Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
rocznie.
Przekazanie kompetencji do prowadzenia egzaminów dla osób ubiegających
się o świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie
radiokomunikacyjnej lotniczej Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie
spowoduje konieczności zwiększenia wydatków budżetu państwa z tego tytułu
w części 39 – Transport, rozdział 60056 – Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Podobnie stworzenie ustawowej możliwości przekazania kompetencji do
prowadzenia egzaminów dla osób ubiegających się o świadectwo operatora
urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej i żeglugi
śródlądowej – Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej lub centralnej
komisji działającej przy Dyrektorze Urzędu eglugi ródlądowej w Szczecinie
nie spowoduje konieczności zwiększenia wydatków budżetu państwa z tego
tytułu.
Wprowadzenie regulacji przewidzianych w projekcie ustawy zakłada wzrost
ilości załatwianych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym
jednostki samorządu terytorialnego spraw. W szczególności można wymienić
wpływ na:
1) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który uzyska kompetencję do
przeprowadzania egzaminów na świadectwo operatora urządzeń
lotniczych w służbie lotniczej,
2) Starostów, na skutek możliwego wzrostu ilości wniosków o wydawanie
zezwolenia na zajęcie nieruchomości na potrzeby zainstalowania urządzeń
łączności publicznej,
3) sądów powszechnych, w tym Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na skutek wskazania w art. 206
ust. 2a ustawy – Prawo telekomunikacyjne, iż w zakresie rozpatrywania
odwołań od decyzji wydawanych w sprawach spornych, o których mowa
w art. 30 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych, właściwy jest Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd
Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jednakże wzrost zadań nie spowoduje skutków finansowych dla tych
jednostek.
194
Regulacja wiąże się z następującymi dodatkowymi wpływami do budżetu
państwa:
1) dodanie w art. 185 ust. 5 kolejnych kategorii systemów podlegających
opłacie za prawo do dysponowania częstotliwością, tj. w służbie:
satelitarnego badania ziemi, meteorologii satelitarnej, radionawigacji
satelitarnej, operacji kosmicznych i badań kosmosu oraz w zakresie
systemów korzystających z satelitarnej infrastruktury telekomunikacyjnej:
za prawo do dysponowania częstotliwością w służbie ruchomej satelitarnej
i za prawo do dysponowania częstotliwością w służbie ruchomej
satelitarnej przez uzupełniające elementy naziemne systemów satelitarnej
komunikacji ruchomej. Przewiduje się wpływy do budżetu z tego tytułu
rzędu 60 000 zł rocznie,
2) wprowadzenie opłaty za prawo wykorzystywania numeru rutingowego
(NR) – wielkość zasobu numerów rutingowych
przydzielanych
przedsiębiorcom telekomunikacyjnym wynika z rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2008 r. w sprawie szczegółowych
wymagań dotyczących zasad adresowania dla właściwego kierowania
połączeń. Obejmuje on numery dla obsługi numerów geograficznych
i niegeograficznych. Uwzględniając, iż dotychczas zostało przydzielonych
około 5500 NR dla obsługi numerów geograficznych i około 80 dla
numerów niegeograficznych, przewiduje się, że po wejściu w życie
przepisów wykonawczych określających szczegółowe kryteria przydziału
numerów rutingowych oraz wprowadzeniu opłat za prawo do
wykorzystania tych numerów, na przestrzeni najbliższych 10 lat będzie
miał miejsce proces racjonalizacji wykorzystywania przez przedsiębiorców
numerów rutingowych, w wyniku którego początkowo nastąpi
zmniejszenie liczby wykorzystywanych numerów, a następnie wzrost.
Zakłada się, że akt wykonawczy do ustawy określający wysokość opłat za
numery rutingowe (art. 184 ust. 4) zróżnicuje w sposób istotny stawki
opłat – niższe za numery runtingowe wykorzystywane dla obsługi
z
numerów geograficznych i wyższe wykorzystywane dla obsługi
z
numerów niegeograficznych.
Zróżnicowanie stawek zostanie
skonsultowane z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.
195
Przy założeniu, że opłata maksymalna za korzystanie z jednego numeru
wynosiłaby 1 000 zł, to roczne wpływy do budżetu państwa z tego tytułu
stanowiłyby około 1 mln zł rocznie,
3) zwiększenie w art. 185 ust. 4 minimalnej wysokości dodatkowej opłaty za
dokonanie rezerwacji częstotliwości (co najmniej w wysokości opłaty
rocznej, a nie jak dotychczas co najmniej 50% opłaty rocznej) – w wyniku
tej zmiany szacowane wpływy do budżetu z tego tytułu zwiększą się
dwukrotnie w każdym z kolejnych dziesięciu lat. Szacowane z tego tytułu
wpływy na 2013 r. wynoszą 9 mln złotych (szacunki bazują na wpływach
z poprzednich lat), zatem po wejściu w życie proponowanych zmian mogą
one wynieść 18 milionów złotych w 2013 r. W związku z faktem, iż
nowelizacja ustawy – Prawo telekomunikacyjne dotyczy wpływów do
budżetu państwa z tytułu jednorazowej opłaty przetargowej to zauważyć
należy, że wpływy z tego tytułu będą zależały od liczby i rodzajów
przetargów i aukcji oraz popularności na rynku rozdysponowywanych
w toku tych przetargów i aukcji częstotliwości. W związku z powyższym
nie jest możliwe określenie wysokości szacunkowych kwot w tym zakresie
na lata następne,
4) w związku z wprowadzeniem modelu aukcji możliwe będzie zastosowanie
tego trybu do sprzedaży częstotliwości z dywidendy cyfrowej, co powinno
zapewnić dodatkowe wpływy dla budżetu państwa. Przykładowo można
wskazać, że podobne aukcje w następujących krajach przyniosły przychód:
a) Niemcy – sprzedano 60 MHz z pasma 800 MHz za kwotę 3,6 mld
EUR. W aukcji sprzedano również prawa do użytkowania
częstotliwości 1800 MHz, 2 GHz, 2.6 GHz. Całkowity przychód ze
sprzedaży wyniósł 4,38 mld EUR,
b) Szwecja – sprzedano 60 MHz z pasma 800 MHz za kwotę
279 milionów USD. Z pasma 2.6 GHz sprzedano 190 MHz za kwotę
348 mln USD,
c) Francja – cena wywoławcza za 30 MHz z pasma 800 MHz to co
najmniej 1,8 mld EUR (postępowanie jest w toku). Podobnie jak
w
przypadku Niemiec, aukcja pasma 800 MHz jest połączona
z pasmem 2.6 GHz. Oferty na pasmo 2.6 można było przesyłać do
196
15 września 2011 r., termin na przesyłanie ofert na pasmo 800 MHz
minął 15 grudnia 2011 r. ARCEP zakłada wpływy minimalne na
poziomie co najmniej 700 mln EUR za pasmo 2.6 GHz oraz co
najmniej 1.8 mld EUR za pasmo 800 MHz,
d) Włochy – całkowity przychód z aukcji z zakresów 800/1800/2600
wyniósł 3,9 mld EUR.
e) Hiszpania – przychód całkowity ze sprzedaży pasm 800/900/2600
wyniósł 1,6 mld EUR, natomiast przychód ze sprzedaży pasma 800
MHz – 1,3 mld EUR.
5) symboliczne zwiększenie wpływów do budżetu państwa może przynieść
określenie wysokości opłat dla dodatkowych systemów w art. 185 ust. 5
pkt 5 z uwagi na małą liczbę pracujących urządzeń, również nieznaczne
zwiększenie wpływów przyniesie planowane w rozporządzeniu ustalenie
większej niż obecnie opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością dla
przestarzałych technologicznie urządzeń radiowych, które w sposób mało
efektywny wykorzystają zasoby częstotliwości.
Potencjalny wpływ na zwiększenie wykorzystywania częstotliwości, a co za
tym idzie na wysokość wpływów do budżetu państwa z tego tytułu, będzie
związany ze zróżnicowaniem wysokości opłaty za prawo do dysponowania
lub wykorzystywania częstotliwości przez wybrane systemy ruchome, ze
względu na wielkość obszaru, na którym systemy te będą pracowały – obecnie
nie ma jednak możliwości oszacowania przyszłego zainteresowania
podmiotów takim wykorzystywaniem częstotliwości, a co za tym idzie
wysokości dodatkowych wpływów do budżetu z tego tytułu,
6) prognozowane przychody za dysponowanie częstotliwościami z podziałem
na poszczególne lata oraz z informacją o wzroście przychodów
wynikających z projektowanej nowelizacji.
Rok Wpływy z opłat za częstotliwości
2011 280
mln
2012 295* mln
325* (około 20 mln więcej do lat
2013
poprzednich wynika z
197
projektowanej nowelizacji)
335* mln (około 20 mln więcej do
2014
lat poprzednich wynika z
projektowanej nowelizacji)
* podane kwoty są kwotami szacunkowymi
Podsumowując, projektowana regulacja spowoduje w ciągu 10 lat dodatkowe
wpływy do budżetu państwa w wysokości 100 600 000 zł.
W związku z przewidzianym w art. 185 ust. 6 pkt 3 wprowadzeniem ulgi 50%
w opłacie w odniesieniu do systemów radiokomunikacji wykorzystywanych
w służbie morskiej i w żegludze śródlądowej przez administrację morską
i administrację śródlądową oraz Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa
w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i ochrony brzegów, przewiduje się
utrzymanie kosztów ponoszonych przez administrację morską, o której mowa
powyżej, na poziomie porównywalnym do opłat ponoszonych obecnie, co
obrazuje poniższa tabela.
W wyniku proponowanych zmian następuje zwolnienie z opłat dla stacji
nadawczych w systemach radiolokacji i radionawigacji, co oznacza brak
wpływu do budżetu określonej kwoty (30 tys. złotych), ale zwiększane są
koszty działalności administracji morskiej, które są również pokrywane
z budżetu państwa. Wprowadzenie powyższej ulgi pozwoli uniknąć
dodatkowego obciążenia budżetu państwa.
Zestawienie rocznych kosztów ponoszonych przez Urzędy Morskie oraz
Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa w związku z wykorzystaniem
częstotliwości w służbie morskiej
L.p. Podmiot
Koszty ponoszone Szacunkowe koszty, Szacunkowe ko-
na podstawie aktu- jakie spowoduje wej- szty, jakie spowo-
alnie obowiązują- ście w życie ustawy duje wejście
cego Prawa teleko- bez proponowanej
w życie ustawy
munikacyjnego i
zmiany art. 185 ust. 6 z proponowaną
innych rozporzą- pkt 3.
zmianą art. 185
dzeń
ust. 6 pkt 3
1. Morska
Służba
Poszukiwania i
20 650
51 625
25 812,5
Ratownictwa
198
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik