eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zdrowiu publicznym

Rządowy projekt ustawy o zdrowiu publicznym

projekt dotyczy utworzenia mechanizmów pozwalających na osiągnięcie poprawy sytuacji zdrowotnej społeczeństwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3675
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3675

– 10 –
2. Dysponent środków, o których mowa w art. 13, nie ogłasza konkursu ofert na
realizację zadania, o którym mowa w ust. 1, jeżeli w NPZ określono podmiot właściwy do
realizacji tego zadania oraz wskazano, że powierzenie jego realizacji następuje na wniosek
tego podmiotu, składany do odpowiedniego dysponenta środków.
3. Na realizację powierzonego zadania w trybie, o którym mowa w ust. 1 i 2,
odpowiedni dysponent przekazuje środki na podstawie umowy zawartej z realizatorem
zadania.
4. Do wyboru realizatorów zadań nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych
oraz przepisów o prowadzeniu działalności pożytku publicznego na podstawie zlecenia
realizacji zadań publicznych, o których mowa w rozdziale 2 działu II ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
5. Przepisów ustawy nie stosuje się do trybu powierzania realizacji zadań
finansowanych ze środków państwowych funduszy celowych.
Art. 15. 1. W ogłoszeniu o konkursie ofert określa się:
1)
zadanie będące przedmiotem konkursu ofert;
2)
wysokość środków przeznaczonych na realizację zadania;
3)
terminy i warunki realizacji zadania;
4)
kryteria oceny ofert;
5)
miejsce i termin składania ofert;
6)
termin rozstrzygnięcia konkursu ofert;
7)
termin i sposób ogłoszenia wyników konkursu ofert;
8)
sposób odwołania się od rozstrzygnięcia konkursu ofert;
9)
poziom i sposób obliczania minimalnego współfinansowania zadania przez podmiot
ogłaszający konkurs, jeżeli współfinansowanie zadania jest warunkiem otrzymania
środków;
10) wykaz dokumentów, które należy dołączyć do oferty;
11) informację o możliwości odwołania konkursu ofert przed upływem terminu na złożenie
ofert oraz możliwości przedłużenia terminu złożenia ofert i terminu rozstrzygnięcia
konkursu ofert;
12) sposób złożenia oferty i dokumentów, o których mowa w pkt 10.
2. Ogłoszenie o konkursie ofert może zawierać dodatkowo:
1)
opis sposobu oceny ofert w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert;
2)
sposób i terminy przekazania środków na rzecz realizatorów zadań.
– 11 –
3. Wraz z ogłoszeniem o konkursie ofert zamieszcza się wzór formularza oferty, zgodnie
z którym realizator zadania składa ofertę.
4. Ogłoszenie o konkursie ofert umieszcza się na stronie podmiotowej Biuletynu
Informacji Publicznej podmiotu ogłaszającego konkurs oraz w jego siedzibie.
5. Oferta złożona w konkursie ofert zawiera:
1)
szczegółowy sposób realizacji zadania;
2)
termin i miejsce realizacji zadania;
3)
harmonogram działań w zakresie realizacji zadania;
4)
informację o wysokości wnioskowanych środków;
5)
informację o wysokości współfinansowania realizacji zadania, jeżeli dotyczy;
6)
informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę, jeżeli działalność
ta dotyczy zadania określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert;
7)
informację o posiadanych zasobach rzeczowych oraz zasobie kadrowym i
kompetencjach osób, zapewniających wykonanie zadania, a także o zakresie
obowiązków tych osób;
8)
informację o wysokości środków przeznaczonych na realizację zadania oraz kosztorys
wykonania zadania, w szczególności uwzględniający koszty administracyjne.
6. Do oferty dołącza się:
1)
aktualny odpis z odpowiedniego rejestru lub inne dokumenty informujące o statusie
prawnym podmiotu składającego ofertę i umocowanie osób go reprezentujących;
2)
oświadczenie potwierdzające, że w stosunku do podmiotu składającego ofertę nie
stwierdzono niezgodnego z przeznaczeniem wykorzystania środków publicznych;
3)
oświadczenie osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu składającego ofertę o
niekaralności zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami
publicznymi oraz niekaralności za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo
skarbowe;
4)
oświadczenie, że podmiot składający ofertę jest jedynym posiadaczem rachunku, na
który zostaną przekazane środki, i zobowiązuje się go utrzymywać do chwili
zaakceptowania rozliczenia tych środków pod względem finansowym i rzeczowym;
5)
oświadczenie osoby upoważnionej do reprezentacji podmiotu składającego ofertę
wskazujące, że kwota środków przeznaczona zostanie na realizację zadania zgodnie z
ofertą i że w tym zakresie zadanie nie będzie finansowane z innych źródeł.
– 12 –
Art. 16. Wniosek, o którym mowa w art. 14 ust. 2, zawiera informacje, o których mowa w
art. 15 ust. 5 pkt 1–5 i 8. Do wniosku dołącza się dokumenty, o których mowa w art. 15 ust. 6.
Art. 17. 1. Realizatorzy zadań, z którymi została zawarta umowa, o której mowa
w art. 14 ust. 3, są obowiązani do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej
otrzymanych środków oraz dokonywanych z tych środków wydatków.
2. Odpowiedni dysponent środków nadzoruje prawidłowość wydatkowania
przekazanych środków pod względem racjonalności, celowości, gospodarności i legalności
ich wydatkowania oraz spełnienia zasad, o których mowa w art. 44 ust. 3 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
3. Dysponentowi środków przysługuje prawo przeprowadzenia kontroli w siedzibie
realizatora zadań, który otrzymał środki, oraz odbierania w ramach przeprowadzanej kontroli
oświadczeń.
4. Oświadczenia, o których mowa w ust. 3 oraz w art. 15 ust. 6 pkt 2–5, składa się pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie
jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje
pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
5. Do środków przekazywanych na podstawie umowy zawartej na podstawie art. 14
ust. 3, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, stosuje się przepisy o finansach publicznych
dotyczące dotacji.
Art. 18. Nie mniej niż 10% środków przeznaczonych na realizację zadań NPZ
przeznacza się na zadania z zakresu:
1)
monitorowania i oceny stanu zdrowia i związanej z nim jakości życia społeczeństwa;
2)
identyfikacji i analizy rozpowszechnienia czynników stanowiących zagrożenie stanu
zdrowia społeczeństwa;
3)
identyfikacji przyczyn nierówności w zdrowiu wynikających z uwarunkowań
społeczno-ekonomicznych;

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z
2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 238 i 532.

– 13 –
4)
inicjowania i prowadzenia badań naukowych:
a)
zmierzających do oceny związku między potencjalnymi czynnikami szkodliwymi
dla zdrowia lub innymi czynnikami ryzyka a stanem zdrowia ludności,
b)
dotyczących oceny skuteczności i efektywności działań z zakresu zdrowia
publicznego, obejmujących testowanie skuteczności zadań z zakresu zdrowia
publicznego polegających na promocji zdrowia lub profilaktyce chorób innych niż
określone w NPZ.
Rozdział 5
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Art. 19. W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm. wprowadza się
następujące zmiany:
1)
w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane zgodnie z Narodowym
Programem Zdrowia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia ... o zdrowiu
publicznym (Dz. U. poz. …), zwanym dalej „Narodowym Programem Zdrowia”.”;
2)
w art. 3 w ust. 3 uchyla się pkt 1;
3)
w art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Samorząd województwa realizuje zadania, o których mowa w art. 1 i 2, w
postaci wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych stanowiącego część strategii wojewódzkiej w zakresie polityki
społecznej, uwzględniając cele operacyjne dotyczące przeciwdziałania uzależnieniu od
alkoholu określone w Narodowym Programie Zdrowia.”;
4)
w art. 41 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona w postaci
gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego
corocznie przez radę gminy, uwzględniającego cele operacyjne dotyczące profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych określone w Narodowym Programie Zdrowia.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1563 oraz z
2014 r. poz. 822 i 1188.

– 14 –
Gminny program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej, o którym mowa w
przepisach o pomocy społecznej, lub inną jednostkę wskazaną w tym programie. W celu
realizacji gminnego programu wójt (burmistrz, prezydent miasta) może powołać
pełnomocnika.”;
5)
uchyla się art. 11;
3
6)
w art. 13 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Środki Funduszu przeznacza się na dofinansowanie zajęć sportowych dla
uczniów, prowadzonych przez kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia oraz
inne organizacje pozarządowe, które w ramach swojej statutowej działalności realizują
zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży, a także
organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, oraz na zadania określone w
przepisach o zdrowiu publicznym w zakresie aktywności fizycznej.
5. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych i ministrem właściwym do spraw zdrowia
określi, w drodze rozporządzenia:
1)
warunki i tryb przyznawania środków z Funduszu na dofinansowanie zajęć
sportowych dla uczniów oraz na zadania określone w przepisach o zdrowiu
publicznym,
2)
tryb składania wniosków i dane, jakie powinien zawierać wniosek o przyznanie
środków Funduszu, uwzględniając zakres niezbędnych danych dotyczących
podmiotu ubiegającego się o te środki, a także informacje o zajęciach sportowych
dla uczniów albo realizowanych zadaniach określonych w przepisach o zdrowiu
publicznym,
3)
tryb przekazywania środków Funduszu, uwzględniając terminy, w jakich zostało
zaplanowane przeprowadzenie zajęć sportowych dla uczniów albo realizacja zadań
określonych w przepisach o zdrowiu publicznym,
4)
wysokość dofinansowania zajęć sportowych dla uczniów, z tym że maksymalna
wysokość tego dofinansowania w przypadku zajęć prowadzonych przez kluby
sportowe działające w formie stowarzyszenia oraz inne organizacje pozarządowe
nie może przekroczyć 80%, a w przypadku zajęć organizowanych przez jednostki
samorządu terytorialnego – 50% planowanych kosztów realizacji zajęć
– kierując się koniecznością zapewnienia efektywnego wykorzystania środków
Funduszu.”.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: