eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 455
  • Data wpłynięcia: 2012-06-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271

455

oraz rozszerzenie możliwości stosowania metod prekwalifikacji wykonawców
w trybie przetargu ograniczonego, dialogu konkurencyjnego oraz negocjacji
z ogłoszeniem w oparciu o obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria.
6. Wpływ projektowanej regulacji na badania i rozwój
6.1. Wpływ projektowanych regulacji związanych z wdrażaniem dyrektywy obronnej
na badania i rozwój
Jednym z celów dyrektywy i przepisów ją wdrażających jest zachęcanie
przedsiębiorców działających na rynku zamówień publicznych w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa do prowadzenia działalności badawczo-
-rozwojowej. Ma temu służyć przede wszystkim zwiększenie konkurencji na
całym rynku europejskim poprzez ograniczanie barier dostępu do rynku.
W efekcie tych działań, zgodnie z założeniami, ma dojść do konsolidacji
potencjałów i zasadniczej restrukturyzacji przemysłu obronnego w Europie.
W efekcie konkurencja ma się opierać nie tylko na aspektach cenowych, ale
przede wszystkim jakościowych w takich obszarach, jak innowacyjność
rozwiązań i zaawansowanie technologiczne, pociągających za sobą konieczność
prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej w większym niż obecnie
zakresie.
Jednocześnie zauważyć należy, iż doświadczenia krajów i dużych firm
konkurujących między sobą na rynku produktów i usług wskazują na pozytywny
wpływ konkurencji na stymulowanie badań i rozwoju technik i technologii
pozwalających na podtrzymanie progresu tej konkurencyjności, tym samym
wpływ środków ze sprzedaży produktów, z których część przewidujące
przedsiębiorstwa przeznaczają właśnie na badania i dalszy rozwój swoich
wyrobów i usług. Implementacja dyrektywy obronnej z pewnością wywoła
procesy prowadzące do wzrostu konkurencyjności właśnie na rynku Unii
Europejskiej, na którym polskiemu przemysłowi obronnemu powinno
najbardziej zależeć. W ostatnich dziesięcioleciach to właśnie styk publicznych
przedsiębiorstw przemysłu obronnego z innowacyjnymi przedsiębiorstwami
prowadzącymi działalność w sektorze cywilnym dał rozwiązania najbardziej
rewolucjonizujące światową gospodarkę.
76


6.2. Wpływ projektowanych regulacji niezwiązanych ściśle z wdrażaniem dyrektywy
obronnej na badania i rozwój
Projektowane przepisy, niezwiązane ściśle z implementacją dyrektywy obronnej,
nie będą miały bezpośredniego wpływu na badania i rozwój, jednakże
przewidziane rozwiązania, zwłaszcza w zakresie dopuszczalności stosowania
dialogu konkurencyjnego, rozwiązań wariantowych, opisu przedmiotu
zamówienia poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych oraz kryteriów oceny
ofert, powinny w szerszy sposób niż dotychczas motywować zamawiających do
wspierania innowacyjności poprzez zamówienia, co może się przełożyć na
stymulację działań instytucji naukowych.
7. Wpływ projektowanej regulacji na rozwój regionów lub danej dziedziny
gospodarki
7. 1. Wpływ projektowanych regulacji związanych z wdrażaniem dyrektywy obronnej
na rozwój regionów lub danej dziedziny gospodarki
Fakt implementacji dyrektywy może wpłynąć na rozwój regionów, w których
mają swoją siedzibę lub z którymi są związane przedsiębiorstwa przemysłu
obronnego – ich rozwój przyczynić się może do rozwoju danego regionu.
Implementacja norm dyrektywy obronnej wpłynie na przedsiębiorstwa
przemysłu obronnego, przedsiębiorstwa związane z przemysłem zbrojeniowym
oraz przedsiębiorstwa z nimi współpracujące. Od przygotowania polskich
przedsiębiorstw przemysłu obronnego do wejścia w życie przepisów
wdrażających przedmiotową dyrektywę oraz od tempa ich restrukturyzacji
zależy wpływ projektowanych norm zarówno na te przedsiębiorstwa, jak i na
przedsiębiorstwa niebędące przedsiębiorstwami przemysłu obronnego, a z takimi
współpracujące lub od nich zależne.
7. 2. Wpływ projektowanych regulacji niezwiązanych ściśle z wdrażaniem dyrektywy
obronnej na rozwój regionów lub danej dziedziny gospodarki
Projektowane przepisy, niezwiązane ściśle z implementacją dyrektywy obronnej,
nie będą miały wpływu na rozwój regionów lub rozwój danej dziedziny
gospodarki.
27/04/KC
77


Nr dyrektywy
32004L0017
Tytuł dyrektywy

Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynuj ca procedury udzielania zamówie przez
podmioty działaj ce w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych

Instytucja odpowiedzialna za wdro enie dyrektywy:

Urz d Zamówie Publicznych

TABELA ZBIE NO CI

Oznaczenie
Tre

Konieczno

Akt RP
Oznaczenie
Tre

wdro enia
motyw (15) preambuły
Przed rozpocz ciem
N – transpozycja
Ustawa o zmianie ustawy
Art. 1 pkt 10
Art. 1
procedury udzielania
nieobowi zkowa
– Prawo zamówie
10) po art. 31 dodaje si art. 31a-31c w
zamówienia podmioty
publicznych oraz ustawy
brzmieniu:
zamawiaj ce mog , przy
o koncesji na roboty
„Art. 31a. 1. Zamawiaj cy, przed
wykorzystaniu dialogu
budowlane lub usługi
wszcz ciem post powania o udzielenie
technicznego, poszukiwa
zamówienia, mo e przeprowadzi dialog
lub korzysta z doradztwa,
techniczny, zwracaj c si o doradztwo lub
które mo e znale

udzielenie informacji w zakresie
zastosowanie w trakcie
niezb dnym do przygotowania opisu
przygotowywania
przedmiotu zamówienia, specyfikacji
specyfikacji, pod warunkiem
istotnych warunków zamówienia lub
jednak, e takie doradztwo
okre lenia warunków umowy.
nie spowoduje ograniczenia
2. Dialog techniczny prowadzi si w sposób
konkurencji
zapewniaj cy zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie
potencjalnych wykonawców i oferowanych
przez nich rozwi za .
Art. 31b. Zamawiaj cy zamieszcza
informacj o zamiarze przeprowadzenia
dialogu technicznego oraz o jego
przedmiocie na swojej stronie internetowej.
Art. 31c. Zamawiaj cy zamieszcza
informacj o zastosowaniu dialogu
technicznego w ogłoszeniu o zamówieniu,
którego dotyczył dialog techniczny.”

16) w art. 96 po ust. 2 dodaje si ust. 2a w
brzmieniu:
„2a. Je eli przed wszcz ciem
post powania o udzielenie zamówienia
przeprowadzono dialog techniczny,
informacja o przeprowadzeniu dialogu
1

technicznego, o podmiotach, które
uczestniczyły w dialogu technicznym oraz o
wpływie dialogu technicznego na opis
przedmiotu zamówienia, specyfikacj
istotnych warunków zamówienia lub
warunki umowy stanowi element
protokołu.”;

art. 1 ust. 2 lit. b zdanie
"Zamówienia na roboty
T
Ustawa o zmianie ustawy
Art. 1 pkt 1 lit c)
Art. 1
pierwsze (zamówienia na
budowlane" oznaczaj
– Prawo zamówie
Art. 1 pkt 2
1) w art. 2:
roboty budowlane)
zamówienia, których
publicznych oraz ustawy
c) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
przedmiotem jest wykonanie
o koncesji na roboty
„8) robotach budowlanych – nale y przez
lub zarówno
budowlane lub usługi
to rozumie wykonanie albo
zaprojektowanie, jak i
zaprojektowanie i wykonanie robót
wykonanie robót
budowlanych okre lonych w przepisach
budowlanych zwi zanych z
wydanych na podstawie art. 2c lub obiektu
jednym z rodzajów
budowlanego, a tak e realizacj obiektu
działalno ci w rozumieniu
budowlanego, za pomoc dowolnych
zał cznika XII, lub dzieło,
rodków, zgodnie z wymaganiami
lub realizacja za pomoc
okre lonymi przez zamawiaj cego;”,
dowolnych metod dzieła

spełniaj cego wymagania
2) po art. 2a dodaje si art. 2b i 2c w
okre lone przez podmiot
brzmieniu:
zamawiaj cy.
Art. 2c. Prezes Rady Ministrów okre li, w
drodze rozporz dzenia, wykaz robót
budowlanych, z uwzgl dnieniem
postanowie dyrektywy 2004/18/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31
marca 2004 r. w sprawie koordynacji
procedur udzielania zamówie publicznych
na roboty budowlane, dostawy i usługi oraz
dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004
r. koordynuj cej procedury udzielania
zamówie przez podmioty działaj ce w
sektorach gospodarki wodnej, energetyki,
transportu i usług pocztowych.”;

art. 1 ust. 2 lit. b zdanie drugie
"Dzieło" oznacza wynik
T
Ustawa o zmianie ustawy
Art. 1 pkt 1 lit b)
Art. 1.
(obiekt budowlany)
robót budowlanych lub
– Prawo zamówie
1) w art. 2:
in ynieryjnych, traktowanych
publicznych oraz ustawy
b) po pkt 5 dodaje si pkt 5a-5d w
jako cało
, które mo e
o koncesji na roboty
brzmieniu:
samodzielnie spełnia
budowlane lub usługi
5d) obiekcie budowlanym – nale y przez to
okre lon funkcj
rozumie wynik cało ci robót budowlanych
ekonomiczn lub techniczn
w zakresie budownictwa lub in ynierii
l dowej i wodnej, który mo e samoistnie
spełnia funkcj gospodarcz lub
techniczn ;”
2

art. 1 ust. 2 lit. d (zamówienia
"Zamówienia na usługi"
T
Ustawa o zmianie ustawy
Art. 1 pkt 1 lit. f)
Art. 1.
na usługi)
oznaczaj zamówienia inne
– Prawo zamówie
1) w art. 2:
ni zamówienia na roboty
publicznych oraz ustawy
f) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
budowlane lub dostawy,
o koncesji na roboty
„10) usługach – nale y przez to rozumie
których przedmiotem jest
budowlane lub usługi
wszelkie wiadczenia, których przedmiotem
wiadczenie usług
nie s roboty budowlane lub dostawy, a s
wymienionych w zał czniku
usługami okre lonymi w przepisach
XVII.
wydanych na podstawie art. 2a lub art. 2b;”
art. 32 (Zamówienia na usługi
Do zamówie , których
T
Ustawa o zmianie ustawy
Art. 1 pkt 5
Art. 1.
wymienione w zał czniku XVII
przedmiotem s usługi
– Prawo zamówie
5) w art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
B)
wymienione w zał czniku
publicznych oraz ustawy
„1. Do post powa o udzielenie zamówie ,
XVII B, maj zastosowanie
o koncesji na roboty
których przedmiotem s usługi o
wył cznie przepisy art. 34 i
budowlane lub usługi
charakterze niepriorytetowym okre lone w
43.
przepisach wydanych na podstawie art. 2a i

2b, nie stosuje si przepisów ustawy
dotycz cych terminów składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w post powaniu
lub terminów składania ofert, obowi zku
dania wadium, obowi zku
dania
dokumentów potwierdzaj cych spełnianie
warunków udziału w post powaniu, zakazu
ustalania kryteriów oceny ofert na
podstawie wła ciwo ci wykonawcy oraz
przesłanek wyboru trybu negocjacji
z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego
oraz licytacji elektronicznej.”
art. 53 (Systemy
1. Podmioty zamawiaj ce
T
Ustawa o zmianie ustawy
Art. 1 pkt 23
Art. 1
kwalifikowania)
mog , według swojego
– Prawo zamówie
23) po art. 134 dodaje si art. 134a-e w
uznania, ustanowi i
publicznych oraz ustawy
brzmieniu:
stosowa systemy
o koncesji na roboty
„Art. 134a. 1. Zamawiaj cy mo e ustanowi
kwalifikowania
budowlane lub usługi
systemem kwalifikowania wykonawców, do
wykonawców.
udziału w którym dopuszcza wykonawców
Podmioty zamawiaj ce,
spełniaj cych warunki wskazane przez
które utworz i stosuj taki
zamawiaj cego w publicznym ogłoszeniu
system, zapewniaj , aby
dotycz ce okre lonej kategorii zamówie
wykonawcy mogli w
sektorowych, i wpisuje ich do wykazu
dowolnym momencie
zakwalifikowanych wykonawców.
wnioskowa o uj cie ich w
2. System kwalifikowania wykonawców
tym systemie.
ustanawia si na czas oznaczony, w
2. System kwalifikowania, o
sposób umo liwiaj cy wykonawcom
którym mowa w ust. 1, mo e
składanie wniosków o dopuszczenie do
obejmowa ró ne etapy.
udziału w systemie i ich aktualizacj przez
System powinien działa w
cały okres trwania systemu.
oparciu o obiektywne
Art. 134b. 1. Zamawiaj cy, w celu
kryteria i zasady kwalifikacji
ustanowienia systemu kwalifikowania
okre lone przez podmioty
wykonawców, przekazuje do publikacji w
zamawiaj ce.
Dzienniku Urz dowym Unii Europejskiej
Je eli takie kryteria i zasady
ogłoszenie o ustanowieniu systemu
obejmuj specyfikacje
kwalifikowania wykonawców. Przepis art.
techniczne, zastosowanie
48 ust. 2 stosuje si odpowiednio.
3

strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 80 ... 110

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: