eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 455
  • Data wpłynięcia: 2012-06-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271

455

Odwoławczej jest koszt przeprowadzenia szkoleń pracowników Urzędu
Zamówień Publicznych oraz KIO, jak i pracowników instytucji
zamawiających w zakresie stosowania przepisów znowelizowanej ustawy –
Prawo zamówień publicznych. Koszt ten w szczególności dotyczy
przeprowadzenia szkoleń obejmujących problematykę przygotowania
i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa, prowadzenia postępowań wyjaśniających
i
kontrolnych oraz rozpoznawania odwołań dotyczących tego rodzaju
zamówień, w szczególności w zakresie przetwarzania

i przechowywania w ich ramach dokumentów opatrzonych klauzulą tajności.
3.1.4.2.2. Skutki finansowe związane ze zmianą procedur udzielania zamówień
Implementacja dyrektywy obronnej nie wpłynie zasadniczo na koszty
funkcjonowania zamawiających w zakresie udzielania zamówień
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, z uwagi na fakt, iż zamawiający
z zakresu obronności i bezpieczeństwa są obecnie zamawiającymi
stosującymi ustawę – Prawo zamówień publicznych oraz procedury
wewnętrzne. Pojawią się dodatkowe koszty zamawiających związane ze
środkami ochrony prawnej (odwołaniami) w zakresie ich rozpoznania oraz
uczestnictwem zamawiających w postępowaniach odwoławczych
i skargowych oraz przeszkoleniem pracowników w zakresie stosowania
przepisów znowelizowanej ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Biorąc pod uwagę powyższe, zauważyć należy, iż planowany limit
wydatków jednostek sektora finansów publicznych na okres 10 lat
wykonywania projektowanej ustawy w zakresie wydatków budżetu państwa,
wynosi łącznie 1 190 tys. zł.
Przy czym koszty realizacji nowych zadań UZP w związku z dyrektywą
obronną ujęte są w poniższych tabelach.

Lp. Wyszczególnienie
Wydatek
Wydatek
jednorazowy
coroczny
1 zakup drugiego stanowiska komputerowego do
116 000
71


kancelarii tajnej
2 łączny koszt czynszu i opłat eksploatacyjnych na wynajęcie przez Urząd
100 000
Zamówień Publicznych na wyłączność spraw niejawnych dodatkowej
powierzchni do 100 m. kw.
3 koszty ochrony szyb przed podglądem
11 000
4 koszt urządzeń umożliwiających monitorowanie sali pod
15 000
kątem występowania podsłuchów
5 koszty monitoringu pomieszczenia przystosowanego do rozpatrywania
2 000
spraw niejawnych
6 koszty zakupu sejfów dla obsługi przedmiotowych
28 000
procedur

RAZEM
170 000
102 000

272
000

W rozliczeniu na lata przy założeniu rozpoczęcia wydatkowania w 2013 r. i źródła
finansowania z części budżetowej będącej w dyspozycji Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych, z zastrzeżeniem, iż w roku 2013 środki budżetu państwa będą ujęte
w rezerwie celowej:

2013 272
000
2014 102
000
2015 102
000
2016 102
000
2017 102
000
2018 102
000
2019 102
000
2020 102
000
72


2021 102
000
2022 102
000
wydatki na 10 lat
1 190 000

3.2. Wpływ projektowanych regulacji niezwiązanych ściśle z wdrażaniem dyrektywy
obronnej na budżet państwa
Projektowane przepisy, niezwiązane ściśle z implementacją dyrektywy obronnej,
nie będą miały bezpośredniego wpływu na koszty funkcjonowania sektora
publicznego, w tym na finanse sektora finansów publicznych. Jednakże należy
zauważyć, iż zwiększenie konkurencyjności powinno skutkować nabywaniem
przez zamawiających lepszych jakościowo dostaw, usług i robót budowlanych
na atrakcyjniejszych warunkach cenowych, a tym samym powinno skutkować
obniżeniem wydatków budżetu państwa dotyczących zamówień publicznych.
3.3. Wpływ projektowanych regulacji wdrażających dyrektywę obronną na budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane przepisy, dotyczące implementacji dyrektywy obronnej, nie
wpłyną na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3.4. Wpływ projektowanych regulacji niezwiązanych ściśle z wdrażaniem dyrektywy
obronnej na budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane przepisy, niezwiązane ściśle z implementacją dyrektywy obronnej,
nie powinny mieć wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Jednakże należy zauważyć, iż zwiększenie konkurencyjności powinno
skutkować nabywaniem przez zamawiających lepszych jakościowo dostaw,
usług i robót budowlanych na atrakcyjniejszych warunkach cenowych, a tym
samym powinno skutkować obniżeniem wydatków budżetów jednostek
samorządu terytorialnego dotyczących zamówień publicznych.
4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
4.1. Wpływ projektowanych regulacji implementujących dyrektywę obronną na
rynek pracy
73


Zgodnie z informacjami przekazanymi przez organy nadzorujące
przedsiębiorstwa przemysłu obronnego implementacja dyrektywy obronnej
może negatywnie wpłynąć na rynek pracy sektora obronności i bezpieczeństwa.
Ponadto zostało podniesione, iż wdrożenie przepisów dyrektywy obronnej
będzie się wiązało ze zwolnieniami pracowników o tak szczególnych
kwalifikacjach, że znalezienie przez nich innego zatrudnienia będzie bardzo
trudne. Wskazano również, że zwolnienia mogą być znaczące, bowiem
w polskich przedsiębiorstwach przemysłu obronnego występuje niekorzystne
ekonomicznie zjawisko zbyt dużego zatrudnienia w stosunku do zakresu
wykonywanych zadań i podejmowanych przedsięwzięć.
Jednakże należy zauważyć, iż obecnie trwa restrukturyzacja przedsiębiorstw
przemysłu obronnego, a wdrożenie dyrektywy przez wszystkie kraje
członkowskie Unii Europejskiej przyczyni się do tego, że stosunkowo słabsi
przedsiębiorcy, zwłaszcza prowadzący działalność również w zakresie
produktów, dostaw i usług o podwójnym (tj. również cywilnym) przeznaczeniu,
zyskają zarówno działając jako podwykonawcy, jak i rozszerzając
i skutecznie konkurując na rynkach cywilnych, tym samym wdrożenie norm
dyrektywy obronnej nie powinno stać się przyczyną utraty pracy przez osoby
zatrudnione w przedsiębiorstwach przemysłu obronnego.

4.2. Wpływ projektowanych regulacji niezwiązanych ściśle z wdrażaniem dyrektywy
obronnej na rynek pracy
Projektowane przepisy, niezwiązane ściśle z implementacją dyrektywy obronnej,
nie będą miały znaczącego wpływu na rynek pracy, jednak należy zauważyć, iż
zwiększenie konkurencyjności oraz wprowadzenie instytucji podwykonawstwa
powinno skutkować zwiększeniem udziału małych i średnich przedsiębiorców
w rynku zamówień publicznych, co powinno znaleźć przełożenie na stabilizację
lub zwiększenie się zatrudnienia w tego rodzaju przedsiębiorstwach. Jednakże
podkreślić należy, iż zwiększenie konkurencyjności w danym sektorze rynku
oznacza także konieczność zmniejszenia kosztów funkcjonowania, co może
znaleźć odzwierciedlenie w wysokości oferowanych wynagrodzeń.
5. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność i przedsiębiorczość
74


5.1. Wpływ projektowanych regulacji związanych z wdrażaniem dyrektywy obronnej
na konkurencyjność i przedsiębiorczość
Założenia mające na celu wdrożenie norm dyrektywy obronnej w znaczącym
stopniu przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności, zmierzają one bowiem
w kierunku większej otwartości rynków zamówień publicznych w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa i poprawy dostępu przedsiębiorstw mających
siedzibę w krajach członkowskich Unii Europejskiej do rynku zamówień
wszystkich państw członkowskich niezależnie od miejsca pochodzenia
przedsiębiorcy. Większa otwartość i łatwiejszy dostęp do dużego rynku
zamówień może doprowadzić do osiągnięcia przez europejskich przedsiębiorców
pozytywnych efektów ekonomii skali, a więc redukcji kosztów jednostkowych,
co powinno prowadzić do poprawy ich efektywności i konkurencyjności
w konkurencji zagranicznej.
Projektowane przepisy stanowią szansę rozwojową dla przedsiębiorstw, co
wynikać będzie ze wzrostu konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami na
europejskim rynku. Silne przedsiębiorstwa o mocnej pozycji konkurencyjnej
w największym stopniu mogą skorzystać na tej zmianie. Natomiast stosunkowo
słabsi przedsiębiorcy, zwłaszcza prowadzący działalność również w zakresie
produktów, dostaw i usług o podwójnym (tj. również cywilnym) przeznaczeniu,
mogą zyskać dzięki przepisom wdrażającym dyrektywę obronną zarówno
działając jako podwykonawcy, jak i rozszerzając i skutecznie konkurując na
rynkach cywilnych.
5.2. Wpływ projektowanych regulacji niezwiązanych ściśle z wdrażaniem dyrektywy
obronnej na konkurencyjność i przedsiębiorczość
Projektowane przepisy, niezwiązane ściśle z implementacją dyrektywy obronnej,
podobnie jak przepisy wdrażające dyrektywę obronną, w znaczącym stopniu
przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności oraz zwiększenia udziału
małych i średnich przedsiębiorców w rynku zamówień publicznych. Przyczynią
się do tego przede wszystkim proponowane rozwiązania dotyczące
podwykonawstwa, tj. wprowadzenie możliwości zobowiązania koncesjonariusza
robót budowlanych do udzielenia podwykonawcom zamówień o wartości
odpowiadającej co najmniej 30% wartości umowy koncesji,

75


strony : 1 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 80 ... 110

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: