eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1

Art. 112
Obowiązkowi konsultowania nie podlegają plany zagospodarowania częstotliwości
przeznaczonych do rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiofonicznych
i telewizyjnych w sposób analogowy, np. UKF. Takie rozwiązanie jest podyktowane
względami praktycznymi – zmiany takich planów wprowadzane są nawet raz na tydzień
i mają charakter techniczny.
Art. 114 ust. 3
Ponadto, proponuje się wprowadzenie wymogu, zgodnie z którym częstotliwości objęte
wnioskiem mogą być wykorzystywane przez urządzenie radiowe bez powodowania
szkodliwych zaburzeń elektromagnetycznych lub kolizji z przyznanymi na rzecz innych
podmiotów rezerwacjami, pozwoleniami radiowymi lub decyzjami, o których mowa
w art. 144a i art. 144b. Zmiana tego przepisu powoduje konieczność uchylenia
dotychczasowego pkt 6 oraz wpływa na brzmienie projektowanego art. 115 ust. 2 pkt 2
ustawy – Prawo telekomunikacyjne i wynika z tego, iż to urządzenia wykorzystujące
częstotliwości powodują zakłócenia, a nie same częstotliwości. Wydając decyzję
w sprawie rezerwacji lub pozwolenia Prezes UKE powinien mieć na uwadze aby
urządzenia pracujące w oparciu o tę decyzję nie wywoływały szkodliwych zaburzeń,
a jednocześnie rozważyć czy urządzenia pracujące w oparciu o tę decyzję mogą być
chronione przed szkodliwymi zakłóceniami.
Zapewni to spójność ze zmianą proponowaną w art. 148 ustawy – Prawo
telekomunikacyjne.
Dostępność częstotliwości nie oznacza możliwości zapewnienia kompatybilności
pomiędzy systemami (pracującymi i planowanymi), w tych samych lub sąsiednich
zakresach częstotliwości. Niejednokrotnie okazuje się, że uważane za dostępne
częstotliwości dla określonej lokalizacji lub systemu radiokomunikacyjnego będą
niedostępne dla innego systemu.
W projektowanym pkt 6 powinna być mowa o zaburzeniach, a nie o zakłóceniach.
Art. 114 ust. 4a
Zmiana przepisu wiąże się z wprowadzeniem aukcji jako samodzielnego trybu
przeprowadzania postępowania mającego na celu wyłonienie podmiotu, dla którego
zostanie dokonana rezerwacja częstotliwości.



84
Art. 114 ust. 4b
Obowiązek publikacji informacji o udzielonych rezerwacjach częstotliwości wynika
z konieczności implementacji art. 7 ust. 1 lit. c dyrektywy o zezwoleniach.
Art. 114 ust. 5
Pewność korzystania z nabytego prawa wzmacnia uprawnienie do ponownego
uzyskania rezerwacji częstotliwości w trybie bezprzetargowym. W związku z tym
proponuje się, aby na podstawie art. 114 ust. 5 ustawy – Prawo telekomunikacyjne
rezerwacji częstotliwości dokonywać na czas określony, nie dłuższy niż 15 lat. Zakłada
się również, że rezerwacja będzie dokonywana z uwzględnieniem:
1) charakteru usług świadczonych przez podmiot wnioskujący o rezerwację
częstotliwości;
2) inwestycji koniecznych do poniesienia w celu wykorzystywania rezerwowanych
częstotliwości oraz
3) międzynarodowych kierunków rozwoju wykorzystywania częstotliwości
wynikających z prac organizacji międzynarodowych.
Wydaje się, że zaproponowany przepis przywraca równowagę między uprawnieniem
z tytułu rezerwacji, a możliwościami Prezesa UKE do prowadzenia efektywnej
gospodarki widmem częstotliwości, z uwzględnieniem przepisów międzynarodowych.
Jest to zgodne z przepisem art. 5 ust. 2 akapit czwarty dyrektywy o zezwoleniach, który
stanowi, iż w przypadku gdy państwo członkowskie przyznaje prawo użytkowania na
czas określony, czas trwania powinien być odpowiedni dla danej usługi z punktu
widzenia zamierzonych celów, przy odpowiednim uwzględnieniu konieczności
umożliwienia właściwego okresu amortyzacji inwestycji.
Art. 114 ust. 6a
W celu zwiększenia efektywności wykorzystania częstotliwości oraz ułatwienia
praktycznego rozwiązywania sporów wynikających ze współkorzystania
z częstotliwości, konieczne jest ustanowienie w art. 114 ust. 6a kompetencji
regulacyjnej Prezesa UKE. W miarę postępu technologicznego zwiększają się
możliwości techniczne współkorzystania z tej samej częstotliwości przez różne
podmioty dla takich samych lub różnych usług, na tym samym terenie. Wprowadzenie
stosownych mechanizmów dotyczących rozstrzygania ewentualnych konfliktów, jakie
mogą rodzić się w wyniku współkorzystania z częstotliwości, jest wynikiem rosnącego
zapotrzebowania na widmo częstotliwości.

85
Nadanie Prezesowi UKE nowych uprawnień w zakresie ustalania warunków
współkorzystania z częstotliwości wymaga przestrzegania części B załącznika do
dyrektywy 2002/20/WE, który określa maksymalne wymogi, które mogą być związane
z prawami użytkowania częstotliwości radiowych. Projektowane warunki
współkorzystania z częstotliwości wiążą się w szczególności z pkt 2 i 3 części B
załącznika do dyrektywy 2002/20/WE.
Art. 114a
Przepis art. 114a dotyczący kompetencji regulacyjnych Prezesa UKE w zakresie
współkorzystania z częstotliwości, wiąże się ze zmianami wprowadzanymi w art. 114.
W przypadku spraw spornych dotyczących warunków współkorzystania
z częstotliwości wykorzystywanych dla celów rozpowszechniania lub rozprowadzania
programów radiofonicznych lub telewizyjnych, określonych zarówno w rezerwacji
częstotliwości wydanej przez Prezesa UKE, jak i w odpowiadającej jej koncesji
Przewodniczącego KRRiT, decyzje w tych sprawach są wydawane w porozumieniu
z Przewodniczącym KRRiT. Przepis nie będzie dotyczył użytkowników wskazanych
w art. 4.
Art. 115
Zmiana w art. 115 ust. 1 pkt 3, zgodnie z którą obszar, na którym mogą być
wykorzystywane częstotliwości nie będzie musiał być zgodny z administracyjnym
podziałem kraju, umożliwi wydawanie rezerwacji częstotliwości np. dla sieci
osiedlowych obejmujących tylko część gminy.
Ponadto, w związku z nowym brzmieniem art. 9 dyrektywy ramowej oraz art. 5
dyrektywy o zezwoleniach proponuje się zmianę pkt 4 w ust. 1 w art. 115. Zgodnie
z tym przepisem w rezerwacji częstotliwości możliwe jest wprowadzenie ograniczenia
sposobu wykorzystywania częstotliwości objętych rezerwacją, polegającego na
określeniu rodzaju służby radiokomunikacyjnej, sieci telekomunikacyjnej lub usługi
telekomunikacyjnej, w której częstotliwości objęte rezerwacją mogą być
wykorzystywane. A zatem, w przypadku gdy takie ograniczenie nie zostanie
ustanowione, to rezerwacja częstotliwości upoważnia do świadczenia wszystkich usług,
czy do wykorzystywania objętych nią częstotliwości na potrzeby dowolnego rodzaju
sieci telekomunikacyjnej, czy służby radiokomunikacyjnej.
Przepis art. 9 ust. 3 zmienionej dyrektywy ramowej wyraża zasadę neutralności
technologicznej, to jest stanowi, iż o ile przepisy akapitu drugiego nie stanowią inaczej,

86
państwa członkowskie zapewniają, aby wszystkie rodzaje technologii wykorzystywane
w usługach łączności elektronicznej mogły być stosowane w pasmach częstotliwości
radiowych, uznanych w krajowym planie przeznaczenia częstotliwości za dostępne dla
usług łączności elektronicznej zgodnie z prawem unijnym. Natomiast określenie służby
radiokomunikacyjnej nie stanowi ograniczenia zasady neutralności technologicznej.
Zmiana pkt 5 jest podyktowana tym, iż pojęcie „termin rozpoczęcia wykorzystywania
częstotliwości” (art. 115 ust. 1 pkt 5) przez wiele lat oznaczało uprawnienie operatora,
a nie jego obowiązek, a więc była to data, od której operator mógł rozpocząć używać
częstotliwość. Najczęściej była to data wydania decyzji. Niekiedy, jak w przypadku
UMTS był to termin dość odległy, częstotliwości nie mogły być używane od razu.
W obrocie znajdują się ważne rezerwacje z postanowieniem: „Terminem rozpoczęcia
wykorzystywania częstotliwości jest dzień doręczenia decyzji”. A zatem zmiana ta
polega na doprecyzowaniu tego przepisu. Ze zmianą tą wiąże się dodanie pkt 2a
w ust. 2, a więc podstawy do fakultatywnego określenia w decyzji terminu w jakim
podmiot jest obowiązany rozpocząć wykorzystywanie częstotliwości.
W związku z regulacjami dotyczącymi przenoszenia praw do dysponowania
częstotliwościami przewidzianymi w art. 122 i 122¹, w art. 115 w ust. 1 planuje się
uchylić pkt 7.
W drugim akapicie art. 9 ust. 3 dyrektywy ramowej wskazane są przesłanki
uzasadniające wprowadzenie ograniczeń sposobu wykorzystywania częstotliwości
polegające na ustanowieniu ograniczeń określonych rodzajów użytkowanych sieci
radiowych lub technologii dostępu bezprzewodowego wykorzystywanych w usługach
łączności elektronicznej. Natomiast przepis art. 9 ust. 4 zmienionej dyrektywy ramowej
stanowi, iż o ile przepisy akapitu drugiego nie stanowią inaczej, państwa członkowskie
zapewniają, aby wszystkie rodzaje usług łączności elektronicznej mogły być stosowane
w pasmach częstotliwości radiowych, uznanych w krajowym planie przeznaczenia
częstotliwości za dostępne dla usług łączności elektronicznej zgodnie z prawem
unijnym (zasada neutralności usługowej). W dalszej części przepis ten określa
przesłanki uzasadniające wprowadzenie ograniczeń sposobu wykorzystywania
częstotliwości polegające na ustanowieniu ograniczenia rodzajów świadczonych usług
łączności elektronicznej lub nałożeniu obowiązku świadczenia określonej usługi.
W celu implementacji ww. przepisów dyrektywy ramowej i art. 5 dyrektywy
o zezwoleniach proponuje się zmianę pkt 4 w ust. 1 w art. 115 polegającą na

87
wykreśleniu fragmentu „sieci telekomunikacyjnej lub usługi telekomunikacyjnej,
w której częstotliwości objęte rezerwacją mogą być wykorzystywane, chyba że nie
przewiduje się ograniczenia sposobu wykorzystywania tych częstotliwości”
i zamieszczenie podstawy do określenia ograniczenia sposobu wykorzystywania tych
częstotliwości w
pkt 5 w ust. 2, wskazującym rodzaje ograniczeń sposobu
wykorzystywania częstotliwości, jakie mogą być wprowadzone przez Prezesa UKE,
zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4 dyrektywy ramowej oraz art. 5 ust. 1 dyrektywy
o zezwoleniach (oprócz rodzajów służby radiokomunikacyjnej, które będą określane
zgodnie z art. 115 ust. 1 pkt 4 ustawy – Prawo telekomunikacyjne). Umiejscowienie
takiego przepisu w ust. 2 jest bardziej zasadne, ponieważ ust. 2 określa fakultatywne
elementy rezerwacji częstotliwości.
Ponadto, w art. 115 ust. 2 ustawy – Prawo telekomunikacyjne proponuje się zmiany
mające na celu uelastycznienie gospodarowania widmem radiowym poprzez
umożliwienie dodania w rezerwacji częstotliwości klauzuli określającej wymagania
w zakresie ochrony przed zakłóceniami urządzeń lub systemów radiokomunikacyjnych
pozostających w użytkowaniu na podstawie wcześniej wydanych pozwoleń rezerwacji
lub decyzji Prezesa UKE o prawie do wykorzystania częstotliwości.
W dotychczasowym reżimie prawnym w przypadku zaistnienia takiej sytuacji
rezerwacja nie mogłaby zostać wydana wcale.
Uchyla się pkt 4 w ust. 2 ponieważ przepis ten jest niejasny. Jednocześnie należy
zwrócić uwagę, że zgodnie z proponowanym art. 115 ust. 1 pkt 9 (analogicznie jak
w obecnie obowiązującym brzmieniu tego przepisu) w rezerwacji częstotliwości określa
się zobowiązania podmiotu podjęte w ramach przetargu, aukcji albo konkursu, co jest
rozwiązaniem wystarczającym.
Proponuje się dodać ust. 2a, zgodnie z którym w rezerwacji częstotliwości można
zwolnić z obowiązku uzyskania pozwolenia radiowego, jeżeli określono warunki
wykorzystywania częstotliwości, o których mowa w art. 146.
Art. 115¹
Proponuje się dodać art. 115¹ w ustawie – Prawo telekomunikacyjne określający
przesłanki wprowadzania ograniczeń sposobu wykorzystywania częstotliwości
w rezerwacji częstotliwości, zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4 dyrektywy ramowej.
Do decyzji o rezerwacji częstotliwości określającej ograniczenia sposobu
wykorzystywania częstotliwości objętych rezerwacją, o których mowa w art. 115 ust. 2
pkt 5, powinny mieć zastosowanie przepisy o postępowaniu konsultacyjnym. Warunek

88
strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 60 ... 100 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: