Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
4) uzasadnienie zastosowania rozdziału
funkcjonalnego jako najskuteczniejszego
środka naprawczego, który ma na celu
rozwiązanie problemów związanych z
konkurencją lub usunięcie
zidentyfikowanych nieprawidłowości na
rynku lub rynkach hurtowych.
art. 209 W art. 209 ust. 1 po pkt 13a dodaje się pkt 13b w
ust. 1
brzmieniu:
pkt 13a „13b) nie wypełnia lub nienależycie wypełnia
obowiązki określone w art. 44b-44f,”,
art. 8
w tiret pierwszym słowa "art. 5 ust. 1 oraz ust. 2 i N
ust. 3 art. 6" zastępuje się słowami "art. 5 ust. 1 oraz art.
akapit
6",
1
tiret
pierws
zy
art. 8
- w tiret drugim słowa "dyrektywy 97/66/WE N
ust. 3 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia
akapit
1997 r. dotyczącej przetwarzania danych
1
osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze
tiret
telekomunikacyjnym []" zastępuje się słowami
drugi
"dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r.
dotyczącej przetwarzania danych osobowych i
ochrony prywatności w sektorze łączności
elektronicznej (dyrektywa o prywatności i
łączności elektronicznej) []
art. 8
"W wyjątkowych okolicznościach, w przypadku T
Art. 44 „Art. 44. W szczególnych przypadkach Prezes
ust. 3 gdy krajowy organ regulacyjny zamierza nałożyć
i art.
UKE może, w drodze decyzji, nałożyć na
akapit
na operatorów posiadających znaczącą pozycję na
44a
operatorów o znaczącej pozycji rynkowej inne
2
rynku obowiązki w odniesieniu do dostępu lub
obowiązki w zakresie dostępu
wzajemnych połączeń innych niż ustanowione w
telekomunikacyjnego niż wymienione w art. 34,
art. 9–13 niniejszej dyrektywy, przedstawia on
art. 36-40 i art. 42.”;
odpowiedni wniosek Komisji. Komisja uwzględnia
w najwyższym stopniu opinię Organu Europejskich
Art. 44a. 1. Niezwłocznie po zakończeniu
Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)
postępowania konsultacyjnego dotyczącego
241
[]. Komisja, działając zgodnie z art. 14 ust. 2,
nałożenia obowiązków, o których mowa w art. 44,
podejmuje decyzję zezwalającą krajowemu
innych niż przewidziane w art. 44b, Prezes UKE
organowi regulacyjnemu na podjęcie takich
występuje do Komisji Europejskiej z wnioskiem o
środków lub uniemożliwiającą mu ich podjęcie.
uzyskanie zgody na nałożenie tych obowiązków.
Do wniosku Prezes UKE dołącza projekty
rozstrzygnięć wraz z uzasadnieniem.
2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez
Komisję Europejską wniosku, o którym mowa w
ust. 1, Prezes UKE, w drodze decyzji, nakłada,
zgodnie z wnioskiem obowiązki, o których mowa
w art. 44.”
art. 9
"1. Krajowe organy regulacyjne mogą, zgodnie z N
Obowi
Art. 37. 1. Prezes UKE może, zgodnie z
ust. 1
art. 8, nałożyć obowiązek przejrzystości w
zuj cy przesłankami, o których mowa w art. 24 pkt 2 lit.
odniesieniu do wzajemnych połączeń lub dostępu,
art. 37 a, w drodze decyzji, nałożyć na operatora o
wymagając od operatorów podania do publicznej
Pt
znaczącej pozycji rynkowej obowiązek ogłaszania
wiadomości określonych informacji, na przykład
lub udostępniania informacji w sprawach
informacji księgowych, specyfikacji technicznych,
zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego,
danych o sieci, zasad i warunków dostępu i
dotyczących informacji księgowych, specyfikacji
użytkowania, w tym również wszelkich warunków
technicznych sieci i urządzeń
ograniczających dostęp do usług i aplikacji lub
telekomunikacyjnych, charakterystyki sieci, zasad i
korzystanie z nich, jeżeli państwa członkowskie
warunków świadczenia usług oraz korzystania z
dopuszczają takie warunki zgodnie z prawem
sieci, a także opłat.
wspólnotowym, oraz cen.";
2. Prezes UKE określa w decyzji, o której mowa w
ust. 1, stopień uszczegółowienia informacji oraz
formę, miejsce i terminy ogłaszania lub
udostępniania tych informacji.
3. Prezes UKE może żądać od operatora o
znaczącej pozycji rynkowej dostarczania
dokumentów oraz udzielania informacji w celu
weryfikacji obowiązków, o których mowa w ust. 1,
w art. 36 i art. 42.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3, są
publikowane w Biuletynie Urzędu Komunikacji
Elektronicznej, zwanym dalej "Biuletynem UKE",
z uwzględnieniem interesu operatora
dostarczającego informacje.
art. 9
"4. Niezależnie od ust. 3, w przypadku gdy N
Obow.
Art. 42. 6. Jeżeli operator, oprócz obowiązku, o
ust. 4
operator na mocy art. 12 obarczony jest
art. 42 którym mowa w ust. 1, został obowiązany do
obowiązkami w zakresie hurtowego dostępu do
ust. 6
zapewnienia dostępu do lokalnej pętli abonenckiej,
242
infrastruktury sieciowej, krajowe organy
ze
oferta ramowa o dostępie telekomunikacyjnym w
regulacyjne zapewniają opublikowanie oferty
zdanie
zakresie dostępu do lokalnej pętli abonenckiej
ramowej zawierającej co najmniej elementy
m
powinna zawierać co najmniej:
określone w załączniku II.";
wst pn
1) warunki zapewnienia dostępu do lokalnej
ym
pętli abonenckiej;
wynika 2) usługi kolokacyjne;
jacym z 3) warunki dostępu do systemów
projekt informacyjnych;
u
4) warunki świadczenia usług.
art. 9
"5. Komisja może przyjąć niezbędne zmiany w N
ust. 5
załączniku II w celu dostosowania go do rozwoju
rynku i technologii. rodki te, mające na celu
zmianę elementów innych niż istotne niniejszej
dyrektywy, przyjmowane są zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w
art. 14 ust. 3. We wprowadzaniu w życie przepisów
niniejszego ustępu Komisję może wspierać
BEREC.";
art. 12 "a) przyznania osobom trzecim dostępu do T
Art. 34 w art. 34 w ust. 2:
ust. 1 określonych elementów lub urządzeń sieciowych,
ust. 2
lit a
w tym dostępu do nieaktywnych elementów
pkt 2
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
sieciowych lub uwolnionego dostępu do pętli
lokalnej, między innymi w celu umożliwienia
„2) zapewnieniu określonych elementów sieci
selekcji lub preselekcji dostawcy lub oferty
telekomunikacyjnej, w tym dostępu do
odsprzedaży linii abonenckiej;";
nieaktywnych elementów sieci lub urządzeń
telekomunikacyjnych, linii, łączy lub lokalnych
pętli abonenckich; obowiązek udostępnienia
lokalnych pętli abonenckich może dotyczyć pętli
lub podpętli, w warunkach pełnego dostępu lub
dostępu współdzielonego, wraz z kolokacją,
dostępem do połączeń kablowych i odpowiednich
systemów informacyjnych;”,
art. 12 "f) zapewnienia kolokacji lub innych form T
Art.
„4.
Do zapewnienia dostępu do budynków i
ust. 1 współużytkowania urządzeń towarzyszących;";
139 ust. infrastruktury telekomunikacyjnej stosuje się
lit f
4
przepisy Działu I Rozdziału 3, art. 27-30, art. 31
ust. 1, art. 33, art. 36-40, art. 42 ust. 1-3 oraz art.
43-45, z zastrzeżeniem ust. 1-2, z tym że Prezes
243
UKE w decyzji określa szczegółowe warunki
rozliczeń z tytułu zapewnienia
dostępu
telekomunikacyjnego oraz wzajemnego
korzystania z sieci telekomunikacyjnych lub
budynków uwzględniające stopień występującego
w danym przypadku ryzyka.”;
art. 12 "j) zapewnienia dostępu do usług towarzyszących T
Art. 34 w art. 34 w ust. 2:
ust. 1 takich jak usługi identyfikacji, lokalizacji i
ust. 2
..
lit j
sygnalizowania obecności.";
pkt 13
b) dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) zapewnieniu dostępu do usług
towarzyszących, w tym usług identyfikacji,
lokalizacji i sygnalizowania obecności.”;
art. 12 "2. Przy rozważaniu nałożenia obowiązków, o T
Art. 35 w art. 35 w ust. 2:
ust. 2 których mowa w ustępie 1, a zwłaszcza przy
ust. 2
zdanie ocenianiu, w jaki sposób nałożyć te obowiązki
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
wprow proporcjonalnie do celów określonych w art. 8
adzają
dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa), biorą
„1) techniczną i ekonomiczną zasadność budowy
ce i lit one pod uwagę w szczególności następujące
konkurencyjnej infrastruktury telekomunikacyjnej,
a
elementy:
z uwzględnieniem dostępności na rynku urządzeń
a) techniczną i ekonomiczną wykonalność
telekomunikacyjnych, charakteru i rodzaju
użytkowania lub instalacji konkurencyjnych
zastosowanego połączenia sieci i dostępu
urządzeń, mając na uwadze tempo rozwoju rynku
telekomunikacyjnego, w tym możliwość
oraz rodzaj danych wzajemnych połączeń lub
zastosowania innych rozwiązań związanych z
dostępu, w tym możliwość zastosowania innych
dostępem telekomunikacyjnym, takich jak dostęp
rozwiązań dotyczących dostępu do sieci, takich jak
do kanalizacji kablowej;”,
dostęp do kanałów;";
art. 12 "c) wstępną inwestycję właściciela urządzenia, przy T b) pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
ust. 2 uwzględnieniu wszelkich poczynionych inwestycji
„3) początkowe inwestycje dokonane przez
lit c
publicznych i ryzyka związanego z inwestycją;
właściciela
urządzeń lub udogodnień
art. 12 d) potrzebę ochrony długoterminowej konkurencji, T towarzyszących, mając na uwadze ryzyko
ust. 2 w szczególności konkurencji opartej na
inwestycyjne oraz poczynione inwestycje
lit d
infrastrukturze;";
telekomunikacyjne;
4) konieczność zapewnienia konkurencji w
dłuższym okresie, w tym efektywne inwestowanie
w dziedzinie infrastruktury oraz promocję
technologii innowacyjnych;”;
art. 12 "3. Nakładając na operatora obowiązek N
Zmiana art. 12 ust. 3 stanowi zmianę redakcyjną i
244
ust. 3
zapewnienia
dostępu zgodnie z przepisami
nie wiąże się z koniecznością zmian krajowych
niniejszego artykułu, krajowe organy regulacyjne
regulacji
mogą określić wymogi techniczne lub operacyjne,
które podmiot zapewniający ten dostęp lub
podmioty z niego korzystające będą musiały
spełnić, w przypadku gdy jest to niezbędne do
zapewnienia prawidłowego funkcjonowania sieci.
Obowiązki przestrzegania szczególnych norm lub
specyfikacji technicznych powinny być zgodne z
normami i specyfikacjami określonymi zgodnie z
art. 17 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa
ramowa).";
art. 13 "1. Krajowe organy regulacyjne mogą nałożyć na T
Art. 39 w art. 39 dodaje si ust. 6 w brzmieniu:
ust. 1
operatorów, zgodnie z przepisami art. 8, obowiązki
ust. 6
„6. W przypadku, gdy operator poniósł wydatki na
związane ze zwrotem kosztów oraz kontrolą cen, w
nowe przedsięwzięcie
inwestycyjne, w tym
tym obowiązki związane z oparciem cen o koszty
budowę sieci nowej generacji, Prezes UKE,
oraz obowiązki dotyczące systemów księgowania
ustalając
opłaty z tytułu dostępu
kosztów, w odniesieniu do udostępniania
telekomunikacyjnego, bierze pod uwagę wykonane
szczególnych rodzajów wzajemnych połączeń lub
przez operatora inwestycje oraz zapewnia temu
dostępu, w sytuacjach gdy analiza rynku wskazuje,
operatorowi zwrot stosownej części
że brak skutecznej konkurencji oznacza, że dany
zainwestowanego kapitału.”;
operator może utrzymywać ceny na nadmiernie
wysokim poziomie lub stosować zaniżanie cen ze
art. 40 w art. 40 dodaje si ust. 5 w brzmieniu:
szkodą dla użytkowników końcowych. W celu
ust. 5
„5. W przypadku, gdy operator poniósł wydatki na
zachęcenia operatorów do inwestowania, w tym
nowe przedsięwzięcie
inwestycyjne, w tym
również w sieci nowej generacji, krajowe organy
budowę sieci nowej generacji, gdy według oceny,
regulacyjne biorą pod uwagę dokonane przez
o której mowa w ust. 3, wysokość opłat ustalonych
operatora inwestycje oraz umożliwiają mu
przez operatora jest nieprawidłowa, Prezes UKE
uzyskanie zwrotu stosownej części
ustalając wysokość opłat lub ich maksymalny albo
zainwestowanego kapitału, uwzględniając wszelkie
minimalny poziom stosując sposoby ustalania opłat
ryzyko typowe dla konkretnego nowego
wskazane w ust. 1a, bierze pod uwagę wykonane
przedsięwzięcia inwestycyjnego.";
przez operatora inwestycje oraz zapewnia temu
operatorowi zwrot stosownej części
zainwestowanego kapitału. Ustalenie opłat
następuje w odrębnej decyzji.”;
53 ust. „Art. 53.
1.
Prezes UKE określi corocznie, w
1
drodze decyzji, dla przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego, na którego nałożył
245
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik