eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uzasadnienie

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Rozwój medycyny
Ministerstwo
Liczba przeszczepień narządów na 1 mln
42
transplantacyjnej
Zdrowia
mieszkańców (w szt.)
18. Programy wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia
W ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania 20.4.W Rozwój infrastruktury systemu ochrony
zdrowia, w podzadaniu 20.4.1 W o tej samej nazwie, w 2016 r. realizowanych będzie
w zakresie działania 20.4.1.1. W Inwestycje budowlane w obiektach związanych z ochroną
zdrowia z wyłączeniem programów polityki zdrowotnej
pięć programów wieloletnich wsparcia
finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia.
Program wieloletni pn. „Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie” (1)
został ustanowiony uchwałą Nr 72/2011 Rady Ministrów z dnia 24 maja 2011 r. z późn. zm.
Natomiast program wieloletni „Budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej Gdańskiego
Uniwersytetu Medycznego”
(2) na lata 2015-2020 został uchwalony uchwałą Nr 66/2015
Rady Ministrów z dnia 12 maja 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod
nazwą „Budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego”
.
Pozostałe trzy programy wieloletnie funkcjonowały pierwotnie jako inwestycje wieloletnie –
stały się one programami wieloletnimi na podstawie art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
– Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241,
z późn zm.), zgodnie z którym inwestycje wieloletnie ujęte w wykazie stanowiącym załącznik
do ustawy budżetowej na rok 2010, a których termin zakończenia ustalono po dniu
31 grudnia 2010 r., z dniem 1 stycznia 2011 r. stały się programami wieloletnimiŚ
 program wieloletni pn. „Szpital Pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
w Warszawie” (3) na lata 2008-2016 – zmieniony uchwałą nr 35/2013 Rady Ministrów
z dnia 21 lutego 2013 r. z późn. zm.ś
 program wieloletni pn. „Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim” (4)
na lata 2006-2019 – zmieniony uchwałą nr 148/2011 Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia
2011 r. z późn. zm.;
 program wieloletni pn. „Przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego
Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku” (5) na lata 2008-2017 – zmieniony uchwałą
nr 148/2011 Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2011 r. z późn. zm.
Nadzór nad realizacją programów sprawuje Minister Zdrowia.
Celem wszystkich Programów jest racjonalny rozwój i modernizacja infrastruktury ochrony
zdrowia, w tym przede wszystkim dostosowanie obiektów do obowiązujących standardów
i przewidywanych potrzeb zdrowotnych (nazwy szczegółowych celów zostały wymienione
w treści uchwał RM powołujących te programy. Programy obejmują przedsięwzięcia
związane z budową, przebudową i rozbudową obiektów szpitalnych, których realizacja
99

przyczyni się do poprawy dostępności do specjalistycznych i wysokospecjalistycznych
świadczeń zdrowotnych oraz podniesienia jakości udzielanych świadczeń.
W zakresie poszczególnych inwestycji planuje się, iż w 2016 r. będą realizowane
następujące prace/działania (zakres rzeczowy), przyczyniające się do realizacji celów
tych programów:
a) realizacja prac: wykonanie i zakończenie robót budowlanych, instalacyjnych

i wykończeniowych w budynku Aś wyposażenie budynku A (oddziały pediatryczne)
w sprzęt meblowo-technologiczny i medycznyś rozpoczęcie robót budowlanych
budynków K (poradnie) – (1)

b) kontynuacja prac projektowych; roboty budowlane stanu surowego zamkniętego
budynków B, C, Dś roboty instalacyjne - montaż kanałów, kabli, przewodówś

budowę sieci zewnętrznych – (2)
c) zakończenie wyposażenia budynku Szpitala Pediatrycznego Warszawskiego
Uniwersytetu Medycznego w Warszawie – w szczególności realizowane będą
dostawy: drugiej części aparatury: monitorowania pacjenta, aparatów
do znieczulenia, respiratorów, inkubatorówś wyposażenia klinik położnictwa
i neonatologiiś doposażenia apteki i zakładu diagnostyki laboratoryjnejś sprzętu
chłodniczego oraz unitu laryngologicznego – (3)

d) realizacja prac budowlanych m.in. wykonanie robót ziemnych i wzmocnienie gruntu,
fundamentów wraz z izolacjami stanu „zero” oraz rozpoczęcie stanu , surowego
otwartego” dla budynków: A (część dydaktyczno – administracyjna), B
(diagnostyka obrazowa), C (hall główny, poradnie), D (poradnie, laboratoria),
E (główna oś komunikacyjna pomiędzy wszystkimi budynkami), F (SOR, blok
operacyjny oraz oddział intensywnej terapi ), G (oddziały łóżkowe), H (oddziały
łóżkowe, stołówka, hall przyjęć pacjentów planowych), I (oddziały łóżkowe),
J (oddział zakaźny), L (pralnia, kuchnia), M (kotłownia), P (parking
wielopoziomowy) – (4)

e) prace rozbiórkowe, demontażowe w poziomie piwnicy, parteru, I i I piętra budynku
A; prace budowlane i instalacyjne (wszystkich branż) w poziomie piwnicy, parteru,
I i II piętra budynku Aś prace rozbiórkowe i demontażowe w poziomie piwnicy
i parteru budynku B; prace konstrukcyjne, budowlane i instalacyjne (wszystkich
branż) w poziomie piwnicy, parteru, V piętra budynku B i I piętra budynku Eś
wymiana wind w budynku A; tymczasowe i docelowe alokacje klinki: Kliniki
Gastroenterologi i Chorób Wewnętrznych, Kliniki Neurochirurgi , Kliniki
Reumatologii, Kliniki Kardiochirurgii, Kliniki Neurologii, Pracowni Kardioangiografii;
dostawy wyposażenia do: Kliniki Gastroenterologi i Chorób Wewnętrznych, Kliniki
Neurologi , Poradni Kliniki Ortopedii i Traumatologiiś bieżące rozliczenia z tytułu
pełnionych nadzorów autorskich i nadzoru inwestorskiego – (5)

100

Łączne całkowite koszty realizacji tych Programów wynoszą 3.091.619 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 348.571 tys. zł .

Jednostka
realizująca

Miernik
2016 plan


1) 73%

2) 13%
„Zaawansowanie realizacji inwestycji”

Ministerstwo Zdrowia

(lub zrealizowany zakres rzeczowy
3) 100%
inwestycji)

4) 31%

5) 87%

19. Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014-2020
Wieloletni „Program integracji romskiej w Polsce na lata 2014-2020” realizowany będzie
w 2016 r. w ramach funkcji 16. Sprawy obywatelskie, w zadaniu 16.2.W Przeciwdziałanie
dyskryminacji oraz działania na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych
, w podzadaniu
16.2.1. W Przeciwdziałanie dyskryminacji oraz działania na rzecz mniejszości narodowych
i etnicznych, w działaniu 16.2.1.1. W Działania krajowe i współpraca międzynarodowa
na rzecz społeczności romskiej.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 202/2014 z dnia 7 października
2014 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program integracji społeczności
romskiej w Polsce na lata 2014-2020” . Wykonawcą Programu jest Minister Administracji
i Cyfryzacji, który jednocześnie koordynuje i nadzoruje jego realizację (jako minister właściwy
do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych.
Celem głównym programu jest zwiększenie poziomu integracji społecznej Romów w Polsce
rozumianej jako niezbędna aktywność państwa na rzecz poprawy ważnych aspektów życia
społecznego osób należących do romskiej mniejszości etnicznej, w szczególności warunków
bytowych oraz dostępu do systemu oświaty, rynku pracy, systemu ubezpieczenia
społecznego, a także opieki zdrowotnej poprzez działania w obszarze edukacji, aktywizacji
zawodowej, ochrony zdrowia oraz poprawy sytuacji mieszkaniowej.
Realizowane w 2016 r. w ramach Programu zadania będą obejmować następujące
dziedziny: edukacja, praca, mieszkalnictwo, zdrowie. Zadania objęte Programem pod
nadzorem urzędów wojewódzkich będą realizować jednostki samorządu terytorialnego,
podmioty zaliczone do sektora finansów publicznych oraz organizacje pozarządowe,
w tym organizacje mniejszości romskiej. Realizacja Programu integracji przyczyni się
do zwiększenia poziomu aktywności obywatelskiej Romów, wpłynie przede wszystkim
na poprawę wywiązywania się przedstawicieli tej grupy z obowiązków obywatelskich
w zakresie realizacji obowiązku szkolnego, a w konsekwencji – do zmniejszenia

101

negatywnego postrzegania tej grupy przez społeczeństwo większościowe. Program
integracji wypełnia dyrektywy Komisji Europejskiej w zakresie integracji Romów,
co stanowi jeden z warunków ex-ante dla Polityki Spójności 2014-2020.
Całkowity koszt realizacji zadań w ramach Programu w latach 2014-2020 wynosi 74.580
tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 11.400 tys. zł.

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Zwiększenie integracji

społeczności romskiej
Liczba Romów uczestniczących w
w Polsce poprzez działania
Programie integracji społeczności romskiej
Ministerstwo
75%
w obszarze edukacji,
w Polsce na lata 2014-2020 w stosunku do
Administracji
aktywizacji zawodowej,
liczby osób deklarujących przynależność do
i Cyfryzacji
ochrony zdrowia oraz
romskiej mniejszości etnicznej
poprawy sytuacji


mieszkaniowej
20. Wieloletni program wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc
Państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020
„Wieloletni program wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania >Pomoc
Państwa w zakresie dożywiania< na lata 2014-2020” realizowany będzie w 2016 r.
na poziomie działania w ramach funkcji 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie
rodziny,
zadania 13.1. W Pomoc i integracja społeczna, podzadania 13.1.2.W Wspieranie
osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
.
Program został ustanowiony uchwałą Nr 221/2013 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r.
Wykonawcą Programu jest Minister Pracy i Polityki Społecznej, który monitoruje realizację
Programu za pośrednictwem Wojewodów.
Realizacja Programu wpisuje się w prowadzoną politykę społeczną państwa w zakresie
podniesienia poziomu życia rodzin o niskich dochodach, poprawy stanu zdrowia dzieci
i młodzieży oraz promowania prawidłowych nawyków żywieniowych. Program umożliwia
wsparcie finansowe gminy w zakresie realizowanych przez nie obowiązkowych zadań
własnych, określonych ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r.
poz. 163, z późn. zm.). żłównym celem Programu jest ograniczenie zjawiska niedożywienia
dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji,
ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z terenów objętych wysokim poziomem
bezrobocia i ze środowisk wiejskich oraz osób dorosłych, w szczególności osób samotnych,
w podeszłym wieku, chorych lub osób niepełnosprawnych.
Przewiduje się, iż liczba osób objętych dożywianiem w 2016 r. wyniesie 1,8 mln osób.
Pomoc ta – także w tym roku realizacji programu – będzie polegać na przekazywaniu
osobom uprawnionym pomocy w formie: posiłku, świadczenia pieniężnego w postaci
zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności, świadczenia rzeczowego w postaci
produktów żywnościowych.

102

Całkowite koszty Programu w latach 2014-2020 wynoszą 5.425.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 550.000 tys. zł.

Jednostki
2016
Cel
realizujące
Miernik

plan
Zapewnienie pomocy
w zakresie dożywiania
osobom i rodzinom
pozbawionym posiłku,
w szczególności
Wojewodowie
Liczba osób objętych dożywianiem (w mln os.) 1,8
dzieciom, osobom
samotnym, w podeszłym
wieku, chorym lub
niepełnosprawnym
21. Program wieloletni „Senior-WIGOR” na lata 2015-2020
„Program wieloletni „Senior-WIGOR” na lata 2015-2020” realizowany będzie w 2016 r.
w ramach funkcji 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny, w zadaniu 13.1.W
Pomoc i integracja społeczna, podzadaniu 13.1.4 Wspieranie aktywnego starzenia się
(i działaniu 13.1.4.1. o tej samej nazwie).
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów Nr 34/2015 z dnia 17 marca 2015 r.
„w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior-WIżOR” na lata 2015-2020.
Wykonawcą Programu jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
Celem strategicznym Programu jest wsparcie seniorów poprzez dofinansowanie działań
jednostek samorządu w rozwoju na ich terenie sieci Dziennych Domów „Senior-WIżOR”,
ze szczególnym uwzględnieniem jednostek samorządu, charakteryzujących się niskimi
dochodami lub wysokim odsetkiem seniorów w populacji ogółem lub brakiem infrastruktury
pomocy społecznej służącej do realizacji usług opiekuńczych i specjalistycznych usług
opiekuńczych dla osób starszych poza miejscem ich zamieszkania.
W szczególności, w poszczególnych latach programu – także w 2016 r. – przewidziano
zapewnienie wsparcia seniorom (osobom nieaktywnym zawodowo w wieku 60+)
poprzez umożliwienie korzystania z oferty na rzecz społecznej aktywizacji, w tym
oferty prozdrowotnej, obejmującej także usługi w zakresie aktywności ruchowej
lub kinezyterapii, edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej, w zależności
od potrzeb stwierdzonych w środowisku lokalnym. W ramach Programu przewiduje
się udostępnienie seniorom infrastruktury pozwalającej na aktywne spędzanie czasu
wolnego, a także zaktywizowanie i zaangażowanie seniorów w działania
samopomocowe i na rzecz środowiska lokalnego.
Całkowite koszty Programu w latach 2015-2020 wynoszą 370.000 tys. zł, natomiast wydatki
budżetowe w 2016 r. zaplanowano (w części 83) w kwocie 40.000 tys. zł.


103

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: