eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zdrowiu publicznym

Rządowy projekt ustawy o zdrowiu publicznym

projekt dotyczy utworzenia mechanizmów pozwalających na osiągnięcie poprawy sytuacji zdrowotnej społeczeństwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3675
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3675

– 4 –
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia w sprawie przekazywania informacji o zrealizowanych lub podjętych
zadaniach z zakresu zdrowia publicznego oraz wzoru dokumentu zawierającego te
informacje, wydanego na podstawie art. 12 ust. 11 ustawy z dnia ... o zdrowiu publicznym
(Źz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”, określi sposób przekazywania informacji o
zrealizowanych lub podjętych w ubiegłym roku zadaniach z zakresu zdrowia publicznego
oraz wzór dokumentu zawierającego informacje o tych zadaniach.
Modyfikacja sposobu sprawozdawania informacji o zadaniach z zakresu zdrowia
publicznego, poprzez ujednolicenie formularza sprawozdawczego, ma na celu poprawę
monitorowania i koordynacji zadań z zakresu zdrowia publicznego realizowanych w całym
kraju oraz w celu poprawy ich jakości i relewantności.
Zgodnie z przepisami art. 12 ustawy organy administracji rządowej, z wyłączeniem
wojewody, agencje wykonawcze oraz państwowe jednostki organizacyjne uczestniczące w
realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, przekazują ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia, do dnia 30 kwietnia każdego roku, roczną informację o zrealizowanych lub
podjętych w ubiegłym roku zadaniach z zakresu zdrowia publicznego. Jednostki samorządu
terytorialnego przekazują właściwemu wojewodzie, do dnia 31 marca każdego roku, roczną
informację o zrealizowanych lub podjętych w ubiegłym roku zadaniach z zakresu zdrowia
publicznego. Wojewoda weryfikuje tę informację pod względem spełniania określonych w
ustawie wymagań oraz zgodności realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego
celów i podjętych lub zrealizowanych zadań, z celami operacyjnymi i zadaniami służącymi do
ich realizacji, określonymi w Narodowym Programie Zdrowia. Wojewoda, na podstawie
zebranych informacji, przygotowuje informację zbiorczą wraz z opinią dotyczącą zgodności
zrealizowanych lub podjętych zadań z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej, o
których mowa w art. 95c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Źz. U. z 2015 r. poz. 581). Informację
zbiorczą oraz opinię wojewoda, wraz z informacjami o zadaniach zrealizowanych przez niego
w okresie objętym sprawozdaniem, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia do
dnia 30 września każdego roku. Na podstawie tych danych minister sporządza, co dwa lata,
informację o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego
określonych w ustawie, zawierającą ocenę zgodności zrealizowanych lub podjętych przez
– 5 –
jednostki samorządu terytorialnego zadań z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej.
Minister przekazuje informację Radzie Ministrów do dnia 30 listopada roku następującego po
ostatnim roku objętym informacją. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi Rzeczypospolitej
Polskiej informację, o której mowa w ust. 8, nie pó niej niż w terminie trzech miesięcy od
dnia przyjęcia jej przez Radę Ministrów.
W projekcie rozporządzenia zapisano, że informacje o zrealizowanych lub podjętych w
ubiegłym roku zadaniach z zakresu zdrowia publicznego gmina, powiat, samorząd
województwa oraz wojewoda przekazują w formie pisemnej i elektronicznej, w postaci
arkusza kalkulacyjnego bazy danych, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do
rozporządzenia. Projektuje się, że informacje w formie elektronicznej będą dostarczane na
nośniku umożliwiającym odczyt danych w sposób cyfrowy albo poprzez teletransmisję.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega notyfikacji na
podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z pó n. zm.).
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii źuropejskiej i nie wymaga
przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii źuropejskiej, w tym źuropejskiemu
Bankowi Centralnemu, celem uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo
uzgodnienia projektu.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) oraz § 4 i § 52 ust. 1 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulaminu pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979) projekt rozporządzenia będzie udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej, na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji.





– 6 –
Źata sporz dzenia:
Nazwa projektu:
rozporządzenie
12.06.2015 r.
Ministra Zdrowia w sprawie przekazywania informacji o
zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego

oraz wzoru dokumentu zawierającego te informacje
ródło:
.
art. 12 ust. 11 ustawy z dnia … o zdrowiu
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
publicznym (Źz. U. poz. …).
Ministerstwo Zdrowia
Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia:
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Beata Małecka-Libera, Pełnomocnik Rządu do spraw projektu ustawy o
zdrowiu publicznym, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Źariusz Poznański, zastępca dyrektora Źepartamentu Zdrowia
Publicznego, tel. (22) 53 00 318, e-mail: d.poznanski@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Z uwagi na konieczność poprawy monitorowania i koordynacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, realizowanych w
całym kraju, oraz w celu poprawy ich jakości i relewantności, rozporządzenie określi sposób przekazywania informacji o
zrealizowanych lub podjętych w ubiegłym roku zadaniach z zakresu zdrowia publicznego oraz wzór dokumentu
zawierającego informacje o tych zadaniach.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zgodnie z przepisami art. 12 ustawy z dnia … o zdrowiu publicznym organy administracji rządowej, z wyłączeniem
wojewody, agencje wykonawcze oraz państwowe jednostki organizacyjne uczestniczące w realizacji zadań z zakresu
zdrowia publicznego, przekazują ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, do dnia 30 kwietnia każdego roku, roczną
informację o zrealizowanych lub podjętych w ubiegłym roku zadaniach z zakresu zdrowia publicznego. Jednostki
samorządu terytorialnego przekazują właściwemu wojewodzie, do dnia 31 marca każdego roku, roczną informację o
zrealizowanych lub podjętych w ubiegłym roku zadaniach z zakresu zdrowia publicznego. Wojewoda weryfikuje tę
informację pod względem spełniania określonych w ustawie wymagań oraz zgodności realizowanych przez jednostkę
samorządu terytorialnego celów i podjętych lub zrealizowanych zadań, z celami operacyjnymi i zadaniami służącymi do ich
realizacji, określonymi w Narodowym Programie Zdrowia. Wojewoda, na podstawie zebranych informacji, przygotowuje
informację zbiorczą wraz z opinią dotyczącą zgodności zrealizowanych lub podjętych zadań z priorytetami dla regionalnej
polityki zdrowotnej, o których mowa w art. 95c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581). Informację zbiorczą oraz opinię wojewoda, wraz z
informacjami o zadaniach zrealizowanych przez niego w okresie objętym sprawozdaniem, przekazuje ministrowi do dnia
30 września każdego roku. Na podstawie tych danych minister sporządza, co dwa lata, informację o zrealizowanych lub
podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego określonych w ustawie, zawierającą ocenę zgodności zrealizowanych
lub podjętych przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej. Minister
przekazuje informację Radzie Ministrów do dnia 30 listopada roku następującego po ostatnim roku objętym informacją.
Rada Ministrów przekazuje Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej informację, o której mowa w ust. 8, nie pó niej niż w
terminie trzech miesięcy od dnia przyjęcia jej przez Radę Ministrów.
Oczekiwanym efektem jest poprawa monitoringu i koordynacji działań oraz poprawa jakości zadań realizowanych w
obszarze zdrowia publicznego.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Wiele krajów rozwiniętych prowadzi skoordynowane działania na rzecz zdrowia publicznego. Rozwiązania stosowane w
krajach Unii źuropejskiej są bardzo zróżnicowane pod względem organizacji i finansowania. Ponadto zakres przedmiotowy
w sposób istotny różni się pomiędzy krajami. Z uwagi na heterogeniczny kontekst organizacyjny, prawny i kulturowy
obszaru zdrowia publicznego, przejęcie wprost rozwiązań funkcjonujących w innych krajach nie jest możliwe.
Rozproszenie funkcji zdrowia publicznego, sposób przypisania ich poszczególnym podmiotom publicznym, a także
różnorodność definiowania zakresu zdrowia publicznego pomiędzy poszczególnymi państwami, nie pozwala na
wyciągnięcie jednoznacznych wniosków dotyczących europejskiego modelu zdrowia publicznego i jest podstawą do
przyjęcia w projektowanych przepisach rozwiązań dostosowanych do istniejących realiów organizacyjnych, finansowych
oraz kompetencji instytucji publicznych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Ministerstwo Zdrowia
10 osób dodatkowo

Realizacja zadań
zatrudnionych w
przewidzianych ustawą.
Ministerstwie Zdrowia.
– 7 –
Wojewodowie oraz
16 wojewodów, 16
Ministerstwo Administracji i
Modyfikacja sposobu
jednostki samorządu
województw, 314
Cyfryzacji:
sprawozdawania informacji o
terytorialnego
powiatów oraz 2478
https://administracja.mac.gov.pl
zadaniach z zakresu zdrowia
gmin
/adm/baza-jst/843,Samorzad-
publicznego poprzez
terytorialny-w-Polsce.html, data ujednolicenie formularza
akcesji 15.03.2015 r.
sprawozdawczego.
Zwiększenie obowiązków
wynikających z opiniowania
programów JST, występowania
z prośbą o uzupełnienie
informacji o realizowanych
programach.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt będzie procedowany zgodnie z uchwałą nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











ródła finansowania
Proponowana regulacja nie wywoła dodatkowych skutków finansowych, gdyż zadania nią

objęte są już zadaniami realizowanymi na mocy odrębnych przepisów.
Dodatkowe

informacje, w tym
Brak.
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






pieniężnym
sektor mikro-, małych i






(w mln zł,
średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z … r.)
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
– 8 –
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne


Dodatkowe
informacje, w tym

wskazanie ródeł

danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
X
nie dotyczy
Projektowane zmiany przyczynią się do zmniejszenia obowiązków informacyjnych wszystkich jednostek samorządu
terytorialnego, wojewodów i centralnych urzędów, wynikających w chwili obecnej z realizacji zadań związanych z
profilaktyką uzależnień (od alkoholu, narkotyków, tytoniu), realizacji Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom
HIV i Zwalczania AIDS, Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego oraz Narodowego Programu Zdrowia.
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
X
nie dotyczy
X
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
X
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Brak.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
X
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
Wojewoda po raz pierwszy dołącza opinię dotyczącą zgodności zrealizowanych lub podjętych zadań z priorytetami dla
regionalnej polityki zdrowotnej, do informacji zbiorczej, o której mowa w art. 12 ust. 5 projektu ustawy o zdrowiu
publicznym, za rok 2017 r.
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.




32/07-kt
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: