eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1

przeprowadzenia konsultacji przed podjęciem rozstrzygnięcia we wskazanych sprawach
stanowi implementację art. 6 dyrektywy ramowej. Zgodnie z przepisem art. 6
dyrektywy ramowej, państwa członkowskie, które zamierzają wprowadzić
ograniczenia, o których mowa w art. 9 ust. 3 i 4 tej dyrektywy, które mają znaczący
wpływ na odnośny rynek, powinny umożliwić zainteresowanym stronom
wypowiedzenie się w rozsądnym terminie w kwestii proponowanych środków.

W przypadku gdy konieczne jest przeprowadzenie przetargu stosowne zapisy byłyby
już zawarte w dokumentacji przetargowej (patrz projektowany art. 118 ust. 3 oraz art.
118 ust. 1).
W ramach konsultacji będzie badana kwestia wprowadzenia przedmiotowych
ograniczeń.
W przypadku gdy rezerwacja jest udzielana w wyniku konkursu, przetargu lub aukcji –
konsultacje dotyczące konkretnej decyzji dokonywanej dla określonego podmiotu
mogłyby się odbyć dopiero po tym postępowaniu (przetargu, aukcji), a wówczas nie
miałoby to większego sensu, ponieważ trudno sobie wyobrazić zmianę rezerwacji –
przedmiotu przetargu – po rozstrzygnięciu postępowania. Należy zakładać, że
konsultacje dotyczyłyby projektu decyzji.
Art. 116 ust. 1 – 3
Art. 116 otrzymał w całości nowe brzmienie w związku z czym zmianie uległa
numeracja również nie nowelizowanych przepisów.
W art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne planuje się zmianę, zgodnie
z którą w przypadku braku dostatecznych zasobów częstotliwości podmiot, dla którego
zostanie dokonana rezerwacja częstotliwości, będzie wyłaniany w drodze konkursu
w przypadku rezerwacji częstotliwości na cele rozpowszechniania w sposób cyfrowy
lub rozprowadzania programów radiofonicznych lub telewizyjnych.
W art. 116 ust. 1 pkt 2 przewiduje się dodanie aukcji jako alternatywnego dla przetargu
trybu postępowania o przyznanie częstotliwości. Instytucja aukcji, niewystępująca
w
polskim systemie prawa telekomunikacyjnego, może stanowić bardzo dobre
narzędzie dla Regulatora dla zagospodarowania częstotliwości pozyskanych
z dywidendy cyfrowej. Wzorem innych krajów, częstotliwości te mogłyby zostać zbyte
w drodze aukcji, co pozwoliłoby skutecznie i efektywnie prowadzić gospodarkę
widmem. W związku z planowaną zmianą przewiduje się rezygnację ze wskazanego
w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 lipca 2009 r. w sprawie przetargu

89
oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (Dz. U. Nr 118,
poz. 990) rozwiązania dopuszczającego możliwość przeprowadzenia aukcji w ramach
przetargu.
Ustawa nie powinna ograniczać sposobów przeprowadzenia procesu aukcji w różnych
modelach, które są z powodzeniem stosowane przez organy regulacyjne w innych
krajach (np. aukcja typu ‘SMR’ czy ‘clock’). Przepisy szczegółowe oraz procedury
będą zawarte w akcie wykonawczym.
Wprowadzenie aukcji spowoduje konieczność uwzględnienia tej zmiany
w
poszczególnych przepisach ustawy – Prawo telekomunikacyjne dotyczących
przeprowadzania przetargu.
W przepisie ust. 2 planuje się wprowadzić zmianę, która umożliwi skrócenie czasu
potrzebnego na rozpatrzenie wniosku o rezerwację częstotliwości. W chwili obecnej
Prezes UKE ogłasza na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji
Elektronicznej stan zajętości częstotliwości. Jeżeli dostępna częstotliwość jest
ogłoszona przez okres kilku miesięcy i nie wpływają na nią wnioski o rezerwację
częstotliwości, a zaraz po ogłoszeniu składają wnioski o zainteresowaniu inne
podmioty, to częściej mamy do czynienia z próbami zablokowania konkurencji, niż
z rzeczywistą chęcią wykorzystania częstotliwości. Ogłaszanie stanu zajętości
częstotliwości jest już dokonywane przez Prezesa UKE i nie wymaga wdrożenia
specjalnych przepisów dostosowujących.
Art. 116 ust. 4
Przepis ust. 4 w treści odpowiada obecnemu ust. 3. Wprowadzono zmianę redakcyjną
mającą na celu uwzględnienie odesłania do nowego ust. 3.
Art. 116 ust. 5 – 7
Zmiana przepisów ust. 5 – 7 (dotychczasowy ust. 4 – 6) wynika z dodania aukcji jako
samodzielnego trybu przeprowadzania postępowania mającego na celu wyłonienie
podmiotu, dla którego zostanie dokonana rezerwacja częstotliwości.
Art. 116 ust. 7 – 9
Proponuje się uchylenie dotychczasowego art. 116 ust. 7 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne i dodanie art. 116a w celu jednoznacznego uregulowania kwestii
zmian rezerwacji częstotliwości. W jego miejsce proponuje się nowy ust. 8, który
będzie miał szczególnie doniosłe znaczenie w przypadku rezerwacji ogólnopolskich,
skutkujących wydaniem tysięcy pozwoleń radiowych na używanie urządzeń radiowych.

90
Nieistotne naruszenia warunków wykorzystania częstotliwości nie powinny skutkować
odmową rezerwacji częstotliwości na kolejny okres, ponieważ sankcja taka byłaby
nieproporcjonalna do efektów takich drobnych naruszeń, stąd propozycja zawężenia
dyspozycji przepisu poprzez ograniczenie jej wyłącznie do przypadków rażących
naruszeń. Art. 7 ust. 1 lit. b dyrektywy o zezwoleniach wymaga, aby wydłużenie okresu
obowiązujących rezerwacji częstotliwości na kolejny okres, w przypadku „wydłużenia
obowiązujących praw inaczej, niż zgodnie z określonymi w nich warunkami”, było
poprzedzone postępowaniem konsultacyjnym. W związku z powyższym proponuje się
poddanie postępowaniu konsultacyjnemu przedłużania obowiązujących rezerwacji
częstotliwości. Omawiany przepis powinien zawierać także taki obowiązek dla Prezesa
UKE. Nie ma jednocześnie potrzeby zmiany art. 15 ustawy – Prawo telekomunikacyjne,
bowiem konsultacje te mieszczą się w pojęciu „innych spraw wskazanych w ustawie”,
które ten artykuł poddaje uprzednim konsultacjom.
Przy czym, Prezes UKE w porozumieniu z Prezesem UOKiK może, w drodze decyzji,
odmówić rezerwacji częstotliwości na kolejny okres, jeżeli przemawia za tym potrzeba
zapewnienia równoważnej i skutecznej konkurencji lub istotnego zwiększenia
efektywności wykorzystania częstotliwości, w szczególności w przypadku gdy
dokonanie częstotliwości na kolejny okres mogłoby doprowadzić do nadmiernego
skupienia częstotliwości przez ten podmiot.
Niezależnie od powyższego należy zwrócić uwagę na fakt, iż w chwili obecnej
przedłużenie okresu rezerwacji częstotliwości odbywa się na zasadzie automatyzmu,
natomiast jedyną przesłanką uniemożliwiającą przedłużenie rezerwacji częstotliwości
jest naruszenie warunków wykorzystania częstotliwości przez podmiot, na rzecz
którego dokonana jest rezerwacja częstotliwości. W pozostałych przypadkach
przedłużenie okresu rezerwacji odbywa się na wniosek podmiotu będącego
w posiadaniu rezerwacji. Oznacza to, że wbrew praktyce ugruntowanej w innych
państwach członkowskich oraz wbrew oczywistemu interesowi państwa, cenne
i ograniczone zasoby częstotliwości są przydzielane na czas nieokreślony. W praktyce,
na skutek wydania decyzji o rezerwacji danego zasobu częstotliwości radiowych
państwo traci skuteczną kontrolę nad tym zasobem oraz wpływ na jego
zagospodarowanie w przyszłości.
Należy zwrócić uwagę, iż zasoby częstotliwości nie są własnością przedsiębiorców
telekomunikacyjnych czy podmiotów, na rzecz których została dokonana rezerwacja

91
częstotliwości. Podmioty te jedynie otrzymują ograniczone w czasie prawa do
użytkowania tego zasobu. Tym samym, przepisy ustawy – Prawo telekomunikacyjne
powinny zapewniać organom Rzeczypospolitej Polskiej prawa należne właścicielowi
tego zasobu częstotliwości.
Jednocześnie należy podkreślić, iż realne uprawnienia państw do zarządzania zasobami
częstotliwości są praktyką znajdującą odzwierciedlenie zarówno w działaniach innych
krajów europejskich w obszarze gospodarki częstotliwościowej11), jak i polityce unijnej
w tym zakresie, przede wszystkim w uzgodnionym pod przywództwem prezydencji
polskiej w Radzie UE Programie Widma Radiowego, w którym podkreśla się
prowadzenie polityki widma z myślą o zwiększeniu wydajności widma, lepszym
planowaniu częstotliwości oraz zabezpieczeniach chroniących przed zachowaniami
antykonkurencyjnymi, w tym stosowaniu odpowiednich środków, również nałożenia
kar finansowych, zastosowania opłat motywujących lub odebrania praw.
Art. 116 ust. 10 i 11
Art. 116 ust. 10 i 11 w treści odpowiadają dotychczasowym ust. 9 i 10.
Art. 116 ust. 12 i 13
Proponuje się dodanie ust. 12, który będzie stanowił, iż podmiot, na rzecz którego
dokonano rezerwacji częstotliwości, zgodnie z procedurą opisaną w ust. 8, zobligowany
jest do uiszczenia opłaty w kwocie ustalonej przez Prezesa UKE w oparciu o wartość 1
MHz widma dla danego obszaru wykorzystywania częstotliwości, uzyskaną w wyniku
przeprowadzenia ostatniego przetargu, aukcji albo konkursu na rezerwację
częstotliwości z danego pasma, a następnie pomnożoną przez średnioroczny wskaźnik
cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego za ostatni rok. Jeżeli w wyniku przetargu, aukcji albo konkursu
dokonano więcej niż jednej rezerwacji częstotliwości, wartość 1 MHz widma powinna
zostać uśredniona w stosunku do opłat jednorazowych za rezerwację częstotliwości,
zadeklarowanych przez wyłonione podmioty. Projektowane rozwiązanie jest

