Poselski projekt ustawy o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów
projekt dotyczy wyeliminowania z łańcucha dostaw żywności stosowania nieuczciwych praktyk handlowych przez segment handlu, w tym handlu wielkopowierzchniowego np. nierównoprawnych warunków umów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3604
- Data wpłynięcia: 2015-05-26
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3604
Druk nr 3604
Warszawa, 6 maja 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zwalczaniu nieuczciwych
praktyk rynkowych przedsiębiorców
zajmujących się obrotem produktami
spożywczymi lub rolnymi wobec
dostawców tych produktów.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Borkowskiego.
(-) Krzysztof Borkowski; (-) Artur
Dębski;
(-) Dariusz Cezar
Dziadzio;
(-) Romuald Garczewski; (-) Marek Gos; (-) Stanisław
Kalemba; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz Kłopotek; (-) Jan
Łopata; (-) Tomasz Makowski; (-) Elżbieta Nawrocka; (-) Krystyna
Ozga; (-) Urszula Pasławska; (-) Paweł Sajak; (-) Franciszek Jerzy
Stefaniuk; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Piotr Walkowski; (-) Piotr
Zgorzelski; (-) Stanisław Żelichowski.
PROJEKT
Ustawa
z dnia……………. 2015 r.
o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców zajmujących się obrotem
produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa praktyki rynkowe pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi
się obrotem produktami spożywczymi lub rolnymi wobec dostawców tych produktów,
które uznaje się za nieuczciwe, oraz zasady i tryb przeciwdziałania tym praktykom.
Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) produkcie spożywczym lub rolnym - rozumie się przez to środek spożywczy w rozumieniu
art. 2 rozporządzenia (WE) 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia
2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie
bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463, z późn. zm.);
2) dostawcy - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę
organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność
prawną, inny podmiot, który wytwarza lub przetwarza produkty spożywcze lub rolne,
jak również producenta i grupę producentów produktów spożywczych lub rolnych;
3) sprzedawcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn.
zm.)), który sprzedaje produkt spożywczy lub rolny nabyty bezpośrednio lub
pośrednio od dostawcy, bądź odsprzedaje produkt spożywczy lub rolny bez jego
przekształcania (przetwarzania) konsumentowi, jak również osobę trzecią, która świadczy
usługi związane z dostawą lub sprzedażą produktów spożywczych lub rolnych;
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 675, 983, 1036, 1238,
1304 i 1650, z 2014 r. poz. 822, 1133, 1138, 1146 i 1885 oraz z 2015 r. poz. 222 i 266.
Rozdział 2
Nieuczciwe praktyki rynkowe
Art. 3. 1. Zakazane są wszelkie nieuczciwe praktyki rynkowe sprzedawcy wobec
dostawcy.
2. Nieuczciwe praktyki rynkowe sprzedawcy występują gdy:
1) sprzedawca narzuca dostawcy, pośrednie lub bezpośrednie opłaty:
a) z tytułu przyjęcia produktu spożywczego lub rolnego do sprzedaży, w tym opłaty za
usługi promocyjne, opłaty za usługi reklamowe, opłaty za przeprowadzenie akcji
okolicznościowej, w tym za urodziny sieci, opłaty za przekazywanie informacji o
sprzedaży produktów spożywczych lub rolnych w poszczególnych placówkach
handlowych, opustów do katalogów i promocji, opustów zakupowych lub promocyjnych,
opłaty za wprowadzenie nowego asortymentu, opłaty z tytułu otwarcia nowej placówki
handlowej, opłaty za brak zwrotów, opłaty za koszt utylizacji, opłaty za wykonanie
projektów w markach własnych sieci przez agencje reklamowe, opłaty warunkowe,
bezwarunkowe, opłaty logistyczne, lub opłaty za elektroniczną wymianę dokumentów
handlowych lub finansowych,
b) za usługę faktycznie niezrealizowaną;
2) sprzedaż przez sprzedawcę produktów spożywczych lub rolnych następuje po cenie niższej
niż cena nabycia;
3) sprzedawca żąda od dostawcy rekompensaty za nieosiągnięty bądź osiągnięty mniejszy
zysk od oczekiwanego w wyniku przyjęcia od dostawcy produktów spożywczych lub rolnych
do sprzedaży;
4) sprzedawca żąda od dostawcy opłaty w celu pokrycia poniesionych przez niego lub przez
przedsiębiorcę należącego do grupy kapitałowej, do której należy sprzedawca, kosztów
operacyjnych związanych z otwarciem nowych placówek handlowych, remontem starych lub
przejęciem placówek od innej sieci detalicznej;
5)
wypłata wynagrodzenia dostawcy za dostarczony produkt następuje w terminie
późniejszym niż trzydzieści dni od dnia odbioru produktu spożywczego lub rolnego przez
sprzedawcę, z wyjątkiem sytuacji wadliwego wykonania umowy przez dostawcę;
6) sprzedawca dokonuje potrącenia danej wierzytelności bez wyrażenia przez dostawcę zgody
na jej potrącenie;
7) sprzedawca wyłącza w umowie zawartej z dostawcą stosowanie odsetek za zwłokę, kar
umownych i innych dodatkowych zobowiązań umownych, gwarantujących prawidłowe
wykonanie umowy przez sprzedawcę;
8) sprzedawca ogranicza dostawcy prawidłowe używanie przez dostawcę własnego znaku
towarowego;
9) sprzedawca narzuca dostawcy partycypowanie w rabatach udzielanych konsumentowi przez
tego sprzedawcę, przez czas dłuższy niż okres udzielania rabatu;
10)
sprzedawca odmawia zawarcia bądź nie zawiera umowy z dostawcą w formie pisemnej,
jeśli dostawca zgłosił żądanie zawarcia umowy w tej formie;
11) sprzedawca narzuca dostawcy korzystanie z usług, których dostawca nie potrzebuje lub nie
zlecił;
12) sprzedawca oferuje ponad 30 % asortymentu produktów pod marką własną;
13) sprzedawca wstrzymuje zapłatę na rzecz dostawcy należności bezspornych.
3. Sprzedawca opracowuje Zasady Prowadzenia Działalności obejmujące warunki
mające zastosowanie w odniesieniu do usług, jakie ma wykonywać na rzecz dostawcy w
związku z dystrybucją produktu spożywczego lub rolnego, jako ogólne warunki umowne.
4. W Zasadach Prowadzenia Działalności precyzuje się usługi oferowane przez
sprzedawcę na rzecz dostawcy, warunki obowiązujące w odniesieniu do takich usług,
maksymalną opłatę należną za takie usługi, jak również warunki włączania i wyłączania
dostawców z listy dostawców sprzedawcy.
5. Sprzedawca ogłasza na swojej stronie internetowej Zasady Prowadzenia
Działalności. Jeżeli sprzedawca nie posiada strony internetowej, Zasady Prowadzenia
Działalności ogłasza się w sposób widoczny dla każdego, w miejscu prowadzenia działalności
przez sprzedawcę.
6. W przypadku dokonywania zmian w Zasadach Prowadzenia Działalności,
sprzedawca niezwłocznie ogłasza zaktualizowane Zasady Prowadzenia Działalności.
7. Sprzedawca niezwłocznie przekazuje Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów, zwanemu dalej „Prezesem Urzędu”, w formie elektronicznej, Zasady
Prowadzenia Działalności i ich aktualizacje.
8. Obowiązek opracowania, ogłaszania i przekazywania Zasad Prowadzenia
Działalności nie dotyczy sprzedawców, których całkowity przychód za ostatni rok
rozliczeniowy jest niższy niż 5 000 000 zł.
Art. 4. 1. Za nieważne uznaje się każde postanowienie umowy będące przejawem
nieuczciwej praktyki rynkowej. Pominięcie obowiązku ogłoszenia Zasad Prowadzenia
Działalności nie powoduje nieważności zawartych tam postanowień.
2. Dostawca nie może ze skutkiem prawnym wyrazić zgody na zachowanie
sprzedawcy będące przejawem nieuczciwej praktyki rynkowej.
Art. 5. W postępowaniach administracyjnym i cywilnym w sprawie naruszenia
przepisów ustawy lub opartych na zarzucie naruszenia przepisów ustawy, ciężar dowodu, że
dana praktyka sprzedawcy nie stanowi nieuczciwej praktyki rynkowej spoczywa na
przedsiębiorcy, któremu zarzuca się stosowanie tej praktyki.
Rozdział 3
Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym
Art. 6. Organem właściwym w sprawach przeciwdziałania nieuczciwym praktykom
rynkowym jest Prezes Urzędu.
Art. 7. 1. Prezes Urzędu wszczyna, w drodze postanowienia, postępowanie w
sprawie naruszenia przepisów ustawy, na wniosek lub z urzędu, jeżeli okoliczności wskazują
na możliwość naruszenia tych przepisów.
2.
Z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przepisów
ustawy może wystąpić:
1) dostawca, którego interes prawny został lub może zostać naruszony;
2) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów
przedsiębiorców;
3) inny podmiot pokrzywdzony nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
3. Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przepisów ustawy zawiera:
1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i adres siedziby sprzedawcy, któremu jest
zarzucane naruszenie przepisów ustawy;
2) opis stanu faktycznego będącego podstawą złożenia wniosku;
3) uprawdopodobnienie naruszenia przepisów ustawy.
4. Do wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przepisów ustawy
wnioskodawca dołącza dokumenty, które mogą stanowić dowód takiego naruszenia.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3604
› Pobierz plik