eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1

urządzeń. Podkreślić należy, że zaproponowane rozwiązanie przyczyni się do
zmniejszenia kosztów funkcjonowania Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Art. 17
Przepis odnosi się do już funkcjonujących urządzeń radiowych nadawczych lub
nadawczo-odbiorczych służących do komunikacji zarówno w systemie naziemnym, jak
i satelitarnym, używanych w dniu wejścia w życie ustawy przez misje dyplomatyczne,
urzędy konsularne, zagraniczne misje specjalne oraz przedstawicielstwa organizacji
międzynarodowych, korzystające z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw,
umów i zwyczajów międzynarodowych, mające swe siedziby na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Reguluje kwestię wystąpienia ministra właściwego do spraw
zagranicznych do ww. podmiotów o udzielenie informacji o używaniu w dniu wejścia
w życie ustawy urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych w zakresie
o którym mowa w art. 148b ust. 3.
Art. 18
Przepis nakłada na Prezesa UKE obowiązek sporządzenia w terminie roku od dnia
wejścia w życie ustawy, przeglądu konieczności stosowania w decyzjach w sprawie
rezerwacji częstotliwości ograniczeń, o których mowa w art. 115 ust. 2 pkt 5, oraz
opublikowania jego wyników na stronie podmiotowej BIP UKE.
Art. 19
Przepis przejściowy określający termin rozpoczęcia realizacji przez dostawcę publicznie
dostępnych usług telefonicznych obowiązku, o którym mowa w art. 77, w zakresie
kierowania połączeń do numerów alarmowych.
Ponadto, wskazuje się, iż do czasu zapewnienia kierowania połączeń do numerów
alarmowych 997, 998 i 999 do właściwego terytorialnie centrum powiadamiania
ratunkowego oraz wojewódzkiego centrum powiadamiania ratunkowego, połączenia do
tych numerów będą kierowane do właściwych terytorialnie jednostek służb ustawowo
powołanych do niesienia pomocy. Wykonywanie zadań centrów powiadamiania
ratunkowego dotyczy m.in. odbioru zgłoszeń do numeru alarmowego 112. Realizacja
obowiązku kierowania połączeń do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy
(do czasu uruchomienia centrów) nie może dotyczyć kierowania krótkich wiadomości
tekstowych, z uwagi na to, że jednostki służb ustawowo powołanych do niesienia
pomocy nie będą miały możliwości technicznych odbierania tychże zgłoszeń.

189
Wprowadzenie takiej regulacji pozwoli uniknąć ewentualnych wątpliwości po stronie
operatorów, dotyczących kierowania połączeń alarmowych po wejściu w życie
przepisów projektowanej ustawy.
Art. 20
Postępowania przetargowe i konkursowe nie są postępowaniami administracyjnymi
i w ich przypadku proponuje się, aby do postępowań w sprawie przeprowadzenia
przetargu albo konkursu i postępowań w sprawie unieważnienia przetargu albo
konkursu, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy,
zastosowanie miały przepisy dotychczasowe. W konsekwencji, jedynie w przypadku
kiedy którekolwiek z tych postępowań było wszczęte pod rządami przepisów
dotychczasowych do jego dalszego prowadzenia nie będzie się stosowało przepisów
nowych.
Art. 21
Konieczne jest zamieszczenie przepisu utrzymującego w mocy akty wykonawcze
wydane na podstawie zmienionych upoważnień do czasu wejścia w życie nowych
przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy. Przy czym, akty wykonawcze, wydane na podstawie art. 73
ustawy – Prawo telekomunikacyjne zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie zmienionego projektem art. 73.
Art. 22
W związku ze zmianą definicji regionalnej sieci szerokopasmowej w ustawie z dnia
7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych konieczne jest
wskazanie, iż do decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej oraz
pozwolenia na budowę regionalnej sieci szerokopasmowej oraz postępowań
związanych z uzyskaniem takich decyzji, wszczętych i niezakończonych do dnia
wejścia w życie ustawy decyzją ostateczną przepisy dotychczasowe stosuje się na
wniosek inwestora, który może być złożony najpóźniej w terminie 2 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy.
Art. 23
W związku z proponowanym skróceniem okresu przechowywania danych
telekomunikacyjnych w art. 180a ust. 1 pkt 1, należy wprowadzić przepis, zgodnie
z którym dane, których okres przechowywania w dniu wejścia w życie ustawy
przekracza okres 12 miesięcy, są przez operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej

190
oraz dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych niszczone.
Art. 24
Przepis określa terminy wejścia w życie przepisów ustawy. Generalnie dla ustawy
przyjęto trzydziestodniowy okres vacatio legis. Dla wybranych regulacji przewidziano
jednak inny termin wejścia w życie.
W przypadku zmian do art. 56 ust. 3, art. 60, art. 71 ust. 4 i 5, art. 128 ust. 3a, art. 173,
art. 174a, art. 174d oraz art. 175 – 175e wprowadza się 90-ciodniowy termin wejścia
w życie, by dać przedsiębiorcom telekomunikacyjnym dłuższy niż zwyczajowe 30 dni
czas na przygotowanie się do ich stosowania.
Nowe obowiązki nakładane w art. 63a wymagają także dłuższego terminu na
przygotowanie się przedsiębiorców telekomunikacyjnych do ich realizacji, a zatem
zaproponowano 6-miesięczne vacatio legis.
Zmiany do art. 184 oraz art. 185 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. Wejście
w życie tych przepisów z początkiem roku kalendarzowego jest zgodne z zasadą, iż
regulacje dotyczące opłat publicznoprawnych nie powinny wchodzić w życie w trakcie
roku budżetowego.
Zmiany w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o kompatybilności elektromagnetycznej
(Dz. U. Nr 82, poz. 556 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679) wchodzą w życie po upływie
12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych
ustaw nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Proponowany termin wejścia w życie ustawy uwzględnia założenia strategii akcesyjnej
i wymogi procesu dostosowawczego.
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie
przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.







191
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Do podmiotów, na które oddziałują projektowane regulacje należą:
– organy administracji państwowej,
– GIODO,
– Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,
– sądy powszechne,
– organy administracji samorządowej – starostowie,
– przedsiębiorcy telekomunikacyjni oraz jednostki samorządu terytorialnego
wpisani do rejestru prowadzonego przez Prezesa UKE,
– podmioty wykonujące zadania z zakresu użyteczności publicznej,
– podmioty ubiegające się lub posiadające rezerwację częstotliwości,
– PKP PLK S.A.,
– podmioty ubiegające się lub posiadające pozwolenia radiowe,
– użytkownicy usług telekomunikacyjnych, w tym osoby niepełnosprawne,
– właściciele i użytkownicy wieczyści budynków mieszkalnych,
– Centra Powiadamiania Ratunkowego,
– misje dyplomatyczne, urzędy konsularne, zagraniczne misje specjalne oraz
przedstawicielstwa organizacji międzynarodowych,
– osoby posiadające świadectwa operatora urządzeń radiowych.
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
1) Sektor finansów publicznych

Skutki finansowe dla Dodatkowe
wpływy do budżetu
budżetu państwa
państwa
Utracone wpływy


Zwolnienie z opłat za 70 000

prawo do dysponowania zł
dodanie w art. 185 ust. 5 Pt kolejnych 60 000 zł
częstotliwością przez
rocznie kategorii systemów podlegających rocznie
stacje pracujące w

opłacie za prawo do dysponowania
systemach radionawigacji
częstotliwością

192
i radiolokacji w służbie
lotniczej, morskiej i
żeglugi śródlądowej

wprowadzenie
opłaty za prawo
1 000 000 zł
wykorzystywania numeru rutingowego rocznie
(NR) -


zwiększenie w art. 185 ust. 4 9 000 000 zł
minimalnej wysokości dodatkowej rocznie
opłaty za dokonanie rezerwacji
częstotliwości


Razem (w ciągu 10 lat)
100 600 000


Projektowana regulacja nie spowoduje zmniejszenia wpływów do budżetu
państwa, nie będzie także skutkować zwiększeniem wydatków jednostek
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa. W dłuższej
perspektywie należy oczekiwać wzrostu dochodów budżetu państwa.
Zwolnienia z opłat za prawo do dysponowania częstotliwością przez stacje
nadawcze pracujące w systemach radionawigacji i radiolokacji w służbie
morskiej i żeglugi śródlądowej spowodują brak bezpośredniego wpływu do
budżetu kwoty ok. 30 tys. zł rocznie (trzydzieści tysięcy), zaś przez stacje
radionawigacyjne i radiolokalizacyjne pracujące w służbie lotniczej ok. 40 tys.
zł (czterdzieści tysięcy) rocznie. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że
wprowadzona ulga przyznawana jest jednostkom sektora finansów
publicznych realizującym zadania publiczne.
W związku z powyższym środki na opłaty za prawo do dysponowania
częstotliwością dotychczas były zapewniane również z budżetu państwa
i corocznie rezerwowano je w budżecie. W skali całego budżetu nie mamy
zatem do czynienia z ulgą, a wprowadzenie zwolnienia jest działaniem
racjonalizatorskim.
Jednocześnie, podkreślić należy, iż zmiana systemu opłat za prawo do
dysponowania częstotliwością będzie miała pozytywne skutki dla budżetu,
a
wprowadzenie nowych kategorii systemów podlegających opłacie

193
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 68 . [ 69 ] . 70 ... 80 ... 120 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: