodarowania
b) ochrony zdrowia publicznego przed
określonego zakresu częstotliwości lub projekt
144
oddziaływaniem pól elektromagnetycznych;
jego zmiany. Przepisy o postępowaniu
c) zapewnienia jakości technicznej usługi;
konsultacyjnym stosuje się.”;
d) zapewnienia jak najszerszego współużytkowania
częstotliwości radiowych;
e) zagwarantowania efektywnego wykorzystania
c) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
widma; lub
„8. Przepisu ust. 7 nie stosuje się do planu
f) zapewnienia realizacji celu leżącego w interesie
zagospodarowania częstotliwości
ogólnym zgodnie z ust. 4.
przeznaczonych do rozpowszechniania lub
4. O ile przepisy akapitu drugiego nie stanowią
rozprowadzania programów radiofonicznych i
inaczej, państwa członkowskie zapewniają, aby
telewizyjnych w sposób analogowy.”;
wszystkie rodzaje usług łączności elektronicznej
mogły być stosowane w pasmach częstotliwości
w art. 115:
radiowych, uznanych w krajowym planie
Art. 115 a) w ust. 1:
przeznaczenia częstotliwości za dostępne dla usług
- pkt 3-5 otrzymują brzmienie:
łączności elektronicznej zgodnie z prawem
„3) obszar, na którym mogą być
wspólnotowym. Państwa członkowskie mogą
wykorzystywane częstotliwości;
jednak ustanowić proporcjonalne i
„4) rodzaje służby radiokomunikacyjnej;
niedyskryminacyjne ograniczenia rodzajów
5) termin w jakim podmiot jest uprawniony do
świadczonych usług łączności elektronicznej, w
rozpoczęcia wykorzystywanie częstotliwości;”,
tym w razie konieczności w celu spełnienia
wymogu ustanowionego w regulacjach radiowych
- uchyla się pkt 7,
ITU.
rodki, które wymagają świadczenia usług w
- pkt 9 otrzymuje brzmienie:
określonym paśmie dostępnym dla usług łączności
„9) zobowiązania podmiotu podjęte w ramach
elektronicznej, są uzasadnione koniecznością
przetargu, aukcji albo konkursu, o ile zostały
realizacji celu leżącego w interesie ogólnym
podjęte.”,
określonego przez państwo członkowskie zgodnie z
prawem wspólnotowym, w szczególności takiego
b) w ust. 2:
jak:
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
a) bezpieczeństwo życia;
„2) wymagania
dotyczące zapobiegania
b) wspieranie spójności społecznej, regionalnej lub
szkodliwym zaburzeniom
terytorialnej;
elektromagnetycznym lub kolizjom z
c) unikanie nieefektywnego wykorzystywania
przyznanymi na rzecz innych podmiotów
częstotliwości radiowych; lub
rezerwacjami częstotliwości, pozwoleniami
d) promowanie różnorodności kulturowej i
lub decyzjami o prawie do wykorzystania
językowej oraz pluralizmu mediów, na przykład
częstotliwości;”,
poprzez świadczenie nadawczych usług radiowych
- po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
i telewizyjnych.
„2a) termin w jakim podmiot jest obowiązany
rodek, który zakazuje świadczenia jakiejkolwiek
rozpocząć wykorzystywanie
145
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik