eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1


łączności lub świadczące publicznie dostępne

integralności sieci lub usług, które miało istotny
usługi łączności elektronicznej powiadamiały

wpływ na sieci lub usługi, o podjętych
właściwy krajowy organ regulacyjny o każdym

działaniach zapobiegawczych i środkach
naruszeniu bezpieczeństwa lub utracie

naprawczych oraz podjętych przez
integralności, które miały znaczący wpływ na sieci

przedsiębiorcę działaniach, o których mowa w
lub usług.

art. 175 i 175c.
W stosownych przypadkach dany krajowy organ

2. Minister właściwy do spraw łączności określi,
regulacyjny informuje krajowe organy regulacyjne

w drodze rozporządzenia, wzór formularza dla
innych państw członkowskich oraz Europejską

przekazywania informacji, o których mowa w
Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji

ust. 1, kierując się koniecznością zapewnienia
(ENISA). W przypadku gdy krajowy organ

Prezesowi UKE informacji niezbędnych do
regulacyjny uzna, że ujawnienie takiego naruszenia

właściwego realizowania jego obowiązków.”;
leży w interesie ogólnym, może podać tę


informację do wiadomości publicznej lub nałożyć

Art. 175b. 1. W przypadku, gdy Prezes UKE
taki obowiązek na przedsiębiorstwa.

uzna charakter zgłoszonego przez przedsiębiorcę
Raz w roku krajowy organ regulacyjny przekazuje

telekomunikacyjnego naruszenia bezpieczeństwa
Komisji i ENISA sprawozdanie podsumowujące

lub integralności sieci lub usług za istotny,
otrzymane zgłoszenia i działania podjęte zgodnie z

informuje o fakcie jego wystąpienia organy
niniejszym ustępem.

regulacyjne innych państw członkowskich oraz
4. Komisja, w jak największym stopniu

Europejską Agencję do spraw Bezpieczeństwa
uwzględniając opinię ENISA, może przyjąć

Sieci i Informacji (ENISA).
właściwe techniczne środki wykonawcze mające na

2. W przypadku, gdy Prezes UKE uzna, że
celu harmonizację środków, o których mowa w ust.

ujawnienie takiego naruszenia leży w interesie
1, 2 i 3, w tym środki określające okoliczności,

ogólnym, może podać tę informację do
format i procedury stosowane w odniesieniu do

wiadomości publicznej lub nałożyć obowiązek
wymogów dotyczących zgłoszenia. Te techniczne

jej podania na przedsiębiorcę
środki wykonawcze opierają się w jak najszerszym

telekomunikacyjnego.
zakresie na normach europejskich i

3. Prezes UKE, w terminie do 31 stycznia
międzynarodowych i nie uniemożliwiają państwom

każdego roku, przekazuje Komisji Europejskiej
członkowskim przyjmowania dodatkowych

oraz Europejskiej Agencji do spraw
wymogów służących osiągnięciu celów

Bezpieczeństwa Sieci i Informacji sprawozdanie
określonych w ust. 1 i 2.

za rok poprzedni zawierające informacje
Takie środki wykonawcze, mające na celu zmianę

przekazane przez przedsiębiorców
elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy

telekomunikacyjnych w trybie art. 175a.
poprzez jej uzupełnienie, przyjmowane są zgodnie


z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o

Art. 175c. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny,
której mowa w art. 22 ust. 3.

z uwzględnieniem art. 160 ust. 2, podejmuje

proporcjonalne i uzasadnione środki techniczne,

organizacyjne i prawne mające na celu:

166


1) eliminację przekazu komunikatu, który

zagraża bezpieczeństwu sieci lub usług;

2) przerwanie lub ograniczenie świadczenia

usługi telekomunikacyjnej na zakończeniu

sieci, z którego następuje wysyłanie

komunikatów zagrażających

bezpieczeństwu sieci lub usług.

2. Przedsiębiorca telekomunikacyjny informuje

Prezesa UKE niezwłocznie, nie później jednak

niż w ciągu 24 godzin, o podjęciu środków, o

których mowa w ust. 1. Informacja zawiera dane

niezbędne do identyfikacji zagrożeń

bezpieczeństwa sieci lub usług, ze wskazaniem

podjętych środków.

3. Prezes UKE może, w drodze decyzji, zakazać

stosowania środków, o których mowa w ust. 1,

jeżeli nie zostały spełnione przesłanki, o których

mowa w ust. 1.

4. W przypadku podjęcia środków, o których

mowa w ust. 1, przedsiębiorca

telekomunikacyjny nie odpowiada za

niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług

telekomunikacyjnych w zakresie wynikającym z

podjętych środków. Przepisu nie stosuje się w

przypadku wydania decyzji, o której mowa w

ust. 3.

5. Przedsiębiorca telekomunikacyjny może

informować innych przedsiębiorców

telekomunikacyjnych i podmioty zajmujące się

bezpieczeństwem teleinformatycznym o

zidentyfikowanych zagrożeniach, o których

mowa w ust. 1. Informacja może zawierać dane

niezbędne do identyfikacji oraz ograniczenia

zagrożenia.



Art. 175d. Minister właściwy do spraw

łączności może, po przeprowadzanie konsultacji

środowiskowych z zainteresowanymi

podmiotami, w szczególności z operatorami,

167


dostawcami usług, użytkownikami,

konsumentami oraz producentami, określić w

drodze rozporządzenia minimalne szczegółowe

środki techniczne i organizacyjne oraz metody

zapobiegania zagrożeniom, o których mowa w

art. 175a i 175c ust. 1, jakie przedsiębiorcy

telekomunikacyjni są obowiązani stosować w

celu zapewnienia bezpieczeństwa lub

integralności sieci lub usług, biorąc pod uwagę

wytyczne Komisji Europejskiej oraz

Europejskiej Agencji do spraw Bezpieczeństwa

Sieci i Informacji w tym zakresie.



Art. 175e. 1. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni

publikują na swoich stronach internetowych

aktualne informacje o:

1)
potencjalnych zagrożeniach związanych

z korzystaniem przez abonentów z usług

telekomunikacyjnych;

2)
rekomendowanych środkach ostrożności

i najbardziej popularnych sposobach

zabezpieczania telekomunikacyjnych

urządzeń końcowych przed

oprogramowaniem złośliwym lub

szpiegującym;

3)
przykładowych konsekwencjach braku

lub nieodpowiedniego zabezpieczenia

telekomunikacyjnych urządzeń

końcowych.

2. Obowiązek o którym mowa w ust. 1 może

zostać zrealizowany poprzez umieszczenie na

stronie internetowej odnośnika do miejsca na

stronie internetowej Prezesa UKE lub innego

podmiotu zajmującego się bezpieczeństwem

sieci, gdzie zamieszone są informacje wymagane

zgodnie z ust. 1.

3. Informacje w zakresie, o którym mowa w ust.

1 pkt 1-3, publikowane są przez Prezesa UKE na

jego stronie internetowej.

168




w art. 209:
Art. 209 - po pkt 25) dodaje się pkt 25a) w brzmieniu:

„25a) będąc przedsiębiorcą telekomunikacyjnym

nie publikuje na swojej stronie internetowej

informacji, o których mowa w art. 175e,”,



- po pkt 27 dodaje się pkt 27a w brzmieniu:

„27a) nie stosuje się do zakazu określonego w

decyzji, o której mowa w art. 175c ust. 3,”



- dodaje się pkt 32 w brzmieniu:

„32) utrudnia lub uniemożliwia wykonywanie

czynności kontrolnych przez Prezesa UKE”,

Art.
Artykuł 13b
T Wyjaśnienia w zakresie art. 13a

13b
Wdrożenie i egzekwowanie


1. Państwa członkowskie zapewniają, aby w celu
Obecny Art. 199. 1. Prezes UKE jest uprawniony do
wdrożenia art. 13a właściwe krajowe organy
art. 199 kontroli przestrzegania przepisów, decyzji oraz
regulacyjne były uprawnione do wydawania
Pt
postanowień z zakresu telekomunikacji,
wiążących instrukcji, w tym instrukcji na temat
gospodarki częstotliwościami lub spełniania
ograniczeń czasowych dotyczących wdrożenia,
wymagań dotyczących kompatybilności
przedsiębiorstwom udostępniającym publiczne
elektromagnetycznej.
sieci łączności lub świadczącym publicznie
2. Prezes UKE jest uprawniony do kontroli
dostępne usługi łączności elektronicznej.
znajdującej się w obrocie lub oddanej do użytku
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe
aparatury, w tym telekomunikacyjnych urządzeń
krajowe organy regulacyjne były uprawnione do
końcowych i urządzeń radiowych.
wymagania od przedsiębiorstw udostępniających
2a. Kontrolę i postępowanie pokontrolne Prezes
publiczne sieci łączności lub świadczących
UKE wszczyna z urzędu.
publicznie dostępne usługi
łączności
elektronicznej:
a) dostarczania informacji potrzebnych do oceny
bezpieczeństwa i integralności ich usług i sieci, w
tym dokumentów dotyczących polityki
bezpieczeństwa; oraz
b) poddania się audytowi bezpieczeństwa
przeprowadzanemu przez wykwalifikowany
niezależny podmiot lub właściwy organ krajowy i
udostępnienia krajowemu organowi regulacyjnemu

169

wyników takiego audytu. Koszty audytu ponosi
przedsiębiorstwo.
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby krajowe
organy regulacyjne posiadały wszelkie uprawnienia
niezbędne do badania przypadków
nieprzestrzegania wymogów oraz jego wpływu na
bezpieczeństwo i integralność sieci.
4. Niniejsze przepisy pozostają bez uszczerbku dla
art. 3 niniejszej dyrektywy.";
Art. 14 "3. Jeżeli przedsiębiorstwo posiada znaczącą T
Art. 25e Art. 25e. 1.
Przedsiębiorcę
ust. 3
pozycję na określonym rynku (pierwszy rynek),

telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą

można także uznać, że posiada ono również

pozycję na rynku właściwym, można uznać za
znaczącą pozycję na rynku blisko z tym rynkiem

zajmującego znaczącą pozycję na innym rynku
związanym (drugi rynek), w przypadku gdy

właściwym, jeżeli powiązania pomiędzy tymi
powiązania między obydwoma rynkami pozwalają

rynkami są tego rodzaju, że umożliwiają
na przeniesienie pozycji rynkowej z pierwszego

przeniesienie siły rynkowej przedsiębiorcy z
rynku na drugi rynek, tym samym zwiększając

rynku właściwego na drugi rynek właściwy
pozycję rynkową danego przedsiębiorstwa. Dlatego

(rynek powiązany), wzmacniając na nim pozycję
też zgodnie z art. 9, 10, 11 i 13 dyrektywy

tego przedsiębiorcy.
2002/19/WE (dyrektywa o dostępie) na drugim

2. W celu uniemożliwienia przeniesienia
rynku można zastosować środki naprawcze, które

znaczącej pozycji z rynku właściwego na rynek
mają na celu uniemożliwienie takiego

powiązany, Prezes UKE, po przeprowadzeniu
przeniesienia, a jeżeli środki takie okażą się

analizy, może nałożyć na rynku powiązanym na
niewystarczające, można nałożyć środki naprawcze

przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 1,
zgodnie z art. 17 dyrektywy 2002/22/WE

obowiązki, o których mowa w art. 36-40 oraz w
(dyrektywa o usłudze powszechnej).";

art. 42.

3. W przypadku, gdy nałożenie obowiązków, o

których mowa w ust. 2 nie doprowadziło do

uniemożliwienia przeniesienia znaczącej pozycji

z rynku właściwego na rynek powiązany, Prezes

UKE może nałożyć na przedsiębiorcę, o którym
mowa w ust. 1 obowiązki, o których mowa w
art. 46.
Art. 15 w art. 15 tytuł otrzymuje brzmienie:
N


"Procedura określania i definiowania rynków";
Art. 15 1. Po przeprowadzeniu konsultacji publicznych, w N


ust. 1
tym konsultacji z krajowymi organami
akapit
regulacyjnymi, a także po uwzględnieniu w jak
pierws
największym stopniu opinii BEREC, Komisja,

170
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 104 . [ 105 ] . 106 ... 120 ... 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: