Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
Dlatego też koniecznym jest zmodyfikowanie omawianych
regulacji poprzez modyfikację warunków formalnych dla
otrzymania zwrotu akcyzy w przypadku dostaw olejów
smarowych. W treści art. 82 ust 3 pkt 2 ustawy należy
uwzględnić fakt, iż oleje smarowe (bądź szerzej – wyroby
akcyzowe inne niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy
akcyzowej) nie podlegają kontroli podczas ich przemieszczania w
ramach UE i dlatego stosowanie do nich dokumentów takich jak
e-AD czy UDT jest bezprzedmiotowe.
Proponujemy ich przemieszczanie (nawet w zapłaconej akcyzie)
na podstawie dokumentu handlowego (tak jak ma to miejsce
obecnie dla przemieszczeń w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy) oraz wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą zwrot
akcyzy następował będzie w przypadku tego rodzaju wyrobów na
podstawie tego dokumentu (handlowego).
Pragniemy podkreślić, iż znane nam są praktyczne przypadki,
kiedy podczas próby przemieszczania na UDT olejów smarowych
– kontrahent nie chciał podpisać takiego dokumentu wskazując na
brak takiego obowiązku w przepisach unijnych.
25. art. 89 ust. 2 pkt 7
Konfederacja
Zgodnie z projektowanym art. 89 ust. 2 pkt 7 nowelizacji, w Uwaga nieuwzględniona.
Lewiatan
przypadku sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych
o pojemności do 5 litrów albo 5 kg wagi możliwe ma być
zastosowanie stawki zero dla wyrobów energetycznych Projektowany przepis stanowi o
wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy innych niż wyrobach „przeznaczonych” do
wymienione w ust 1 pkt. 1-13 przeznaczonych do celów innych sprzedaży detalicznej. W
niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do związku z tym objęte nim są
napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do wszystkie wyroby w
paliw silnikowych bez spełniania dodatkowych warunków.
opakowaniach jednostkowych o
pojemności do 5 litrów lub
Rygoryzm obrotu takimi wyrobami zawarty cytowanym zapisie wadze do 5kg, które
wskazuje na to, iż norma prawna wyłączająca ten mechanizm przeznaczone są do sprzedaży
str. 33
powinna być maksymalnie precyzyjna.
detalicznej, w tym znajdujące
się w sprzedaży detalicznej.
Tymczasem w przepisach bak jest definicji sprzedaży detalicznej,
co skutkować może wątpliwościami interpretacyjnymi w tym
zakresie. Przykładowo, zgodnie z popularną Wikipedią:
„sprzedaż detaliczna” to czynności związane ze sprzedażą towaru
lub usługi wykonywane dla konsumenta finalnego.
W naszej ocenie wskazane byłoby usunięcie z treści przepisu
słowa „detalicznej”, tak aby skorzystanie z omawianego
mechanizmu możliwe było przy każdej sprzedaży, o ile spełniony
zostanie łatwo weryfikowalny warunek dotyczący pojemności
opakowań (tak aby warunek ten był zbliżony do warunku
stosowania zwolnienia dla sprzedaży wyrobów węglowych
w opakowaniach do 200 kg – zgodnie z § 4 rozporządzenia MF
w/s warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku
akcyzowego).
26. art. 89 ust. 2d
Konfederacja
W dodawanym art. 89 ust. 2d proponuje się, aby stawka Uwaga nieuwzględniona.
Lewiatan
akcyzowa dla ubytków wyrobów akcyzowych wymienionych w
załączniku nr 2 do ustawy, a opodatkowanych zerową stawką
akcyzy – wyniosła odpowiednio 1 822 zł / 1 000 litrów lub 2 Propozycja wykracza poza
047 zł / 1 000 kg.
Założenia przyjęte przez Radę
Ministrów
Rozumiejąc argumenty jakie legły u podstaw takiej propozycji ze
strony Ministerstwa Finansów, pragniemy opowiedzieć się za
uzależnieniem zasadności stosowania stawki „napędowej” akcyzy
w odniesieniu do wyrobów, które nawet teoretycznie nie nadają
się do wykorzystania do napędu silników spalinowych (np.
benzen, ksyleny itp.) – od mechanizmu podobnego do
opodatkowania strat wyrobów węglowych.
Zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej, zwalnia się od
akcyzy powstałe u finalnego nabywcy węglowego straty
wyrobów węglowych […] jeżeli w wyniku kontroli podatkowej,
str. 34
postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie
ustalono, że nastąpiło użycie tych wyrobów do celów innych niż
wskazane w ust. 1.
Proponujemy
tym
samym
zastosowanie
analogicznego
mechanizmu, poprzez dodanie do projektowanego zapisu
warunku, iż wskazana w art. 89 ust. 2d stawka znajduje
zastosowanie „o ile w wyniku kontroli podatkowej, postępowania
kontrolnego albo postępowania podatkowego ustalono, że
nastąpiło użycie tych wyrobów do celów innych niż
uprawniającego do zastosowania zerowej stawki akcyzy”.
27. art. 138h ust. 2
Konfederacja
Zgodnie z nowelizacją wprowadza się zapis o dodaniu do ustawy Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
akcyzowej art. 138 h ust. 2 o brzmieniu:
„Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów
produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy
nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji Proponowana zmiana
połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przepisów ustawy nie może
przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod zostać uwzględniona ze
warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do względów legislacyjnych. Nie
produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w można w treści ustawy
należnej wysokości”
przywoływać przepisów aktu
wykonawczego do tej ustawy.
Proponowana
zmiana
dotyczy
ograniczenia
obowiązków
ewidencyjnych w przypadku podmiotów, które produkują
niewielkie ilości energii elektrycznej z tzw. małych generatorów.
W naszej ocenie uproszczenie to jest słuszne, jednakże należy
zwrócić uwagę, że zmiany w przepisach dotyczących produkcji z
tzw.
małych
generatorów
energii
elektrycznej
są
niewystarczające.
Biorąc powyższe pod uwagę, w ramach uproszczenia oraz
zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych
str. 35
obowiązków administracyjnych (strona nr 1 uzasadnienia do
Projektu) należy doprecyzować brzmienie przepisu z § 5
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w
sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U.2015.195 j.t. z
późn. zm., dalej: „Rozporządzenie”), art. 16 ust. 7a ustawy
akcyzowej oraz projektowanego art. 138h ust. 2 tak aby
odzwierciedlić rozumienie przepisu zaprezentowane przez NSA
w wyroku o sygn. akt I FSK 959/13 (o którym mowa dalej) i
wyeliminować wątpliwości w zakresie interpretacji tego
zwolnienia.
Proponujemy zatem, aby:
doprecyzować brzmienie § 5 Rozporządzenia w następujący
sposób:
„Zwalnia
się
od
akcyzy
zużycie
energii
elektrycznej
wyprodukowanej z jednego generatora o mocy nieprzekraczającej
1 MW lub kilku połączonych generatorów o łącznej mocy
nieprzekraczającej 1 MW. Zwolnienie ma zastosowanie, gdy
wyprodukowana energia elektryczna nie jest dostarczana do
instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do
przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem, że od wyrobów
energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii
elektrycznej została zapłacona akcyza w należytej wysokości”.
zmienić projektowany art. 138h ust. 2 oraz art. 16 ust. 7a ustawy
akcyzowej, w taki sposób aby wprost referował do § 5
Rozporządzenia:
„Art. 138h ust. 2 ustawy akcyzowej: „Przepisy ust. 1 nie mają
zastosowania
do
podmiotów,
którzy
produkują
energię
elektryczną i stosują zwolnienie z § 5 Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku
akcyzowego”.
str. 36
Art. 16 ust. 7 a ustawy akcyzowej: „Przepis ust. 1 nie ma
zastosowania
do
podmiotów,
którzy
produkują
energię
elektryczną i stosują zwolnienie z § 5 Rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku
akcyzowego”.
W naszej opinii powyższe doprecyzowanie zakresu zastosowania
zwolnienia,
wynikające
z
orzecznictwa
NSA,
wpłynie
pozytywnie na zwiększenie pewności prawa oraz na ograniczenie
zbędnych obciążeń administracyjnych przedsiębiorców.
Rozporządzenie przewiduje w § 5, że zwalnia się od akcyzy
zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej:
z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW,
niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze
sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej,
pod
warunkiem
że
od
wyrobów
energetycznych
wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została
zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Dla możliwości skorzystania ze zwolnienia konieczne jest
spełnienie wszystkich wymienionych wyżej warunków łącznie.
Ze zwolnieniem koresponduje wyłącznie obowiązku złożenia
zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu
celnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z
generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie
jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze
sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana
przez ten podmiot, pod warunkiem, że od wyrobów
energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii
elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości (art.
16 ust. 7a ustawy).
W praktyce stosowanie zwolnienia dla produkcji energii
str. 37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik