Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wyeliminowania utrudnień w funkcjonowaniu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, zmniejszenia obciążania Prokuratorii Generalnej sprawami mniejszej wagi oraz przyznania Generalnej nowej kompetencji tj. przejmowania na polecenie Prezesa Rady Ministrów zastępstwa procesowego niektórych państwowych osób prawnych za ich zgodą
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3643
- Data wpłynięcia: 2015-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635
3643
Druk nr 3643
Warszawa, 8 lipca 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-61-15
Pani
Małgorzata Kidawa-Błońska
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa oraz
niektórych innych ustaw z projektami
aktów wykonawczych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Skarbu
Państwa.
Z poważaniem
(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz
niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1150 i 1247) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 4 w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) państwowych osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 8c;”;
2)
w art. 8b:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przekazanie przez Prokuratorię Generalną sprawy lub grupy spraw, o
których mowa w art. 8 ust. 1, do prowadzenia podmiotowi reprezentującemu Skarb
Państwa:
1)
może nastąpić, jeżeli nie występuje w nich istotne zagadnienie prawne lub
potrzeba wykładni przepisów prawnych budzących poważne wątpliwości lub
rozbieżności w orzecznictwie sądów:
a)
z inicjatywy Prokuratorii Generalnej albo
b)
na wniosek podmiotu reprezentującego Skarb Państwa, za zgodą
Prokuratorii Generalnej;
2)
jest obowiązkowe, na wniosek i na rzecz:
a)
Prezesa Rady Ministrów albo
b)
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, w zakresie należących do
jego właściwości spraw lub grup spraw:
–
dotyczących dochodzenia kwot zastrzeżonych na wypadek
niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań z umów
prywatyzacji w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia
1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 747),
–
dotyczących roszczeń o zawarcie umowy lub o zapłatę ceny
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego
oraz ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby
pełniące funkcje publiczne.
– 2 –
sprzedaży akcji lub udziałów Skarbu Państwa wynikających z umów
prywatyzacji w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia
1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji,
–
dotyczących roszczeń osób uprawnionych do nieodpłatnego nabycia
akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa na zasadach
określonych w art. 36–38d ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o
komercjalizacji i prywatyzacji,
–
określonych w art. 249 § 1, art. 252 § 1, art. 422 § 1 i art. 425 § 1
ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.)),
–
o stwierdzenie istnienia lub nieistnienia uchwał wspólników spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością lub uchwał walnego zgromadzenia
spółki akcyjnej, prowadzonych na podstawie art. 189 ustawy z dnia
17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U.
z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.)),
–
wynikających z odwołania, o którym mowa w art. 5c ust. 5 ustawy z
dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1224),
–
przeciwko członkom zarządu i likwidatorom spółek z ograniczoną
odpowiedzialnością prowadzonych na podstawie art. 299 ustawy z
dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1j w brzmieniu:
„1a. Prokuratoria Generalna nie przekazuje sprawy lub grupy spraw, gdy
wartość przedmiotu sprawy przewyższa kwotę 10 000 000 zł, z wyjątkiem spraw, o
których mowa w art. 8b ust. 1 pkt 2 lit. b tiret czwarte i piąte.
1b. Stanowisko Prokuratorii Generalnej w przedmiocie przekazania sprawy
lub grupy spraw w trybie określonym w ust. 1 pkt 1 lit. a jest wiążące dla podmiotu
reprezentującego Skarb Państwa, gdy wartość przedmiotu sprawy nie przewyższa
kwoty 300 000 zł, z wyjątkiem przypadku, kiedy przekazanie następuje na rzecz
Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 265 i 1161 oraz
z 2015 r. poz. 4.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 293, 379, 435,
567, 616, 945, 1091, 1161, 1296, 1585, 1626, 1741 i 1924 oraz z 2015 r. poz. 2, 4, 218 i 539.
– 3 –
1c. Stanowisko podmiotu reprezentującego Skarb Państwa w przedmiocie
przekazania sprawy lub grupy spraw w trybie określonym w ust. 1 pkt 1 lit. a jest
wiążące dla Prokuratorii Generalnej, gdy wartość przedmiotu sprawy przewyższa
kwotę 300 000 zł.
1d. Przed przekazaniem sprawy lub grupy spraw w trybie określonym w ust. 1
pkt 1 lit. a Prokuratoria Generalna występuje do podmiotu reprezentującego Skarb
Państwa o przedstawienie pisemnego stanowiska co do możliwości przyjęcia
sprawy lub grupy spraw do prowadzenia, określając w piśmie przyczynę
przekazania oraz odniesienie do przesłanek, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Podmiot reprezentujący Skarb Państwa przekazuje Prokuratorii Generalnej swoje
pisemne stanowisko w terminie 14 dni od dnia doręczenia wystąpienia Prokuratorii
Generalnej.
1e. Prokuratoria Generalna, przekazując sprawę lub grupę spraw w
przypadku, o którym mowa w ust. 1b, w razie negatywnego stanowiska podmiotu
reprezentującego Skarb Państwa, sporządza pisemne uzasadnienie swojego
rozstrzygnięcia, w którym odnosi się do argumentów podniesionych w stanowisku
tego podmiotu, wskazuje ostateczne przyczyny przekazania, w tym odnosi się do
przesłanek, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
1f. Odmowę przekazania sprawy lub grupy spraw na wniosek, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, Prokuratoria Generalna uzasadnia na piśmie i doręcza
wnioskodawcy w terminie 14 dni od dnia doręczenia wniosku.
1g. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wniosek określa sprawę lub
grupę spraw podlegających przekazaniu, termin przekazania oraz uzasadnienie.
1h. Do czasu przekazania sprawy lub grupy spraw zastępstwo procesowe
Skarbu Państwa w sprawie lub grupie spraw wykonuje Prokuratoria Generalna.
1i. Prokuratoria Generalna przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
Skarbu Państwa corocznie, w terminie do końca lutego, szczegółowe informacje za
poprzedni rok kalendarzowy dotyczące:
1)
liczby wniosków o przekazanie sprawy lub grupy spraw i sposobu ich
rozpatrzenia,
2)
liczby i kategorii przekazanych spraw oraz grup spraw,
3)
stanowiska podmiotu reprezentującego Skarb Państwa – w przypadku spraw
przekazanych z inicjatywy Prokuratorii Generalnej,
– 4 –
4)
przyjętych przez Prokuratorię Generalną kryteriów przekazywania spraw
– przy czym dla każdej sprawy lub grupy przekazanych spraw wskazuje się
odrębnie kategorię sprawy i podmiot reprezentujący Skarb Państwa.
1j. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może przekazać Prokuratorii
Generalnej swoje wnioski i zalecenia w odniesieniu do przyjętych przez
Prokuratorię Generalną kryteriów przekazywania spraw.”;
3)
po art. 8b dodaje się art. 8c w brzmieniu:
„Art. 8c. 1. Prokuratoria Generalna, na polecenie Prezesa Rady Ministrów,
przejmuje zastępstwo procesowe państwowej osoby prawnej zajmującej się realizacją
zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, nauki, oświaty
i wychowania lub szkolnictwa wyższego, jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw i
interesów dotyczących mienia państwowego.
2. Przejęcie zastępstwa procesowego państwowej osoby prawnej, o której mowa w
ust. 1, może nastąpić za jej zgodą przed wszczęciem lub w każdym stadium
postępowania.
3. Na wniosek Prezesa Rady Ministrów złożony przed wydaniem polecenia, o
którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaje
opinię w przedmiocie zgodności wykonywania przez Prokuratorię Generalną zastępstwa
procesowego państwowej osoby prawnej, o której mowa w ust. 1, z zasadami udzielania
pomocy publicznej.
4. W przypadku gdy wykonywanie zastępstwa procesowego państwowej osoby
prawnej stanowi pomoc publiczną, podmiotem udzielającym pomocy publicznej jest
Prokuratoria Generalna.
5. Prezes Rady Ministrów może wystąpić do Prokuratorii Generalnej o
przedstawienie stanowiska w przedmiocie przejęcia zastępstwa procesowego.
6. Prezes Rady Ministrów może zwolnić Prokuratorię Generalną z obowiązku
wykonywania zastępstwa procesowego państwowej osoby prawnej.
7. Prezes Rady Ministrów zwalnia Prokuratorię Generalną z obowiązku
wykonywania zastępstwa procesowego państwowej osoby prawnej, w przypadku
wystąpienia konfliktu praw lub interesów Skarbu Państwa z prawami lub interesami
państwowej osoby prawnej, o której mowa w ust. 1, a także w przypadku braku zgody, o
której mowa w ust. 2.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3643
› Pobierz plik