eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uzasadnienie

2) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki
mieszkaniowe wykonane w roku poprzedzającym rok bazowy, w przeliczeniu na jednego
mieszkańca gminy, były wyższe od 90% średnich wydatków na dodatki mieszkaniowe
wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wykonanych w roku poprzedzającym rok
bazowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gminś
3) 25% – między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów za rok
poprzedzający rok bazowy z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego
od osób fizycznych oraz dochodów z podatku rolnego i z podatku leśnego,
w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, jest niższa od 80% średnich dochodów
z tych samych tytułów za rok poprzedzający rok bazowy we wszystkich gminach
wiejskich i miejsko-wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów
Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów na 2016 r. została zaplanowana
w wysokości 1.123.192 tys. zł, tj. o 5,8% wyższej niż zaplanowana na 2015 r.
Część równoważąca subwencji ogólnej jest rozdzielana między powiaty według
następujących kryteriów określonych w ustawieŚ
1) 9% – między powiaty, które w roku poprzedzającym rok bazowy nie dokonywały wpłat
do budżetu państwa i powiaty, które dokonały wpłaty do budżetu państwa w kwocie
niższej niż 1.000.000 zł, w zależności od wysokości wydatków na rodziny zastępcze
poniesionych w roku poprzedzającym rok bazowyś
2) 7% – między powiaty, ustalone przez ministra właściwego do spraw pracy, w których nie
działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiatś
3) 30% – między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego
mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju
w przeliczeniu na jednego mieszkańca krajuś
4) 30% – między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich
i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatuś
5) 24% – między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na rok
budżetowy jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na rok bazowy.
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw
Część regionalna subwencji ogólnej dla województw na 2016 r. została zaplanowana
w wysokości 317.843 tys. zł, tj. o 1,9% niższej niż zaplanowano na 2015 r.
49

Kwotę części regionalnej subwencji ogólnej otrzymują województwa, których dochody
podatkowe (PIT i CIT), powiększone o część wyrównawczą subwencji ogólnej,
w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są niższe od 125% wskaźnika dochodów
podatkowych dla wszystkich województw, ustalonego jako iloraz sumy dochodów
podatkowych wszystkich województw, uzyskanych w roku poprzedzającym rok bazowy
oraz liczby mieszkańców kraju.
Część regionalną subwencji ogólnej, stanowiącą 52% kwoty wpłat województw do budżetu
państwa, jest rozdzielana proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby bezrobotnych ustalonej
dla danego województwa z uwzględnieniem liczby bezrobotnych w przedziałach wiekowych.
Kwota stanowiąca 48% części regionalnej subwencji ogólnej otrzymują województwa,
w których dochody podatkowe za rok poprzedzający rok bazowy, powiększone o część
wyrównawczą subwencji ogólnej i kwotę części regionalnej subwencji ogólnej ustaloną
z zastosowaniem przeliczeniowej liczby bezrobotnych (w przeliczeniu na jednego
mieszkańca), były niższe od 125% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich
województw. Województwa dokonujące wpłat nie otrzymują części regionalnej subwencji
ogólnej.
Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin
Część rekompensującą subwencji ogólnej dla gmin została zaplanowana na 2016 r.
w wysokości 17.000 tys. zł, tj. w tej samej wysokości co środki zaplanowane na ten cel
na 2015 r.
Kwota części rekompensującej dla gmin wynika z ustawy z dnia 2 października 2003 r.
o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188,
poz. 1840, z późn. zm.).Ta część subwencji dla gmin przeznaczona jest na wyrównanie
ubytku dochodów, wynikającego ze zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów, budowli
i budynków, które są zajęte na prowadzenie przez przedsiębiorcę, na podstawie
zmienionego zezwolenia, działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref
ekonomicznych.
Uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
W części 82 budżetu państwa zaplanowano na 2016 r. środki na uzupełnienie subwencji
ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w łącznej wysokości 335.999 tys. zł, tj. w tej
samej wysokości co środki zaplanowane na ten cel na 2015 r.
rodki te stanowić będą rezerwę na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych
powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych
w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych
50

o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez
ministra właściwego do spraw transportu oraz remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania
drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.

3.1.2. Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawami
ustrojowymi jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje
na dofinansowanie zadań własnych, finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej
oraz innych zadań zleconych ustawami, a także dotacje na realizację zadań na podstawie
porozumień z organami administracji rządowej.
Na rok 2016 dla jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań z zakresu
administracji rządowej, na dofinansowanie ich zadań własnych oraz zadań realizowanych
na podstawie porozumień zaplanowano dotacje w wysokości 18.331.533 tys. zł, z tego
na dofinansowanie zadań bieżących zaplanowano 18.277.837 tys. zł, a zadań majątkowych
53.696 tys. zł.
W powyższej kwocie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego nie są ujęte dotacje
na współfinansowanie oraz finansowanie (wydatki podlegające refundacji) programów
i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy
o finansach publicznych oraz dotacje na zadania z zakresu pomocy technicznej dla
wspierania osi priorytetowej 4 – Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa,
a także w rezerwach celowych.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego przekazywane są przez ministrów,
wojewodów oraz innych dysponentów części budżetowych.
Dotacje wg części budżetowych przedstawia poniższe zestawienie.

Kwota dotacji
z tego dotacje na realizację zadańŚ
Części
ogółem
bieżących
majątkowych
w tysiącach złotych
Dotacje ogółem
18.331.533
18.277.837
53.696
Krajowe Biuro Wyborcze
37.650
37.650

Oświata i wychowanie
569
569

Rolnictwo
300
300

Wyznania religijne oraz mniejszości
250
250

narodowe i etniczne
Zabezpieczenie społeczne
5.300
5.300

Sprawy zagraniczne i członkostwo
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii
1.200
1.200

Europejskiej
Województwa
18.286.264
18.232.568
53.696
51

Jak wynika z powyższego zestawienia 99,8% dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego
zaplanowane jest w budżetach wojewodów. Natomiast dotacje w pozostałych
6 częściach stanowią 0,2% łącznej kwoty dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego.
Należy podkreślić, że w trakcie wykonywania budżetu poziom dotacji dla jednostek
samorządu terytorialnego ulega zwiększeniu, głównie ze środków ujętych w rezerwach
celowych. Dotyczy to m.in. rezerw celowychŚ na dofinansowanie zadań własnych jednostek
samorządu terytorialnego, na zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, ustawie
o świadczeniach rodzinnych, ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawie
o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów oraz ustawie o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej, a także na zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego wg działów przedstawia zestawienie.
z tego dotacje na realizację
Kwota dotacji
zadańŚ
Wyszczególnienie
ogółem
bieżących majątkowych
w tysiącach złotych

Dotacje ogółem
18.331.533
18.277.837
53.696
010 Rolnictwo i łowiectwo
146.985
120.075
26.910
020 Leśnictwo
118
118
600 Transport i łączność
692.932
692.932
700 Gospodarka mieszkaniowa
83.818
79.963
3.855
710 Działalność usługowa
291.737
289.560
2.177
750 Administracja publiczna
411.014
411.014
0
Urzędy naczelnych organów władzy
751 państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz
37.650
37.650
sądownictwa
752 Obrona narodowa
1.252
1.252
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona
754 przeciwpożarowa
2.098.417
2.078.667
19.750

758 Różne rozliczenia
53.296
53.296
801 Oświata i wychowanie
869
869
851 Ochrona zdrowia
1.086.466
1.086.236
230
852 Pomoc społeczna
13.329.174
13.328.540
634
Pozostałe zadania w zakresie polityki
853 społecznej
76.907
76.907

900 żospodarka komunalna i ochrona środowiska
989
989
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
354
354
Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne
925
19.555
19.415
140
obszary i obiekty chronionej przyrody


52

Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego przekazywane będą w ramach wydatków
na zadania klasyfikowane w 17 działach. Najwyższe kwoty dotacji przeznaczane są
na zadaniaŚ pomocy społecznej, bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
ochrony zdrowia, transportu i łączności, administracji publicznej. Dotacje przekazywane
na zadania w tych działach wynoszą łącznie 17.618.003 tys. zł, co stanowi 96,1% łącznej
kwoty dotacji przekazywanych do jednostek samorządu terytorialnego.
Strukturę dotacji wg. ich rodzajów przedstawia poniższe zestawienie.
z tego na zadania:
Wyszczególnienie
Kwota dotacji ogółem
bieżące
majątkowe
w tysiącach złotych
Dotacje na zadania
18.331.533
18.277.837
53.696
- własne *
2.721.177
2.721.037
140
- z zakresu administracji
rządowej
15.588.657
15.535.101
53.556

- realizowane na
podstawie porozumień
21.699
21.699


Najwyższą kwotę stanowiącą 85% łącznej kwoty dotacji przekazywanych do jednostek
samorządu terytorialnego, stanowią dotacje na realizację zadań z zakresu administracji
rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego kierowane są do gmin, powiatów
i samorządów województw. Wielkość dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego
przedstawia poniższe zestawienie.
z tego na realizację zadańŚ
Nazwa jednostki
samorządu terytorialnego
Kwota dotacji ogółem
bieżących
majątkowych

w tysiącach złotych
Ogółem
18.331.533
18.277.837
53.696
- Gminy *
12.753.455
12.752.855
600
- Powiaty
4.639.283
4.613.479
25.804
- Samorządy województw
938.795
911.503
27.292
*) kwota uwzględnia wydatki zaplanowane w § 287 Dotacja z budżetu państwa dla gmin uzdrowiskowych

Dotacje w wysokości 12.753.455 tys. zł, tj. 69,6% łącznej kwoty dotacji dla jednostek
samorządu terytorialnego kierowane jest do gmin, z tego na zadaniaŚ z zakresu administracji
rządowej – 10.874.363 tys. zł, realizowane na podstawie porozumień – 14.364 tys. zł, własne
– 1.864.728 tys. zł.


53

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: