eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3523
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434

3523

poważnymi awariami, biorąc pod uwagę zasady
2. System zarządzania bezpieczeństwem
określone w załączniku III.
uwzględnia zagrożenia awariami przemysłowymi
i złożoność organizacji w zakładzie oraz jest
oparty na ocenie ryzyka.
3. System zarządzania bezpieczeństwem
obejmuje strukturę organizacyjną, zakres
odpowiedzialności, procedury, procesy oraz
zasoby konieczne do określenia oraz wdrożenia
programu zapobiegania awariom.
4. W systemie zarządzania bezpieczeństwem
należy uwzględnićŚ
1) określenie, na wszystkich poziomach
organizacji, obowiązków pracowników
odpowiedzialnych za działania na wypadek
awarii przemysłowej, a także środków podjętych
w celu uświadomienia potrzeby ciągłego
doskonalenia;
2) określenie programu szkoleniowego oraz
zapewnienie szkoleń dla pracowników, o których
mowa w pkt 1, oraz dla innych osób pracujących
w zakładzie, w tym podwykonawcówś
3)
funkcjonowanie mechanizmów
umożliwiających systematyczną analizę zagrożeń
awarią przemysłową oraz prawdopodobieństwa
jej wystąpieniaś
4)
instrukcje bezpiecznego
funkcjonowania instalacji, w której znajduje się
substancja niebezpieczna, przewidziane dla
normalnej eksploatacji instalacji, a także
konserwacji i czasowych przerw w ruchu;
5)
instrukcje sposobu postępowania
w razie konieczności dokonania zmian w procesie
19

przemysłowymś
6)
systematyczną analizę przewidywanych
sytuacji mogących prowadzić do awarii
przemysłowychś
7)
prowadzenie, z uwzględnieniem
najlepszych dostępnych praktyk, monitoringu
funkcjonowania instalacji, w której znajduje się
substancja niebezpieczna, umożliwiającego
podejmowanie działań korekcyjnych w
przypadku wystąpienia zjawisk stanowiących
odstępstwo od normalnej eksploatacji instalacji,
w tym związanych ze zużyciem instalacji
i korozją jej elementówś
8) systematyczną ocenę programu zapobiegania
awariom oraz systemu zarządzania
bezpieczeństwem, prowadzoną z punktu widzenia
ich aktualności i skuteczności ze wskazaniem
sposobu jej dokumentowania i zatwierdzania;
9) analizę wewnętrznego planu operacyjno-
ratowniczego – w przypadku zakładu o dużym
ryzyku.”
Art. 9
Efekt domina
T



Art. 9 ust. 1
T
Art. 1 pkt 11
„ (…)

Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwy
organ, wykorzystując informacje otrzymane od
Art. 259. Prowadzący zakład o zwiększonym
prowadzących zakłady zgodnie z art. 7 i 10 lub
ryzyku, zakład o dużym ryzyku oraz zakład
w następstwie zażądania przez właściwy organ
niebędący zakładem o zwiększonym ryzyku lub
dodatkowych informacji lub w wyniku kontroli na
zakładem o dużym ryzyku, będące zakładami
mocy art. 20, zidentyfikował wszystkie zakłady o
sąsiednimi, współpracują w zakresie wzajemnego
zwiększonym ryzyku i zakłady o dużym ryzyku lub
informowania się o czynnikach mogących
grupy zakładów, w których ryzyko lub skutki
przyczynić się do zwiększenia zagrożenia awarią
poważnych awarii mogą być zwiększone ze względu
przemysłową lub pogłębienia jej skutków, lub
na położenie geograficzne takich zakładów lub
powodować wystąpienie efektu domino.”
umiejscowienie ich w pobliżu takich zakładów oraz
miejsc składowania substancji niebezpiecznych
20

w zakładach.
Art. 9 ust. 2
W przypadku gdy właściwy organ posiada
T
Art. 1 pkt 17
,, (…)

dodatkowe informacje przekazane mu przez
prowadzącego zakład zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. g),
4. W przypadku gdy komendant wojewódzki
udostępnia te informacje danemu prowadzącemu
Państwowej Straży Pożarnej posiada informacje,
zakład, jeżeli wymaga tego stosowanie niniejszego
o których mowa w art. 250 ust. 2 pkt 7,
artykułu.
udostępnia je prowadzącym zakłady, o których
mowa w ust. 1.”
Art. 9 ust. 3
Państwa członkowskie zapewniają, aby prowadzący




zakłady zidentyfikowane zgodnie z ust. 1:
Art. 9 ust. 3
wymieniali się odpowiednimi informacjami, aby
T
Art. 1 pkt 17
, (…)

lit. a)
umożliwić tym zakładom uwzględnienie charakteru i
Art. 264d. 1. Komendant wojewódzki
zasięgu ogólnego zagrożenia poważną awarią w ich
Państwowej Straży Pożarnej, na podstawie
polityce zapobiegania poważnym awariom,
systemach zarządzania bezpieczeństwem, raportach
informacji podanych przez prowadzących

o bezpieczeństwie oraz w wewnętrznych planach
zakłady w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 250
operacyjno-ratowniczych, w zależności od
ust.1, programie zapobiegania awariom, raporcie
przypadku;
o bezpieczeństwie lub wyników kontroli, ustala,
w drodze decyzji, grupy zakładów, których
zlokalizowanie względem siebie może
spowodować efekt domina.
2. W skład grupy zakładów, o której mowa
w ust. 1, mogą wchodzić zakłady o zwiększonym
ryzyku, zakłady o dużym ryzyku oraz zakłady
niebędące zakładami o zwiększonym ryzyku lub
zakładami o dużym ryzyku.
3. W decyzji, o której mowa w ust. 1,
komendant wojewódzki Państwowej Straży
Pożarnej nakłada na prowadzących zakłady
obowiązkiŚ
1)
wzajemnej wymiany informacji, które
pozwolą na uwzględnienie w programie
zapobiegania awariom, raportach o
21

bezpieczeństwie i w wewnętrznych planach
operacyjno-ratowniczych zwiększonego
prawdopodobieństwa wystąpienia awarii
przemysłowej lub zwiększenia skutków jej
wystąpieniaś
2)
dostarczenia informacji niezbędnych do
sporządzenia zewnętrznych planów operacyjno-
ratowniczych oraz do opracowywania informacji
o zagrożeniach awariami przemysłowymi w
zakładach o zwiększonym ryzyku lub
w zakładach o dużym ryzyku i przewidywanych
środkach bezpieczeństwaś
3)
współpracy w zakresie informowania
społeczeństwa i zakładów sąsiednich.
4. W przypadku, gdy komendant wojewódzki
Państwowej Straży Pożarnej posiada informacje,
o których mowa w art. 250 ust. 2 pkt 7,
udostępnia je prowadzącym zakłady, o których
mowa w ust. 1.”
Art. 9 ust. 3
współpracowali w zakresie informowania opinii
T
Art. 1 pkt 17
j.w.

lit. b)
publicznej i sąsiednich obiektów nieobjętych
zakresem niniejszej dyrektywy oraz dostarczali
informacji właściwemu organowi odpowiedzialnemu
za przygotowanie zewnętrznych planów operacyjno-
ratowniczych.
Art. 10
Raport o bezpieczeństwie




Art. 10 ust. 1
Państwa członkowskie nakładają na prowadzącego
N
Art. 253 ust. 1


zakład o dużym ryzyku wymóg opracowania raportu
ustawy Poś
o bezpieczeństwie w celuŚ
Art. 10 ust. 1
wykazania, że zgodnie z informacjami określonymi
N
Art. 253 ust. 2


lit. a)
w załączniku III wprowadzone zostały w życie
ustawy Poś
polityka zapobiegania poważnym awariom wraz z
systemem zarządzania bezpieczeństwem do jej
wdrożeniaś
Art. 10 ust. 1
wykazania, że zostały określone zagrożenia
N
Art. 253 ust. 2


lit. b)
poważnymi awariami i scenariusze możliwych
ustawy Poś
22

poważnych awarii oraz że podjęto niezbędne środki
zapobiegające takim awariom oraz zmierzające do
ograniczenia ich skutków dla zdrowia ludzkiego i
środowiskaś
Art. 10 ust. 1
wykazania, że projekt, budowa, eksploatacja i
N
Art. 253 ust. 2


lit. c)
konserwacja instalacji, obiektów magazynowych,
ustawy Poś
urządzeń oraz infrastruktury powiązanej z ich

działaniem uwzględnia odpowiednie bezpieczeństwo
i niezawodność powiązane z zagrożeniem
poważnymi awariami na terenie zakładuś
Art. 10 ust. 1
wykazania, że sporządzono wewnętrzne plany
N
Art. 253 ust. 2


lit. d)
operacyjno- ratownicze oraz dostarczono informacji
ustawy Poś
umożliwiających sporządzenie zewnętrznych planów
operacyjno-ratowniczych;
Art. 10 ust. 1
dostarczenia właściwemu organowi odpowiednich
T
Art. 1 pkt 10 lit.
,,6) zawarto w nim niezbędne informacje dla

lit. e)
informacji umożliwiających podjęcie decyzji w
b
celów planowania i zagospodarowania
sprawie umiejscowienia nowej działalności lub
przestrzennego.”
nowych inwestycji w okolicach istniejących
zakładów.
Art. 10 ust. 2

N
Art. 253 ust. 3

Załącznik II wdrożony przez
rozporządzenie
Raport o bezpieczeństwie zawiera co najmniej dane
Ministra

Gospodarki w sprawie wymagań
i informacje wymienione w załączniku II. W raporcie
jakim powinien odpowiadać
wymienione są odpowiednie organizacje
raport o bezpieczeństwie
zaangażowane w jego opracowanie.


Art. 10 ust. 3
Raport o bezpieczeństwie jest przesyłany do


a)


właściwego organu w następujących terminachŚ
Art. 10 ust. 2

T
Art. 1 pkt 11
„Art. 254. 1. Prowadzący zakład o dużym ryzyku

lit. a)
jest obowiązany do przedłożenia raportu o
w przypadku nowych zakładów w

odpowiednim
bezpieczeństwie komendantowi wojewódzkiemu
terminie poprzedzającym rozpoczęcie budowy lub
Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkiemu
działalności lub poprzedzającym wprowadzenie
inspektorowi ochrony środowiska w
zmian prowadzących do modyfikacji wykazu
następujących terminachŚ
substancji niebezpiecznych;
1) co najmniej na 30 dni przed dniem
uruchomienia nowego zakładu lub jego
częściś
(…)”
Art. 10 ust. 2
w przypadku istniejących zakładów o dużym ryzyku
T
Art. 6 ust. 6
,,6. Prowadzący istniejący zakład o dużym

lit. b)
– 1 czerwca 2016 r.;
ryzyku wystąpienia poważnej awarii
przemysłowej jest obowiązany do przedłożenia
raportu o bezpieczeństwie, o którym mowa w art.
23

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40 ... 49

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: