eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zdrowiu publicznym

Rządowy projekt ustawy o zdrowiu publicznym

projekt dotyczy utworzenia mechanizmów pozwalających na osiągnięcie poprawy sytuacji zdrowotnej społeczeństwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3675
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3675

– 50 –
Nazwa projektu:
Źata sporz dzenia:
rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Narodowego 01.07.2015 r.
Programu Zdrowia.
ródło:
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce 1. Strategia „źuropa 2020, strategia na rzecz
Ministerstwo Zdrowia
inteligentnego
i
zrównoważonego
rozwoju
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
sprzyjającego włączeniu społecznemu”,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
2. Strategia wiatowej Organizacji Zdrowia pod nazwą

Beata Małecka
„Zdrowie 2020: źuropejska polityka wspierająca
-Libera, Pełnomocnik Rządu do spraw
projektu ustawy o zdrowiu publicznym, Sekretarz Stanu
działania rządów i społeczeństw na rzecz zdrowia i
w Ministerstwie Zdrowia,
dobrostanu człowieka”,

3. Strategia Rozwoju Kraju 2020,
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
4. Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego.
Źariusz Poznański, zastępca dyrektora Źepartamentu
Zdrowia Publicznego, tel. (22) 53 00
Nr w Wykazie Rady Ministrów:
318,
e

-mail: d.poznanski@mz.gov.pl OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Rozwój gospodarczy i społeczny Rzeczypospolitej Polskiej w ostatnich trzech dekadach przyniósł wiele korzystnych
zmian dla sytuacji zdrowotnej w naszym kraju. Wśród najistotniejszych czynników można wymienić poprawiające
się warunki życia, wzrastającą wiedzę i dbałość o własne zdrowie, a także reformy systemu opieki zdrowotnej. Ich
efektem jest nieustająca poprawa stanu zdrowia Polaków. Jednak umieralność i przeciętna długość życia w naszym
kraju są wciąż na poziomie gorszym niż wynoszą średnie wska niki dla krajów Unii źuropejskiej, a ich poprawa tych
wska ników nie następuje w wystarczająco szybki sposób. Społeczeństwo jest obciążone istotnie chorobami
cywilizacyjnymi, spowodowanymi przede wszystkim stylem życia.
Koszty tych chorób cywilizacyjnych, liczone w dziesiątkach miliardów złotych rocznie, kilkudziesięciokrotnie
przekraczają wydatki przeznaczane na zapobieganie tym chorobom. Jak pokazują zagraniczne badania naukowe,
znacznej części przewlekłych chorób cywilizacyjnych można zapobiegać. Wg szacunków WHO ( wiatowej
Organizacji Zdrowia) nawet 80% chorób sercowo-naczyniowych i 40% nowotworów można skutecznie zapobiec,
redukując narażenie na czynniki ryzyka.
Całkowite koszty chorób sercowo-naczyniowych (hospitalizacje, leki, produktywność utracona z powodu
wcześniejszych rent i emerytur, przedwczesna umieralność, zwolnienia chorobowe itd.) wyniosły w 2011 r. 42 mld zł
. Wzrost kosztów związanych z chorobami sercowo-naczyniowymi będzie jeszcze silniejszy i zdecydowanie bardziej
dotkliwy dla gospodarki. Szacuje się, że całkowite koszty związane z tą grupą chorób wzrosną z obecnych 42 mld zł
rocznie do 93,0 mld zł w 2030 r., z czego koszty bezpośrednie (świadczenia zdrowotne i leki) wyniosą 39,6 mld zł
(obecnie 15,3 mld zł), zaś pośrednie – 53,3 mld zł (obecnie 26,7 mld zł). Według danych Instytutu ywności i
ywienia otyłość jest co roku przyczyną ok. 1,5 mln hospitalizacji w Rzeczypospolitej Polskiej, a leczenie otyłości i
jej powikłań pochłania 21% budżetu przeznaczonego na ochronę zdrowia (tj. 14,5 mld zł). Liczba zgonów w Polsce z
powodu chorób uznanych jako zależnych od palenia tytoniu jest szacowana na ok. 67 tys. rocznie (a zatem nawet co
piąty zgon jest efektem palenia tytoniu). Źodatkowo straty spowodowane wyłącznie biernym paleniem tytoniu
sięgają 5,5 mld zł.
Rosnące w zastraszającym tempie koszty opieki zdrowotnej należy zestawić z niekorzystnymi prognozami
demograficznymi, które to czynniki w istotny sposób będą determinować przyszły rozwój gospodarczy. Najnowsze
prognozy wskazują na dalszy spadek liczby ludności Rzeczypospolitej Polskiej oraz istotne zmiany w strukturze
wieku populacji. Zdecydowanie niepokoi fakt, że największe ubytki następują w grupie osób w wieku produkcyjnym.
O ile w 2013 r. liczba Polaków w tej grupie przekraczała 24 mln, o tyle w 2050 r. będzie to już tylko 19 mln. Zatem
tak istotna jest dbałość o dobry stan zdrowia osób, które będą przyczyniać się do podtrzymania i rozwoju gospodarki.
Jednym ze szczególnie ważnych aspektów branych pod uwagę przy analizie kosztów społecznych chorób, są nie
tylko wydatki Narodowego Żunduszu Zdrowia ponoszone na finansowanie świadczeń zdrowotnych, ale także koszty
związane z niezdolnością do pracy.
Prognozowany gwałtowny wzrost wydatków związanych z chorobami cywilizacyjnymi, które bardzo istotnie obciążą
Narodowy Żundusz Zdrowia, będą miały istotny wpływ na budżet państwa, przy jednoczesnym spadku liczby osób
utrzymujących stabilność finansową z podatków i składek zdrowotnych. Pogorszenie stanu zdrowia społeczeństwa
wpłynie na wszystkie sektory, zmniejszy produktywność i spowoduje konieczność alokowania dodatkowych środków
na leczenie kosztem innych działów administracji. Obciążenie populacji problemami zdrowotnymi i struktura
umieralności w ciągu ostatnich lat nie uległy istotnym zmianom. Prawie połowa zgonów w naszym kraju jest


– 51 –

następstwem chorób układu sercowo-naczyniowego. Choroby te stanowią jedną z najważniejszych przyczyn absencji
chorobowej, hospitalizacji oraz niepełnosprawności. Wpływają w znaczący sposób na jakość życia Polaków,
szczególnie osób w wieku średnim i podeszłym. W leczeniu ostrych zdarzeń wieńcowych, udarów mózgu i innych
problemów z układem sercowo-naczyniowym Rzeczpospolita Polska zrobiła w ostatnich latach krok do przodu,
jednak nadal dużo pozostaje do zrobienia.
Nadal niepokojąco wzrasta liczba osób zmagająca się z chorobami nowotworowymi. Liczba ta będzie rosnąć wraz ze
starzeniem się społeczeństwa. żłówne czynniki ryzyka to wiek, obciążenia genetyczne i styl życia (używki, alkohol,
palenie tytoniu oraz brak aktywności fizycznej i niewłaściwe nawyki żywieniowe). Ryzyko zachorowania rośnie po
50. roku życia.
Najczęściej występującymi nowotworami u mężczyzn są nowotwory płuca stanowiące około 1/5 zachorowań na
nowotwory. W dalszej kolejności znajduje się rak gruczołu krokowego (13%), rak jelita grubego (12%) i rak pęcherza
moczowego (7%). Wśród dziesięciu najczęstszych nowotworów u mężczyzn znajdują się również nowotwory
żołądka, nerki, krtani, białaczki i chłoniaki. Wśród kobiet najczęściej występującym nowotworem jest rak piersi
stanowiący ponad 1/5 zachorowań na nowotwory. Nowotwory jelita grubego są drugim co do częstości nowotworem
u kobiet (10%). Trzecie miejsce zajmuje rak płuca (9%). W dalszej kolejności występują nowotwory trzonu macicy
(7%), jajnika (5%), szyjki macicy, nerki, żołądka i tarczycy.
Jednym z czynników najsilniej zaburzających harmonijny rozwój społeczny są nierówności zdrowotne pojawiające
się w następstwie niezrównoważonego oddziaływania społecznych czynników determinujących zdrowie. Źługość
życia jest silnie różnicowana przez czynniki społeczne – w Polsce w 2010 r. osoby w wieku 30 lat o wykształceniu
wyższym mogły oczekiwać, że będą żyły znacznie dłużej niż osoby o wykształceniu zasadniczym zawodowym lub
niższym – mężczy ni o około 12 lat i kobiety o około 5 lat. Najmniej korzystnym środowiskiem zamieszkania w
Polsce są najmniejsze miasta, poniżej 5 tys. mieszkańców, których mieszkańcy żyją najkrócejś przeciętnie najdłużej
żyją natomiast mieszkańcy największych miast, z wyjątkiem Łodzi. Analizy wskazują, iż najkrócej żyją w Polsce
mieszkańcy województwa łódzkiego – w 2010 r. mężczy ni o 3,6 lat, a kobiety o 2,5 lat krócej niż osoby mieszkające
w najlepszych pod względem długości życia województwach, tj. małopolskim i podkarpackim w przypadku
mężczyzn oraz podlaskim w przypadku kobiet. Czynnikiem bardzo silnie różnicującym długość życia ludności jest
poziom posiadanego wykształcenia. Sytuacja taka występuje nie tylko w naszym kraju, ale również w krajach źuropy
środkowo-wschodniej zaznacza się szczególnie silnie. Wynika to ze stosunkowo krótkiego życia osób o niskim
poziomie wykształcenia. Polacy w wieku 30 lat z wykształceniem zasadniczym zawodowym lub niższym żyją
przeciętnie krócej od swoich rówieśników o takim samym wykształceniu w Źanii, Żinlandii Szwecji czy Włoszech aż
o 7,5–11,0 lat, podczas gdy różnice w długości życia mężczyzn z wyższym wykształceniem wahają się w granicach
1,3–3,9 lat. W przypadku kobiet różnice te są znacznie mniejsze. Jednym z podstawowych zadań systemu zdrowia
publicznego jest właściwa identyfikacja przyczyn leżących u podstaw nierówności zdrowotnych oraz właściwe
adresowanie interwencji zdrowotnych do populacji o największym stopniu marginalizacji i wykluczenia społecznego,
dzięki czemu oczekuje się stopniowej redukcji przytoczonych powyżej danych świadczących o wysokim poziomie
społecznych nierówności zdrowotnych.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Program jest dokumentem wykonawczym do ustawy z dnia … o zdrowiu publicznym. Zgodnie z ustawą zadania z
zakresu zdrowia publicznego obejmują:
1) monitorowanie i ocenę stanu zdrowia społeczeństwa, zagrożeń dla zdrowia oraz jakości życia związanej ze
zdrowiem społeczeństwa,
2) edukację zdrowotną dostosowaną do potrzeb różnych grup społeczeństwa, w szczególności: dzieci, młodzieży i osób
starszych,
3) promocję zdrowia,
4) profilaktykę chorób,
5) działania w celu rozpoznawania, eliminowania lub ograniczania zagrożeń i szkód dla zdrowia fizycznego i
psychicznego w środowisku zamieszkania, nauki, pracy i rekreacji,
6) analizę adekwatności i efektywności udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w odniesieniu do rozpoznanych
potrzeb zdrowotnych społeczeństwa,
7) inicjowanie i prowadzenie badań naukowych oraz współpracy międzynarodowej w zakresie zdrowia publicznego,
8) rozwój kadr uczestniczących w realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego,
9) ograniczanie nierówności w zdrowiu wynikających z uwarunkowań społeczno-ekonomicznych.
Powyższe zadania zostały przyporządkowane do poszczególnych celów operacyjnych, określonych na podstawie
prognoz i analizy sytuacji zdrowotnej i demograficznej, a także danych o rozpowszechnieniu czynników ryzyka. W
projekcie Programu jako cele operacyjne zaproponowano:
1) poprawa sposobu żywienia, stanu odżywienia oraz aktywności fizycznej społeczeństwa, w ramach Narodowego


– 52 –

Programu Profilaktyki Otyłości,
2) ograniczenie rozpowszechnienia używania alkoholu, tytoniu i innych substancji psychoaktywnych oraz zapobieganie
uzależnieniom behawioralnym, w ramach Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Związanych z Uzależnieniami,
3) poprawa dobrostanu psychicznego, w ramach Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego,
4) ograniczenie narażenia na środowiskowe i biologiczne czynniki ryzyka dla zdrowia somatycznego, w ramach
Narodowego Programu Ograniczania rodowiskowych Czynników Ryzyka Zdrowotnego,
5) utrzymanie i poprawa zdrowia osób starszych, w ramach Narodowego Programu Senioralnej Polityki Zdrowotnej.
Zadania określone w Programie mają dwojaki charakter. Pierwsza grupa zadań to zadania własne administracji rządowej
i samorządowej, wynikające z kompetencji przypisanych dla poszczególnych działów administracji rządowej lub z
ustaw, nakładających poszczególne obowiązki na jednostki samorządu terytorialnego (jak ustawa o przeciwdziałaniu
narkomanii, ustawa o wychowaniu w trze wości i zapobieganiu alkoholizmowi, ustawa o ochronie zdrowia
psychicznego czy ustawa o rewitalizacji). Źruga grupa zadań obejmuje nowe interwencje, które nie stanowią zadań
własnych administracji rządowej i samorządowej i które wymagają wsparcia finansowego ze środków przewidzianych
na realizację Programu.
Zaproponowane zadania, w ramach celów operacyjnych, składają się na proces analizy stanu zdrowia i
rozpowszechnienia czynników ryzyka, testowania interwencji profilaktycznych, wdrażaniu i ewaluacji tych interwencji,
a także tworzenie środowisk sprzyjających utrzymaniu i poprawie zdrowia.
Realizacja zadań określonych w Programie przyczyni się do zwiększenia liczby lat przeżywanych w zdrowiu, poprawy
jego jakości związanej ze zdrowiem i zmniejszenia liczby chorób i urazów możliwych do uniknięcia. Nowym
zadaniem, ujętym w NPZ, będzie program profilaktyki otyłości, nieobjęty finansowaniem w chwili obecnej. Otyłość
stanowi obecnie jeden z największych problemów zdrowia publicznego, a niemal wszystkie państwa członkowskie
Uź realizują tego typu programy.
Źzięki Programowi będzie możliwe zapewnienie spójności zadań z zakresu zdrowia publicznego i uniknięcie
dublowania lub pominięcia poszczególnych obszarów. Program jest dokumentem kompleksowo opisującym
rozwiązania przyjmowane na rzecz ograniczenia występowania poszczególnych problemów zdrowotnych oraz skali
występowania czynników ryzyka zdrowotnego.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Wiele krajów rozwiniętych prowadzi skoordynowane działania na rzecz zdrowia publicznego. Rozwiązania stosowane
w krajach Unii źuropejskiej są bardzo zróżnicowane pod względem organizacji i finansowania. Ponadto zakres
przedmiotowy w sposób istotny różni się pomiędzy krajami. Niemniej jednak wszystkie państwa członkowie Unii
źuropejskiej należą do wiatowej Organizacji Zdrowia, której dokumenty strategiczne są przyjmowane na
posiedzeniach Komitetu Regionalnego WHO. W dokumentach tych określa się katalog zadań niezbędnych do
osiągnięcia poprawy zdrowia, przede wszystkim poprzez walkę z przewlekłymi chorobami niezaka nymi.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
żrupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Populacja polska
38 461 750
„Prognoza ludności na lata
Poprawa stanu zdrowia, jakości
2014–2050”, żłówny Urząd
życia związanej ze zdrowiem
Statystyczny,
oraz wydłużenie przeciętnego
http://stat.gov.pl/download/gfx/
trwania życia, obniżenie
portalinformacyjny/pl/defaultak przedwczesnej umieralności,
tualnosci/5469/1/5/1/prognoza_ zwiększenie produktywności,
ludnosci_na_lata____2014_-
obniżenie absencji chorobowej,
_2050.pdf, data akcesji
odsetka osób
18.02.2015 r. str. 111.
niepełnosprawnych.
Wojewodowie oraz
16 wojewodów,
Ministerstwo Administracji i
Możliwość ubiegania się o
jednostki samorządu
16 województw,
Cyfryzacji:
środki na realizację zadań
terytorialnego oraz
314 powiatów oraz
="https://administracja.mac.gov.pl/adm/baza-jst/843,Samorzad-terytorialny-w-Polsce.html"przewidzianych w Programie.
pozostałe podmioty
2478 gmin oraz
="https://administracja.mac.gov.pl/adm/baza-jst/843,Samorzad-terytorialny-w-Polsce.html"
wskazane w Narodowym pozostałe podmioty ="https://administracja.mac.gov.pl/adm/baza-jst/843,Samorzad-terytorialny-w-Polsce.html" data
Programie Zdrowia (jak
określone w NPZ.
akcesji 15.03.2015 r.
organizacje pozarządowe,
pracodawcy, uczelnie
medyczne, instytuty
badawcze).


– 53 –

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt będzie przedmiotem konsultacji ze środowiskiem ekspertów.
Projekt rozporządzenia otrzymają do konsultacji publicznych następujące podmioty: Komisja Wspólna Rządu i
Samorządu Terytorialnego, Krajowy Konsultant w dziedzinie zdrowia publicznego, Narodowy Instytut Zdrowia
Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Instytut Kardiologii, Centrum Onkologii – Instytut, Polskie Towarzystwo
Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Polskie Towarzystwo Źiabetologiczne, Polskie Towarzystwo
Chorób Płuc, Polskie Towarzystwo Zdrowia Publicznego, Marszałkowie Województw, wojewodowie, Naczelna Rada
Lekarska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Krajowa Rada Źiagnostów Laboratoryjnych, Krajowa Rada
Bezpieczeństwa Ruchu Źrogowego, Rządowa Rada Ludnościowa, Związek Województw RP, Związek Powiatów
Polskich, Żederacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej, Sekretariat
Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Ogólnopolski
Związek Zawodowy Lekarzy, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Żorum Związków
Zawodowych, Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia, Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce, Pracodawcy
Rzeczypospolitej Polskiej, Żederacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”,
Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan i Żederacja Pacjentów Polskich, z terminem zgłaszania uwag w ciągu
30 dni od dnia otrzymania.
Wyniki konsultacji zostaną omówione w raporcie dołączonym do niniejszej Oceny po ich zakończeniu. Projekt
rozporządzenia z chwilą jego przekazania do uzgodnień, zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji,
zgodnie z uchwałą nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P.
poz. 979).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2015 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem
-140
-140
-140
-140
-140





-700

budżet państwa

-140
-140
-140
-140
-140





-700
JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem

-140
-140
-140
-140
-140





-700
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
ródła finansowania
Zadania przewidziane projektowaną ustawą będą sfinansowane ze środków budżetu

państwa, z części 46.
Źodatkowe informacje,
Przyjęcie Programu będzie wiązało się ze skutkami finansowymi w wysokości
w tym wskazanie ródeł
140 mln zł na realizację zadań koniecznych do osiągnięcia celów strategicznych tego
danych i przyjętych do
Programu.
obliczeń założeń
Z uwagi na brak precyzyjnej informacji, niezbędnej do prowadzenia prozdrowotnej
polityki publicznej w oparciu o obiektywne, rzetelne i wiarygodne dane, w tym
informacji o wielu aspektach sytuacji zdrowotnej społeczeństwa, w różnych grupach
wiekowych, z różnymi problemami zdrowotnymi, danych o częstości występowania
poszczególnych czynników ryzyka, ich wpływie na stan zdrowia, a także z uwagi na
konieczność ciągłego monitorowania sytuacji, ewaluacji skuteczności planowanych i


– 54 –

podejmowanych interwencji przyjęto, że nie mniej niż 10% środków planowanych do
wydatkowania na realizację Programu rocznie będzie przeznaczać się na realizację zadań
polegających na:
1) monitorowaniu i ocenie stanu zdrowia i jakości życia społeczeństwa,
2) identyfikacji i analizie rozpowszechnienia czynników ryzyka przyczyniających się do
pogorszenia się stanu zdrowia społeczeństwa,
3) identyfikacji przyczyn nierówności w zdrowiu,
4) inicjowaniu i prowadzeniu badań naukowych, w tym badań zmierzających do oceny
zależności pomiędzy czynnikami szkodliwymi dla zdrowia lub innymi czynnikami
ryzyka, a zdrowiem, oraz badań dotyczących oceny skuteczności i efektywności
działań z zakresu zdrowia publicznego.
Na początkowym etapie realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego udział
finansowania tych zadań w całości wydatków będzie dość istotny, z uwagi na
konieczność rozpoczęcia monitorowania wielu dotychczas nie badanych, lub badanych
jedynie fragmentarycznie obszarów zdrowia.
Kwota 140 mln zł, przewidziana na realizację Programu, została określona w odniesieniu
do planowanych celów operacyjnych w postaci profilaktyki nadwagi i otyłości poprzez
poprawę nawyków żywieniowych, zadań na rzecz upowszechnienia aktywności
fizycznej, zapobiegania następstwom zdrowotnym wynikającym z uzależnień od
substancji psychoaktywnych, poprawy stanu zdrowia psychicznego oraz ograniczenia
ekspozycji na czynniki środowiskowe (fizyczne, chemiczne i biologiczne). Udział tych
grup zadań w całości Programu jest zróżnicowany i zależny od oczekiwanej
efektywności proponowanych rozwiązań i możliwości zmiany naturalnego przebiegu
chorób cywilizacyjnych, poprzez modyfikację zachowań indywidualnych i grupowych
ludzi, a także odpowiednie kształtowanie warunków środowiska, umożliwiających
dokonywanie wyborów prozdrowotnych i także utrzymanie i poprawę zdrowia. Zadania
polegające na profilaktyce chorób wywołanych przez palenie tytoniu, szkodliwą
konsumpcję alkoholu i niewłaściwe wzorce odżywiania się będą finansowane na
poziomie co najmniej połowy środków przeznaczonych na realizację Programu. Zakłada
się, że profilaktyka nadwagi i otyłości powinna być finansowana co najmniej na
poziomie 60 mln zł rocznie. Z kolei zadania polegające na monitorowaniu i ograniczaniu
narażenia na czynniki środowiskowe będą finansowane relatywnie na niższym poziomie,
z uwagi na inne działania skutecznie i efektywnie podejmowane już obecnie przez inne
podmioty.
Przyjęcie Programu obowiązującego od 2016 r., nie spowoduje zmian w poziomie
wydatków przeznaczanych obecnie ze własnych środków na realizację innych
programów zdrowotnych i programów polityki zdrowotnej i działań o charakterze
profilaktyki problemów zdrowotnych i promocji zdrowia przez Ministra Zdrowia,
Narodowy Żundusz Zdrowia, jednostki podległe lub nadzorowane oraz jednostki
samorządu terytorialnego.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
duże







pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,







ceny stałe
małych i średnich
z 2015 r.)
przedsiębiorstw
rodzina,







obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże

niepieniężnym przedsiębiorstwa


strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 . 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: