Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,55
budżet państwa
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,33
JST
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,22
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
-0,05
Saldo ogółem
-0,55
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
budżet państwa
-0,33
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
-0,02
JST
-0,22
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Skutek finansowy prezentowany w tabeli dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego
w tym wskazanie
równoważników pieniężnych za brak lokalu mieszkalnego, do kwoty 2280 zł rocznie,
źródeł danych i
otrzymywanych przez funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego i funkcjonariuszy
przyjętych do obliczeń
Służby Wywiadu Wojskowego. Obliczeń dokonano na podstawie informacji otrzymanej z
założeń
Ministerstwa Obrony Narodowej w przedmiotowym zakresie.
W przypadku pozostałych rozwiązań przewidzianych w projekcie ustawy należy zauważyć, że
mogą mieć one pozytywny wpływ na budżet państwa oraz budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Zwiększenie zakresu wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi,
w związku z wdrożeniem dyrektywy 2014/48/UE, może skutkować ujawnieniem dochodów
dotychczas niewykazywanych. Natomiast wprowadzenie dodatkowego warunku stosowania
zwolnienia dla dywidend, w związku z wdrożeniem dyrektywy Rady (UE) 2015/121,
zapobiegnie unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania przez podatników w przypadkach
stosowania fikcyjnych uzgodnień, które nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej.
Jednocześnie nie jest obecnie możliwe oszacowanie skutków, z uwagi na brak możliwości
określenia wielkości dochodu, który podlegać będzie opodatkowaniu w wyniku zastosowania
projektowanych rozwiązań.
Regulacje w zakresie dokumentacji cen transferowych będą pozytywnie oddziaływały na
dochody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wdrożenie przepisów
będzie skutkowało usprawnieniem kontroli cen transferowych. W rezultacie powinien być
ograniczony negatywny proces polegający na zaniżaniu podstawy opodatkowania (w związku z
przeciwdziałaniem praktykom podatkowym polegającym na nieuzasadnionym transferze
dochodów m.in. za pomocą transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi).
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich
(w mln zł,
przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz
z …… r.)
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
59
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Rozszerzenie obowiązku dokumentacyjnego dla dużych przedsiębiorstw (w tym
niepieniężnym
obowiązkowa analiza danych podmiotów niezależnych dla podmiotów
powiązanych osiągających przychody powyżej 10 mln euro)
sektor mikro-, małych i
Wyłączenie z obowiązku dokumentacyjnego przedsiębiorstw powiązanych
średnich
prowadzących działalność w skali mikro (tj. osiągających przychody do 2 mln
przedsiębiorstw
euro).
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
duże przedsiębiorstwa
1. Przewiduje się, że wprowadzenie dodatkowego warunku stosowania zwolnienia
dla dywidend, w związku z wdrożeniem dyrektywy Rady (UE) 2015/121 i
ograniczenie zjawiska podwójnego nieopodatkowania pozytywnie wpłynie na
konkurencję między spółkami na rynku wewnętrznym.
2. Przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania przez niektórych podatników będzie
miało pozytywny wpływ na konkurencyjność i funkcjonowanie przedsiębiorstw.
obywatele
Wzrost zaufania publicznego do systemu podatkowego w związku z
ograniczeniem wykorzystywania przez niektórych podatników luk w systemie
podatkowym.
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: zmniejszenie liczby dokumentów dla
x inne: poszerzenie kręgu podmiotów zobowiązanych do
podatników prowadzących działalność gospodarczą w
przekazywania informacji
małej skali
zwiększenie liczby dokumentów dla podatników
prowadzących działalność gospodarczą w dużej skali,
generującej duże ryzyko zaniżenia zobowiązań podatkowych
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
1. W związku ze zmianami definicji w dyrektywie 2014/48/UE oraz w celu poprawy jakości informacji, przedstawianych
na jej podstawie, poszerzeniu ulegnie krąg podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji oraz zakres
wymaganych danych.
Jednocześnie w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych spoczywających na podmiotach wypłacających,
sporządzony zostanie orientacyjny wykaz podmiotów i konstrukcji prawnych, które uznaje się za niepodlegające
faktycznemu opodatkowaniu na podstawie załączników I i II do dyrektywy 2003/48/WE.
2. Zwiększenie liczby procedur może wyniknąć z konieczności kontroli – w ramach wprowadzenia dodatkowego
warunku stosowania zwolnienia dla dywidend, w związku z wdrożeniem dyrektywy Rady (UE) 2015/121 – zasadności
korzystania z preferencji podatkowej.
3. Regulacje w zakresie dokumentacji cen transferowych spowodują dopasowanie zakresu obowiązku
dokumentacyjnego do stopnia ryzyka przenoszenia dochodu pomiędzy podmiotami powiązanymi. Nastąpi dostosowanie
obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych do skali działalności i ryzyka przesunięcia dochodów pomiędzy
podmiotami powiązanymi. Skutkiem wprowadzonych zmian w przepisach będzie zmniejszenie obciążeń regulacyjnych w
grupie podmiotów zaliczanych do mikroprzedsiębiorców, gdyż te jednostki zostaną z obowiązku sporządzania
dokumentacji wyłączone.
60
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie spowoduje zmian na rynku pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się wejście w życie przepisów ustawy zmieniającej na dzień 31 grudnia 2015 r. – data wynika z konieczności
dotrzymania terminu transpozycji dyrektywy 2014/86/UE oraz dyrektywy (UE) 2015/121.
Przewiduje, że przepisy updof w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą oraz przepisy updop, związane z
wprowadzeniem dodatkowego warunku stosowania zwolnienia dla dywidend, w związku z wdrożeniem dyrektywy Rady
(UE) 2015/121, będą miały zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2016 r. Przepisy wdrażające
dyrektywę 2014/48/UE będą zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2017 r.
W zakresie dokumentacji cen transferowych przewiduje się wejście w życie regulacji ustawowych z dniem 1 stycznia
2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
1. W zakresie transpozycji dyrektywy Rady 2014/48/UE ewaluacja efektów nastąpi poprzez dokonanie przez Komisję
Europejską analizy informacji gospodarczych, technicznych i fakultatywnych dostarczanych corocznie przez państwa
członkowskie. Na tej podstawie, zgodnie z art. 18 dyrektywy 2003/48/WE w sprawie opodatkowania dochodów
z oszczędności, Komisja co trzy lata przedstawia Radzie sprawozdanie dotyczące jej funkcjonowania.
2. W zakresie transpozycji dyrektywy 2014/86/UE projekt sprowadza się wyłącznie do zapewnienia zgodności z prawem
Unii Europejskiej poprzez możliwość stosowania przepisów do wszystkich rumuńskich podmiotów uprawnionych.
3. W zakresie wprowadzenia dodatkowego warunku stosowania zwolnienia dla dywidend, w związku z wdrożeniem
dyrektywy Rady (UE) 2015/121, przewiduje się, że Minister Finansów po 4 latach od wejścia przepisów w życie dokona
analizy stosowania tego przepisu na podstawie danych statystycznych uzyskanych z organów skarbowych w okresie 3 lat
jego stosowania.
4. W zakresie dokumentacji cen transferowych – ewaluacja po trzech latach obowiązywania przepisów – na podstawie
sprawozdań sporządzonych przez organy podatkowe dotyczące kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania
u podmiotów powiązanych (w tym zawierające liczbę kontroli zakończonych doszacowaniem w podziale na różne
podstawy prawne szacowania, efekt procedur wzajemnego porozumiewania się pomiędzy administracjami różnych
jurysdykcji podatkowych dotyczących unikania podwójnego opodatkowania w związku z doszacowaniem cen
transferowych).
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
61
Załącznik
TABELA ZżODNO CI
TYTUŁ PROJEKTUŚ
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRA ANEżO AKTU PRAWNEżO / Dyrektywa Rady 2014/48/UE z dnia 24 marca 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2003/48 Wź
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek (Dz. U.
UE L 111 z 15.04.2014 str. 50)
Dyrektywa Rady 2014/86/UE z dnia 8 lipca 2014 r. zmieniająca dyrektywę Rady
2011/96/Uź w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w
przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. U.
UE L 219 z 25.07.2014 str. 40)
Dyrektywa Rady (UE) 2015/121 z dnia 27 stycznia 2015 r. zmieniająca dyrektywę Rady
2011/96/Uź w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w
przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. U.
UE L 21 z 28.01.2015 str. 1)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz
Jedn. red. (*)
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
-ność
uwzględnienia w
wdroże
projekcie przepisów
nia
wykraczających
poza minimalne
T / N
wymogi prawa UE
(**)
Dyrektywa Rady 2014/48/UE z dnia 24 marca 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2003/48 WE w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności
w formie wypłacanych odsetek
Art. 1
W dyrektywie 2003/48/Wź wprowadza się
następujące zmiany:
pkt 1
art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
N
Art. 5
Kwestia sankcji za niedopełnienie
Zmiana dotyczy
„2. Państwa członkowskie podejmują
obowiązkow informacyjnych jest
§ 2 w art. 80,
niezbędne środki w celu zapewnienia, aby
uregulowana w art. 80 § 2 ustawy z dnia 10 który określa
zadania niezbędne do wykonania niniejszej
września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy sankcje za
dyrektywy były realizowane przez
(Dz. U. z 2013 r. poz. 186 z późn. zm.,
niedopełnienie
1
podmioty wypłacające i inne podmioty
dalej: kks).
obowiązków
gospodarcze mające na ich terytorium
Proponowane brzmienie 80 § 2:
informacyjnych,
siedzibę lub, w stosownych przypadkach,
"§ 2. Płatnik, podmiot, o którym mowa w
o których mowa
miejsce faktycznego zarządu, niezależnie
art. 41 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
w updof, przez
od miejsca zamieszkania lub siedziby
podatku dochodowym od osób fizycznych, podmioty
dłużnika, od którego długu powstają
niepełniący funkcji płatnika, podmiot
zobowiązane.
odsetki.”
wypłacający podmiot gospodarczy, lub
Zakres
pośredni odbiorca, który wbrew
podmiotowy
obowiązkowi nie składa w terminie
przepisu został
podatnikowi lub właściwemu organowi
uzupełniony o
wymaganej informacji podatkowej lub
podmioty
informacji, o których mowa w art. 42 ust. 2 wypłacające oraz
pkt 2 lub art. 44d ust. 1, 3 lub 5 powołanej
podmioty
ustawy,
gospodarcze, o
podlega karze grzywny do 180 stawek
których mowa w
dziennych."
rozdziale 7a
Proponowane brzmienie art. 53 § 30b kks:
updof.
„§ 30b. Użyte w rozdziale 6 kodeksu
Wprowadzono
określenia: "podmiot wypłacający",
również zmianę
"podmiot gospodarczy" oraz "pośredni
dostosowująca
odbiorca" mają znaczenie nadane im w
związaną z
rozdziale 7a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o wprowadzeniem
podatku dochodowym od osób fizycznych
nowego rozdziału
(Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.3))”.
i nowych
jednostek
redakcyjnych do
updof.
Jednocześnie w
art. 53 § 30b kks
uzupełniono
objaśnienia
wyrażeń
ustawowych w
związku z
wprowadzeniem
nowego rozdziału
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik