Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 44
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2012
- data uchwalenia: 2012-03-02
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 273
44-uzasadnienie-tom-I
Art. 28 – stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy; obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z poźn. zm.), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych
w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym
wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych określa ustawa
budżetowa.
Art. 31 – upoważnia Ministra Finansów do sprzedaży aktywów finansowych zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego. Skarb Państwa
posiada zerokuponowe obligacje rządu USA, będące zabezpieczeniem spłaty części pozostałego
po redukcji zadłużenia zagranicznego Polski wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie
Londyńskim.
Art. 32 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych na instrumentach
pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie
miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie tylko związanych
z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych, lecz również
związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu operacje
służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka
stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być
ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów bazowych. Przyjęcie
takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 33 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 11 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2, nazwę programu i podstawę prawną jego utworzenia oraz
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie, cel
programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budżetu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu, mierniki określające stopień realizacji celu.
225
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 12.
Art. 35 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załącznik nr 13.
Art. 36 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych; plany te zawiera załącznik nr 14.
Art. 37 – zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) określa łączną kwotę zobowiązań,
do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać zobowiązania
finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym; ustalenie w ustawie budżetowej
tego limitu nie powoduje automatycznego przekazywania organom administracji rządowej środków
budżetowych na realizację przedsięwzięć PPP; zgodnie bowiem z art. 18 wymienionej wyżej ustawy,
w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane przez podmiot publiczny w ramach partnerstwa
będzie wymagało finansowania z budżetu państwa w kwocie przekraczającej 100 tys. zł, zgodę
na realizację takiego przedsięwzięcia wyraża minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Art. 38 – zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
o finansach publicznych, w załączniku nr 15, ujęte zostały planowane dochody i wydatki budżetu
środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2012–2014 w zakresie Narodowej
Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego Zrównoważony
Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki
Rolnej, a w załączniku nr 16 ujęto wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań
w kolejnych latach obowiązywania Narodowej Strategi Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-
Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014
i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu
Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów
Rybackich oraz Wspólnej Polityki Rolnej.
Art. 39 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych, w odrębnym
załączniku nr 17 ujęto środki, które nie są zaliczone, zgodnie z art. 117 ustawy o finansach
publicznych, do budżetu środków europejskich.
226
Art. 40 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budżetowej załącznika nr 18 co wynika
ze stosowania zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym ustawa budżetowa
zawiera zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa
w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w podziale na poszczególne okresy
realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację; w odniesieniu do programów
zestawienie sporządza się według kategorii interwencji funduszy strukturalnych.
Art. 41 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów
realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich
podstawie w zakresie prefinansowania, do czasu zakończenia realizacji tych programów
i projektów. Mechanizm prefinansowania został praktycznie ograniczony do projektów
realizowanych w ramach Funduszu Spójności. W przypadku większego niż zakładane przy
tworzeniu ustawy budżetowej, zapotrzebowania na środki z tytułu prefinansowania Funduszu
Spójności, mechanizm ustalony w ust. 2 tego artykułu umożliwia przeniesienie ewentualnych
oszczędności z prefinansowania Wspólnej Polityki Rolnej i pozwala na elastyczne
gospodarowanie środkami finansowymi; prefinansowanie tych zadań określa załącznik nr 19.
227
SPIS TABLIC
Tablica 1. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne w latach 2010-2015
Tablica 2. Dochody budżetu państwa
Tablica 3. Zestawienie dochodów i wydatków sektora finansów publicznych w roku 2012
229
Tablica 1. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne w latach 2010 - 2015
2011
2012
2013
2014
2015
Wyszczegółnienie
jedn.
2010
Prognoza
Prognoza
Prognoza
Pognoza
Prognoza
Procesy realne
PKB
%
103,9
104,0
102,5
103,4
103,8
103,9
Eksport
%
112,1
106,5
104,6
107,1
106,5
106,0
Import
%
113,9
106,8
103,2
106,7
106,4
106,0
Popyt krajowy
%
104,6
104,1
102,0
103,3
103,8
103,9
Spożycie
%
103,5
103,0
102,5
102,9
103,1
103,1
- prywatne
%
103,2
103,6
102,9
103,2
103,5
103,5
- publiczne
%
104,4
101,2
101,2
101,2
101,4
101,5
Akumulacja
%
109,3
108,1
100,1
104,6
106,2
106,6
- nakłady brutto na środki trwałe
%
99,8
108,5
101,5
103,4
105,6
106,8
PKB w cenach bieżących
mld zł
1.415,4
1.512,3
1.589,6
1.684,2
1.790,6
1.904,7
Ceny
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych
- średnioroczna
%
102,6
104,1
102,8
102,5
102,5
102,5
Dynamika cen produkcji sprzedanej przemysłu
- średnioroczna
%
102,1
107,4
104,6
102,3
102,3
102,3
Deflator PKB
%
101,4
102,8
102,5
102,5
102,4
102,4
Wynagrodzenia
Przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej
zł
3.225
3.392
3.526
3.680
3.872
4.073
- w sektorze przedsiębiorstw
zł
3.435
3.606
3.750
3.921
4.127
4.344
Rynek pracy
Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej
tys. etatów
9.835
10.022
10.104
10.181
10.278
10.389
- w sektorze przedsiębiorstw
tys. etatów
5.373
5.538
5.602
5.656
5.715
5.782
Liczba zarejestrowanych bezrobotnych (koniec okresu)
tys. osób
1.955
1.978
1.966
1.876
1.762
1.672
Stopa bezrobocia rejestrowanego (koniec okresu)
%
12,4
12,4
12,3
11,8
11
10,4
Stopy procentowe
Stopy procentowe w ujęciu nominalnym
- operacji otwartego rynku (średnio w okresie)
%
3,5
4,2
4,5
4,3
4,3
4,3
Bilans płatniczy na bazie transakcji
Saldo obrotów bieżących do PKB
%
-4,6
-5,1
-4,2
-4,3
-4,7
-4,8
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy; obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z poźn. zm.), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych
w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym
wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych określa ustawa
budżetowa.
Art. 31 – upoważnia Ministra Finansów do sprzedaży aktywów finansowych zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego. Skarb Państwa
posiada zerokuponowe obligacje rządu USA, będące zabezpieczeniem spłaty części pozostałego
po redukcji zadłużenia zagranicznego Polski wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie
Londyńskim.
Art. 32 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych na instrumentach
pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie
miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie tylko związanych
z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych, lecz również
związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu operacje
służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka
stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być
ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów bazowych. Przyjęcie
takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 33 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 11 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2, nazwę programu i podstawę prawną jego utworzenia oraz
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie, cel
programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budżetu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu, mierniki określające stopień realizacji celu.
225
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 12.
Art. 35 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załącznik nr 13.
Art. 36 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych; plany te zawiera załącznik nr 14.
Art. 37 – zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) określa łączną kwotę zobowiązań,
do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać zobowiązania
finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym; ustalenie w ustawie budżetowej
tego limitu nie powoduje automatycznego przekazywania organom administracji rządowej środków
budżetowych na realizację przedsięwzięć PPP; zgodnie bowiem z art. 18 wymienionej wyżej ustawy,
w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane przez podmiot publiczny w ramach partnerstwa
będzie wymagało finansowania z budżetu państwa w kwocie przekraczającej 100 tys. zł, zgodę
na realizację takiego przedsięwzięcia wyraża minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Art. 38 – zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
o finansach publicznych, w załączniku nr 15, ujęte zostały planowane dochody i wydatki budżetu
środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2012–2014 w zakresie Narodowej
Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego Zrównoważony
Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki
Rolnej, a w załączniku nr 16 ujęto wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań
w kolejnych latach obowiązywania Narodowej Strategi Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-
Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014
i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu
Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów
Rybackich oraz Wspólnej Polityki Rolnej.
Art. 39 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych, w odrębnym
załączniku nr 17 ujęto środki, które nie są zaliczone, zgodnie z art. 117 ustawy o finansach
publicznych, do budżetu środków europejskich.
226
Art. 40 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budżetowej załącznika nr 18 co wynika
ze stosowania zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym ustawa budżetowa
zawiera zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa
w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w podziale na poszczególne okresy
realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację; w odniesieniu do programów
zestawienie sporządza się według kategorii interwencji funduszy strukturalnych.
Art. 41 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w odniesieniu do programów i projektów
realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich
podstawie w zakresie prefinansowania, do czasu zakończenia realizacji tych programów
i projektów. Mechanizm prefinansowania został praktycznie ograniczony do projektów
realizowanych w ramach Funduszu Spójności. W przypadku większego niż zakładane przy
tworzeniu ustawy budżetowej, zapotrzebowania na środki z tytułu prefinansowania Funduszu
Spójności, mechanizm ustalony w ust. 2 tego artykułu umożliwia przeniesienie ewentualnych
oszczędności z prefinansowania Wspólnej Polityki Rolnej i pozwala na elastyczne
gospodarowanie środkami finansowymi; prefinansowanie tych zadań określa załącznik nr 19.
227
SPIS TABLIC
Tablica 1. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne w latach 2010-2015
Tablica 2. Dochody budżetu państwa
Tablica 3. Zestawienie dochodów i wydatków sektora finansów publicznych w roku 2012
229
Tablica 1. Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne w latach 2010 - 2015
2011
2012
2013
2014
2015
Wyszczegółnienie
jedn.
2010
Prognoza
Prognoza
Prognoza
Pognoza
Prognoza
Procesy realne
PKB
%
103,9
104,0
102,5
103,4
103,8
103,9
Eksport
%
112,1
106,5
104,6
107,1
106,5
106,0
Import
%
113,9
106,8
103,2
106,7
106,4
106,0
Popyt krajowy
%
104,6
104,1
102,0
103,3
103,8
103,9
Spożycie
%
103,5
103,0
102,5
102,9
103,1
103,1
- prywatne
%
103,2
103,6
102,9
103,2
103,5
103,5
- publiczne
%
104,4
101,2
101,2
101,2
101,4
101,5
Akumulacja
%
109,3
108,1
100,1
104,6
106,2
106,6
- nakłady brutto na środki trwałe
%
99,8
108,5
101,5
103,4
105,6
106,8
PKB w cenach bieżących
mld zł
1.415,4
1.512,3
1.589,6
1.684,2
1.790,6
1.904,7
Ceny
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych
- średnioroczna
%
102,6
104,1
102,8
102,5
102,5
102,5
Dynamika cen produkcji sprzedanej przemysłu
- średnioroczna
%
102,1
107,4
104,6
102,3
102,3
102,3
Deflator PKB
%
101,4
102,8
102,5
102,5
102,4
102,4
Wynagrodzenia
Przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej
zł
3.225
3.392
3.526
3.680
3.872
4.073
- w sektorze przedsiębiorstw
zł
3.435
3.606
3.750
3.921
4.127
4.344
Rynek pracy
Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej
tys. etatów
9.835
10.022
10.104
10.181
10.278
10.389
- w sektorze przedsiębiorstw
tys. etatów
5.373
5.538
5.602
5.656
5.715
5.782
Liczba zarejestrowanych bezrobotnych (koniec okresu)
tys. osób
1.955
1.978
1.966
1.876
1.762
1.672
Stopa bezrobocia rejestrowanego (koniec okresu)
%
12,4
12,4
12,3
11,8
11
10,4
Stopy procentowe
Stopy procentowe w ujęciu nominalnym
- operacji otwartego rynku (średnio w okresie)
%
3,5
4,2
4,5
4,3
4,3
4,3
Bilans płatniczy na bazie transakcji
Saldo obrotów bieżących do PKB
%
-4,6
-5,1
-4,2
-4,3
-4,7
-4,8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
44-uzasadnienie-tom-I
› Pobierz plik
-
44-uzasadnienie-Tom-II
› Pobierz plik
-
44-ustawa
› Pobierz plik
-
44-uzasdnienie-TOM-III
› Pobierz plik
-
44-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
44-strategia
› Pobierz plik