eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 455
  • Data wpłynięcia: 2012-06-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271

455

Kontrwywiadu Wojskowego czynności z zakresu bezpieczeństwa
teleinformatycznego).
Poza ww. kosztem, w budżecie państwa należy także przewidzieć środki
przeznaczone na modernizację pomieszczeń KIO i UZP i dostosowanie ich do
wymogów dotyczących przechowywania dokumentów opatrzonych klauzulą
„poufne” i klauzulą „zastrzeżone”.

Będą to koszty:
1) kontroli dostępu do pomieszczenia;
2) całkowitego wyłączenia sali przystosowanej do rozpatrywania spraw
opatrzonych klauzulą „poufne” i klauzulą „zastrzeżone” z możliwości
innego użytkowania (lub czasowego wyłączenia);
3) zabezpieczeń antywłamaniowych;
4) zakupu urządzeń umożliwiających monitorowanie sali pod kątem
występowania podsłuchów;
5) ochrony szyb przed podglądem;
6) zakupu kurtyn elektromagnetycznych.
Powyżej przedstawione koszty modernizacji pomieszczeń UZP i dostosowania
ich do wymogów ustawy o ochronie informacji niejawnych dotyczących
zabezpieczeń związanych z przechowywaniem i przetwarzaniem informacji
niejawnych opatrzonych klauzulą poufne lub zastrzeżone wyniosą:
1) wynajęcie przez UZP na wyłączność spraw niejawnych dodatkowej
powierzchni do 100 m2 – łączny koszt czynszu i opłat eksploatacyjnych
ok. 100 000 zł;
2) koszty ochrony szyb przed podglądem – 11 000 zł;
3) koszt urządzeń umożliwiających monitorowanie sali pod kątem
występowania podsłuchów (ok. 3 tys. zł jedno urządzenie);
4) koszty monitoringu pomieszczenia przystosowanego do rozpatrywania
spraw niejawnych – 2 000 zł;
5) koszty zakupu sejfów dla obsługi przedmiotowych procedur – 28 000 zł.
66


Podkreślić należy, iż omawiane zabezpieczenie sali należy do obowiązków
pełnomocnika do spraw informacji niejawnych Urzędu Zamówień Publicznych,
który w tym zakresie będzie współpracował z odpowiednim pracownikiem
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Pomieszczenia obecnie pozostające w dyspozycji Urzędu Zamówień
Publicznych są dostosowane do wytwarzania i przechowywania dokumentów
niejawnych opatrzonych klauzulą „poufne” oraz „zastrzeżone”
i przechowywania dokumentów opatrzonych klauzulą „tajne”, w związku
z faktem, iż implementacja dyrektywy obronnej będzie się wiązała
z koniecznością rozpatrywania spraw zawierających tego rodzaju informacje
niejawne, konieczne będzie wyposażenie pokoi pracowników zajmujących się
postępowaniami o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa w sejfy, w których mogą być przechowywane dokumenty
niejawne opatrzone klauzulą „poufne” oraz „zastrzeżone”.
Dodatkowe, jednorazowe koszty, będą dotyczyły przeprowadzenia
postępowania sprawdzającego w celu wydania poświadczenia bezpieczeństwa.
3.1.3. Zmniejszenie
wydatków
Z uwagi na cel przepisów ustawy implementującej dyrektywę obronną,
tj. wprowadzenie zasad konkurencyjności na rynku zamówień w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa, rezultatem wdrożenia tej dyrektywy będzie
silniejsza konkurencja wśród wykonawców. Zauważyć należy, iż wprowadzenie
zasad konkurencji na określonym rynku prowadzi do zmniejszenia cen
oferowanych produktów i jednoczesnego podniesienia ich jakości.
Tym samym uznać należy, iż wejście w życie przepisów ustawy
implementującej postanowienia dyrektywy obronnej przyczyni się do
zmniejszenia wydatkowania środków publicznych, co powinno się przełożyć na
pozytywny stan budżetu państwa.
Jednocześnie implementacja przepisów dyrektywy obronnej wspomoże
racjonalność wydatkowania środków publicznych w związku z udzielaniem
zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa poprzez
wprowadzenie wymogu stosowania procedur ujednoliconych w skali
67


europejskiej, przejrzystych i gwarantujących zachowanie zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania.
Tym samym wejście w życie przepisów implementujących dyrektywę obronną
przyczyni się do wzrostu kontroli administracji nad zarządzaniem środkami
publicznymi.
3.1.4. Wpływ implementacji dyrektywy na efektywność wydatkowania środków
publicznych
Wejście w życie przepisów implementujących dyrektywę obronną przyczyni się
zarówno do zmniejszenia wydatków (skutek zwiększenia konkurencji), jak i do
wzrostu kontroli administracji nad zarządzaniem środkami publicznymi, co
powinno znaleźć bezpośrednie przełożenie na racjonalność wydatkowania
środków publicznych.
Projektowana ustawa implementująca dyrektywę obronną do polskiego porządku
prawnego będzie miała opisany poniżej wpływ na budżet państwa. Szczegółowe
skutki finansowe, jakie będą się wiązały z wdrożeniem dyrektywy obronnej,
a tym samym z wejściem w życie projektowanej regulacji, z uwagi na złożoność
materii, wielość powiązań występujących między adresatami projektowanych
norm, a także trudne do przewidzenia zachowania zamawiających z innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, nie są w chwili obecnej możliwe do
oszacowania. Jednakże przede wszystkim z uwagi na prognozowaną
racjonalizację wydatków, wydaje się, iż w długofalowej perspektywie czasu
implementacja dyrektywy obronnej przyczyni się do zmniejszenia wydatków
budżetu państwa.
3.1.4.1. Racjonalizacja i zmniejszenie wydatków
Racjonalizacja wydatków publicznych poprzez zwiększenie racjonalności przy
udzielaniu zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
powinna stanowić podstawowy skutek implementowania dyrektywy obronnej,
wynikający ze zwiększenia konkurencji na rynku dostaw, usług i robót
budowlanych związanych z obronnością i bezpieczeństwem,
a w konsekwencji obniżki cen udzielanych zamówień. Wejście w życie
proponowanych przepisów przyczyni się także do wzrostu kontroli
administracji nad zarządzaniem środkami publicznymi. Kontrolę tę będą
68


sprawowały zarówno organy krajowe (Prezes UZP, KIO), jak i pośrednio
Komisja Europejska i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co
również powinno znaleźć bezpośrednie przełożenie na efektywność
wydatkowania środków publicznych. Oszczędności w wydatkach dotyczących
zakupów, usług i robót budowlanych w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa związane z wejściem w życie projektowanych przepisów nie
są możliwe do oszacowania, albowiem zależeć będą zarówno od wielkości
zamówień, jak i uzyskanych warunków cenowych.

3.1.4.2. Zwiększenie kosztów
3.1.4.2.1. Skutki finansowe związane ze zwiększeniem zadań wykonywanych przez
organy administracji publicznej właściwe w sprawach zamówień
publicznych oraz właściwe do rozpoznawania odwołań wnoszonych
w postępowaniu o udzielenie zamówienia
Wydatkiem związanym z implementacją dyrektywy obronnej będą koszty
związane ze zorganizowaniem w UZP kancelarii tajnej dostosowanej do
przechowywania dokumentów oznaczonych klauzulą „ściśle tajne” oraz
dysponowanie pracownikami obsługującymi tę kancelarię posiadającymi
aktualne poświadczenia bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do
informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ściśle tajne”. Należy
zauważyć, iż obecnie Urząd Zamówień Publicznych nie otrzymuje i nie
wytwarza tego rodzaju dokumentów. Dokumentami, które mogą być
wytwarzane i przechowywane w Urzędzie Zamówień Publicznych, są
dokumenty opatrzone klauzulami „zastrzeżone” i „poufne”,

a dokumentami, które mogą być jedynie przechowywane w Urzędzie
Zamówień Publicznych, są dokumenty opatrzone klauzulą „tajne”.
Implementacja dyrektywy obronnej wpłynie także na zwiększenie liczby
odwołań rozpatrywanych przez Krajową Izbę Odwoławczą. Ze względu na
brak możliwości określenia w sposób precyzyjny skali wzrostu wnoszonych
odwołań w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa trudno jest
określić, na ile wprowadzane zmiany wpłyną na realizację zadań Izby.
69


W związku ze zniesieniem obowiązku rozpatrywania zastrzeżeń od wyników
kontroli Prezesa Urzędu, zwiększenie liczby wnoszonych odwołań, jak się
wydaje, nie powinno mieć istotnego wpływu na sprawność ich
rozpatrywania.
Implementacja dyrektywy obronnej wpłynie na rozszerzenie zakresu zadań
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w odniesieniu do zamówień
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, a tym samym zwiększenie
zadań wykonywanych przez pracowników Urzędu Zamówień Publicznych.
Ponadto w budżecie państwa należy przewidzieć środki przeznaczone na
modernizację pomieszczeń KIO i UZP i dostosowanie ich do wymogów
dotyczących przetwarzania dokumentów opatrzonych klauzulą „poufne”
i klauzulą „zastrzeżone” (koszty te to m.in. kontrola dostępu do sali,
wyłączenie tej sali z możliwości innego użytkowania, zabezpieczenia
antywłamaniowe, zakup urządzeń umożliwiających monitorowanie sali pod
kątem występowania podsłuchów, ochrona szyb przed podglądem, zakup
kurtyn elektromagnetycznych). Dodatkowe koszty będą się wiązały
z koniecznością wynajmu dodatkowych pomieszczeń biurowych
przeznaczonych jako miejsca pracy dla nowych pracowników, a ponadto
pojawią się jednorazowe koszty dotyczące stworzenia nowych miejsc pracy.
Jednakże podkreślić należy, iż koszty te powinny zostać zbilansowane
oszczędnościami wydatków publicznych w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa, które powinny pojawić się już w pierwszym roku po
wejściu w życie projektowanej regulacji. Jednocześnie należy podkreślić, iż
niektóre koszty zostaną zbilansowane zwiększeniem dochodów budżetu
państwa pochodzących z kosztów postępowania odwoławczego, które
w całości są pokrywane z wpisów uiszczanych przez wykonawców.
Analogiczne koszty, jakie są w przypadku KIO oraz Urzędu Zamówień
Publicznych, mogą powstać także w przypadku członków Głównej Komisji
Orzekającej i komisji orzekających oraz Głównego Rzecznika Dyscypliny
Finansów Publicznych i rzeczników dyscypliny finansów publicznych oraz
obsługi biurowej tych organów.
Dodatkowym kosztem związanym z implementacją dyrektywy obronnej
i zmianą zakresu działań Urzędu Zamówień Publicznych oraz Krajowej Izby
70


strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 70 ... 110

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: