Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
łączności lub świadczące publicznie dostępne
integralności sieci lub usług, które miało istotny
usługi łączności elektronicznej powiadamiały
wpływ na sieci lub usługi, o podjętych
właściwy krajowy organ regulacyjny o każdym
działaniach zapobiegawczych i środkach
naruszeniu bezpieczeństwa lub utracie
naprawczych oraz podjętych przez
integralności, które miały znaczący wpływ na sieci
przedsiębiorcę działaniach, o których mowa w
lub usług.
art. 175 i 175c.
W stosownych przypadkach dany krajowy organ
2. Minister właściwy do spraw łączności określi,
regulacyjny informuje krajowe organy regulacyjne
w drodze rozporządzenia, wzór formularza dla
innych państw członkowskich oraz Europejską
przekazywania informacji, o których mowa w
Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji
ust. 1, kierując się koniecznością zapewnienia
(ENISA). W przypadku gdy krajowy organ
Prezesowi UKE informacji niezbędnych do
regulacyjny uzna, że ujawnienie takiego naruszenia
właściwego realizowania jego obowiązków.”;
leży w interesie ogólnym, może podać tę
informację do wiadomości publicznej lub nałożyć
Art. 175b. 1. W przypadku, gdy Prezes UKE
taki obowiązek na przedsiębiorstwa.
uzna charakter zgłoszonego przez przedsiębiorcę
Raz w roku krajowy organ regulacyjny przekazuje
telekomunikacyjnego naruszenia bezpieczeństwa
Komisji i ENISA sprawozdanie podsumowujące
lub integralności sieci lub usług za istotny,
otrzymane zgłoszenia i działania podjęte zgodnie z
informuje o fakcie jego wystąpienia organy
niniejszym ustępem.
regulacyjne innych państw członkowskich oraz
4. Komisja, w jak największym stopniu
Europejską Agencję do spraw Bezpieczeństwa
uwzględniając opinię ENISA, może przyjąć
Sieci i Informacji (ENISA).
właściwe techniczne środki wykonawcze mające na
2. W przypadku, gdy Prezes UKE uzna, że
celu harmonizację środków, o których mowa w ust.
ujawnienie takiego naruszenia leży w interesie
1, 2 i 3, w tym środki określające okoliczności,
ogólnym, może podać tę informację do
format i procedury stosowane w odniesieniu do
wiadomości publicznej lub nałożyć obowiązek
wymogów dotyczących zgłoszenia. Te techniczne
jej podania na przedsiębiorcę
środki wykonawcze opierają się w jak najszerszym
telekomunikacyjnego.
zakresie na normach europejskich i
3. Prezes UKE, w terminie do 31 stycznia
międzynarodowych i nie uniemożliwiają państwom
każdego roku, przekazuje Komisji Europejskiej
członkowskim przyjmowania dodatkowych
oraz Europejskiej Agencji do spraw
wymogów służących osiągnięciu celów
Bezpieczeństwa Sieci i Informacji sprawozdanie
określonych w ust. 1 i 2.
za rok poprzedni zawierające informacje
Takie środki wykonawcze, mające na celu zmianę
przekazane przez przedsiębiorców
elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy
telekomunikacyjnych w trybie art. 175a.
poprzez jej uzupełnienie, przyjmowane są zgodnie
z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o
Art. 175c. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny,
której mowa w art. 22 ust. 3.
z uwzględnieniem art. 160 ust. 2, podejmuje
proporcjonalne i uzasadnione środki techniczne,
organizacyjne i prawne mające na celu:
166
1) eliminację przekazu komunikatu, który
zagraża bezpieczeństwu sieci lub usług;
2) przerwanie lub ograniczenie świadczenia
usługi telekomunikacyjnej na zakończeniu
sieci, z którego następuje wysyłanie
komunikatów zagrażających
bezpieczeństwu sieci lub usług.
2. Przedsiębiorca telekomunikacyjny informuje
Prezesa UKE niezwłocznie, nie później jednak
niż w ciągu 24 godzin, o podjęciu środków, o
których mowa w ust. 1. Informacja zawiera dane
niezbędne do identyfikacji zagrożeń
bezpieczeństwa sieci lub usług, ze wskazaniem
podjętych środków.
3. Prezes UKE może, w drodze decyzji, zakazać
stosowania środków, o których mowa w ust. 1,
jeżeli nie zostały spełnione przesłanki, o których
mowa w ust. 1.
4. W przypadku podjęcia środków, o których
mowa w ust. 1, przedsiębiorca
telekomunikacyjny nie odpowiada za
niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług
telekomunikacyjnych w zakresie wynikającym z
podjętych środków. Przepisu nie stosuje się w
przypadku wydania decyzji, o której mowa w
ust. 3.
5. Przedsiębiorca telekomunikacyjny może
informować innych przedsiębiorców
telekomunikacyjnych i podmioty zajmujące się
bezpieczeństwem teleinformatycznym o
zidentyfikowanych zagrożeniach, o których
mowa w ust. 1. Informacja może zawierać dane
niezbędne do identyfikacji oraz ograniczenia
zagrożenia.
Art. 175d. Minister właściwy do spraw
łączności może, po przeprowadzanie konsultacji
środowiskowych z zainteresowanymi
podmiotami, w szczególności z operatorami,
167
dostawcami usług, użytkownikami,
konsumentami oraz producentami, określić w
drodze rozporządzenia minimalne szczegółowe
środki techniczne i organizacyjne oraz metody
zapobiegania zagrożeniom, o których mowa w
art. 175a i 175c ust. 1, jakie przedsiębiorcy
telekomunikacyjni są obowiązani stosować w
celu zapewnienia bezpieczeństwa lub
integralności sieci lub usług, biorąc pod uwagę
wytyczne Komisji Europejskiej oraz
Europejskiej Agencji do spraw Bezpieczeństwa
Sieci i Informacji w tym zakresie.
Art. 175e. 1. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni
publikują na swoich stronach internetowych
aktualne informacje o:
1)
potencjalnych zagrożeniach związanych
z korzystaniem przez abonentów z usług
telekomunikacyjnych;
2)
rekomendowanych środkach ostrożności
i najbardziej popularnych sposobach
zabezpieczania telekomunikacyjnych
urządzeń końcowych przed
oprogramowaniem złośliwym lub
szpiegującym;
3)
przykładowych konsekwencjach braku
lub nieodpowiedniego zabezpieczenia
telekomunikacyjnych urządzeń
końcowych.
2. Obowiązek o którym mowa w ust. 1 może
zostać zrealizowany poprzez umieszczenie na
stronie internetowej odnośnika do miejsca na
stronie internetowej Prezesa UKE lub innego
podmiotu zajmującego się bezpieczeństwem
sieci, gdzie zamieszone są informacje wymagane
zgodnie z ust. 1.
3. Informacje w zakresie, o którym mowa w ust.
1 pkt 1-3, publikowane są przez Prezesa UKE na
jego stronie internetowej.
168
w art. 209:
Art. 209 - po pkt 25) dodaje się pkt 25a) w brzmieniu:
„25a) będąc przedsiębiorcą telekomunikacyjnym
nie publikuje na swojej stronie internetowej
informacji, o których mowa w art. 175e,”,
- po pkt 27 dodaje się pkt 27a w brzmieniu:
„27a) nie stosuje się do zakazu określonego w
decyzji, o której mowa w art. 175c ust. 3,”
- dodaje się pkt 32 w brzmieniu:
„32) utrudnia lub uniemożliwia wykonywanie
czynności kontrolnych przez Prezesa UKE”,
Art.
Artykuł 13b
T Wyjaśnienia w zakresie art. 13a
13b
Wdrożenie i egzekwowanie
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby w celu
Obecny Art. 199. 1. Prezes UKE jest uprawniony do
wdrożenia art. 13a właściwe krajowe organy
art. 199 kontroli przestrzegania przepisów, decyzji oraz
regulacyjne były uprawnione do wydawania
Pt
postanowień z zakresu telekomunikacji,
wiążących instrukcji, w tym instrukcji na temat
gospodarki częstotliwościami lub spełniania
ograniczeń czasowych dotyczących wdrożenia,
wymagań dotyczących kompatybilności
przedsiębiorstwom udostępniającym publiczne
elektromagnetycznej.
sieci łączności lub świadczącym publicznie
2. Prezes UKE jest uprawniony do kontroli
dostępne usługi łączności elektronicznej.
znajdującej się w obrocie lub oddanej do użytku
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe
aparatury, w tym telekomunikacyjnych urządzeń
krajowe organy regulacyjne były uprawnione do
końcowych i urządzeń radiowych.
wymagania od przedsiębiorstw udostępniających
2a. Kontrolę i postępowanie pokontrolne Prezes
publiczne sieci łączności lub świadczących
UKE wszczyna z urzędu.
publicznie dostępne usługi
łączności
elektronicznej:
a) dostarczania informacji potrzebnych do oceny
bezpieczeństwa i integralności ich usług i sieci, w
tym dokumentów dotyczących polityki
bezpieczeństwa; oraz
b) poddania się audytowi bezpieczeństwa
przeprowadzanemu przez wykwalifikowany
niezależny podmiot lub właściwy organ krajowy i
udostępnienia krajowemu organowi regulacyjnemu
169
wyników takiego audytu. Koszty audytu ponosi
przedsiębiorstwo.
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby krajowe
organy regulacyjne posiadały wszelkie uprawnienia
niezbędne do badania przypadków
nieprzestrzegania wymogów oraz jego wpływu na
bezpieczeństwo i integralność sieci.
4. Niniejsze przepisy pozostają bez uszczerbku dla
art. 3 niniejszej dyrektywy.";
Art. 14 "3. Jeżeli przedsiębiorstwo posiada znaczącą T
Art. 25e „Art. 25e. 1.
Przedsiębiorcę
ust. 3
pozycję na określonym rynku (pierwszy rynek),
telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą
można także uznać, że posiada ono również
pozycję na rynku właściwym, można uznać za
znaczącą pozycję na rynku blisko z tym rynkiem
zajmującego znaczącą pozycję na innym rynku
związanym (drugi rynek), w przypadku gdy
właściwym, jeżeli powiązania pomiędzy tymi
powiązania między obydwoma rynkami pozwalają
rynkami są tego rodzaju, że umożliwiają
na przeniesienie pozycji rynkowej z pierwszego
przeniesienie siły rynkowej przedsiębiorcy z
rynku na drugi rynek, tym samym zwiększając
rynku właściwego na drugi rynek właściwy
pozycję rynkową danego przedsiębiorstwa. Dlatego
(rynek powiązany), wzmacniając na nim pozycję
też zgodnie z art. 9, 10, 11 i 13 dyrektywy
tego przedsiębiorcy.
2002/19/WE (dyrektywa o dostępie) na drugim
2. W celu uniemożliwienia przeniesienia
rynku można zastosować środki naprawcze, które
znaczącej pozycji z rynku właściwego na rynek
mają na celu uniemożliwienie takiego
powiązany, Prezes UKE, po przeprowadzeniu
przeniesienia, a jeżeli środki takie okażą się
analizy, może nałożyć na rynku powiązanym na
niewystarczające, można nałożyć środki naprawcze
przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 1,
zgodnie z art. 17 dyrektywy 2002/22/WE
obowiązki, o których mowa w art. 36-40 oraz w
(dyrektywa o usłudze powszechnej).";
art. 42.
3. W przypadku, gdy nałożenie obowiązków, o
których mowa w ust. 2 nie doprowadziło do
uniemożliwienia przeniesienia znaczącej pozycji
z rynku właściwego na rynek powiązany, Prezes
UKE może nałożyć na przedsiębiorcę, o którym
mowa w ust. 1 obowiązki, o których mowa w
art. 46.
Art. 15 w art. 15 tytuł otrzymuje brzmienie:
N
"Procedura określania i definiowania rynków";
Art. 15 1. Po przeprowadzeniu konsultacji publicznych, w N
ust. 1
tym konsultacji z krajowymi organami
akapit
regulacyjnymi, a także po uwzględnieniu w jak
pierws
największym stopniu opinii BEREC, Komisja,
170
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik