Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
efektywny pod względem ilościowym, a w
przypadku numerów dostępu i podobnych
pojedynczych numerów nie uruchomił usługi
określonej takim numerem w terminie 12
miesięcy od otrzymania decyzji o przydziale
numeracji;
3) podmiot, który uzyskał decyzję o
przydziale numeracji, wykorzystuje przydzieloną
numerację w sposób niezgodny z warunkami
przydziału numeracji lub jej przeznaczeniem
określonym we właściwym planie numeracji
krajowej dla sieci publicznych;
4) podmiot, który uzyskał decyzję o
przydziale numeracji, nie wnosi opłat za prawo
do wykorzystywania zasobów numeracji.
11. Decyzja o cofnięciu przydziału numeracji
albo o zmianie jego zakresu:
1) nie może powodować naruszenia ciągłości
świadczenia usług telekomunikacyjnych przez
podmiot, któremu udzielono przydziału;
2) może być podjęta po bezskutecznym
wezwaniu podmiotu do usunięcia przyczyny
nieprawidłowości w przypadkach, o których
mowa w ust. 10 pkt 2 i 3.
12. Minister właściwy do spraw łączności
określi, w drodze rozporządzeń:
1) plan numeracji krajowej dla publicznych
sieci telefonicznych, określając w szczególności
zakres planu oraz formaty numerów,
2) szczegółowe wymagania dotyczące
gospodarowania numeracją w publicznych
sieciach telefonicznych
- uwzględniając obecne i prognozowane
potrzeby przedsiębiorców telekomunikacyjnych
oraz użytkowników, w tym służb, o których
mowa w art. 129, ustalenia przepisów
międzynarodowych, w szczególności dotyczące
długoterminowych, ogólnoeuropejskich planów
numeracji, a także postanowienia umów, których
161
Rzeczpospolita Polska jest stroną.
13. Minister właściwy do spraw łączności może
określić, w drodze rozporządzeń, plany
numeracji krajowej dla sieci publicznych innych
niż publiczne sieci telefoniczne, a także
szczegółowe wymagania dotyczące zasad
adresowania dla właściwego kierowania
połączeń, numeracji punktów sygnalizacyjnych
oraz tworzenia i udostępniania znaków
identyfikujących abonenta, uwzględniając
obecne i prognozowane potrzeby
przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz
użytkowników, ustalenia przepisów
międzynarodowych, w szczególności dotyczące
długoterminowych, ogólnoeuropejskich planów
numeracji, a także postanowienia umów, których
Rzeczpospolita Polska jest stroną.
Art. 10 2. Krajowe organy regulacyjne zapewniają, aby N
Obow.
Zmiana ma charakter techniczny, przepis
ust. 2
krajowe plany i procedury numeracyjne były
art. 128 wdro ony w obow. art. 128 Pt:
stosowane w sposób gwarantujący równe
ust. 1
traktowanie wszystkich dostawców publicznie
Art. 128. 1. Podmiot, który uzyskał w drodze
dostępnych usług łączności elektronicznej. W
decyzji przydział numeracji, udostępnia
szczególności państwa członkowskie zapewniają,
przydzieloną numerację podmiotom
aby przedsiębiorstwa, którym przyznano prawo do
współpracującym z jego siecią
wykorzystania danego zakresu numerów, nie
telekomunikacyjną oraz podmiotom
dyskryminowały innych dostawców usług
dostarczającym usługi telekomunikacyjne, na ich
łączności elektronicznej w odniesieniu do ciągów
wniosek, na podstawie pisemnej umowy o
numerów używanych przy zapewnianiu dostępu do
udostępnieniu numeracji albo umowy, o której
ich usług.";
mowa w art. 31.
Art. 10 4. Państwa członkowskie wspierają proces
T
Art. 189 w pkt 3 dodaje się lit. g i h w brzmieniu:
ust. 4
harmonizacji określonych numerów lub zakresów
ust. 2
„g) wspieranie procesu harmonizacji
numeracyjnych w obrębie Wspólnoty w przypadku
pkt 3
określonych numerów lub zakresów
gdy sprzyja to zarówno funkcjonowaniu rynku
lit. g
numeracyjnych w obrębie Unii Europejskiej oraz
wewnętrznego, jak i rozwojowi usług
zapewnienie informacji o istnieniu europejskiego
ogólnoeuropejskich. Komisja może podjąć w tej
numeru alarmowego „112” i innych
sprawie odpowiednie techniczne środki
europejskich numerów zharmonizowanych,
wykonawcze.
skierowanej do obywateli, w szczególności
rodki te, mające na celu zmianę elementów
podróżujących między państwami
162
innych niż istotne niniejszej dyrektywy poprzez jej
członkowskimi,
uzupełnienie, przyjmowane są zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w
art. 22 ust. 3.";
Art. 11 — działa na podstawie prostych, skutecznych, T
Ustawa
ust. 1
przejrzystych i ogólnodostępnych procedur,
o
Akapit stosowanych bez dyskryminacji i bez zwłoki, przy
gospoda
2 tiret czym w każdym przypadku – z wyjątkiem
rce
1
przypadków pozbawienia praw – podejmuje
nieruch
decyzję w terminie sześciu miesięcy od daty
omo cia
wpłynięcia wniosku, oraz";
mi
Art. 11 2. Państwa członkowskie zapewniają, aby w N
Obow.
Art. 11. Organ
jednostki
samorządu
ust. 2
przypadku gdy władze państwowe lub lokalne
art. 11 terytorialnego właściwy w sprawach wydawania
zachowują prawo własności lub kontrolę nad
ustawy
zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na
przedsiębiorstwami eksploatującymi publiczne
o
nieruchomości infrastruktury
sieci łączności elektronicznej lub publicznie
wspiera telekomunikacyjnej, sprawujący nadzór nad
dostępne usługi łączności elektronicznej, istniał
niu
przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, zapewni
skuteczny i strukturalny rozdział funkcji
rozwoju strukturalny rozdział funkcji związanych z
polegającej na przyznawaniu praw, o których
usług i wykonywaniem zadań i uprawnień
mowa w ust. 1, od działalności związanych z
sieci
właścicielskich wobec tego przedsiębiorcy
wykonywaniem prawa własności lub kontroli.";
telekom telekomunikacyjnego.
unikacy
jnych
Art.12 Artykuł 12
T
Art. 139 w art. 139 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Kolokacja oraz współużytkowanie elementów sieci
ust. 4
„4. Do zapewnienia dostępu do budynków i
i urządzeń towarzyszących przez podmioty
infrastruktury telekomunikacyjnej stosuje się
udostępniające sieci łączności elektronicznej
przepisy Działu I Rozdziału 3, art. 27-30, art. 31
1. W przypadku gdy na podstawie przepisów prawa
ust. 1, art. 33, art. 36-40, art. 42 ust. 1-3 oraz art.
krajowego przedsiębiorstwo udostępniające sieci
43-45, z zastrzeżeniem ust. 1-2, z tym że Prezes
łączności elektronicznej ma prawo instalowania
UKE w decyzji określa szczegółowe warunki
urządzeń na, nad lub pod własnością publiczną lub
rozliczeń z tytułu zapewnienia
dostępu
prywatną, lub jeżeli może ono korzystać z
telekomunikacyjnego oraz wzajemnego
procedury wywłaszczenia lub z użytkowania
korzystania z sieci telekomunikacyjnych lub
nieruchomości, krajowe organy regulacyjne,
budynków uwzględniające stopień
uwzględniając w pełni zasadę proporcjonalności,
występującego w danym przypadku ryzyka.”;
mogą narzucić współużytkowanie tych urządzeń
Art. 15
lub tej nieruchomości, w tym budynków, wejść do
w art. 15:
budynków, okablowania budynków, masztów,
anten, wież i innych konstrukcji nośnych, kanałów,
a) dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
163
przewodów, studzienek, szafek.
2. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby
„3a) decyzji
dotyczących dostępu do budynków
posiadacze praw, o których mowa w ust. 1,
i infrastruktury telekomunikacyjnej, o
współużytkowali urządzenia lub nieruchomości
którym mowa w art. 139,”,
(łącznie z fizyczną kolokacją), lub podjęli środki
ułatwiające koordynację robót publicznych w celu
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
ochrony
środowiska, zdrowia publicznego,
bezpieczeństwa publicznego lub w celu realizacji
„4) innych wskazanych w ustawie oraz w
założeń planowania przestrzennego i wyłącznie po
ustawie z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu
upływie odpowiedniego terminu wyznaczonego na
rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych”;
przeprowadzenie konsultacji społecznych, podczas
których wszystkie zainteresowane strony mogą
przedstawić swoje stanowisko. Takie
współużytkowanie lub działania koordynacyjne
mogą wiązać się z ustanowieniem zasad
dotyczących podziału kosztów współużytkowania
urządzeń lub nieruchomości.
3. Państwa członkowskie gwarantują, że organy
krajowe, po odpowiednim okresie konsultacji
publicznych, w czasie którego wszystkim
zainteresowanym stronom daje się możliwość
przedstawienia swoich stanowisk, są również
uprawnione do nałożenia obowiązku związanego z
udostępnianiem okablowania wewnątrz budynków
lub okablowania na odcinku do pierwszego punktu
koncentracji lub dystrybucji, jeżeli znajduje się on
poza budynkiem, na posiadacza praw, o których
mowa w ust. 1, lub na właściciela takiego
okablowania, jeżeli jest to uzasadnione na tej
podstawie, że powielanie takiej infrastruktury
byłoby niewydajne ekonomicznie lub fizycznie
niewykonalne. Tego typu ustalenia dotyczące
współużytkowania lub koordynacji mogą
obejmować przepisy dotyczące rozkładania
kosztów współużytkowania urządzeń lub
nieruchomości dostosowane w razie potrzeby do
stopnia ryzyka.
4. Państwa członkowskie zapewniają, że właściwe
organy krajowe mogą zwracać się do
164
przedsiębiorstw o dostarczanie koniecznych
informacji umożliwiających tym organom wraz z
krajowymi organami regulacyjnymi ustanowienie
szczegółowego wykazu rodzaju, dostępności i
lokalizacji urządzeń, o których mowa w ust. 1, oraz
udostępnienia go zainteresowanym stronom.
5. rodki podjęte przez krajowy organ regulacyjny
zgodnie z niniejszym artykułem są obiektywne,
przejrzyste, niedyskryminacyjne i proporcjonalne.
W razie potrzeby realizację tych środków
koordynują organy lokalne.";
dodaje się rozdział w brzmieniu:
T
przed art. 175 dodaje się tytuł „DZIAŁ VIIa
"ROZDZIAŁ III a
Bezpieczeństwo i integralno ć sieci i usług
BEZPIECZE STWO I INTEGRALNO Ć SIECI I
telekomunikacyjnych”;
USŁUG
Art.
Artykuł 13a
art. 175, „Art. 175. 1. Dostawca publicznie dostępnych
13a
Bezpieczeństwo i integralność
art.
usług telekomunikacyjnych jest obowiązany
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby
175a – podjąć środki techniczne i organizacyjne w celu
przedsiębiorstwa udostępniające publiczne sieci
175e
zapewnienia bezpieczeństwa i integralności
łączności lub świadczące publicznie dostępne
sieci, usług oraz przekazu komunikatów w
usługi łączności elektronicznej podejmowały
związku ze świadczonymi przez nich usługami,
właściwe środki techniczne i organizacyjne w razie
jeśli to konieczne w porozumieniu z operatorem
wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa sieci
publicznej sieci telekomunikacyjnej.
lub usług.
rodki te zapewniają poziom
Uwzględniając najnowocześniejsze osiągnięcia
bezpieczeństwa proporcjonalny do istniejącego
techniczne oraz koszty ich wprowadzenia, środki
ryzyka z uwzględnieniem aktualnego stanu wiedzy
te zapewniają poziom bezpieczeństwa
i technologii. W szczególności należy podjąć środki
odpowiedni do stopnia ryzyka.
zapobiegające wpływowi i minimalizujące wpływ,
2. Dostawca usług jest obowiązany do
jaki na użytkowników i wzajemnie połączone sieci
informowania użytkowników o wystąpieniu
mogą mieć przypadki stwarzające zagrożenie
szczególnego ryzyka naruszenia bezpieczeństwa
bezpieczeństwa.
sieci, wykraczającego poza standardowe środki
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby
techniczne i organizacyjne podjęte przez
przedsiębiorstwa udostępniające publiczne sieci
dostawce usług, w tym o istniejących
łączności stosowały wszelkie właściwe środki w
możliwościach zapewnienia takiego
celu zapewnienia integralności swoich sieci, a tym
bezpieczeństwa i związanych z tym kosztach.”;
samym zapewniały ciągłość świadczenia usług za
pośrednictwem tych sieci.
Art. 175a. 1. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby
są obowiązani niezwłocznie informować Prezesa
przedsiębiorstwa udostępniające publiczne sieci
UKE o każdym naruszeniu bezpieczeństwa lub
165
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik