Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
Przedstawienie danych w układzie tabelarycznym ma na celu zachowanie ich przejrzystości i
czytelności. Zagregowanie danych w tabeli ułatwi też ich późniejsze wykorzystanie i analizę.
Stanowi to realizację jednego z celów nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych, tj. przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom powodującym zaniżanie podstawy
opodatkowania i przerzucania dochodów przez podmioty powiązane.
W poszczególnych kolumnach tabeli podmiot krajowy wskazuje:
Państwo lub terytorium prowadzenia działalności (Tax Jurisdiction) – w kolumnie tej
wskazuje się wszystkie państwa i terytoria, w których podmioty powiązane wchodzące w skład
grupy kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych, podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, a
w przypadku zagranicznego zakładu – państwo, w którym podmiot powiązany posiada
ograniczony obowiązek podatkowy, w związku z tym zakładem.
Osiągnięte przychody (Revenues) – w kolumnie tej wskazuje się przychody uzyskane od
podmiotów niezależnych (Unrelated Party) oraz podmiotów powiązanych (Related Party) oraz
sumę tych przychodów, oddzielnie dla każdego państwa lub terytorium, w którym podmiot
krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne wchodzące w skład grupy kapitałowej, o
której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych, podlegają odpowiednio nieograniczonemu i ograniczonemu obowiązkowi
podatkowemu.
Dochód (strata) przed opodatkowaniem (Profit (Loss) Before Income Tax) – w kolumnie tej
wskazuje się łączny dochód (stratę) w odniesieniu do każdego państwa lub terytorium z osobna,
w którym podmiot krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne wchodzące w skład
grupy kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych, podlegają nieograniczonemu, lub w przypadku zagranicznego
zakąłdu – ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Zapłacony podatek dochodowy (Income Tax Paid (on cash basis)) – w kolumnie tej uwzględnia
się podatek dochodowy zapłacony w odniesieniu do każdego państwa albo terytorium z osobna,
w którym podmiot krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne wchodzące w skład
grupy kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych, podlegają nieograniczonemu lub odpowiednio,
ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
– 8 –
Należny podatek dochodowy – w danym roku podatkowym (Income Tax Accrued – Current
Year) – w kolumnie tej podaje się sumę należnego podatku dochodowego za rok podatkowy, za
który sporządzane jest sprawozdanie w odniesieniu do każdego państwa lub terytorium z
osobna, w którym podmiot krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne wchodzące w
skład grupy kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych, podlegają nieograniczonemu lub odpowiednio,
ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Kapitał zakładowy (Stated Capital) – w poszczególnych wierszach tej kolumny podaje się sumę
kapitału zakładowego w odniesieniu do każdego państwa albo terytorium z osobna, w którym
podmiot krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne wchodzące w skład grupy
kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, bądź wielkość
„kapitału” przypisaną do zagranicznego zakładu tych jednostek lub tego podmiotu.
Niepodzielony zysk z lat ubiegłych (Accumulated earning) – w poszczególnych wierszach tej
kolumny podaje się sumę niepodzielonych zysków w odniesieniu do każdego państwa albo
terytorium z osobna, w którym podmiot krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne
wchodzące w skład grupy kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają nieograniczonemu lub odpowiednio,
ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Liczba pracowników (Number of Employees) – w kolumnie tej podaje się sumę pracowników
zatrudnionych w pełnym wymiarze w odniesieniu do każdego państwa albo terytorium z
osobna, w którym podmiot krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne wchodzące w
skład grupy kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych, podlegają nieograniczonemu, lub odpowiednio ograniczony
obowiązkowi podatkowemu.
Aktywa materialne inne niż środki pieniężne i jej odpowiedniki (Tangible Assets other than
Cash and Cash Equivalents) – w kolumnie tej podaje się zsumowaną wartość księgową netto
aktywów trwałych (net book values of tangible assets) w odniesieniu do każdego kraju albo
terytorium z osobna, w którym podmiot krajowy, jednostki zależne lub zakłady zagraniczne
wchodzące w skład grupy kapitałowej, o której mowa w projektowanym art. 27 ust. 7 ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają nieograniczonemu lub odpowiednio
ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
– 9 –
Załącznik nr 1 – Tabela nr 2
W tabeli nr 2, wskazuje się listę podmiotów powiązanych (w tym podmiot krajowy, jednostki
zależne lub zakłady zagraniczne) wchodzących w skład grupy kapitałowej wg państwa lub
terytorium prowadzenia działalności. Informacje te będą podawane wg państw lub terytoriów,
w których wskazane podmioty powiązane podlegają nieograniczonemu obowiązkowi
podatkowemu, a w przypadku zakładu zagranicznego – ograniczonemu obowiązkowi
podatkowemu.
Informacje na temat tych podmiotów obejmują określenie: państwa lub terytorium siedziby,
miejsca zarządu lub rejestracji jednostki dominującej oraz jednostek zależnych (jeśli są inne
niż wpisane w pierwszej kolumnie tabeli), główny przedmiot działalności – w szczególności
w zakresie badań i rozwoju; posiadania lub zarządzania wartościami niematerialnymi;
zakupów i zaopatrzenia; produkcji i przetwórstwa; sprzedaży, marketingu i dystrybucji; usług
administracyjnych, zarządczych lub wsparcia; świadczenia usług dla podmiotów
niezależnych; finansowania wewnętrznego w ramach grupy podmiotów powiązanych;
regulowanych usług finansowych; ubezpieczeń; posiadania akcji i innych praw własności w
spółkach; działalności nieaktywnej; a także innej działalności.
Przedstawienie danych w układzie tabelarycznym ma na celu zachowanie ich przejrzystości i
czytelności. Zagregowanie danych w tabeli ułatwi też ich późniejsze wykorzystanie i analizę.
Załącznik nr 1 – Tabela nr 3
W tabeli nr 3, przedstawia się dodatkowe informacje. Umożliwia to podatnikowi złożenie
dodatkowych wyjaśnień, w szczególności w sytuacjach nadzwyczajnych i niestandardowych,
których istoty nie da się w pełni wykazać w zagregowany sposób w tabelach nr 1 i 2.
– 10 –
Nazwa projektu
Data sporządzenia: czerwiec 2015 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdania
sporządzanego w celu analizy ryzyka zaniżenia dochodu do Źródło:
opodatkowania w obszarze cen transferowych oraz w celu wymiany Upoważnienie ustawowe (art. 27 ust. 9
informacji z właściwymi władzami państw obcych
ustawy o podatku dochodowym od osób
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
prawnych)
Ministerstwo Finansów
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Pan Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pani Ewa Adamiak
Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych
w Ministerstwie Finansów, (22) 694-3326 e-mail:
ewa.adamiak2@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Umożliwienie organom podatkowym i organom kontroli skarbowej pozyskania zagregowanych informacji na potrzeby
analizy zjawiska zaniżania podstawy opodatkowania i przerzucania dochodów między jednostkami zależnymi oraz
jednostką dominującą w przypadku przedsiębiorstw prowadzących działalność w dużej skali i działających w więcej niż
jedna jurysdykcjach podatkowych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane zmiany polegają na określeniu wzoru sprawozdania sporządzanego na potrzeby analizy zjawiska zaniżania
podstawy opodatkowania i przerzucania dochodów między jednostkami zależnymi oraz jednostką dominującą lub ich
zagranicznymi zakładami. Dotyczy to przedsiębiorstw prowadzących działalność w dużej skali i działających w co
najmniej dwóch krajach (jurysdykcjach podatkowych). Zawarte w sprawozdaniu zagregowane informacje obejmują
miejsca prowadzenia działalności przez podmioty powiązane lub zagraniczny zakład wraz z podaniem w szczególności:
wielkości prowadzonej działalności (wielkości aktywów, kapitału zakładowego oraz liczby zatrudnionych osób),
wielkości transakcji z podmiotami powiązanymi (z podziałem na rodzaje transakcji), osiąganych dochodów oraz
zapłaconego podatku. Obowiązek ten powstaje, gdy przychody w skonsolidowanym sprawozdaniu jednostki dominującej
przekroczą równowartość 750 mln euro i spoczywa na jednostce dominującej, jeżeli ma ona siedzibę w Polsce.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Państwa członkowskie OECD oraz inne państwa uczestniczące w pracach OECD (w szczególności kraje grupy G20)
zobowiązały się do wprowadzenia w swoich krajach obowiązku składania sprawozdania dotyczącego przedstawienia
zagregowanej analizy informacji dotyczącej podmiotów powiązanych, wynikających ze skonsolidowanego sprawozdania
jednostki dominującej. Obowiązek ten, ma dotyczyć tych jednostek dominujących, które w skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym (począwszy od roku 2016) wykazały przychód przekraczający 750 mln euro. Wzór takiego
sprawozdania został opracowany na forum OECD.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Jednostki dominujące
Liczba
Baza danych Amadeus –
Obowiązek składania
mające siedzibę w Polsce,
przedsiębiorców,
opracowana przez firmę Bureau sprawozdania odrębnie od
których jednostki zależne
którzy spełniają
van Dijk
zeznania podatkowego
działają w skali
wskazane kryteria
międzynarodowej, jeżeli
wynosi ok. 20
przychody w
skonsolidowanym
sprawozdaniu finansowym
sporządzanym przez
jednostkę dominującą
przekroczą równowartość
750 mln euro
– 11 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Konsultacje nastąpią po uchwaleniu ustawy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Dodatkowe
Projekt nie powoduje zwiększenia dochodów lub zmniejszenia wydatków jednostek sektora
informacje, w tym
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
wskazanie źródeł
w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Dodatkowe
Obowiązek wynikający z projektu ma umożliwić analizę czy dochód jest przerzucany do
informacje, w tym
podmiotów ulokowanych w krajach stosujących konkurencyjne rozwiązania w zakresie
wskazanie źródeł
podatków.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciąż eń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projekt zmienia obciążenia regulacyjne. Jednostki dominujące, których podmioty powiązane prowadzą działalność w
dużej skali będą miały obowiązek sporządzenia sprawozdania, które umożliwi analizę czy dochód jest przerzucany do
podmiotów ulokowanych w krajach stosujących konkurencyjne rozwiązania w zakresie podatków.
9. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie nie wpływa na ww. obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że nowe wzory będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
W zakresie wskazanego sprawozdania dotyczącego analizy zjawiska zaniżania podstawy opodatkowania i przerzucania
dochodów między jednostkami zależnymi oraz jednostką dominującą, ewaluacja nastąpi po 2020 r. Miernikiem
skuteczności analizy sprawozdań będzie liczba kontroli zakończonych doszacowaniem dochodu w stosunku do liczby
podmiotów wytypowanych do kontroli po przeprowadzeniu analiz danych ze sprawozdań.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
56/07-kt
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik