Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 455
- Data wpłynięcia: 2012-06-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
- data uchwalenia: 2012-10-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271
455
1. Wpływ projektowanej regulacji na podmioty, na które będzie oddziaływał
projektowany akt
1.1. Wpływ projektowanych regulacji związanych z wdrażaniem dyrektywy obronnej
na podmioty, na które będzie oddziaływał projektowany akt
1.1.1. Opis wpływu projektowanej regulacji na zamawiających
Projektowane przepisy dotyczące implementacji dyrektywy obronnej powinny
przynieść korzyści zamawiającym w postaci zwiększenia konkurencji
w organizowanych przez nich postępowaniach, a w konsekwencji obniżenie
wysokości cen i poprawę jakości zamawianych dostaw, usług oraz robót
budowlanych.
1.1.2. Opis wpływu projektowanej regulacji na wykonawców
Przepisy wdrażające dyrektywę obronną powinny wpłynąć na wykonawców
w
sposób pozytywny – nastąpi otwarcie rynków europejskich zamówień
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, ułatwienie dostępu do informacji
zainteresowanych zamówieniami podmiotów, wprowadzone zostaną bardziej
przejrzyste, obiektywne i konkurencyjne rozwiązania dotyczące postępowania
o zamówienie publiczne, zapewnione zostanie równe traktowanie wykonawców
przez zamawiających. Dodatkowo, wejście w życie przepisów wdrażających
dyrektywę obronną przyspieszy restrukturyzację przedsiębiorstw polskiego
przemysłu obronnego, ułatwi zacieśnianie współpracy pomiędzy podmiotami
polskimi a zagranicznymi występującymi wspólnie, co może przyczynić się do
skuteczniejszego przekazywania wiedzy (know-how) w dziedzinie nowych
technologii.
Ponadto wdrażana projektowanymi regulacjami dyrektywa obronna oddziaływać
będzie pozytywnie na zakłady pracy chronionej poprzez ułatwienie im dostępu
do rynku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Negatywny wpływ może dotyczyć konieczności aktywniejszego poszukiwania
przez wykonawców źródeł finansowania swojej działalności oraz szerszego
46
inwestowania w nowe technologie i rozwój zakładów zbrojeniowych w celu
wzmocnienia ich zdolności konkurencyjnych.
1.1.3. Wpływ na działalność Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, KIO, członków
Głównej Komisji Orzekającej i komisji orzekających oraz Głównego Rzecznika
Dyscypliny Finansów Publicznych i rzeczników dyscypliny finansów
publicznych oraz obsługę biurową tych organów.
Implementacja dyrektywy wpłynie na zakres zadań wykonywanych przez:
– Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jako organ administracji publicznej
właściwy w sprawach zamówień publicznych,
– Krajową Izbę Odwoławczą jako organ właściwy do rozpoznawania odwołań
wnoszonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
– Urząd Zamówień Publicznych jako urząd obsługujący Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych oraz jako urząd zapewniający obsługę organizacyjno-
-techniczną oraz księgową Krajowej Izby Odwoławczej,
– członków Głównej Komisji Orzekającej i komisji orzekających oraz
Głównego Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych i rzeczników
dyscypliny finansów publicznych oraz obsługę biurową tych organów.
Implementacja dyrektywy obronnej w znaczący sposób wpłynie na zwiększenie
zakresu zadań należących do właściwości Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych w zakresie kontroli oraz zapewnienia jednolitości stosowania Prawa
zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Poszerzenie zakresu zadań oraz zwiększenie ilości prac wykonywanych przez
Urząd Zamówień Publicznych, dotyczących spraw związanych z zamówieniami
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, będzie wiązało się ze znacznym
wzrostem zadań wykonywanych przez pracowników UZP.
Zauważyć należy, iż z uwagi na fakt, że część dokumentów będzie zawierała
informacje niejawne, konieczne będzie dostosowanie działającej w Urzędzie
Zamówień Publicznych kancelarii tajnej (obsługującej również Krajową Izbę
Odwoławczą), w tym dostosowanie budynku, do wymogów bezpieczeństwa
dotyczących otrzymywania, przechowywania, wysyłania dokumentów
oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”, oraz zwiększenie liczby pracowników,
którzy posiadają aktualne poświadczenia bezpieczeństwa upoważniające do
47
dostępu do dokumentów oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”, do których zadań
należało będzie prowadzenie postępowań kontrolnych, wydawanie opinii oraz
obsługa kancelarii tajnej. Liczba osób obecnie zatrudnionych w Urzędzie
Zamówień Publicznych posiadających poświadczenie upoważniające do dostępu
do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ściśle tajne” jest
wystarczająca, by zapewnić prawidłowe zabezpieczenie i obsługę spraw
zawierających dokumenty opatrzone tego rodzaju klauzulą. Jednocześnie
kancelaria tajna Urzędu wymaga modernizacji i dostosowania jej do
przechowywania dokumentów opatrzonych klauzulą „ściśle tajne”.
Podkreślić należy, iż dokumentami, które mogą być wytwarzane
i przechowywane w Urzędzie Zamówień Publicznych są dokumenty opatrzone
klauzulami „zastrzeżone” i „poufne”, a dokumentami, które mogą być jedynie
przechowywane w Urzędzie Zamówień Publicznych, są dokumenty opatrzone
klauzulą „tajne” – obecnie Urząd Zamówień Publicznych dysponuje jedynie
kancelarią tajną oraz jedną salą, która może zostać przystosowana do
przeprowadzania rozpraw, których przedmiotem będą między innymi informacje
opatrzone klauzulą „poufne” oraz „zastrzeżone”. Aktualnie Urząd Zamówień
Publicznych nie posiada sal odpowiednich do zapoznawania się przez
pracowników Urzędu z dokumentami, którym nadano wyższe klauzule,
tj. klauzulę „tajne” lub „ściśle tajne”. Jednakże, w świetle przepisów nowej
ustawy o ochronie informacji niejawnych, pojawiła się możliwość korzystania
przez Urząd Zamówień Publicznych, w oparciu o zawarte porozumienia,
z pomieszczeń pozostających w dyspozycji innych instytucji. W celu pełnego
wykorzystania możliwości, którą dają przepisy nowej ustawy o ochronie
informacji niejawnych, wprowadzone zostaną regulacje przewidujące
wykonywanie kontroli postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
w
trakcie których zachodzi konieczność zapoznania się lub wytworzenia
dokumentów niejawnych opatrzonych klauzulą „tajne” lub „ściśle tajne”
w siedzibie zamawiającego. Tym samym regulacje nowej ustawy o ochronie
informacji niejawnych zostaną wykorzystane zarówno do pozyskania
odpowiednich pomieszczeń przez Urząd, jak i do uniknięcia generowania
kosztów związanych z dostosowaniem pomieszczeń, którymi dysponuje Urząd
Zamówień Publicznych, do jej wymagań.
48
Współpraca Prezesa Urzędu i Krajowej Izby Odwoławczej z instytucjami
dysponującymi pomieszczeniami odpowiadającymi wymogom nowej ustawy
o ochronie informacji niejawnych będzie odbywała się na podstawie zawartych
porozumień, w których będą sprecyzowane zasady oraz terminy udostępniania
pomieszczeń.
Implementacja dyrektywy obronnej pociągać będzie za sobą także zmiany
w systemie pracy Krajowej Izby Odwoławczej. Część dokumentów będzie
zawierała informacje niejawne, konieczne będzie więc wydawanie upoważnień
dla członków KIO posiadających aktualne poświadczenie bezpieczeństwa
upoważniające do dostępu do informacji niejawnych do rozpoznawania spraw
z dziedziny obronności i bezpieczeństwa, które będą zawierały informacje
opatrzone klauzulami tajności. Obecnie żaden z członków KIO nie posiada
omawianego poświadczenia upoważniającego do dostępu do informacji
niejawnych oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”, a KIO nie dysponuje salami
odpowiednimi do przeprowadzania rozpraw czy też zapoznawania się ze
zgromadzonymi materiałami opatrzonymi klauzulą „poufne”, „zastrzeżone”,
„tajne” lub „ściśle tajne”. Aktualnie KIO dysponuje jedynie salą (tym samym
pomieszczeniem, którym dysponuje Urząd Zamówień Publicznych), która może
zostać zmodernizowana i przystosowana do przeprowadzania rozpraw, których
przedmiotem będą między innymi informacje opatrzone klauzulą „poufne” oraz
„zastrzeżone”.
Jednakże, w celu dokonania prawidłowej implementacji dyrektywy obronnej,
planuje się:
– aby co najmniej sześciu członków KIO uzyskało poświadczenia
bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych
opatrzonych klauzulą „ściśle tajne” – w tym celu wszczęte zostaną
odpowiednie postępowania sprawdzające,
– dokonanie modernizacji jednego z pomieszczeń, którym dysponuje Urząd
Zamówień Publicznych, i przystosowanie go do przeprowadzania rozpraw,
których przedmiotem będą między innymi informacje opatrzone klauzulą
„poufne” oraz „zastrzeżone”,
– skorzystanie przez KIO z możliwości, jakie dają przepisy nowej ustawy
o ochronie informacji niejawnych, i zawarcie stosownych porozumień co do
49
zasad i warunków użytkowania pomieszczeń spełniających wymogi
ww.
ustawy, a dotyczących dokumentów opatrzonych klauzulą „tajne”
i „ściśle tajne”, tj. pomieszczeń m. in. Sądu Najwyższego, Sejmu oraz
Agencji Mienia Wojskowego.
W związku z powyższym, podobnie jak ma to miejsce w przypadku Urzędu
Zamówień Publicznych, planowane działania pozwolą na uniknięcie
generowania kosztów związanych z wdrożeniem dyrektywy obronnej, które
dotyczyłyby dostosowania pomieszczeń KIO do wymagań przepisów nowej
ustawy o ochronie informacji niejawnych.
Implementacja dyrektywy obronnej wpłynie także na zwiększenie zakresu zadań
należących do właściwości podmiotów i osób przeprowadzających
postępowania służące dochodzeniu odpowiedzialności z tytułu naruszenia
dyscypliny finansów publicznych, ponieważ znacząca część tych postępowań
odnosi się do kwestii związanych z zamówieniami publicznymi. Analogicznie
jak w przypadku Urzędu Zamówień Publicznych, część dokumentów będzie
zawierała informacje niejawne, konieczne zatem będzie dostosowanie
odpowiednich kancelarii tajnych do wymogów bezpieczeństwa dotyczących
otrzymywania, przechowywania, wysyłania dokumentów oznaczonych klauzulą
„tajne” oraz „ściśle tajne”. Powstanie także konieczność zapewnienia dostępu do
sal odpowiednich do zapoznawania się przez członków Głównej Komisji
Orzekającej i komisji orzekających oraz Głównego Rzecznika Dyscypliny
Finansów Publicznych i rzeczników dyscypliny finansów publicznych oraz
pracowników stanowiących obsługę biurową tych organów z tego rodzaju
dokumentami. Jednakże zauważyć należy, iż ww. podmioty będą również miały
analogiczną jak to przedstawiono przy Urzędzie Zamówień Publicznych i KIO
możliwość skorzystania z przepisów nowej ustawy o ochronie informacji
niejawnych i będą mogły zawrzeć stosowne porozumienia dotyczące korzystania
z pomieszczeń dostosowanych do wymagań przepisów nowej ustawy o ochronie
informacji niejawnych. Tym samym instytucje te będą mogły korzystać
z obecnie istniejących pomieszczeń, spełniających stosowne wymagania
odnośnie bezpieczeństwa, będących w dyspozycji instytucji publicznych, co jest
równoważne z brakiem konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
455
› Pobierz plik