11) Przykładowo w Szwecji, w 2010 r. organ regulacyjny PTS podjął decyzję o przedłużeniu rezerwacji
1900 MHz trzech operatorów zasiedziałych o dwa lata, równocześnie warunkując dalsze
przedłużenie ograniczeniem pasma w każdym przypadku o połowę twierdząc, że odnowienie
ww. rezerwacji umożliwi kontynuację korzyści dla społeczeństwa szwedzkiego przy zapewnieniu
efektywnego wykorzystania pasma. Dzięki powyższemu działaniu uzyskane pasmo 1800 MHz
będzie dostępne od stycznia 2013 r. dla przeprowadzenia odrębnej procedury aukcji i pozyskania
dodatkowych wpływów finansowych od budżetu państwa. Innym przykładem jest Grecja, gdzie
w 2011 r. organ regulacyjny podjął decyzję o ponownym rozdysponowaniu częstotliwości GSM,
których okres rezerwacji upływa w roku 2012. Podobne działania organów regulacyjnych można
było zaobserwować w ostatnich latach również w Hiszpanii, Danii oraz Francji.

92
podyktowane potrzebą zapewnienia efektywnego wykorzystania widma. Pobieranie
opłat jest uzasadnione tym, że częstotliwości stanowią dobro rzadkie.
W związku z istniejącymi w aktualnym stanie prawnym wątpliwościami czy Prezes
UKE może ogłaszać przetargi definiując obszary inaczej, niż wynikałoby to ze
złożonych wniosków (np. połączyć kilka wniosków do jednego przetargu, w celu
efektywnego wykorzystania widma częstotliwości), oraz czy możliwe jest ogłaszanie
przetargów w wyniku własnej inicjatywy Prezesa UKE, bez uprzednich wniosków
o rezerwację, a w wyniku oceny własnej Prezesa UKE, w zakresie potencjalnego
zainteresowania określonym zasobem częstotliwości, proponuje się przewidzieć
w art. 116 ust. 13 ustawy – Prawo telekomunikacyjne taką możliwość dla Prezesa UKE.
Art. 116a
Proponuje się dodać art. 116a określający w jakim przypadku zmian rezerwacji
częstotliwości przetarg, aukcja lub konkurs są konieczne, co a contrario pozwoli
wnioskować kiedy możliwe jest dokonanie zmiany rezerwacji bez przeprowadzania
przetargu, aukcji lub konkursu. Usunie to problem interpretacji obecnego przepisu art.
116 ust. 7 ustawy – Prawo telekomunikacyjne dotyczącego obowiązku przeprowadzania
przetargu, aukcji lub konkursu w zakresie zmiany rezerwacji częstotliwości polegającej
na modyfikacji poszczególnych składników uprawnienia (np. służby), przy zachowaniu
jednak zakresu użytkowanej częstotliwości. Obecny przepis art. 116 ust. 7 ustawy
– Prawo telekomunikacyjne mówiący o odpowiednim stosowaniu procedury
przetargowej, aukcyjnej albo konkursowej do zmian rezerwacji częstotliwości jest
przedmiotem sporów. Zostanie wprost wskazane, iż przepisy o przetargu, aukcji
i konkursie nie będą miały zastosowania w przypadku zmiany rezerwacji częstotliwości
dokonywanej w celu optymalizacji wykorzystania częstotliwości lub ich ochrony przed
szkodliwymi zakłóceniami (tzw. „reframing”). Potrzeba tej zmiany wynika
z praktycznych doświadczeń związanych z rezerwacjami częstotliwości, a jej celem jest
przesądzenie, w sposób jednoznaczny, w świetle różnych możliwych interpretacji tego
przepisu, że w ww. przypadkach zmian rezerwacji częstotliwości nie będą miały
zastosowania przepisy o przetargach, aukcjach lub konkursach zgodnie z przyjętą
praktyką w tym zakresie.
W tym kontekście należy doprecyzować, że optymalizacja wykorzystywania
częstotliwości polega na takim rozlokowaniu zasobów, aby ich wykorzystanie było
najbardziej efektywne zarówno z punktu widzenia organu regulacyjnego, jak

93
strony : 1 ... 40 ... 48 . [ 49 ] . 50 ... 60 ... 100 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: