eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uzasadnienie

i ochrona roślin uprawnych, w podzadaniu 21.1.3. W Ochrona roślin i nasiennictwo,
w działaniu 21.1.3.6. Badania w zakresie ochrony roślin i nasiennictwa.
Program został ustanowiony uchwałą Nr 104/2015 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2015 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Tworzenie naukowych podstaw
postępu biologicznego i ochrona roślinnych zasobów genowych źródłem innowacji i wsparcia
zrównoważonego rolnictwa oraz bezpieczeństwa żywnościowego kraju”
.
Nadzór nad realizacją Programu przez Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin – Państwowy
Instytut Badawczy w Radzikowie, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach sprawuje Minister
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Przeznaczeniem programu jest zapewnienie warunków do produkcji odmian roślin w celu
wytwarzania bezpiecznej żywności i paszy, kształtowania jakości surowców roślinnych,
a także zwiększania konkurencyjności rolnictwa na obszarach wiejskich. Cel ten realizowany
będzie przez cele szczegółowe w ramach 5 obszarów badawczychŚ
1) Ochrona Zasobów żenowych Roślin Użytkowychś
2) Zwiększanie wartości użytkowej roślin poprzez poszerzanie ich puli genetycznej
i wdrażanie postępu biologicznego z przeznaczeniem na różne celeś
3) Monitoring zmian zdolności chorobotwórczych populacji organizmów szkodliwych
i kwarantannowych roślin uprawnychś
4) Zachowanie czystości produkcji i bezpieczeństwo żywności wobec obecności
w systemach rolniczych produktów genetycznie zmodyfikowanychś
5) Upowszechnianie wiedzy o hodowli roślin, nasiennictwie i nowych technologiach dla
zrównoważonego rolnictwa
W 2016 r. zostanie wykonane ok. 16 % pełnego zrealizowania celu programu w ujęciu
zadaniowej prezentacji programów wieloletnich (Liczba opracowań, publikacji i działań
propagujących piśmiennictwo w zakresie wdrożenia postępu biologicznego
w produkcji roślinnej w ujęciu narastającym wyniesie 141 sztuk).
Całkowite koszty Programu w latach 2015-2020 wynoszą 85.106 tys. zł, natomiast wydatki
budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 16.583 tys. zł.

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Zapewnienie warunków do
Instytut Hodowli i
produkcji odmian roślin w celu Aklimatyzacji
wytwarzania bezpiecznej
Roślin –
żywności i paszy,
Liczba opracowań, publikacji i działań
Państwowy
kształtowania jakości
propagujących piśmiennictwo w
Instytut Badawczy
141*
surowców roślinnych a także
zakresie wdrażania postępu
w Radzikowie,
zwiększania konkurencyjności
biologicznego w produkcji roślinnej
Instytut
rolnictwa na obszarach
Ogrodnictwa w
wiejskich
Skierniewicach
*w ujęciu narastającym
94

14. Rolnictwo Polskie i UE 2020+. Wyzwania, szanse, zagrożenia, propozycje
Program wieloletni „Rolnictwo Polskie i UE 2020+. Wyzwania, szanse, zagrożenia,
propozycje” realizowany będzie w 2016 r. w ramach funkcji 21. Polityka rolna i rybacka,
w zadaniu 21.5. W Wsparcie gospodarstw rolnych, rozwój wsi oraz żywność regionalna,
tradycyjna i systemy jakości żywności
, w podzadaniu 21.5.6. Kształtowanie ustroju rolnego
państwa i gospodarki żywnościowej,
działanie 21.5.6.1. Tworzenie warunków
dla kształtowania ustroju rolnego państwa i gospodarki żywnościowej.
Program został ustanowiony uchwałą Nr 21/2015 Rady Ministrów z dnia 10 lutego 2015 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Rolnictwo Polskie i UE 2020+. Wyzwania,
szanse, zagrożenia, propozycje
”.
Nadzór nad realizacją Programu przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki
ywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie sprawuje Minister Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.
Program wieloletni „Rolnictwo Polski i Uź 2020+. Wyzwania, szanse, zagrożenia,
propozycje” jest kontynuacją wcześniejszych badań i analiz prowadzonych przez Instytut
źkonomiki Rolnictwa i żospodarki ywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy
w Warszawie, a równocześnie zawiera nowe zagadnienia stosownie do zmieniającej się
rzeczywistości gospodarczej i założeń w polityce rolnej. Program został podzielony
na siedem obszernie sformułowanych tematów, obejmujących podstawowe zagadnienia
ekonomiczne i społeczne, odnoszące się do rolnictwa, gospodarki żywnościowej i regionów
wiejskich w ujęciu regionalnym, krajowym, Uź i globalnym.
Tematy badawcze zostały uszczegółowione przez wyodrębnienie 27 zadań badawczych.
żłównym celem programu wieloletniego jest wsparcie strategicznych zadań państwa
w monitorowaniu kluczowych uwarunkowań społeczno-gospodarczych i instytucjonalnych
oraz planowaniu, negocjowaniu, analizie, ocenie i wdrażaniu polityk na rzecz dalszego
rozwoju polskiego rolnictwa i obszarów wiejskich oraz wzrostu konkurencyjności sektora
rolno-żywnościowego w okresie do i po 2020 r.
W 2016 roku efektem programu będzie wycena dóbr publicznych i efektów
zewnętrznych w rolnictwie oraz ocena przydatności systemu handlu uprawnieniami
do emisji zanieczyszczeń jako instrumentu internalizacji efektów zewnętrznych
w rolnictwie. Ocena systemu poręczeń i gwarancji kredytowych funkcjonującego
w Polsce w odniesieniu do rozwoju wsi i rolnictwa. Ocena systemu handlu
uprawnieniami jest szczególnie ważna z uwagi na politykę klimatyczną UE i rosnącą
konieczność uwzględniania rolnictwa w działaniach zmierzających do zmniejszania
poziomu tych emisji.
Całkowite koszty Programu w latach 2015-2019 wynoszą 47.555 tys. zł, natomiast wydatki
budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 9.488 tys. zł.

95

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Wsparcie strategicznych zadań
państwa w monitorowaniu
kluczowych uwarunkowań
Instytut Ekonomiki
społeczno
Rolnictwa i
-gospodarczych,
Gospodarki
instytucjonalnych oraz
ywnościowej –
Liczba opublikowanych

20
planowanie, negocjowanie,
recenzowanych monografii
analiza, ocena i wdrażanie
Państwowy
Instytut Badawczy
polityk na rzecz rozwoju
w Warszawie
polskiego rolnictwa i obszarów
wiejskich
15. Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego
Program wieloletni „Budowa kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu
Jagiel ońskiego” realizowany będzie w 2016 r. na poziomie działania w ramach funkcji
3. Edukacja, wychowanie i opieka, zadania 3.2. Szkolnictwo wyższe, podzadania
3.2.4. Rozwój infrastruktury szkolnictwa wyższego, działania 3.2.4.1. Rozwój infrastruktury
szkolnictwa wyższego
.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 23 maja 2001 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiel ońskiego”
(Dz. U. Nr 67, poz. 677, z późn. zm.).
Nadzór nad realizacją Programu przez Uniwersytet Jagiel oński sprawuje Minister Nauki
i Szkolnictwa Wyższego.
Kampus 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiel ońskiego (tzw. III Kampus UJ) powstaje
w Krakowie-Pychowicach i obejmuje nowoczesne budynki wydziałów ścisłych
i przyrodniczych oraz Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej. W szczególności,
w ramach programu wieloletniego planuje się wybudowanie budynku dla Wydziału Chemii
Uniwersytetu Jagiel ońskiego, budynku dla Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu
Jagiel ońskiego oraz budowę infrastruktury drogowej. Zwiększenie powierzchni budynków
naukowo-dydaktycznych (o około 100 tys. m2) umożliwi właściwe wykorzystanie
potencjalnych możliwości naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu Jagiel ońskiego, a także
– przy uwzględnieniu lokowanych w pobliżu inwestycji Krakowskiego Parku
Technologicznego oraz Krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – stworzenie
środowiska sprzyjającego budowaniu mostów pomiędzy nauką i przemysłem.
W 2016 roku Uczelnia planuje dalszą realizację zadań już kontynuowanych,
związanych z bazą dydaktyczną oraz infrastrukturą, w zakresie której będą
wykonywane podzadania Programu powiązane ściśle z budową obiektów
kubaturowych.
Całkowite koszty Programu w całym okresie realizacji (2001-2017) wynoszą 962.500 tys. zł,
natomiast wydatki budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 59.536 tys. zł.



96

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Rozbudowa infrastruktury
Sumaryczna powierzchnia użytkowa w m²
Uniwersytet
Uniwersytetu
obiektów oddanych do użytku w ramach
97.313
Jagiel ońskiego
Jagiel oński

programu wieloletniego
16. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2017
Program wieloletni „Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2017”
realizowany będzie w 2016 r. na poziomie działania w ramach funkcji 3. Edukacja,
wychowanie i opieka
, zadania 3.2. Szkolnictwo wyższe, podzadania 3.2.4. Rozwój
infrastruktury szkolnictwa wyższego,
działania 3.2.4.1. Rozwój infrastruktury szkolnictwa
wyższego
.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 22 lipca 2004 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2017”
(Dz. U. Nr 192,
poz. 1962, z późn. zm.).
Nadzór nad realizacją Programu przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
sprawuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dzięki realizacji Programu zwiększą się wydatnie możliwości kształcenia i prowadzenia
badań na unikatowych kierunkach studiów, w szczególności nowoczesnych technologi ,
informatyzacji oraz szeroko pojętej komunikacji społecznej, a także możliwości kształcenia
nowoczesnej kadry. W konsekwencji zapewnione zostaną szersze możliwości rozwoju
gospodarki opartej na wiedzy.
W 2016 roku – w ramach realizacji Programu – Uniwersytet planuje częściowe
wybudowanie Uniwersyteckich Obiektów Sportowych oraz zakup gruntów – Kampus
Morasko.
Całkowite koszty Programu w latach 2004-2017 wynoszą 546.753 tys. zł, natomiast wydatki
budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 7.929 tys. zł.

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Uniwersytet im.
Rozbudowa infrastruktury
Sumaryczna powierzchnia użytkowa w m²
Adama
Uniwersytetu im. Adama
obiektów oddanych do użytku w ramach
70.082
Mickiewicza
Mickiewicza w Poznaniu
programu wieloletniego
w Poznaniu
17. Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej
Wieloletni „Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej” na lata 2011-2020
realizowany będzie w 2016 r. w ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania 20.1. W System opieki
zdrowotnej i dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
– w dwóch działaniachŚ 20.1.4.7.
wiadczenia opieki zdrowotnej w zakresie programów polityki zdrowotnej (ujętego
w podzadaniu 20.1.4. W wiadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków
publicznych) oraz 20.4.1.3 Inwestycje budowlane oraz wymiana i modernizacja sprzętu
97

w zakresie programów polityki zdrowotnej (ujętego w podzadaniu 20.4.1. W Rozwój
infrastruktury systemu ochrony zdrowia).
Program został ustanowiony uchwałą Nr 164/2010 Rady Ministrów z dnia 12 października
2010 r. z późn. zm.
Za realizację Programu odpowiedzialny jest Minister Zdrowia.
W ramach Programu dąży się do zwiększenia dostępności do leczenia przeszczepieniem
komórek, tkanek i narządów, w tym m.in. do wzrostu liczby przeszczepień narządów
od zmarłych dawców, zwiększenia liczby potencjalnych niespokrewnionych dawców szpiku
oraz rozwoju publicznych i niepublicznych rejestrów niespokrewnionych dawców krwi
pępowinowej, jak również do zwiększenia liczby przeszczepień nerki od żywego dawcy.
Realizacja programu w roku 2016 będzie kontynuacją działań podjętych w kolejnych
latach jego funkcjonowania (tj. począwszy od 2011 r.) . W ramach programu
podejmowane są w szczególności takie działania jak realizacja:

1) działań koordynatorów pobierania i przeszczepiania komórek, tkanek
i narządów we wszystkich podmiotach leczniczych, spełniających warunki
do pobierania narządów od zmarłych dawców;

2) świadczeń z zakresu nowych rodzajów przeszczepiania komórek, tkanek
i narządów oraz rozwój programów przeszczepiania w grupach biorców
o podwyższonym ryzykuś

3) rozwoju i doskonalenia systemów monitorowania, nadzoru i kontroli, jakości
w transplantologi w celu uzyskania poprawy wyników przeszczepianiaś akcji
promocyjno-edukacyjnych w celu uzyskania większej akceptacji społecznej dla
transplantacji, jako metody leczenia, co przełoży się na zwiększenie pobrań
narządów od osób zmarłych i przeszczepów tych narządów, a także
zwiększenie aktywności w zakresie przeszczepów rodzinnychś

4) szkoleń osób, których czynności bezpośrednio wpływają, na jakość komórek,
tkanek lub narządów oraz bezpieczeństwo dawców i biorców;
5) prac remontowo-budowlanych w podmiotach działających w systemie
medycyny transplantacyjnej w tym: bankach tkanek i komórek, ośrodkach
transplantacyjnych oraz medycznych laboratoriach diagnostycznych
testujących komórki, tkanki lub narządy;

6) zakupów wysokospecjalistycznego sprzętu i aparatury z certyfikatami dla
podmiotów – ośrodków transplantacyjnych, banków tkanek i komórek oraz
medycznych laboratoriów diagnostycznych testujących komórki, tkanki lub
narządy.

Całkowite koszty Programu w latach 2011-2020 wynoszą 450.000 tys. zł, natomiast wydatki
budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 45.000 tys. zł.

98

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: