Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3523
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434
3523
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: zmniejszenie częstotliwości kontroli
inne:
w zakładach o zwiększonym ryzyku wystąpienia
poważnej awarii przemysłowej; lepsza koordynacja
kontroli;
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak (proponowane zmiany zakładają konieczność
elektronizacji.
udostępnienia społeczeństwu informacji nt. poziomu
bezpieczeństwa za pośrednictwem strony internetowej.
nie
nie dotyczy
Komentarz: główne obciążenia dotyczą:
a) w przypadku prowadzących zakłady: przeprowadzenie procedury klasyfikacji, konieczność zaktualizowania
odpowiednich dokumentów, obowiązek stałej (raz na 5 lat) aktualizacji programu zapobiegania poważnym
awariom, dostosowanie systemów bezpieczeństwa do nowych wymogów oraz szerszy zakres informacji
przekazywanej społeczeństwu,
b) w przypadku organów właściwych (PSP, IOŚ): analiza zaktualizowanej dokumentacji przekazanej przez
prowadzących zakłady, dodatkowe kontrole (głównie w przypadku zakładów nowych), szerszy zakres informacji
przekazywanej społeczeństwu.
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie proponowanych przepisów nie będzie miało znaczącego wpływu na sytuację na rynku pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Celem przepisów w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom jest ochrona życia i zdrowia
ludzi oraz środowiska.
Omówienie wpływu
Jak wskazano w punkcie 7 OSR, wprowadzenie nowych przepisów spowoduje dalszą poprawę
poziomu bezpieczeństwa w zakładach podlegających przepisom o przeciwdziałaniu poważnym
awariom przemysłowym oraz bezpieczeństwa ludzi i środowiska w otoczeniu tych zakładów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Termin transpozycji dyrektywy upływa 31 maja 2015 r.
Termin ten związany jest z końcem okresu obowiązywania starego systemu klasyfikacji substancji i mieszanin
chemicznych (od 1 czerwca 2015 r. będzie obowiązywał wyłącznie system klasyfikacji wprowadzony w UE
rozporządzeniem CLP i wdrażającym przyjęty przez ONZ Globalny Zharmonizowany System).
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zgodnie z wymogami dyrektywy 2012/18/WE do dnia 30.09.2019 r. państwa członkowskie przekażą KE raport dotyczący
wdrożenia przepisów nowej dyrektywy. Zakres danych (mierników), jakie zostaną ujęte w raporcie obejmuje informacje o
liczbie zakładów, liczbie opracowanych raportów o bezpieczeństwie, planów operacyjno-ratowniczych i aktualizacji tych
dokumentów, zakresie informacji udostępnianych publicznie, przeprowadzonych kontrolach oraz o nałożonych sankcjach.
W związku z powyższym, dokładna analiza efektywności wdrożenia nastąpi podczas opracowywania przedmiotowego
raportu.
Ponadto w IOŚ prowadzony jest rejestr poważnych awarii, w którym gromadzone są informacje na temat przyczyn,
przebiegu i skutków poważnych awarii.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
29
Raport z konsultacji publicznych i opiniowania
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
w dniu 2 wrze nia 2014 r. wysłany został do konsultacji publicznych i opiniowania (lista
podmiotów w OSR). W tym samym czasie projekt ustawy został umieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces
Legislacji w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom.
W wyniku konsultacji uwagi zgłosiły następujące podmioty: Centralny Instytut Ochrony
Pracy, Instytut Chemii Przemysłowej, Polska Izba Przemysłu Chemicznego, Polska
Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.,
Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Urząd Dozoru Technicznego, Wojewódzki Inspektorat
Ochrony rodowiska w Rzeszowie, Wojewódzki Inspektorat Ochrony rodowiska w
Poznaniu, Wojewódzki Inspektorat Ochrony
rodowiska w Katowicach, Wojewódzki
Inspektorat Ochrony rodowiska w Warszawie oraz Komenda Główna Państwowej Straży
Pożarnej.
Szereg zgłoszonych przez ww. jednostki propozycji zostało uwzględnionych, w tym m.in.
doprecyzowania niektórych pojęć (w tym np. efekt domino, zakładów, sytuacji bliskich
awariom), zakresu stosowania przepisów, podziału kategorii substancji niebezpiecznych
decydujących o zaliczeniu zakładu jako zakładu o dużym lub zwiększonym ryzyku
wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zakresu przedkładanej wła ciwym organom
dokumentacji, zakresu systemu zarządzania bezpieczeństwem, czy propozycje redakcyjne
zapewniające poprawę czytelno ci i spójno ci przepisów. Dodatkowo uwzględniona została
propozycja zmiany przepisów przej ciowych w zakresie dokumentacji przedkładanej przez
prowadzących zakłady istniejące.
Ponadto w ramach omawianych konsultacji zaproponowano dodatkowo wprowadzenie
w projekcie zmiany definicji poważnej awarii, jednak po szczegółowej analizie
przedstawionej pozycji, zmiana nie została uwzględniona ze względu na możliwe trudno ci w
interpretacji tego pojęcia. Propozycja bezwarunkowego wyłączenia ze stosowania przepisów
(w zakresie przeciwdziałania poważnej awarii przemysłowej) odpadów niebezpiecznych
także nie znalazła uzasadnienia, ponieważ jej ew. wprowadzenie doprowadziłoby do
niezgodno ci z przepisami wdrażanej dyrektywy.
Do prac na projektem przedmiotowej ustawy, w trybie przepisów ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414 z późn. zm.) przystąpił Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. oraz Polska Organizacja
Przemysłu i Handlu Naftowego.
Szczegółowe zestawienie zgłoszonych w ramach konsultacji i opiniowania uwag, wraz
ze stanowiskiem Ministra rodowiska, znajduje się w załączeniu.
TABELA ZGOŹNO CI
TYTUŁ PROJźKTU :
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.
TYTUŁ WŹRA ANźGO AKTU PRAWNźGO
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń
poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniająca, a następnie uchylająca dyrektywę
Rady 96/82/WE (Dz. Urz. UE L 197 z 24.07.2012, str. 1)
Jedn. red.
Treść przepisu Uź
Konieczn
Jedn. red.
Treść przepisu projektu
Uzasadnienie uwzględnienia
ość
w projekcie przepisów
wdrożeni
wykraczających poza
a (T/N)
minimalne wymogi prawa UE
Art. 1
Przedmiot
N
Niniejsza dyrektywa, w celu zapewnienia wysokiego
poziomu ochrony w całej Unii w spójny i skuteczny
sposób, określa zasady zapobiegania poważnym
awariom z udziałem niebezpiecznych substancji oraz
ograniczania ich skutków dla zdrowia ludzkiego i dla
środowiska.
Art.2
Zakres stosowania
Art. 2 ust. 1
Niniejszą dyrektywę stosuje się do zakładów
N
w rozumieniu art. 3 pkt 1.
Art. 2 ust. 2
Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do:
Art. 2 ust. 2
zakładów, instalacji lub obiektów magazynowych
N
Art. 248 ust. 2a
lit. a)
o charakterze wojskowym;
pkt 1 ustawy
Poś
Art. 2 ust. 2
zagrożeń spowodowanych promieniowaniem
T
Art. 1 pkt 7 lit a
„5) zagrożeń spowodowanych promieniowaniem
lit. b)
jonizującym generowanym przez substancjeś
tiret 3
jonizującym generowanym przez substancje;
(…)”
Art. 2 ust. 2
transportu drogowego, kolejowego, wodnego
T
,,2) transportu drogowego, kolejowego, wodnego
lit. c)
śródlądowego, morskiego lub powietrznego
Art. 1 pkt 7 lit a
śródlądowego, morskiego lub powietrznego
substancji niebezpiecznych i bezpośredniego
tiret 1
substancji niebezpiecznych i bezpośredniego
związanego z nim tymczasowego ich składowania
związanego z nim tymczasowego ich
poza obrębem zakładów objętych niniejszą
składowania poza obrębem zakładów,
dyrektywą, z uwzględnieniem załadunku i
z uwzględnieniem załadunku i rozładunku oraz
rozładunku oraz transportu do i z doków, nabrzeży
transportu do i z doków, nabrzeży i stacji
i stacji rozrządowychś
rozrządowychś”
1
Art. 2 ust. 2
transportu substancji niebezpiecznych rurociągami,
T
Art. 1 pkt 7 lit a
„(…)
lit. d)
z uwzględnieniem pompowni, znajdującymi się poza
tiret 3
8) transportu substancji niebezpiecznych
obrębem zakładów objętych niniejszą dyrektywąś
rurociągami, z uwzględnieniem pompowni,
znajdującymi się poza zakładami o dużym ryzyku
lub zakładami o zwiększonym ryzyku.”
Art. 2 ust. 2
eksploatacji, to jest poszukiwania, wydobycia oraz
N
Art. 248 ust. 2a
lit. e)
przetwarzania kopalin w kopalniach oraz
pkt 3 ustawy
kamieniołomach, w tym za pomocą odwiertówś
Poś
Art. 2 ust. 2
morskich poszukiwań i eksploatacji kopalin,
T
Art. 1 pkt 7 lit a
„(…)
lit. f)
w tym węglowodorówś
tiret 3
6) poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania
kopalin ze złóż na obszarach morskichś
(…)”
Art. 2 ust. 2
magazynowania gazu w podziemnych obiektach
T
Art. 1 pkt 7 lit a
,,(…)
lit. g)
morskich, obejmujących zarówno przeznaczone do
tiret 3
7) magazynowania gazu w podziemnych
tego obiekty magazynowe, jak i obiekty, w których
obiektach morskich, obejmujących zarówno
prowadzi się również poszukiwania i eksploatację
przeznaczone do tego obiekty magazynowe, jak
kopalin, w tym węglowodorówś
i obiekty, w których prowadzi się również
poszukiwania i eksploatację kopalin, w tym
węglowodorówś”
Art. 2 ust. 2
składowisk odpadów, w tym magazynowania
T
Art. 1 pkt 7 lit a
,,4) składowisk odpadów oraz składowania
lit. h)
odpadów pod ziemią.
tiret 2
i magazynowania odpadów, z wyjątkiem
odpadów niebezpiecznych stanowiących
substancje niebezpieczne określone w przepisach
wydanych na podstawie ust. 3 oraz powiązanych
z tymi operacjami chemicznych i cieplnych
procesów przetwarzania tych odpadówś”
Niezależnie od akapitu pierwszego lit. e) i h)
T
Art. 1 pkt 7 lit a
,,4) składowisk odpadów oraz składowania
zakresem niniejszej dyrektywy objęte jest podziemne
tiret 2
i magazynowania odpadów, z wyjątkiem
magazynowanie gazu na lądzie w warstwach
odpadów niebezpiecznych stanowiących
naturalnych, wodonośnych, kawernach solnych
substancje niebezpieczne określone w przepisach
i nieeksploatowanych kopalniach oraz chemiczne
i cieplne procesy przetwarzania i składowania
wydanych na podstawie ust. 3 oraz powiązanych
powiązane z tymi operacjami, które dotyczą
z tymi operacjami chemicznych i cieplnych
substancji niebezpiecznych, jak również instalacje
procesów przetwarzania tych odpadówś”
unieszkodliwiania odpadów z procesów flotacji,
w tym stawy osadowe lub obwałowania, zawierające
substancje niebezpieczne.
2
Art. 3
Definicje
Art. 3 pkt 1)
, zakład” oznacza cały obszar znajdujący się pod
N
Art. 3 pkt 48
Definicja w krajowych przepisach
kontrolą prowadzącego zakład, gdzie substancje
ustawy Poś
jest zasadniczo spójna z
niebezpieczne znajdują się w co najmniej jednej
dyrektywą. Konstrukcja definicji
instalacji, w tym we wspólnych lub powiązanych
zawarta w ustawie Poś wskazuje,
infrastrukturach lub procesachś zakłady dzielą się na
że prowadzący instalację to
zakłady o zwiększonym ryzyku oraz zakłady
podmiot, który posiada określony
o dużym ryzykuś
tytuł prawny do władania
instalacją w celu jej eksploatacji
zgodnie z wymaganiami ochrony
środowiska w powiązaniu z
brzmieniem definicji zakładu i
instalacji powoduje, iż cel
dyrektywy, czyli precyzyjne
określenie podmiotu
odpowiedzialnego za
funkcjonowanie zakładu, jest
zrealizowany.
Art. 3 pkt 2)
„zakład o zwiększonym ryzyku” oznacza zakład,
N
Art. 248 ust. 1
w którym znajdują się substancje niebezpieczne
w powiązaniu
w ilościach co najmniej równych wartościom
z ust. 3 ustawy
wyszczególnionym w kolumnie 2 części 1 lub w
Poś
kolumnie 2 części 2 załącznika I, ale mniejszych od
wartości wyszczególnionych w kolumnie 3 części 1
lub w kolumnie 3 części 2 załącznika I, przy użyciu,
jeśli ma to zastosowanie, zasady sumowania
określonej w uwadze nr 4 do załącznika Iś
Art. 3 pkt 3)
„zakład o dużym ryzyku” oznacza zakład,
N
Art. 248 ust. 1
w którym znajdują się substancje niebezpieczne
w powiązaniu
w ilościach co najmniej równych wartościom
z ust. 3 ustawy
wyszczególnionym w kolumnie 3 części 1 lub
Poś
w kolumnie 3 części 2 załącznika I przy użyciu jeśli
ma to zastosowanie, zasady sumowania określonej
w uwadze nr 4 do załącznika Iś
Art. 3 pkt 4)
„zakład sąsiedni” oznacza zakład znajdujący się
T
Art. 1 pkt 6
„Art. 243a. Ilekroć w przepisach niniejszego
w takiej bliskości innego zakładu, która zwiększa
tytułu jest mowa oŚ
ryzyko i skutki poważnej awariiś
(…)
6) zakładzie sąsiednim – rozumie się przez to
każdy zakład zlokalizowany w takiej odległości
od innego zakładu, która zwiększa
prawdopodobieństwo i skutki awariiś
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3523
› Pobierz plik