Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
zy
zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art.
22 ust. 2, przyjmuje zalecenie w sprawie
odnośnych rynków produktów i usług (zalecenie).
Zalecenie określa te rynki produktów i usług
sektora łączności elektronicznej, których cechy
mogą uzasadnić nałożenie wymogów
regulacyjnych określonych w dyrektywach
szczegółowych, bez uszczerbku dla rynków, które
mogą być zdefiniowane w szczególnych
przypadkach na podstawie przepisów prawa
konkurencji. Komisja definiuje rynki zgodnie z
zasadami prawa konkurencji.";
Art. 15 3. Uwzględniając w jak największym stopniu treść N
Obow.
Art. 25b.
W przypadku określenia rynku
ust. 3
zalecenia oraz wytycznych, krajowe organy
art. 25b właściwego odbiegającego od zalecenia Komisji
regulacyjne definiują – zgodnie z zasadami prawa
Pt
Prezes UKE poddaje projekt rozstrzygnięcia, o
konkurencji – odnośne rynki stosownie do
którym mowa w art. 23 ust. 1 albo w art. 24,
okoliczności krajowych, a w szczególności
postępowaniu konsolidacyjnemu.
odnośne rynki geograficzne na swoim terytorium.
Krajowe organy regulacyjne postępują zgodnie z
procedurami, o których mowa w art. 6 i 7, zanim
zdefiniują rynki różne od tych, które zdefiniowano
w zaleceniu.";
Art. 15 4. Po przeprowadzeniu konsultacji, w tym N
ust. 4
konsultacji z krajowymi organami regulacyjnymi,
Komisja – w jak największym stopniu
uwzględniając opinię BEREC, może przyjąć
decyzję określającą rynki ponadnarodowe,
działając zgodnie z procedurą regulacyjną
połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 22 ust.
3.";
Art. 16 1. Krajowe organy regulacyjne przeprowadzają N
Obow.
Art. 22 ust. 1 pkt 1, przy czym w projekcie
ust. 1
analizę odnośnych rynków, biorąc pod uwagę rynki
art. 22 zmieniane jest zdanie wstępne w ust. 1, tak, iż
określone w zaleceniu oraz w jak największym
ust. 1
przepis ten otrzymuje brzmienie:
stopniu uwzględniając treść wytycznych. Państwa
pkt 1,
„Art. 25. 1. Po przeprowadzeniu analizy, o
członkowskie zapewniają, aby taka analiza została
art. 25c której mowa w art. 21 ust. 1, Prezes UKE
przeprowadzona w miarę potrzeby we współpracy
przeprowadza postępowanie w celu:
z krajowymi organami odpowiedzialnymi za
1) określenia rynku właściwego, uwzględniając
ochronę konkurencji.
uwarunkowania krajowe oraz w największym
możliwie stopniu zalecenie Komisji i wytyczne,
171
o których mowa w art. 19 ust. 3, w zakresie
wyrobów i usług telekomunikacyjnych, zwanego
dalej "rynkiem właściwym",
Art. 25c. Rozstrzygnięcie, o którym mowa w
art. 23 ust. 1 albo w art. 24:
1) wydaje się po zasięgnięciu opinii Prezesa
UOKiK wydanej w formie postanowienia;
Art. 16 2. W przypadku gdy na podstawie przepisów ust. 3 N
Obow.
Przepis jest wdro ony w obecnie
ust. 2
lub 4 niniejszego artykułu, art. 17 dyrektywy
art. 22 obowi zuj cym art. 22 ust. 1 pkt 2, przy czym
2002/22/WE (dyrektywa o usłudze powszechnej)
ust. 1
w projekcie wprowadza si zmian w zdaniu
lub art. 8 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywa o
pkt 2
wst pnym, tak, i po kompilacji przepis
dostępie) krajowy organ regulacyjny zobowiązany
otrzyma brzmienie:
jest podjąć decyzję w sprawie nałożenia,
„Art. 22. 1. Po przeprowadzeniu analizy, o
utrzymania, zmiany lub uchylenia obowiązków w
której mowa w art. 21 ust. 1, Prezes UKE
odniesieniu do przedsiębiorstw, stwierdza on na
przeprowadza postępowanie w celu:
podstawie dokonanej analizy rynku, o której mowa
(…)
w ust. 1 niniejszego artykułu, czy na odnośnym
2) ustalenia,
czy
na
rynku
właściwym
rynku występuje skuteczna konkurencja.";
występuje przedsiębiorca telekomunikacyjny o
znaczącej pozycji rynkowej lub przedsiębiorcy
telekomunikacyjni zajmujący kolektywną
pozycję znaczącą,
Art. 16 4. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny N
Obow.
Przepis jest wdro ony w obecnie
ust. 4
ustali, że na odnośnym rynku nie występuje
art. 24 obowi zuj cym art. 24, przy czym w
skuteczna konkurencja, wskazuje on
(zmiany projekcie wprowadza si zmian w pkt 1 oraz
przedsiębiorstwa, które samodzielnie lub wspólnie
redakcy 2 lit. c, tak, i po kompilacji przepis otrzyma
z innymi posiadają znaczącą pozycję na tym rynku,
jne w
brzmienie:
zgodnie z art. 14. Krajowy organ regulacyjny
projekc
nakłada na takie przedsiębiorstwa odpowiednie
ie)
Art. 24. Po przeprowadzeniu postępowania, o
szczególne wymogi regulacyjne, o których mowa w
którym mowa w art. 22 ust. 1, Prezes UKE, w
ust. 2 niniejszego artykułu, lub utrzymuje lub
przypadku ustalenia, że na rynku właściwym
zmienia już istniejące wymogi.
występuje przedsiębiorca telekomunikacyjny o
znaczącej pozycji rynkowej lub przedsiębiorcy
telekomunikacyjni zajmujący kolektywną
pozycję znaczącą, wydaje decyzję, w której:
1) określa rynek właściwy w sposób
określony w art. 22 ust. 1 pkt 1;
2) wyznacza przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji
172
rynkowej lub przedsiębiorców
telekomunikacyjnych zajmujących kolektywną
pozycję znaczącą oraz:
a) nakłada obowiązki regulacyjne, biorąc pod
uwagę adekwatność i proporcjonalność danego
obowiązku do problemów rynkowych, których
rozwiązanie służy realizacji celów określonych
w art. 1 ust. 2, lub
b) utrzymuje nałożone obowiązki regulacyjne,
jeżeli przedsiębiorca telekomunikacyjny lub
przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie utracili
tej pozycji, lub
c)
zmienia lub uchyla nałożone obowiązki
regulacyjne, jeżeli przedsiębiorca
telekomunikacyjny lub przedsiębiorcy
telekomunikacyjni nie utracili tej pozycji, ale
warunki na rynku właściwym uzasadniają
zmianę lub uchylenie tych obowiązków.”;
Art. 16 5. W przypadku rynków ponadnarodowych
N
Obow.
Art. 25d. W przypadku rynku właściwego
ust. 5
określonych w decyzji, o której mowa w art. 15 ust.
art. 25d uznanego decyzją Komisji Europejskiej za
4, dane krajowe organy regulacyjne wspólnie
rynek ponadnarodowy Prezes UKE
przeprowadzają analizę rynku, mając przede
przeprowadza jego analizę w porozumieniu
wszystkim na uwadze treść wytycznych, a
z organami regulacyjnymi innych państw
następnie, działając wspólnie, podejmują decyzję
członkowskich. Przepis art. 23 lub 24 stosuje
dotyczącą nałożenia, utrzymania, zmiany lub
się odpowiednio.
uchylenia wymogów regulacyjnych, o których
mowa w ust. 2 niniejszego artykułu.
Art. 16 6. rodki podjęte zgodnie z przepisami ust. 3 i 4 T
art. 16
w art. 16 w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje
ust. 6
podlegają procedurom, o których mowa w art. 6 i 7.
brzmienie:
Krajowe organy regulacyjne przeprowadzają
„Wyniki tego postępowania ogłaszane są w
analizę odnośnego rynku i powiadamiają o
siedzibie oraz na stronie podmiotowej Biuletynu
odpowiednim proponowanym środku zgodnie z art.
Informacji Publicznej Urzędu Komunikacji
7:
Elektronicznej, zwanej dalej „stroną
a) w terminie trzech lat od przyjęcia poprzedniego
podmiotową BIP UKE”, poprzez ogłoszenie
środka dotyczącego tego rynku. Jednak w drodze
niezastrzeżonych stanowisk uczestników tego
wyjątku termin ten może być wydłużony
postępowania”.”,
maksymalnie o trzy dodatkowe lata, w przypadku
gdy krajowy organ regulacyjny powiadomił
Art. 21
w art. 21 dotychczasow tre ć oznacza si
Komisję o uzasadnionej propozycji jego
jako ust. 1 i dodaje ust. 2 -4 w brzmieniu:
173
przedłużenia, a Komisja w ciągu jednego miesiąca
od otrzymania powiadomienia nie wyraziła
„2. Prezes UKE, nie później niż w terminie 3 lat
sprzeciwu;
od podjęcia poprzedniego rozstrzygnięcia, o
b) w przypadku rynków niezgłoszonych wcześniej
którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 3 lub 4
Komisji – w terminie dwóch lat od przyjęcia
dotyczącego odnośnego rynku, notyfikuje
zmienionego zalecenia w sprawie odnośnych
Komisji Europejskiej projekt decyzji, kończący
rynków; lub
postępowanie, o którym mowa w art. 22 ust. 1.
c) w przypadku państw członkowskich, które
3. Prezes UKE nie później niż w terminie 2 lat
niedawno przystąpiły do Unii – w terminie dwóch
od przyjęcia zmienionego zalecenia w sprawie
lat od ich przystąpienia.";
odnośnych rynków w przypadku rynków
niezgłoszonych wcześniej Komisji Europejskiej
notyfikuje Komisji Europejskiej projekt decyzji,
kończący postępowanie, o którym mowa w art.
22 ust. 1.
4. Prezes UKE, w uzasadnionych przypadkach,
może zwrócić się do Komisji Europejskiej z
wnioskiem o przedłużenie terminu, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1, o maksymalnie 3 lata. W
przypadku niezgłoszenia przez Komisję
Europejską sprzeciwu w ciągu miesiąca od
wystąpienia z wnioskiem przez Prezesa UKE,
termin ulega przedłużeniu zgodnie z
wnioskiem.”
Art. 16 7. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny w T
Art. 25f Art. 25f. 1. Prezes UKE, w przypadku
ust. 7
terminie określonym w art. 16 ust. 6 nie zakończył
niezakończenia w terminach, o których mowa w
analizy odnośnego rynku określonego w zaleceniu,
art. 21 ust. 2, analizy rynku, może wystąpić do
BEREC pomaga mu, na wniosek, zakończyć
BEREC z wnioskiem o konsultację w sprawie
analizę konkretnego rynku i szczególnych
analizy wskazanego rynku i utrzymania, zmiany
obowiązków, które mają zostać nałożone. Po
albo uchylenia obowiązków regulacyjnych
uzyskaniu takiej pomocy krajowy organ
nałożonych na przedsiębiorcę
regulacyjny, którego to dotyczy, powiadamia
telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji
Komisję o proponowanym środku w terminie
rynkowej lub przedsiębiorców
sześciu miesięcy, zgodnie z art. 7.";
telekomunikacyjnych zajmujących kolektywną
pozycję znaczącą przed przeprowadzeniem
analizy rynku.
2. W ciągu 6 miesięcy od uzyskania wyniku
konsultacji od BEREC, Prezes UKE powiadamia
Komisję Europejską o projektowanym
rozstrzygnięciu.”;
174
Art. 17 w ust. 1 zdanie pierwsze słowa "normy" zastępuje N
Przepis dotyczący stosowania norm, zmiana
ust. 1 się słowami "normy nieobowiązkowe";
polega na dodaniu przymiotnika „normy
zdanie
nieobowiązkowe”, jednak art. 3 w ustawie
1
Prawo telekomunikacyjne nie wymaga zmiany,
ponieważ zmiana ma na celu wskazanie, iż
normy opublikowane przez Komisję nie są
obowiązkowe do przyjęcia przez państwa
członkowskie i decyzja o ich wprowadzeniu do
porządku prawnego zależy wyłącznie od woli
poszczególnych państw.
Obow.
Art. 3. 1. Do stosunków prawnych z zakresu
art. 3
telekomunikacji stosuje się przepisy Prawa
telekomunikacyjnego, o ile wiążące
Rzeczpospolitą Polską ratyfikowane umowy
międzynarodowe nie stanowią inaczej.
2. Jeżeli wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy
międzynarodowe, w tym wiążące uchwały
organizacji międzynarodowych ustanowionych
tymi umowami, przewidują jednakowe
traktowanie podmiotu polskiego i podmiotu
obcego, minister właściwy do spraw łączności
zapewni również w aktach wykonawczych do
niniejszej ustawy jednakowe traktowanie tych
podmiotów.
3. Dla zwiększenia efektywności
telekomunikacji minister właściwy do spraw
łączności może, w drodze rozporządzenia,
wprowadzić do stosowania wymagania i
zalecenia międzynarodowe o charakterze
specjalistycznym, w tym dotyczące
bezpieczeństwa i prawidłowości
telekomunikacji, gospodarowania numeracją,
częstotliwościami oraz zasobami orbitalnymi,
ustanawiane w szczególności przez:
1) Międzynarodowy Związek
Telekomunikacyjny (ITU);
2) Europejską Konferencję Administracji
Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT);
175
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik