eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1


organy mogły wymagać od przedsiębiorstw

telefonii europejskiej, zwanej dalej „ETNS”
zapewniających publiczne sieci łączności lub

i do powszechnej międzynarodowej sieci
publicznie dostępne usługi łączności elektronicznej

bezpłatnych numerów telefonicznych
zablokowania w indywidualnych przypadkach

(UIFN).
dostępu do numerów lub usług, w przypadku gdy

2. Prezes UKE, na wniosek operatora publicznej
jest to uzasadnione ze względu na oszustwo lub

sieci telekomunikacyjnej, w której świadczone są
nadużycie, oraz wymagać, aby w takich

publicznie dostępne usługi telefoniczne, może, w
przypadkach dostawcy usług
łączności

drodze decyzji, na czas oznaczony lub
elektronicznej wstrzymali dochody z odpowiednich

nieoznaczony, zawiesić realizację lub ograniczyć
połączeń wzajemnych lub innych usług."

zakres realizacji obowiązku, o którym mowa w

ust. 1, jeżeli ze względów technicznych lub

ekonomicznych lub z uwagi na ryzyko nadużyć

telekomunikacyjnych wnioskodawca nie ma

możliwości realizacji tego obowiązku w całości

lub części. W przypadku zawieszenia obowiązku

na czas oznaczony, Prezes UKE określi

harmonogram przystosowania sieci wnioskodawcy

do realizacji obowiązku objętego wnioskiem.”


art. 79b Art. 79b.
Prezes UKE może, gdy jest to

uzasadnione ochroną użytkowników końcowych

przed nadużyciami z wykorzystaniem sieci

telekomunikacyjnej, w drodze decyzji, nakazać
przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu
zablokowanie dostępu do numerów lub usług oraz
nałożyć obowiązek wstrzymania pobierania opłat
za te połączenia lub usługi.
art. 29 "1. Bez uszczerbku dla art. 10 ust. 2, państwa N
Art.
Przepis art. 29 ust. 1 jest implementowany w
ust. 1
członkowskie zapewniają, aby krajowe organy
171
obowi zuj cym art. 171, jednak przepis ten jest
regulacyjne mogły wymagać od wszystkich
zmieniany w projekcie w zwi zku z
przedsiębiorstw, będących dostawcami publicznie
wykre leniem definicji publicznej sieci
dostępnych usług telefonicznych lub dostępu do
telefonicznej brzmienia sposób nast puj cy:
publicznych sieci łączności, udostępnienia całości
w art. 171:
lub części usług dodatkowych wymienionych w
a) ust. 1–5 otrzymuje brzmienie:
części B załącznika I, z zastrzeżeniem technicznej
„1. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej,
wykonalności i opłacalności ekonomicznej, jak
w której świadczone są publicznie dostępne usługi
również całości lub części usług dodatkowych
telefoniczne zapewnia użytkownikom końcowym
wymienionych w części A załącznika I."
możliwość prezentacji identyfikacji zakończenia
sieci, z którego inicjowane jest połączenie, zwanej

61

dalej „prezentacją identyfikacji linii wywołującej”,
przed dokonaniem połączenia.
2.
Dostawca publicznie dostępnych usług
telefonicznych świadczonych w publicznej sieci
telekomunikacyjnej umożliwiającej prezentację
identyfikacji linii wywołującej jest obowiązany
zapewnić za pomocą prostych środków:
1) użytkownikowi wywołującemu – możliwość
jednorazowego wyeliminowania prezentacji
identyfikacji linii wywołującej u użytkownika
wywoływanego podczas wywołania i połączenia;
2) abonentowi wywołującemu – możliwość
stałego wyeliminowania prezentacji identyfikacji
linii wywołującej u użytkownika wywoływanego
podczas wywołania i połączenia, u operatora, do
którego sieci jest przyłączony abonent będący
stroną umowy z dostawcą usług;
3) abonentowi wywoływanemu – możliwość
eliminacji dla połączeń przychodzących
prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a jeżeli
taka prezentacja jest dostępna przed rozpoczęciem
połączenia przychodzącego, także możliwość
blokady połączeń przychodzących od abonenta lub
użytkownika stosującego eliminację prezentacji
identyfikacji linii wywołującej.
3.
Dostawca publicznie dostępnych usług
telefonicznych świadczonych w publicznej sieci
telekomunikacyjnej zapewniającej prezentację
identyfikacji zakończenia sieci, do której zostało
przekierowane połączenie, zwaną dalej
„prezentacją identyfikacji linii wywoływanej”, jest
obowiązany zapewnić abonentowi
wywoływanemu możliwość eliminacji, za pomocą
prostych środków, prezentacji identyfikacji linii
wywoływanej u użytkownika wywołującego.
4.
Dostawca publicznie dostępnych usług
telefonicznych świadczonych w publicznej sieci
telekomunikacyjnej zapewniającej automatyczne
przekazywanie wywołań jest obowiązany

62

zapewnić abonentowi możliwość zablokowania, za
pomocą prostych środków, automatycznego
przekazywania przez osobę trzecią wywołań do
urządzenia końcowego tego abonenta.
5.
Dostawca publicznie dostępnych usług
telefonicznych świadczonych w publicznej sieci
telekomunikacyjnej jest obowiązany do
poinformowania abonentów, że wykorzystywana
przez niego sieć telekomunikacyjna zapewnia
prezentację identyfikacji linii wywołującej lub
wywoływanej, a także o możliwościach, o których
mowa w ust. 2–4.”,
b) w ust. 7 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 2) przez
dostawcę usług zapewniającego
przyłączenie do publicznej sieci
telekomunikacyjnej, w której świadczone są
publicznie dostępne usługi telefoniczne lub
operatora, do którego sieci został przyłączony
abonent będący stroną umowy z dostawcą usług
zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci
telekomunikacyjnej, w której świadczone są
publicznie dostępne usługi telefoniczne, na
wniosek abonenta, jeżeli wnioskujący
uprawdopodobni,
że do jego urządzenia
końcowego są kierowane połączenia uciążliwe lub
zawierające groźby, w celu identyfikacji numerów
użytkowników końcowych wywołujących tego
abonenta.”;
art. 29 skreśla się
ust.
3
N

Art. 29 ust. 3 dyrektywy był przepisem
fakultatywnym – umożliwiającym Państwom
Członkowskim nałożenie obowiązków
wymienionych w załączniku I część A lit. e na
wszystkie przedsiębiorstwa – polski ustawodawca
nie skorzystał z tej możliwości.
art. 30 "Artykuł 30
T
Art. 70 art. 70 otrzymuje brzmienie:

ust. 1
Ułatwienia przy zmianie dostawcy usług

Art. 70.
W przypadku zmiany miejsca
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby wszyscy

zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania
abonenci posiadający numery należące do

działalności, abonent będący stroną umowy
krajowego planu numeracji telefonicznej mogli na

zawartej w formie pisemnej lub elektronicznej z

63

swój wniosek zachować dotychczasowy numer lub

dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do
dotychczasowe numery niezależnie od tego, które

publicznej sieci telekomunikacyjnej operatora,
przedsiębiorstwo świadczy usługę, zgodnie z

wykorzystujący przydzielony numer należący do
przepisami części C załącznika I.

planu numeracji krajowej, może
żądać

przeniesienia przydzielonego numeru w ramach

istniejącej sieci tego samego operatora na

obszarze:

1) o
tym
samym
wskaźniku obszaru

geograficznego - w przypadku numerów

geograficznych;

2) całego kraju - w przypadku numerów

niegeograficznych.”;


art. 74
w art. 74 ust. 1 i 2 otrzymuj brzmienie:
„1. Dostawca usług telekomunikacyjnych będący
stroną umowy, w której przydzielany jest
abonentowi numer z planu numeracji krajowej dla
publicznych sieci telekomunikacyjnych i operator
umożliwiający odbieranie połączeń za pomocą
tego numeru, są obowiązani zapewnić możliwości
do realizacji uprawnień abonenta, o których mowa
w art. 69-72, polegające na stworzeniu
odpowiednich warunków technicznych lub
zawarciu umowy, o której mowa w art. 31 albo art.
128, a jeżeli możliwości takie istnieją - zapewnić
ich realizację.”
art. 30 2. Krajowe organy regulacyjne zapewniają, aby N
Obow.
Art. 71. 3. Za przeniesienie przydzielonego
ust. 2
ceny ustalane przez operatorów lub dostawców
art.
numeru nie pobiera się opłat od abonenta.
usług związane z przenoszeniem numerów były
71ust.3
zorientowane na koszty oraz aby bezpośrednie
PT
obciążenia abonentów, jeśli takie są, nie
zniechęcały abonentów do zmiany dostawcy usług.
art. 30 3. Krajowe organy regulacyjne nie narzucają taryf N
Obow.
Art. 71. 3. Za przeniesienie przydzielonego
ust. 3
detalicznych za przenoszenie numerów w sposób,
art.
numeru nie pobiera się opłat od abonenta.
który zakłócałby konkurencję, na przykład przez
71ust.3
ustanawianie szczególnych lub wspólnych taryf
PT
detalicznych.
art. 30 4. Przenoszenie numerów, a następnie ich T
Art.
Art. 71b. 1. Przeniesienie numeru, o którym
ust. 4
aktywacja przeprowadzane są w jak najkrótszym
71b
mowa w art. 71 następuje nie później niż w

64

czasie. W każdym przypadku abonenci, którzy

terminie
1 dnia roboczego od dnia zawarcia
zawarli umowę w sprawie przeniesienia numeru do
umowy o świadczenie publicznie dostępnych
nowego przedsiębiorstwa, mają aktywowany numer
usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem
w ciągu jednego dnia roboczego.
przydzielonego numeru albo w późniejszym
Bez uszczerbku dla akapitu pierwszego właściwe
terminie w trakcie trwania dotychczasowej
organy krajowe mogą ustanowić ogólne zasady
umowy, wskazanym przez abonenta.
procesu przenoszenia numerów, uwzględniając
2. W przypadku niedotrzymania terminu, o którym
krajowe przepisy o umowach, możliwości
mowa w ust. 1, abonentowi przysługuje od
techniczne oraz potrzebę zachowania ciągłości
dotychczasowego dostawcy jednorazowe
usług świadczonych abonentowi. W każdym
odszkodowanie, za każdy dzień zwłoki, w
przypadku brak usługi w trakcie procesu
wysokości 1/4 sumy opłat miesięcznych liczoną
przenoszenia nie przekracza jednego dnia
według rachunków z ostatnich trzech okresów
roboczego. Właściwe organy krajowe uwzględniają
rozliczeniowych, a w przypadku abonentów usługi
także w razie potrzeby środki zapewniające
przedpłaconej w wysokości 1/4 sumy wartości
ochronę abonentów w trakcie przenoszenia numeru
doładowań konta z ostatnich trzech miesięcy.
oraz zapewniają, aby ich numery nie były
Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku
przenoszone do innego dostawcy usług wbrew ich
braku możliwości realizacji przeniesienia
woli.
numerów z przyczyn leżących w całości lub w
Państwa członkowskie zapewniają, aby
części po stronie systemu, o którym mowa w art.
przewidziane zostało nakładanie na
78 ust. 4. W przypadku, gdy opóźnienie w
przedsiębiorstwa odpowiednich kar, w tym
przeniesieniu numeru nastąpiło na skutek
obowiązek wypłaty abonentom rekompensaty w
nieterminowego przekazania odpowiedniej
przypadku opóźnień w przenoszeniu numerów lub
informacji przez nowego dostawcę usług,
nadużyć w tym zakresie, spowodowanych przez te
dotychczasowy dostawca może domagać się
przedsiębiorstwa lub w ich imieniu.
zwrotu wypłaconego odszkodowania lub jego
części od nowego dostawcy usług.
3. W przypadku przeniesienia numeru bez zgody
abonenta, za każdy dzień od dnia aktywacji
numeru w nowej sieci abonentowi przysługuje od
nowego dostawcy jednorazowe odszkodowanie w
wysokości 1/2 średniej opłaty miesięcznej liczonej
według rachunków z ostatnich trzech okresów
rozliczeniowych, a w przypadku abonentów usługi
przedpłaconej w wysokości 1/2 sumy wartości
doładowań konta z ostatnich trzech miesięcy.
4. Kwotę odszkodowania, o którym mowa w ust. 2
i 3, oblicza się na podstawie liczby dni, które
upłyną do dnia:
a) przeniesienia numeru w przypadku, o którym

65
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 83 . [ 84 ] . 85 ... 90 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: