eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyeliminowania utrudnień w funkcjonowaniu Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, zmniejszenia obciążania Prokuratorii Generalnej sprawami mniejszej wagi oraz przyznania Generalnej nowej kompetencji tj. przejmowania na polecenie Prezesa Rady Ministrów zastępstwa procesowego niektórych państwowych osób prawnych za ich zgodą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3643
  • Data wpłynięcia: 2015-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

3643

Prokuratorii Generalnej dopełnienie obowiązków przewidzianych w powyższej ustawie w
związku z koniecznością stosowania do nich tej ustawy w szerszym zakresie,
5) pozostawienia we właściwości podmiotów reprezentujących Skarb Państwa spraw lub
grup spraw przekazanych im przed wejściem w życie ustawy do prowadzenia, na
podstawie art. 8b ust. 1 Ustawy w brzmieniu dotychczasowym (art. 8),
6) skutków intertemporalnych wejścia w życie ustawy dla postępowań wszczętych przed
właściwymi sądami przed wejściem w życie ustawy (art. 9),
7) zachowania w mocy przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 47 ust. 2
Ustawy do czasu wydania przez Ministra Skarbu Państwa nowego rozporządzenia
wykonawczego, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy (art. 10).
W odniesieniu do art. 8 ustawy, który dotyczy pozostawienia we właściwości podmiotów
reprezentujących Skarb Państwa spraw lub grup spraw przekazanych im przed wejściem w
życie ustawy do prowadzenia, na podstawie art. 8b ust. 1 Ustawy w brzmieniu
dotychczasowym należy dodatkowo wyjaśnić, że przepis ten ma zastosowanie zarówno do
pojedynczych spraw przekazanych do prowadzenia, jak i też do przekazanych grup spraw.
Mając na względzie, że w praktyce przekazania grupy spraw dotyczyły zarówno spraw
dotyczących konkretnych podmiotów, jak i też kategorii spraw, przepis ten będzie miał
zastosowanie we wszystkich wymienionych wcześniej przypadkach, tj. na podstawie
wszystkich upoważnień udzielonych przez Prokuratorię Generalną przed wejściem w życie
nowelizacji ustawy. Z tego względu nie będzie miał zastosowania do spraw przekazanych
przed wejściem w życie ustawy nowy limit przekazywania spraw przez Prokuratorię
Generalną wynoszący 10 000 000 zł (nowy art. 8b ust. 1a Ustawy).
Z art. 8 ustawy został skorelowany inny przepis przejściowy, tj. art. 9 ustawy. Zgodnie z jego
brzmieniem do spraw wszczętych przed właściwym sądem przed dniem wejścia w życie
ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Wprowadzenie przedmiotowej regulacji ma na
celu rozwianie mogących się pojawiać w praktyce wątpliwości interpretacyjnych dotyczących
wpływu nowego limitu przekazywania spraw przez Prokuratorię Generalną wynoszącego
10 000 000 zł (art. 8b ust. 1a Ustawy) na postępowania sądowe w toku. Należy mieć na
względzie, że w polskim porządku prawnym niektóre postępowania sądowe mogą się toczyć
w praktyce kilka lat. W ich trakcie może pojawić się problem związany ze skutkiem oceny
limitu przekazania spraw na właściwość podmiotu reprezentującego Skarb Państwa,
wykonującego czynności zastępstwa procesowego Skarbu Państwa na mocy przekazania
sprawy udzielonego przez Prokuratorię Generalną przed wejściem w życie ustawy.
32
Wprowadzenie rozwiązania określonego w art. 9 ustawy rozwiąże tę kwestię, wskazując
jednoznaczną regułę interpretacyjną w tym zakresie. Dzięki wprowadzeniu proponowanej
zmiany uniknie się konieczności zmiany zastępstwa procesowego Skarbu Państwa w toku
procesu, zwiększy się pewność obrotu prawnego i uniknie się zarzutu nieważności
postępowania sądowego (co mogłoby się przyczynić do niepotrzebnego przedłużenia
postępowania z przyczyn formalnych oraz wzrostu kosztów jego prowadzenia).
W art. 11 ustawy zakłada się wejście w życie projektowanej ustawy po upływie 14 dni od
dnia jej ogłoszenia.
Projekt ustawy nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projektowana regulacja prawna nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej, a
problematyka w niej ujęta jest pozostawiona swobodnemu uznaniu państw członkowskich, z
uwzględnieniem regulacji prawa Unii Europejskiej dotyczącego stosunku pracy.
W toku prac nad projektem ustawy nie wpłynęły zgłoszenia zainteresowania pracami nad
projektem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).

33
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Ustawa o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
10.06.2015 r.
oraz niektórych innych ustaw.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło
Ministerstwo Skarbu Państwa
Inne – kontrola Kancelarii Prezesa Rady
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Ministrów w Prokuratorii Generalnej Skarbu
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Państwa.
Sekretarz Stanu Zdzisław Gawlik

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Piotr Zasieczny – specjalista
Nr w Wykazie
Departament Prawny i Procesowy w Ministerstwie Skarbu Państwa
UD 160
tel. (0 22) 695-86-49, piotr.zasieczny@msp.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
1) – zaangażowanie Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa /dalej: Prokuratoria Generalna/ do obsługi spraw
rutynowych i o stabilnej linii orzeczniczej, co nie spełnia zakładanego przez ustawodawcę celu jej utworzenia, tj.
powołania do reprezentowania Skarbu Państwa w sprawach najważniejszych i najtrudniejszych.
2) – potrzeba wzmocnienia i doprecyzowania mechanizmów gwarantujących bezstronność, niezależność i służących
unikaniu konfliktu interesów oraz dotyczących podejmowania przez radców Prokuratorii Generalnej dodatkowych zajęć
zarobkowych.
3) – wątpliwości w zakresie stosowania przepisów regulujących postępowanie dyscyplinarne radców i starszych radców
Prokuratorii Generalnej, w szczególności dotyczące form rozstrzygnięć, terminów itp.
4) – brak elastycznych narzędzi w zakresie polityki kadrowej.
5) – odmienność obowiązków informacyjnych związanych z ograniczeniem prowadzenia działalności gospodarczej przez
kierownictwo Prokuratorii Generalnej w porównaniu z obowiązkami innych osób zajmujących kierownicze stanowiska
państwowe.
6) – konieczność wsparcia prawnego niektórych państwowych osób prawnych, w sprawach wymagających ochrony
ważnych praw i interesów dotyczących mienia państwowego.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji: wprowadzenie zmian w ustawie o Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa oraz w niektórych innych ustawach, w tym w szczególności w ustawie o ograniczeniu
prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz ustawie Kodeks postępowania
cywilnego.

Zakres zmian obejmuje m.in.:
1) – zmianę trybu przekazywania sprawy lub grupy spraw przez Prokuratorię Generalną do prowadzenia
podmiotom reprezentującym Skarb Państwa poprzez wprowadzenie w art. 8b ust. 1 ustawy o Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa nowego, bardziej skutecznego (bez wymogu zgody podmiotu reprezentującego Skarb Państwa)
mechanizmu przekazywania przez Prokuratorię Generalną podmiotowi reprezentującemu Skarb Państwa do prowadzenia
sprawy lub grupę spraw, w których wartość przedmiotu sprawy nie przekracza kwoty 300 000 zł, z wyjątkiem spraw, w
których występuje istotne zagadnienie prawne oraz potrzeba wykładni przepisów prawnych budzących poważne
wątpliwości lub rozbieżności w orzecznictwie sądów,
2) – kwestie związane ze wzmocnieniem mechanizmów służących unikaniu konfliktu interesów w ramach
prowadzonego przez Prokuratorię Generalną zastępstwa procesowego Skarbu Państwa w sprawach cywilnych:
– zobowiązanie radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej do przestrzegania zasad etyki wykonywania zawodu
radcy Prokuratorii Generalnej,
– wprowadzenie zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej na podejmowanie dodatkowego zajęcia zarobkowego przez radcę
Prokuratorii Generalnej,
3) – kwestie związane z usprawnieniem postępowania dyscyplinarnego radców i starszych radców Prokuratorii
Generalnej
poprzez udoskonalenie rozwiązań prawnych dotyczących postępowania dyscyplinarnego,
4) – kwestie związane z uelastycznieniem polityki kadrowej prowadzonej w Prokuratorii Generalnej:
– zmianę regulacji dot. nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z radcą Prokuratori Generalnej przez wprowadzenie
możliwości zatrudnienia osoby podejmującej po raz pierwszy pracę na stanowisku radcy Prokuratorii Generalnej na
podstawie umowy o pracę na czas oznaczony, nie dłuższy niż trzy lata,
– wprowadzenie w art. 52 ust. 4 ustawy o Prokuratori Generalnej Skarbu Państwa możliwości rozwiązania stosunku pracy
z radcą Prokuratorii Generalnej z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia bez zgody radcy,
– rozszerzenie przedmiotu regulacji rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie kryteriów i trybu dokonywania
34
oceny kwalifikacyjnej radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej,
– wprowadzenie stanowiska asystenta radcy Prokuratorii Generalnej,
5) – kwestie związane z doprecyzowaniem obowiązków związanych z ograniczeniem prowadzenia działalności
gospodarczej przez kierownictwo Prokuratorii Generalnej:

– wykreślenie odniesienia w przepisie art. 2 pkt 3a ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez
osoby pełniące funkcje publiczne dot. kierownictwa Prokuratorii Generalnej, celem objęcia Prezesa i wiceprezesów
Prokuratorii Generalnej ogólną regulacją art. 1 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby
pełniące funkcje publiczne,
6) – kwestie związane z umożliwieniem Prokuratorii Generalnej wykonywania zastępstwa procesowego niektórych
kategorii państwowych osób prawnych na polecenie Prezesa Rady Ministrów:
– określenie kategorii państwowych osób prawnych,
– wskazanie zasad wydawania polecenia przez Prezesa Rady Ministrów,
– określenie zakresu wykonywania zastępstwa procesowego niektórych kategorii państwowych osób prawnych przez
Prokuratorię Generalną,
– wskazanie trybu współpracy między Prokuratorią Generalną a państwową osobą prawną,
– wskazanie sposobu rozliczania kosztów postępowania,
– ograniczone znowelizowanie Kodeksu postępowania cywilnego wynikające z konieczności dostosowania ustawy
procesowej do nowelizacji ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Oczekiwany efekt: poprawa efektywności funkcjonowania Prokuratorii Generalnej w dziedzinach działalności objętych
projektem oraz realizacja wytycznych kontroli przeprowadzonej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w Prokuratori
Generalnej, a także wsparcie prawne niektórych państwowych osób prawnych, w sprawach wymagających ochrony
ważnych praw i interesów dotyczących mienia państwowego, w tym m.in.:
– ograniczenie zaangażowania Prokuratorii Generalnej w sprawy rutynowe, powtarzalne oraz mniej istotne z punktu
widzenia ochrony interesów Skarbu Państwa,
– udoskonalenie mechanizmów służących promowaniu etycznych zachowań i unikania konfliktu interesów w Prokuratorii
Generalnej,
– efektywna kontrola podejmowania dodatkowych form aktywności zawodowej przez radców i starszych radców
Prokuratorii Generalnej,
– bardziej kompleksowa ocena kwalifikacyjna radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej,
– uelastycznienie stosunku pracy radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej,
– uelastycznienie polityki kadrowej Prokuratorii Generalnej,
– usprawnienie przebiegu postępowań dyscyplinarnych radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej,
– doprecyzowanie obowiązków związanych z ograniczeniem prowadzenia działalności gospodarczej przez kierownictwo
Prokuratorii Generalnej,
– wzmocnienie ochrony ważnych praw i interesów dotyczących mienia państwowego będącego w posiadaniu niektórych
kategorii państwowych osób prawnych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Prokuratoria Generalna
1 państwowa jednostka Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o Zmniejszenie liczby
Skarbu Państwa
organizacyjna
Prokuratorii Generalnej Skarbu prowadzonych spraw
Państwa (Dz. U. z 2013 r. rutynowych i o stabilnej linii
poz. 1150)
orzeczniczej.
Uelastycznienie polityki
zatrudnienia (kadrowej).
Częściowa zmiana procedur
wewnętrznych funkcjonowania
jednostki organizacyjnej.
Wykonywanie zastępstwa
procesowego niektórych
państwowych osób prawnych
na polecenie Prezesa Rady
Ministrów.
Minister Skarbu Państwa
1 organ centralnej
Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o Wzmocnienie kompetencji
administracji rządowej Prokuratorii Generalnej Skarbu nadzorczych nad Prokuratorią
Państwa (Dz. U. z 2013 r. Generalną.
35
poz. 1150)
Radcowie i starsi radcowie
26 radców
Sprawozdanie z działalności Częściowa zmiana zasad
Prokuratorii Generalnej
66 starszych radców
Prokuratorii Generalnej Skarbu wykonywania zawodu radcy
Skarbu Państwa
Państwa w okresie od dnia Prokuratorii Generalnej
1 stycznia 2013 r. do dnia poprzez:
31 grudnia 2013 r.
– ustanowienie obowiązku
przestrzegania zasad etyki
zawodowej,
– uregulowanie możliwości
podejmowania dodatkowego
zatrudnienia i zajęcia
zarobkowego,
– uszczegółowienie zasad
postępowania dyscyplinarnego,
– uszczegółowienie oceny
kwalifikacyjnej radców i
starszych radców Prokuratorii
Generalnej,
– wprowadzenie nowej formy
zatrudnienia osoby
podejmującej po raz pierwszy
pracę na stanowisku radcy
(umowa o pracę na czas
oznaczony),
– doprecyzowanie przesłanek
rozwiązania stosunku pracy z
radcą.
Sądy powszechne
45 sądów okręgowych
Rozporządzenie
Ministra Konieczność poinformowania
11 sądów apelacyjnych Sprawiedliwości
z
dnia sądu o zmianie podmiotu
25 października 2012 r. w wykonującego zastępstwo
sprawie ustalenia siedzib i procesowe Skarbu Państwa w
obszarów właściwości sądów danej sprawie lub grupie spraw.
apelacyjnych,
sądów
okręgowych
i
sądów
rejonowych (Dz. U. z 2012 r.,
poz. 1223, z późn. zm.).
Państwowe
jednostki Kilkaset państwowych Sprawozdanie z działalności Przekazanie przez Prokuratorię
organizacyjne
jednostek
Prokuratorii Generalnej Skarbu Generalną podmiotom
reprezentujące
Skarb organizacyjnych
Państwa w okresie od dnia reprezentującym Skarb Państwa
Państwa
w
sprawach
1 stycznia 2013 r. do dnia do prowadzenia spraw
cywilnych.
31 grudnia 2013 r.
rutynowych i o stabilnej linii
orzeczniczej. Konieczność
udziału w postępowaniu
sądowym jako reprezentant
Skarbu Państwa w sprawach, w
których co do zasady czynności
zastępstwa procesowego
Skarbu Państwa wykonuje
Prokuratoria Generalna.
Państwowe osoby prawne Zmienna, zależna od
Dane z rejestrów
Współpraca w toku
zajmujące się realizacją liczby postępowań
prowadzonych przez Ministra postępowania sądowego z
zadań
publicznych
z sądowych w zakresie
Kultury i Dziedzictwa
Prokuratorią Generalną.
zakresu kultury i ochrony ochrony ważnych praw
Narodowego, Ministra Nauki i
dziedzictwa narodowego, i interesów
Szkolnictwa
Wyższego
i
nauki,
oświaty
i dotyczących mienia
Ministra Edukacji Narodowej.
wychowania oraz
państwowego, w
szkolnictwa wyższego
których Prezes Rady
Ministrów wydał
polecenie przejęcia
zastępstwa
36
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: